Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: Aircondition

  1. #1
    Registrerte brukere Per-Oskar sin avatar
    Medlem siden
    24. april 2010
    Sted
    8210 Fauske
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard Aircondition

    Hei!
    Min aircondition på min V70 2.5 TDi -98 blir ikke skikkelig kald, hva kan dette skyldes? Mener den forrige eier sa at airconditionen var nettopp fylt.
    Har også hørt at det er et filter man må bytte, så blir det bedre?
    Any idea??
    Takker for svar
    Tidligere biler:
    Volvo 240 2.3 FK -87
    Volvo 740 2.3 Turbo -86
    Volvo 940 2.3 FB -91
    Nå: Volvo V70 2.5 Tdi -98

  2. #2
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Om det ikke blir kaldt er det vanligvis gass som mangler. Du kan svinge innom en kjølemontør og få de til og skjekke trykket på systemet de bruker ikke ta mange kronene for det.

    Men om tidligere eier har fylt på gass så tider jo det på en lekkasje da det ikke skal trenges og fylle på.
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Kan også være at kompressoren begynner å bli dårlig å ikke klarer å suge lavt nok trykk på lavtrykkssiden. Sånn at det ikke blir skikkelig kaldt på innedelen.

    Men dette kan de måle hos noen som driver med dette. Mest sannsynlig er det nok en lekkasje.

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    det skal bli skikkelig iskaldt når det fungerer
    Mitt fungerte 1 sesong, så var det slutt på funksjonen... gasslekkasje, mest sannsynlig fra evaporatoren inni dashbordet... den pleier å ruste i stykker på biler som ikke har kupèfilter..
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    det skal bli skikkelig iskaldt når det fungerer
    Mitt fungerte 1 sesong, så var det slutt på funksjonen... gasslekkasje, mest sannsynlig fra evaporatoren inni dashbordet... den pleier å ruste i stykker på biler som ikke har kupèfilter..
    Ruste istykker? Har ikke 850 aluminiumsevaporator sånn som 940 har?

  6. #6
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ruste istykker? Har ikke 850 aluminiumsevaporator sånn som 940 har?
    tror ikke det nei.
    men kjøper man på fcpgroton.com får man i alu, som er en helt klar fordel
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    tror ikke det nei.
    men kjøper man på fcpgroton.com får man i alu, som er en helt klar fordel
    Synes det hørtes rart ut. Stål er jo elendig til å lede varme i forhold til aluminium også som vil føre til at den tar opp varmen dårlig fra lufta.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per-Oskar Vis post
    Hei!
    Min aircondition på min V70 2.5 TDi -98 blir ikke skikkelig kald, hva kan dette skyldes? Mener den forrige eier sa at airconditionen var nettopp fylt.
    Har også hørt at det er et filter man må bytte, så blir det bedre?
    Any idea??
    Takker for svar
    Det kan også være clutchen på kompressoren som er slitt. Har også TDi fra -98. Måtte chimse clutchen min i fjor.
    Fant en know how som forklartre hvordan du gjør det uten å koble fra noen rør. Da slipper du etterfylling av gass.
    Typisk tegn på at det er clutchen er at ac bare virker med en gang du starter opp bilen.

  9. #9
    Registrerte brukere Sunflyer sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Bø i Telemark
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    jeg har også dette problemet. AC virker omtrent aldri. Kjørte tilfeldigvis litt hard en kveld. Skulle rekke noe greier og på hjemveien virka den helt til jeg kom og slo av bilen. Nå virker den ikke mere.

    Hva kan problemt være da ?

    Leste et ellet annet sted om noen løse skiver på pumpa som kunne fikses selv, men husker ikke hvor og helt detaljene omkring det.


    *R

  10. #10
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    er vel shimsene du tenker på da?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sunflyer Vis post
    jeg har også dette problemet. AC virker omtrent aldri. Kjørte tilfeldigvis litt hard en kveld. Skulle rekke noe greier og på hjemveien virka den helt til jeg kom og slo av bilen. Nå virker den ikke mere.

    Hva kan problemt være da ?

    Leste et ellet annet sted om noen løse skiver på pumpa som kunne fikses selv, men husker ikke hvor og helt detaljene omkring det.


    *R
    Det er nok lite gass på anlegget. Eventuellt en lekkasje. Stikk til noen som driver med dette og få de til å ta en måling på anlegget.

    Du kan eventuellt skru på AC og ta ut kontakta som sitter på tørkefilteret oppe ved torpedoveggen til AC-en. Ta en liten ledningsstump og kortslutt mellom pinnene der. Hvis kompressoren starter da så er det lite gass.

  12. #12
    Registrerte brukere Sunflyer sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Bø i Telemark
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    Jeg var på Volvo da det oppstod eller når jeg merka at noe var galt. De sa tanken var full og at jeg måtte bytte hele kompressoren, men vil være helt sikker. Stoler ikke helt på det volvo verkstedet her av forskjellige grunner.

    Men kan vel alltids få tak i en kompressor, men hvordan er det å montere den selv?

    Og den ledningen du snakker om, hvor er tørkefilteret ? Dette er en TDI vag foresten.

  13. #13
    Registrerte brukere Sunflyer sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Bø i Telemark
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    er vel shimsene du tenker på da?
    Ja, var nok det

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sunflyer Vis post
    Jeg var på Volvo da det oppstod eller når jeg merka at noe var galt. De sa tanken var full og at jeg måtte bytte hele kompressoren, men vil være helt sikker. Stoler ikke helt på det volvo verkstedet her av forskjellige grunner.

    Men kan vel alltids få tak i en kompressor, men hvordan er det å montere den selv?

    Og den ledningen du snakker om, hvor er tørkefilteret ? Dette er en TDI vag foresten.
    Åja, tenkte på 900- serien jeg. Vet ikke hvor tørkefilteret sitter på andre biler, men det er en tank med AC rør som går inn på. Et eller annet sted rundt den skal det sitte en pressostat (trykkbryter).

    Først ville jeg funnet ut om kompressoren starter eller ikke. Det ser du veldig enkelt når du står i motorrommet. Når AC er av skal senteret på reimhjulet til kompressoren stå stille, når den står på skal det si klikk og senteret skal bli med rundt. Er en elektronisk clutsj som gjør det.

    Hvis den ikke gjør det så kan det være at den aldri får signal om å slå inn. Da hjelper det fint lite å bytte kompressor. Da ville jeg prøvd å koble fra ledningen som går til kompressoren og koble den direkte på 12v. Se om den klikker inn da når bilen går, men ikke gjør det så lenge for kan være en grunn til at den ikke skal slå inn.

  15. #15
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Lekkasje i AC er ikke uvanlig, spesielt ikke i Norge med masse salt og dritt om vinteren. Enten på rør, slanger eller kondenser. Det er ikke vanlig at evaporator lekker.
    Kondenser
    er veldig ofte synderen.

    Det er også luft å bruke AC med gjevne mellomrom, på
    ECC
    anlegg, la AC være aktiv hele tiden. Dette sørger for sirkulasjon som sørger for at o-ringene ikke tørker inn og blir harde. Som igjen holder anlegget mer lekkasjesikkert.


    Liten AC Guide:

    For å orientere seg på et AC anlegg er det bare å følge rør mellom enhetene.

    Anlegget består av:

    Kompressor, som er montert på motor.

    Kondenser
    , ser ut som og montert foran radiator.

    Strupeorgan (ofte såkalte Orifice-ventiler, men kan også være ekspansjonsventiler, kapillar-rør, etc), sitter før evaporator. Dette strupeorganet er montert mellom kondenser og evaporator. Dersom det er orifice (Ofte brukt i biler), er denne montert i rør, gjerne i skjøter.

    Evaporator
    , kjøleregister eller fordamper (kjært barn har mange navn). Denne sitter i selve ventilasjons-anlegget.

    Sikkerhets-pressostater, høy og lavtrykks brytere som hindrer anlegget i å kjøre hvis trykkene blir for høye eller lave. Disse er gjerne koblet inn i serie med kompressoren.

    Noen biler har også en såkalt is-vakt som ligger ved evaporator for å hindre is-dannelse.

    De fleste biler har også en form for akkumulator (som i enkelte tilfeller kalles tørkefilter). Dersom akkumulator står på lavtrykks-side har den ingen ordentlig funksjon til tørking, da tørkingen skal skje mens det er væske. Og væske er det normalt kun på høytrykks-side. Akkumulator fungerer som en liten tank.

    Noen biler har tank mellom kondenser og evaporator. Kalles ofte væsketank.

    Noen biler har også et se-glass mellom kondenser og evaporator, dette brukes til å se hvordan anlegget jobber, og om det er for mye/forlite kuldemedie.

    Når det gjeldr plassering av akkumulatortanker/væsketanker, tilkoblinger og pressostater, varierer dette veldig mellom forskjellige modeller og biler.



    Når man jobber med AC anlegg skiller man gjerne mellom høytrykks-side og lavtrykks side.
    Høytrykks siden mellom kompressor, via kondenser til evaporator/strupeorgan.
    Det er strupeorganet som sørger for trykkfallet som er nødvendig for å få til fordampningen i evaporator.
    Lavtrykks siden er fra evaporator til kompressorens sugeside.
    Enkel måte å finne forskjell på høy og lavtrykks side er å se på rørene. Høytrykks-rørene er ofte en tynnere diameter enn lavtrykk, spesiellt etter kondenser.

    Når anlegget er i drift kan man også kjenne forskjell på hvor varme rørene er. Lavtrykks-rørene er kalde, selv i et varmt motorrom, mens høytrykksrørene er varme, spesielt rør mellom kompressor og kondenser.



    Kompressoren har som nevnt over flere sikkerhets-funksjoner, som lavtrykks og høytrykks pressostater. Høytrykkspressostater sitter ofte på kondenser eller på rør mellom kondenser og evaporator/strupeorgan. Lavtrykkspressostater kan sitte på akkumulator, men sitter like ofte på rør-strekk.

    Det som normalt hindrer oppstart er lavtrykkspressostat, det er også denne som gjør at kompressor slår inn og ut under drift. En bedre måte å kontrollere denne (enn å kortslutte for å tvinge kompressor), er å bruke et multimeter å sjekke om det er kontakt eller ikke. Dersom det ikke er kontakt er det for lite gass til at anlegget kan legge inn (Dette kan enkelte ganger overstyres av styringen til ventilasjon, ved valg av "defogger"). Trykket på kuldemedie (R134a) følger utetemperatur, dvs at om temperaturen ute blir for lav, faller trykket så langt ned at anlegget ikke starter (neppe noe problem på denne tiden av året).

    Dersom man tester kompressoren med 12 direkte, vær nøye med å stopp den fort. Dersom den ikke slår inn, med kraftig klikk, er det noe fare større feil med magnet-clutch (eventuelt dårlig jording), dersom den slår inn, stopp den umiddelbart igjen. (Dersom den slurer kan det være mulig å shimse den opp). Sjekk gjerne om det kommer 12V frem. Dersom en kompressor kjøres for mye uten at det er noe på anlegget kan det skade kompressoren og sørge for dårlig/ingen ytelse. Dersom kompressor slår ut og inn som en gal, selv i varmt vær, er det et tegn på lite gass. Viftehastighet har også med belastning å gjøre. da høyere hastighet gir mer varme som skal hentes ut.


    Dersom anlegget er tomt, er det bare å trykkteste.
    Anbefaler ikke folk å begynne å sette trykk på anlegg med luftkompressor eller lignende uten instruksjoner først, da det er flere ting man må ta hensyn til. La heller fagfolk sjekke det opp.


    En kort forklaring på prosessen som skjer:
    Når anlegget har stått stille en stund er det gjevnt trykk i hele anlegget.

    Når kompressor startes, suger den kuldemedie i gassform og komprimerer det til et høyt trykk på opp mot 25bar (høytrykks-stopp er gjerne på rundt 28bar). Gassen med høyt trykk går videre til kondenser. Som navnet tilsier, blir gassen her kondensert til væskeform, mens varmen blir fjernet. Videre går denne via strupe organet til den når evaporator. Strupeorganet sørger for trykkfallet som gjør at væska nå kan fordampe til gass igjen. Det er under fordampningen at det blir kaldt, da fordampningen krever energi, som den da tar fra omgivende, i dette tilfellet metallet i fordamperen, denne tar igjen varme fra luften som passerer. Fordi varme alltid går mot det kalde. Fra fordamper går kuldemedie (i gassform) tilbake til kompressor. Gassen er fortsatt kald og brukes som kjøling for kompressor samtidig.

    Som nevnt over: Jo høyere hastighet på vifte, desto større belastning og mer varme må fordamperen jobbe med, og lav-trykket vil også stige. Med mindre viftehastighet og belastning, faller lavtrykket og anlegget stoppes på pressostat. Pressostaten stopper kompressor når lav-trykket blir under 1,7bar eller noe i den duren. Når trykket faller under dette er det fare for at det kommer væske tilbake kompressor, hvilket kan skade kompressor. Enkelte biler har justerbar lav-trykk, hvor man skal være forsiktige med å stille trykket lavere, av samme grunn.


    Mye som man sikkert ikke har bruk for å vite, men nå er det i alle fall skrevet . Kanskje passet bedre i en how-to, men handler jo litt om hva trådstarter spør om og
    Sist endret av Magnus Hagtvedt; 21/08/10 kl 10:21
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  16. #16
    Registrerte brukere Sunflyer sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Bø i Telemark
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    på min er det et rør som går inni kupen (1,5-2cm Ø) med en kontakt koblet till oppå røret. Er vel kanskje der jeg kan teste med en kortslutning eller et multimeter da ?

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sunflyer Vis post
    på min er det et rør som går inni kupen (1,5-2cm Ø) med en kontakt koblet till oppå røret. Er vel kanskje der jeg kan teste med en kortslutning eller et multimeter da ?
    Sannsynligvis, ja. Det sitter nok på det tykkeste røret som går inn?

  18. #18
    Registrerte brukere Sunflyer sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Bø i Telemark
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    ja, er nok det tjukkeste

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard AC tikking

    Bruker tråden din Per-Oskar;

    Min AC blir ganske kald, men har lagt merke til en tikking fra motorrommet. Fant ut i går kveld at dette var fra AC´n. Får samme tikket
    når jeg skrur den av og på. Men så lenge AC står på tikker det en gang hvert annet sekund.

    Noen som har peiling? Volvo V70 98, 2.0turbo.

  20. #20
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoT Vis post
    Bruker tråden din Per-Oskar;

    Min AC blir ganske kald, men har lagt merke til en tikking fra motorrommet. Fant ut i går kveld at dette var fra AC´n. Får samme tikket
    når jeg skrur den av og på. Men så lenge AC står på tikker det en gang hvert annet sekund.

    Noen som har peiling? Volvo V70 98, 2.0turbo.
    Det er nok clutchen på kompressoren du hører, klikkar/smell litt når den koblar inn.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoT Vis post
    Bruker tråden din Per-Oskar;

    Min AC blir ganske kald, men har lagt merke til en tikking fra motorrommet. Fant ut i går kveld at dette var fra AC´n. Får samme tikket
    når jeg skrur den av og på. Men så lenge AC står på tikker det en gang hvert annet sekund.

    Noen som har peiling? Volvo V70 98, 2.0turbo.
    Du begynner nok å få lite gass på anlegget. Da slår den ut raskt på lavtrykkspressostaten og anlegget vil klikke seg av og på veldig ofte. Vet ikke om kompressoren er lett å se på bilen din, men hvis du ser midt på reimhjulet til AC kompressoren når den står på så ser du nok at den står stille, så blir med, så står stille igjen hver gang det klikker.

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Det er nok clutchen på kompressoren du hører, klikkar/smell litt når den koblar inn.
    Ja, men den skal ikke gjøre det annenhvert sekund. Da tyder det på lite gass. Den skal gå av og på, men med mye lengre intervaller.

  23. #23
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ja, men den skal ikke gjøre det annenhvert sekund. Da tyder det på lite gass. Den skal gå av og på, men med mye lengre intervaller.
    Jeg har også den klakkelyden når AC kobler inn og ut, men uten å ha tatt tiden vil jeg vel anslå at intervallet mellom klikkinga er nærmere 10-20 sekunder enn annenhvert sekund.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Jeg har også den klakkelyden når AC kobler inn og ut, men uten å ha tatt tiden vil jeg vel anslå at intervallet mellom klikkinga er nærmere 10-20 sekunder enn annenhvert sekund.
    Klakkelyden er normal. Hvor ofte den slår ut og inn avhenger av hvor mye anlegget blir belastet. Når vifta står på fullt og det er varmt ute så vil anlegget slå ut og inn mye mindre enn når det ikke er så varmt og vifta står på lavt. Det slår ut når det blir for kaldt inne i kupeen sånn at det ikke skal fryse opp helt der (som ikke er bra for kompressoren).

    Har aldri lagt merke til hvor ofte min klikker (jeg har riktig med gass, ikke så lenge sia jeg har fyllt). Men klikking hvert sekunder hvertfall ikke normalt .

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Ok. Skal prøve å få etterfyllt anlegget. Takker for hurtig respons.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •