Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: ulyder fra hjul ved sving + spørsmål om dekk størrelser

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard ulyder fra hjul ved sving + spørsmål om dekk størrelser

    Det kommer det som høres ut som 2 forskjellige lyder og verkstedet har avskrevet ihvertfall en av lydene som: "dekkene er for store og treffer innerskjermen". Lyden ble forøvrig mye tydligere etter servicen.

    Lyd 1 - Ved sving mot høyre kommer det en klikking fra det som høres ut som venstre forhjul. Denne klikkelyden øker i takt med farten og det skal ikke mye sving til før lyden kommer. Har inntrykk av at lyden er sterkest i 60-80 km/t og om speedometeret kommer opp mot 90-100 så blir lyden mye hyppigere men svakere. Jeg tror det må være noe mer enn dekk størrelsen som gjør dette ettersom sving i motsatt retning ikke lager noe lyd. Regner med at om det bare var pga for store hjul, så skulle lyden oppstått uansett hvilken vei jeg svinger?

    Lyd 2 - Den andre lyden er mer som en pulserende skrapelyd av metall og skjer ved full sving mot begge sider. Dette kan være den samme som lyd-1, men pga mye lavere fart ved skarpere sving 10-40 km/t, så høres det annerledes ut. Forskjellen her er at lyden kommer uansett hvilken vei jeg svinger. Derfor tror jeg det er noe annet. Det kan selvfølgelig være dette som er dekkene, men jeg hører ingenting dersom jeg rygger i full sving, selv om det har vært minimalt testet. Ville ikke jeg kunne høre skrapingen ved rygging om det bare var dekkene som kom borti?



    Bonus spørsmål:

    Bare sånn på siden, så lurer jeg på hva som er maksimal bredde/størrelse jeg kan ha på 18" felger på en s60 2003 2.0T modell. Fikk nemmelig kjøpt noen nye dekk+felger som ifølge forhandler skulle passe (husker ikke nøyaktig dimensjoner, men kan oppdatere med dette senere). Det stemmer nemmelig det verkstedet sa om at de kommer borti innerskjermen når jeg svinger selv om jeg tror klikkelyden er noe annet. Vet ikke om vinterdekkene som er av annen dimensjon gjorde dette tho' isåfall hadde jeg ikke noe problemer med det. - Leser nemmelig på en del andre forums at det er normalt at dekkene på S60 modellene treffer innerskjermen. At det finnes en "fix" som begrenser svingradiusen veldig, men folk skriver også at det er helt ufarlig? Forstår jo at dekkene slites fortere pga dette. -


    Bilen skal inn igjen på onsdag 26. juni for å fikse øvre motorfeste, så tenkte om jeg fikk litt hjelp her før da, så kan jeg be de sjekke ulydene på nytt.

    Takker på forhånd


    PS. Et par kjentfolk har foreslått hjul-lager, jeg har lest noe om Constant-velocity joint som jeg ikke kan det norske navnet på, og selvfølgelig har jeg sjekket om dekkene sitter skikkelig på bilen.

  2. #2
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Kanskje vi beskriver lyder forskjellig, men jeg syns ikke dekk i innerskjermer høres ut som metall (men det er kanskje siden jeg vet at det bare er gummi). Men pga det syns jeg at nr 2 høres ut som hjullager.

    Det fins rattutslagsbegrensere (eller hva de heter), ja, fins for forskjellige hjuldimensjoner med forskjellige fargekoder. Er bare en kloss som skrus på på hver side foran. Du skal kunne se spor i innerskjermen og på dekkene hvis du tar ani forresten
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Jeg vet at hjulene tar borti, det er spor etter de, men det jeg beskrev som "lyd-1" skjer ihvertfall lenge før hjulet kommer borti. Det skal så lite sving til før lyden oppstår at ihvertfall den ikke kan være på grunn av det.
    Lyd-2 er heller tvilsom. Jeg tolker det som en metall-lyd, men kan være jeg bare ikke kjenner til gummi lyden godt nok.

    En annen ting jeg kan legge til er at det ikke var noen som helst lyd for et par uker siden. Og det var med samme dekk og felg. <- Dette tilsier jo at lyden skyldes andre ting.

  4. #4
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Har du prøvd å jekke opp bilen og se om den tar borti noe annet enn innerskjermer når du svinger og snurrer på hjulet?
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Har du prøvd å jekke opp bilen og se om den tar borti noe annet enn innerskjermer når du svinger og snurrer på hjulet?
    Fant ut at jeg ikke hadde jekk, så fikk lånt en i går kveld. Kan ta å gjøre det etter jobb i dag og se. - Noe spesielt jeg burde se etter?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Blankpolert farge på den aluplaten i hjulbuen

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TommyG Vis post
    Blankpolert farge på den aluplaten i hjulbuen
    Har du byttet styringbegrenseren etter du byttet hjul? Hvis ikke så kan du gå inn på mekonomen.no nettbutikk og der ser du tre forskjellige styrebegrensere som er tilpasset din bil utfra hvor breie hjul du har på bilen. Du får redusert sving med større styrebegrenser, men da slipper du å huske at du ikke kan svinge maks ut.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

Lignende tråder

  1. Trenger sving hjul b230et
    By larkalle in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/01/12, 13:45
  2. ØK: Brukbare hjul / dekk
    By spitfire74 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 15/08/11, 21:45
  3. sving hjul til motor med regina?
    By jan_m in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 12/01/11, 13:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •