Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Tips og "guide" til søknad for godkjenning av produktendringer.

  1. #1
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Tips og "guide" til søknad for godkjenning av produktendringer.

    Godkjenning av endringer, en oppfordring til deling av erfaringer.

    Det er mange som har godkjent mye rart, og det er mange som ønsker å godkjenne endringer som felger, motorbytte, senkning, ratt, bur i både hel- og halvsats osv.
    I denne tråden skal jeg dele litt av mine egne erfaringer, hvordan jeg har fått godkjent mine ting, hvordan jeg har skrevet mine søknader og litt henvisninger til regler, med linker og det hele. Litt tips på veien til en godkjent bil, slik at du kan kjøre med hodet hevet til treff, og reise fra trafikkontroll og teknisk kontroll med et smil om munnen, og skiltene i behold på bilen.

    Jeg oppfordrer til spørsmål, og også erfaringer dere har gjort. Spar på de dårlige erfaringene hvis du bare har galle å spre, en kan heller skrive hva en ikke fikk godkjent, hvorfor og hva utbedringen måtte bli.

    Jeg velger å dele opp innlegget i flere deler, slik at det blir lettere å finne frem. Jeg begynner der alle bør begynne, ved en ombygging/endring.

    Søknad:
    Søknaden din bør være velskrevet.
    Da mener jeg at den bør være uten mye skrivefeil. Dette vitner om en seriøs person som søker, uansett hvor mye man vrir og vender på det. Det er klart at noen har dysileksi o.l., men da bør man få hjelp av noen som er gode til å ordlegge seg, FØR man sender ferdig søknad. Dette er også for at godkjenningsorganet skal få en enklere jobb, og ikke måtte gjette seg frem til hva som egentlig menes i søknaden.

    Bruk allmenne ord.
    Med det mener jeg at man ikke behøver å bruke svært teknisk innviklede ord, som f.eks «squishflater i forbrenningskammeret» og hva man kan finne på å skrive. KISS = Keep It Simple Stupid, gjelder også her.

    Sørg for at du har korrekt informasjon og korrekte fakta!
    Ikke henvis til regler og regelbøker hvis du ikke er 100% sikker på at det er riktig, det er enkelte regler som man kan mistolke og bruke for sin egen sak, mens man ender opp med å snakke mot seg selv. Vær også ærlig i søknaden, skal du bruke bilen kun til og fra treff i regi av NBF og søker om helbur, inkluderer ikke det en tur på burger'n hver lørdag for å vise alle mopedgutta hvor mye pulver du har, eller imponere 16 år gamle jenter med å brenne gummi. Sistnevnte er forøvrig mye enklere med kontantkort.

    Husk chassisnr, skiltnr, fullt navn og adresse på deg selv i søknaden.
    Dette for at de skal kunne ta kontakt med deg, jeg vil anbefale å skrive et eget avsnitt med denne informasjonen. Husk også å skrive epostadresse og telefonnr.

    Del opp søknaden i avsnitt.
    Dette gjør det enklere for kontrollorganet og gå tilbake i søknaden, og å dele opp for å evt komme med oppfølgingsspørsmål, kommentarer osv.

    Skriv spesifikt hva du søker om og hvilket bruk bilen skal ha.
    Som jeg nevner over, ikke lyv. Blir du stoppet langs veien med en bil som har bruksbegrensning, kan man ende opp uten skilt. Det er lite morro, så tenk igjennom både oppgraderinger og hva du skal bruke bilen til. F.eks, TRENGER du helbur, eller fungerer halvbur vel så bra?

    Henvis til regelverk, dokumentasjon o.l.
    Legg ALLTID ved en kopi av de reglene du henviser til, og husk å merke dokumentene godt slik at man finner igjen hvor det står.
    Fine dokumentasjoner er Volvos godkjente produktendringer, kjøretøysforskriften, utdrag av bilsportboka ved f.eks burbygging, TUV godkjenningspapirene på senkefjærene dine, flowmap på ettermarkedsturbo o.l.
    De behøver ikke å forstå alt som følger med (som f.eks Flowmap) men all dokumentasjon er god dokumentasjon.

    Når søknaden er ferdig skrevet, dokumentasjon er funnet frem og lagt ved. Hva nå?
    Da sender du søknaden til godkjenningsgruppa på Risløkka. Disse får du kontakt med ved å ringe Statens Vegvesen, på tlf 02030. Sender du søknaden på mail, sørg for å ta en utskrift av alt slik at du har samme søknad selv, som du sendte inn i starten. Kan anbefale å sende inn søknad både som tekstformat, og som PDF. IKKE kun PDF, da dette er «umulig» å endre på, kontra en tekstfil fra f.eks Word.

    Søknaden er sendt. Hvor lenge må jeg vente?
    Vel, jeg har sendt noen søknader og det tar ca 1-1.5 måned før du får svar, noen ganger litt lenger. Beregne opptil 3 mnd behandlingstid, før du etterlyser svar.
    Svaret ditt vil komme i brevform i posten, og du kan få en telefon om det er noe de lurer på.

    Søknaden er ferdig behandlet, og jeg har fått svar!
    Var det klarsignal på alt, eller var de ikke enige i alle endringene du har planlagt? Det kan være de ønsker mer dokumentasjon, ikke godkjenner helbur på hvite skilt uten bruksbegrensning, osv. Dette er avgjørelser du kan prøve å klage på, men forbered deg å måtte vise frem all mulig dokumentasjon. Dette er ikke bare for å være vanskelig, men fordi kontrollorganet sitter på et voldsomt ansvar hvis de godkjenner en bil som i praksis ikke er trygg å kjøre til daglig, uten personlig sikkerhetsutstyr som hjelm o.l. (Eksempel på dette, helbur med hjelmknusere, 4-5-6 punkts sele o.l.)

    Jeg går igang med bygging, kan jeg bare kjøre på?
    I praksis – ja. Sålenge du holder deg innenfor de endringene som er godkjent, så er det fritt frem.

    Jeg er ferdig med ombygging, og skal bestille time. Hvordan gjør jeg det?
    Jo, da ringer du på ny SVV på telefonnr 02030. Snakk med en kundekonsulent, og forklar hva du skal gjøre, hva du skal godkjenne. F.eks skal godkjenning av senkesett foregå over 2 timer, altså en dobbelttime/2Ktime kalte de det visst før. Vær sikker på at personen i telefonen skjønner hva du skal godkjenne, slik at riktig time blir bestilt.

    Timen er bestilt, bilen er klar og dagen har kommet. Hva gjør jeg?
    Da møter du opp i god tid, slik at du får tid til å betale, og helt sikkert roe nervene litt.
    Husk en hyggelig tone uansett hva kontrollørene sier. Alt de sier mot deg, skal du kunne motbevise med din dokumentasjon.
    Derfor, husk å ta med all kommunikasjon du har gjort skriftlig med godkjenningsgruppa – både første søknaden, svaret på den, evt en ny søknad/endret søknad osv.
    Husk all dokumentasjon du har på det du har gjort – kan f.eks nevne TUV papirer, kvittering på ting du har kjøpt om det er mulig å fremskaffe, osv. Alt av papir du kan vise de får deg et steg nærmere godkjent bil.

    Kontrollen er over
    Da har du forhåpentligvis en godkjent bil, og kan nyte den langs veien. Om det derimot ikke ble godkjent, gjør du som de ønsker. Og her har jeg også noen tips.

    Basert på egne erfaringer,
    - kan jeg nevne f.eks senkesett. Jeg skulle godkjenne Lesjöfors senkesett på en 240. Kontrollørene syntes fjærene var for løse, og ville ikke godkjenne. I TÜV-papirene stod det noe om «sportstutzdämpfer» el.lign, og de mente da at jeg måtte ha sportsstøtdempere.
    Som nevnt, hvis BT mener det ikke er sikkert, som i dette tilfelle nok forspenn i fjørene, kan du ikke kverrulere så mye. Min løsning ble da Bilstein Clubsport-dempere. Disse er 35mm kortere, og da er det mer enn nok forspenn.

    Jeg har også godkjent felger og ratt – orginale Volvo 16»-felger og Volvo Palm Beach-ratt.
    Biltilsynet har faktisk Volvos godkjente produktendringer liggende, men duverden så mye enklere de blir å ha med å gjøre når du har med utskrift fra den lista.

    Har man ikke disse papirene på felgene kan det fort bli værre. Man har i kjøretøysforskriften (og i Volvo sine papirer) mulighet til å øke sporvidden inntil et visst mål (forskjellig fra modell til modell), og rulleomkrets +\-5% av orginaldimensjon.
    Husk også klaring til faste deler ved fullt rattutslag.
    SVV kan også kreve TÜV-godkjenning på felger, og dette er det lite felger som kan skilte med.

    Kvittering på motor. Hva!?
    I mitt tilfelle kjøpte jeg en motor for 6-7 år siden. Denne har siden blitt strippet, og ingenting originalt foruten veiva stammer fra den motoren. Alt er byttet og kjøpt opp igjennom som råder, stempler, toppjobb osv.
    Min løsning, etter en prat med SVV, er å fremlegge bremsepapirer på et gitt turbotrykk, skrive ned motorkode/nummer og få Volvo til å bekrefte at den motoren stammer fra den bilen det ble sagt motoren er fra, i søknaden.
    Her hjelper all dokumentasjon, så alle kvitteringer en kan hoste opp her er gull verdt.

    Helbur.
    Ja, jeg har fått godkjent søknad på ombygging av bil med helbur. Tilogmed coilovere.
    Kravet her er dessverre bruksbegrensning, men bilen kan brukes til og fra arrangement arrangert av NBF. Jeg vurderer derfor skrudd bur fra hovedbøyle og frem, slik at jeg kan skru ut buret og bruke bilen vanlig ellers. Halvbur får man godkjent på hvite skilter, sålenge man bygger etter bilsportboka.

    Nyttige linker:
    Kjøretøysforskriften

    http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...8yforskriften&

    Volvos godkjente produktendringer
    opptil 900-serien:
    http://forum.vccn.no/attachment.php?...1&d=1322554874
    Link fra forummedlem Tom K, fra denne tråden:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...oduktendringer
    En «backuplink» av dokumentet:
    http://www.v8volvo.se/mekartips/volv...tendringer.pdf

    En grei mal for søknad av halvbur i bil,
    skrevet av forummedlem E.Winjum
    http://forum.vccn.no/attachment.php?...4&d=1329239576
    Sjekk forøvrig tråden hans også, står noen nyttige svar fra SVV der også.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...e-om-Halv-bur&

    Regelverk, NBF
    http://bilsport.no/reglement/

    Bilsportboka
    Ring Norsk BilsportForbund på tlf 2305 4500 eller send de en epost på info@bilsport.no med navn og adresse, så sender de denne i posten til deg. Denne boka koster 100kr, ink frakt.

    Skriv gjerne dine erfaringer, kom med spørsmål, tips til utbedring og forandring av denne posten, så skal jeg endre.

    Joakim.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #2
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    E.Winjum har en nyttig post:
    Sitat Opprinnelig postet av E.Winjum Vis post
    Jeg har også sendt inn spørsmål anngående Motor, Bøttestoler, 4 Punkt Belte og Ratt Det jeg fikk av svar fra trafikkstasjonen er:

    Motor
    Generelt ved motorbytte kan det tillates ombygd inntil det største motoralternativet kjøretøyet kunne leveres med fra fabrikk. Kjøretøyet må bygges teknisk lik modellen som hadde største motoralternativ eller slik som Volvo beskriver i "Volvos godkjente produktendringer"
    Et motorbytte til f.eks. B230 FT med 123kW kan tillates da vi innehar dokumenter som tillater effekt inntil 161kW i nevnte kjøretøy. Motor må benyttes i original utførrelse med originalt styresystem slik at kjøretøyet etter ombyggingen fortsatt tilfredsstiller gjeldene krav til avgass og at det benyttes eksosanlegg med tilfredsstillende støydemping.
    Det kan ved tvilstilsfeller kreves fremleggelse av dokumentasjon for oppfyllelse av avgass og støykrav. (KTK §21, §22)

    Sikkerhetsbelter
    Montering av 4-punkts sikkerhetsbelter kan tillates dersom disse anses å være forskriftsmessig korrekt montert. Sikkerhetsbeltene må være E og S merket i kjøretøyer som er ordinert registrert og skal benyttes på offentlig veg. Dersom kjøretøyet skal benyttes til og fra løp i regi av Norges bilsport forbund, skal sikkerhetsbeltene være FIA-godkjente og datomerket. Da kreves også fremleggelse av vognlisens.

    Seter
    Montering av uorginale sportsseter kan tillates dersom disse anses å oppfylle kravene i KTK § 15-1 plt. 1 & 2 samt § 15-2 pkt 4.2.1

    KTK § 15-1 pkt. 1: Sitteinnretningen skal være solide, godt festet og stå støtt. De må ikke ha skarpe kanter eller utstikkende deler som kan medføre unødig fare for fører eller passasjer ved oppbremsing, sammenstøt o.l. Hengslede og leddede sitteinnretninger og rygglener til slike skal kunne festes sikkert i den stillingen de skal stå under bruk.
    KTK § 15-1 pkt. 2: Sitteinnretningen for fører skal være slik formet og plassert at den gir føreren en gunstig og sikker kjørestilling. Sitteinnretningen for passasjerer må være formet slik at passasjerene og sitteinnretningen ikke hindrer førerens betjening av kjøre- og kontrollinnretningene.
    KTK § 15-2 pkt. 4.2.1: Seteputen skal ha en bredde på minst 45cm pr. person. Den samme bredde skal kunne opprettholdes i området fra seteputen og oppover til 60cm over seteputen. Seteputen skal ha en dybde på minst 40cm.

    Ettermontering av uoriginalt ratt
    Montering av uoriginalt ratt med rattnav kan tillates dersom det kan dokumenteres bilfabrikanten kan godta rattet, eller at et uavhengig kompetent laboratorium dokumenterer oppfyllelse av kravene i ECE 12 Annex 4. Ratt og rattnav skal være tilstrekkelig merket. (KTK § 18-2 pkt.6/KF § 21-2 pkt.4)

    Halvbur
    Halvbur/veltebur som monteres bak fører i kjøretøyets bakre sittedel, kan godkjennes dersom det er bygd og montert slik at det ikke øker faren for skade på fører eller passasjer ved oppbremsing eller sammenstøt/kollisjon. Eventuelle deler av halvburet som er i umiddelbar nærhet av fører eller passasjer, må polstres. Dørstrevere tillates ikke. Det vil ikke være mulighet for å ha sitteplasser i baksetet i kjøretøy som har dette montert.

    Generelt
    Ved kontroll av kjøretøyet må det fremlegges dokumentasjon på deler/ delebil som er benyttet deler i fra ved ombygging. Samt dokumentasjon på effekt og dreiemoment.

    Håper dette kommer til nytte for flere enn bare meg
    Se oprinnelig post her:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...e-om-Halv-bur&
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Lignende tråder

  1. Kjøpe ny "headunit", og har detti av lasset. Noen tips?
    By Joakim-G_R in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 3
    Siste post: 20/05/13, 00:20
  2. Noen som har en "How to" guide for ombygging til m90?
    By Jannern in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/01/13, 10:20
  3. Svar: 31
    Siste post: 17/05/12, 11:35
  4. Tips til søknad BT, T5 i 740.
    By tintin500 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 13/03/12, 11:19
  5. Godkjenning av turbo i 240, søknad
    By Puff in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/08/10, 17:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •