Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Lavt oljetrykk B5234T3?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard Lavt oljetrykk B5234T3?

    synes jeg har veldig lavt oljetrykk på motoren min:
    på 100Grader er det som følger:
    tomgang: 1,1 bar
    4000 RPM: ich 3,5 bar.
    synes dette er veldig lite? har også problemer med at temperaturen ikke er stødig, den øker, og synker, samme hvordan den kjøres. det virker som om den her litt vansker med å skjønne at den skal kjøle olja, for å si det slik. men trykket er stabilt i forhold til temp. kjører på flett ny Mobil1 5W50 olje.
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    km stand? En slitt motor vil ligge på lavere oljetrykk enn en motor i god stand. Sleit også med lignende feil på FT-motoren pågrunn av gåen tettering på oljepumpa
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Skal straks teste ut Royal Purple olje selv på konebilen.
    De lover og lover, men så skal jeg sannelig se også da ja.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    overhalt motor for 5k km siden. på motorverksted.
    syns det er rart at det er så lavt på en så ny motor?
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    glemte å legge til at det eneste som ikke ble byttet når motoren ble overhalt var oljepumpa, blokka og veiva, ellers er det nye lager og råder, nyborra syll og nye stempler++
    er det noe som kan gjøre at trykket faller inne i oljepumpa? overtrykksventil osv? merket at da den var ny var det veeeldig høyt trykk(over 7 bar ved kaldstart). sidder det ikke en overtrykksventil i pumpa, som skal stoppe dette?
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Det er klaringa mellom lager og råder osv som lager oljetrykket. Så ved innkjøring er det ikkje uvanleg med høyt oljetrykk siden det tilpasser seg. En slitt motor vil ha større klaring og deretter lavere oljetrykk. I ditt tilfelle kan det være grunnet bruk av dårlige deler, dårlig montering eller feil innkjøring. Men sjangsen er også stor for at olja lekker forbi ein plass
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    den har vært innkjørt ikke hardt, men ikke direkte snillt heller, siden jeg ble anbefalt det. starta den opp og den gikk på tomgang til den ble varm, så skifta jeg olje og filter, kjørte i 100 mil på varierende turtall og pådrag, lange og korte, harde og snille, hardere og hardere etter hvert. så ble det skiftet til shell helsyntetisk 5W30 og filter, kjørt 5k km, og nå er det mobil1 5W50. hva synes dere om tallene da? er de for lave? har forstått det slik at der er en overtrykksventil også på pumpa på disse? syns det er litt rart at jeg ikke får over 3,5 bar liksom:/
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    takk for alle svar
    enda mere info:
    på 85*C olje:
    1,5 bar på tomgang.
    4 bar på 4000RPM.
    4 bar på 5500RPM.
    litt rart det ikke stiger mere over 4k RPM?
    oljetrykk på kald olje:
    tomgang:5,5 Bar
    3200RPM:7 bar

    ingen som veit noe om hva talla skal være på disse motorene?
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Det er klaringa mellom lager og råder osv som lager oljetrykket. Så ved innkjøring er det ikkje uvanleg med høyt oljetrykk siden det tilpasser seg. En slitt motor vil ha større klaring og deretter lavere oljetrykk. I ditt tilfelle kan det være grunnet bruk av dårlige deler, dårlig montering eller feil innkjøring. Men sjangsen er også stor for at olja lekker forbi ein plass
    Du tar nok noe feil der. Du kjører ikke inn et lager. Rådelager skal helt fra montering av ha klaring mellom veiv for oljefilm et lager som må "kjøres til" er et defekt råde/ramme lager. Det som har med innkjøring og gjøre er for og ikke polere honemerkene i sylinderveggene, du skal få driftstemperatur, så skal du belaste motoren gjærne opp en bakke så du når max bmep. Da har du max trykk på stempelringene.

    Men ang lavt oljetrykk på hvitmotorene så er det utenom oljepumpe, 2 o-ringer i bunnpanna som hender "sklir" ut. Evt blitt montert oringer som ikke tåler tempraturen, så er det feil pakningstoff mellom rammelager bukken/blokk, og da feil pakningstoff på toppdekselet. Kan såklart være noe annet en dette også!
    Volvo fantast?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Du tar nok noe feil der. Du kjører ikke inn et lager. Rådelager skal helt fra montering av ha klaring mellom veiv for oljefilm et lager som må "kjøres til" er et defekt råde/ramme lager. Det som har med innkjøring og gjøre er for og ikke polere honemerkene i sylinderveggene, du skal få driftstemperatur, så skal du belaste motoren gjærne opp en bakke så du når max bmep. Da har du max trykk på stempelringene.

    Men ang lavt oljetrykk på hvitmotorene så er det utenom oljepumpe, 2 o-ringer i bunnpanna som hender "sklir" ut. Evt blitt montert oringer som ikke tåler tempraturen, så er det feil pakningstoff mellom rammelager bukken/blokk, og da feil pakningstoff på toppdekselet. Kan såklart være noe annet en dette også!
    var det jeg har hørt også, at om et lager kjøres inn, altså begynner å slites, så er det ødelagt.
    da får jeg ta ned bunnpanna en dag da, og sjekke o-ringer og sil på pickup. hvordan er det å skifte oljepumpe på disse? mye jobb?
    er oljetrykket så lavt at det er farlig å bruke den? når blir det isåfall så farlig?
    er forresten brukt org. oringer og pakninger, så regner med de tåler det de skal, men det kan jo fortsatt skli ut.
    glemte også å si at Oljepumpa har vært med på 287 000 km. kan vel også ha noe å si.
    Sist endret av OlavS.; 16/08/13 kl 21:25
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Oljepumpa er enkel og skifte. Vipp av reima og dra av nedre reimhjul med avdrager, så er det bare 4stk torx så er den bare og dra den ut. Har evt en ny oljepumpe om det er intrisangt.

    Er vel når oljetrykket kommer under 1bar hvor ting begynner og kavitere.

    Om du tar ned bunnpanna så sitter det såklart også en oring på oljepickupen som kan ha fått skade ved montering. Men da hadde den antagelig hatt vansker med og suge olje.
    Volvo fantast?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    på gamleolja var den en og annen gangen nede på 0,7 bar.men folkent mener altså at det kan være oljepumpe som er saken?
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  13. #13
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    syns ikke talla dine ser så himla gæli ut jeg. og på dissa motora så når trykket blir litt for lavt og lampe ikke lyser så tikker løftera som f....

    hvor har du montert tempføler på olje, siden duy kan se temp øke og miske osv regelmessig? sitter vel en form for termostat på oljekjøler på dissa å vel?

    og når temp øker, synker kan være pga temp ligger i driftstemp.


    dra innom volvo og hør der hva trykk skal ligge på. her inne er det bare villgjetting svar å få.
    Sist endret av R.G; 17/08/13 kl 12:19
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    Tempen er i bunnpanna. I bunnpluggen. Trykklampa er kobla ut, skal sette den på til uka, fordi det lak igjennom inni bryteren. Skal høre ned. Volvo jeg. Takk for info...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    Lurer på om thermostaten er dårlig, siden den jager på tempen...

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Averøy, Nordmøre
    Innlegg
    806
    Antall takk

    Standard

    haynes mener at jeg på 4000rpm skal ha 3,5 bar. det har jeg også. står ikke noe om tomgang, så kanskje ikke talla er så styrgale likevell?
    skal høre med volvo over helga.
    97' Volvo S70 T5
    90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(

  17. #17
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Uten å ha spesielt greie på hvitfemmer, syns jeg ikke dette høres så gæli ut..
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

Lignende tråder

  1. Hvilken turbo har jeg? V70 B5234T3
    By Arne94 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 28/07/13, 13:49
  2. Overhale B5234T3, ymse spørsmål
    By OlavS. in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 25/12/12, 21:52
  3. sliter med lavt oljetrykk på varm motor.
    By krbarstad in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 24/06/12, 13:39
  4. pakning mellom topplokk og topp? B5234T3(T5)
    By OlavS. in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 26/02/12, 17:14
  5. Lavt oljetrykk ved kald motor, 850?
    By hammerpaal in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 05/01/12, 23:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •