Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: 93 FT /940 får ikke minus frem til dyser

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Red face 93 FT /940 får ikke minus frem til dyser

    Får ikke dysene til å åpne, motor får gnist på pluggene, dysene får +, men ikke jord. Mekaniker tipper på at det kan være et brudd, hvor, og hvordan finner man frem til det? Vi har prøvd å bytte bensinhjerne uten resultat. Tar for gitt at denne jordingsledningen som det eventuelt kan være brudd på, har en bestemt farge, hvor er denne hjernen jordet?

    Spør sikkert dumt da dette er langt over hodet på meg, må bare forsøke.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    276
    Antall takk

    Standard

    Er bilen ombygd til FT, eller orginal ? Hva er nummer på bensinhjernen du har prøvd, og har det fungert før ?

  3. #3

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Hei Kvkleppe

    Aller først takk for svar. Bilen er en original 93 turbo ( FT ). Bensinhjernen har Benevnelese: Jetronic 0280 000 937, 3547781, AO. Han som skrur på bilen har prøvd med en annen tilsvarende hjerne, heller ikke denne får i gang motoren. Sier at dysene ikke får minus, ergo så åpner de vel heller ikke ( min antagelse ). Hvor hjernen får minus bør vel et koblingsskjema kunne røpe. Begynner å bli litt krise da jeg har lånt bil av kompis nå snart i 14 dager.

    Har du eller andre noen forslag til hvordan å komme i havn med dette er det fint.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sjekk om hjernen trigger minus frem til for motstandene som sitter på venstre inneskjerm. Er 4grønne og 1 grå nden grå kommer fra hjernen. Såsant det sitter de orginale lavohms dysene der. Hvisikke så er det sikkert en lask istedefor formotstander ommdet er satt inn høyohm dyser
    Volvo fantast?

  5. #5
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    dysene jordes av pin 18 i bensinhjernen. de har konstant 12v (med tenning på) fra batteriet.


    Har du kontakt mellom - på dysene og pin 18 i bensinhjernen, samt et triggersignal (det har du jo, siden du har gnist) så skal det starte.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    276
    Antall takk

    Standard

    Som regler pleier det å være brent bensinhjerne, har du prøvd din hjerne i en annen bil ?

  7. #7
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Sjekk om hjernen trigger minus frem til for motstandene som sitter på venstre inneskjerm. Er 4grønne og 1 grå nden grå kommer fra hjernen. Såsant det sitter de orginale lavohms dysene der. Hvisikke så er det sikkert en lask istedefor formotstander ommdet er satt inn høyohm dyser
    orginal 940 turbo, er pluss som går i formotstander, ikke minus. minus får den fra bensinhjernen
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  8. #8

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Hei Shaiko

    Fant motstanderne som du beskriver, 4 grønne og en grå leding. I kontaken før motstandene var det temmelig med irr. Gjorde rent dette med oksydres og pusset på kontaktene med fint smergelpapir, og førte kontaktene sammen flere ganger for å få slipt vekk det siste av irr. Hvordan måler jeg om hjernen trigger minus frem til motstanderne?Hvordan skal jeg stille inn multimeteret, og utav hvilken ledning skal dette måles? Skal tenning stå på? Event. annet som jeg må ta hensyn til? Hadde håpet av min mekaniker ville følge opp dette, men så har mest sannsynlig ikke skjedd.

    Takker for svar

  9. #9

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Hei R.G.

    Ser ut at du har annet svar på problematikken, har du mulighet for gå videre med Shaiko sine påstander?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Om rg sier det er pluss på motstandene så har han sikkert rett. Har aldri målt det. Så har du 12v til dysene så er det vel som rg aier at det ikke er der feilen ligger. Beklager for surr
    Volvo fantast?

  11. #11

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Helt greit

    Vi kan være eksperter på alle områder, så det må være lov å ta feil en gang i blandt, jeg gjør det daglig. Hilsen Monsen

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Om rg sier det er pluss på motstandene så har han sikkert rett. Har aldri målt det. Så har du 12v til dysene så er det vel som rg aier at det ikke er der feilen ligger. Beklager for surr

  12. #12
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Mål om det er forbindelse mellom ledningen som går til pin18 i kontakten til bensinhjernen og minusen i dysekontakten(e). For å være sikker på at du ikke lurer deg selv så kan du trekke ut alle dysekontaktene og så måle.

    Er det ikke brudd noen plass mellom hjernen og dysene så er det et eller annet som gjør at bensinhjernen ikke jorder dysene. Og det kan være alt fra svidd ecu til chip som er satt feil vei f.eks.

    Her finner du et lettfattelig koblingsskjema for lh2.4:
    http://autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hvis problemet er at dysene ikke åpner,så er eneste grunn til dette som jeg har vært borti at hjelpereleet på innerskjermen har tatt kvelden.Hvis dette er ødelagt vil ikke dysene åpne. Sjekk dette. Er ett svart 4 pins relee,sitter som regel på høyre innerskjerm.(kan ha annen plassering på visse modeller.)

  14. #14

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Hvis problemet er at dysene ikke åpner,så er eneste grunn til dette som jeg har vært borti at hjelpereleet på innerskjermen har tatt kvelden.Hvis dette er ødelagt vil ikke dysene åpne. Sjekk dette. Er ett svart 4 pins relee,sitter som regel på høyre innerskjerm.(kan ha annen plassering på visse modeller.)
    Fikk en kamerat med litt annen innsikt til åhjelpe meg, vi begynte med å taue bilen på gir et stykke ( 4. gir, for så å avslutte med 2. gir like før vi var hjemme ). Meningen med dette var å få motoren litt varm. Kom hjem, han sjekket om alle dyskontaktene satt fast, noe 2 av de ikke gjorde. Startet opp, og etter dette har motoren gått. For å få ned Co måtte vi ty til en lmm som var justerbar ( i følge en annen kommer dette fra 740 ). Med dette fikk vi ned co på legalt nivå. Feilen i systemet er der enda, men nå overstyrer lmm det hele. Setter vi tilbake original lmm er motoren helt på utur igjen.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hva slags nr har den lmm som du kjører med nå. Skal ha sluttnr 016 hvis den er riktig.

Lignende tråder

  1. Får ikke gnist og ikke strøm på dyser etter motorbytte!
    By sanderturbo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 24/02/17, 15:52
  2. Xc90; Mister ofte nesten alle motorkraft, 15 minus ute.
    By Belia in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 23/03/15, 14:06
  3. Får ikke frem bilde på JVC kw-v50 2 DIN spiller
    By volvo2før in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 2
    Siste post: 05/03/13, 19:10
  4. V70 2,4d manuell. vond å gir da det er kaldere enn 17 minus.
    By Lfm in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 03/12/12, 21:25
  5. Svar: 27
    Siste post: 23/12/11, 11:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •