Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Høy - lavtrykks turbo?

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Question Høy - lavtrykks turbo?

    I min 940 m/ 230 FT fra 93 satt den en høytrykksturbo Mitsubishi serienr. 5110 185, tilhørende waistgate har nummer T 10873 5215. Har blitt tilbudt en Mitsubishi turbo med serienr. 5060749, waistgate har nummer T 10873 5308. Kan denne benyttes, stiller sprøsmålet da jeg er usikker om dette er en høytrykksturbo? Alternativt kan jeg benytte denne med en eller annen modifisering? Takker for svar som kommer!

  2. #2
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hvis du bruker wastegaten fra den du har fra før vil den lade like mye.
    De er like bortsett fra den

  3. #3

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Samme svaret gav meg en verksmester hos Volvo, har byttet dette som du anbefaler, men i følge mitt instrument så gir turboen bare 0,3 bar. Det må også sies at jeg nok har problemer med luftmengdemåler ( avlest feilkode 1-2-1 ). Denne er ikke byttet ut enda. Fikk også et tips om å bytte motorolje og filter i samme slengen da lambazonden vil kjenne av uforbrent bensin i oljen.
    Motoren går temmelig greit ( rykkete gange på lavt turtall ved kallstart ) opp til 0,3 bar, men derfra så virker det som et eller annet er galt og motoren vil ikke gi mer. Junior påstår at den nok får nok bensin, men et eller annet svikter med turboen. Teoretisk så kunne det vært lekasje på slanger for avlesing av turbotrykk. Heler ikke fått noen feilmelding på tenningsanlegg.

    Den gamle turboen hadde shims på waistgaiten, og ga opp til 1 bar, så det er helt tydelig forskjell på det motoren yder nå. Disse shimsene satte jeg over på den nye turboen til å begynne med, ikke noe positivt resultat. Har ikke prøvd denne kombinasjonen med shims og " gammel " waistgate ( fra høytrykksturbo ) enda. Er vel tvilende til at det vil hjelpe, da det vel med all sannsynlighet er noe annet som er feil, eventuelt luftmengdemåler ( wolframtråden er hel ).

  4. #4
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard Re: Høy - lavtrykks turbo?

    Om du bare har shimsa den nye waistgaten og det er en lavtrykks wg så kjører du lavtrykk, du må bytte til den wg som sto på høytrykkturboen.
    Og hvis lmm din er gåen vil hjernen gå i nødmodus å bare pøse på bensin for å sikre drift.
    Sent from my HTC Desire
    Sist endret av Sollien; 18/05/13 kl 07:08
    Sollien

  5. #5

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Hei Sollien
    Takker for svar, det jeg vel har gjort er å montere WG fra høytrykksturbo, men får ikke noe høyere trykk. At luftmengdemåler er gåen er høyt sannsynlig, da vi fikk 1-2-1 melding. Et lite spørsmål til, på aluhus-delen av turboen sitter det en " vakumdåse ", hvilken funksjon har den, slipper igjennom luft ved for høyt trykk, by-pas ventil? Er disse like på disse to turboene?

    Går ut i fra at lmm = luftmengdemåler?

    Monsen takker for flotte innspill!

  6. #6
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Luftmassemåler
    Men det at turboen din gir seg er fordi den får feil blanding som tydet på lmm siden du alt har fått 1-2-1 melding Rart du ikke får høyere trykk med den andre wastegaten men :P
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

Lignende tråder

  1. 1996 Volvo 940 Lavtrykks turbo
    By Thoomasi in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 01/07/10, 22:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •