Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: Aircondition

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard Aircondition

    Hei!
    Med sommervarmen kommer bruk av aircondition som en hverdagsting. Men idag så ville ikke aircondition kjøle
    Satt ned tempen, men skjedde ikke noe. Bare masse vifte og ute temperertluft.
    Hvor bør jeg begynne å lete, eller er dette en jobb for feilkode utleserene på frydenbø? Merket absolutt ingen funksjon når jeg tvanskjørte den av og på med knappen i midtkonsoll panelet.
    Er dey mulig å se forran uten å demontere så mye om kompressore slår inn? Dette gikk jo ann på gamle bilene (900....) ?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    For det første. Aircondition skal alltid stå i auto. Altså på - året rundt, selv i minus 20.
    Sjekk klaringen på ac clutchen din, ta ned dekselet under motor på høyresiden og se at clutchen slår inn evnt sjekk at klaringen ikke er mer enn max 1mm.
    På min v50 var clutch assy bolten borte og hele akslingen på vei ut... Slo inn akslingen og satte i rett bolt med gjengelim.

    Det er 7 skruer som holder dekselet under, ikke mye arbeid å sjekke kompressor.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Som jeg nevnte på festen i kveld høres det ut som det er tomt for ac gass rett og slett, ene min var samme og ble helt normal igjen når det bare kom nok gass i systemet..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    Som jeg nevnte på festen i kveld høres det ut som det er tomt for ac gass rett og slett, ene min var samme og ble helt normal igjen når det bare kom nok gass i systemet..
    Takker for tipset. Får noen til å sjekke gassmengden, så hvis ikke det hjelper eller at det er rett mengde. Får jeg ta gswede sjekken etterpå. Bruker du følekniv til å sjekke klaringen da?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Det holder egentlig å se etter at den slår inn, gjør den det - er klaringen liten nok. Husker ikke nøyaktig hva klaringen skal være men rett rundt millimeteren er normalen.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Som gullpilen foreslo, fylte jeg litt på den på privaten. Manglet masse gass, så vi styrte ikke med veiing av mengden. Men nå kjøler den.

    Vi letet etter høytrykk tilkoblingen, fant den ene lavtrykkskoblingen med fjærtårnet pp passasjersiden. Men ikke høytrykk, noen som vet hvor den er? :-)
    Kan tyde på lekkasje siden den var så og si tom. :-(

  7. #7
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndreLuddvik Vis post
    Som gullpilen foreslo, fylte jeg litt på den på privaten. Manglet masse gass, så vi styrte ikke med veiing av mengden. Men nå kjøler den.

    Vi letet etter høytrykk tilkoblingen, fant den ene lavtrykkskoblingen med fjærtårnet pp passasjersiden. Men ikke høytrykk, noen som vet hvor den er? :-)
    Kan tyde på lekkasje siden den var så og si tom. :-(
    Det punktet du ikke finner er under plasten som dekker panser låsen, på venstre side når du står å ser i motorrommet... Bra jeg tipset rett da
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    I første posten din antyder du at AC kun brukes når det er varmt ute. Gjør du det vil o-ringer etc tørke og gassen lekke.
    Nå som du har fyllt på, ha alltid ac i auto, er du heldig kan det være at lekkasjen korrigerer seg selv.

    sier ikke det gjelder deg men mange lever i den oppfatning at du sparer drivstoff ved å slå av ac vinterahlvåret. Det du sparer blir spist opp 1000 ganger i kostnaden med å få ac anlegget fixet etterpå.
    AC anlegget hjelper med avdugging på vinteren. Som følge av avfukter, som igjen hjelper på inneklimaet i bilen.
    Sist endret av gswede; 21/05/13 kl 21:11
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Den står alltid i ON, men behovet for den meldte seg ikke før i varmen. Det var det jeg mente :-)

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Skjønner ;-)
    Men om den virker greit nå ville jeg kjørt en god stund for å se hvor lenge effekten opprettholdes. Før jeg hadde feilsøkt etter lekkasjer.. men klart, er anlegget tomt neste uke - er det bare å sette i gang.

    PS! du fyllte på privaten, box fra biltema da eller..? Trenger å fylle en skvett selv så lurer på hvordan du gikk frem. Burde egentlig ikke være nødvendig etter 2 ac service med tøm og fyll fra BILIA siste 11 mnd. Ingen lekkasjer men det virker ikke til at de får nivået riktig. Suser i slusene og de sier selv det er fordi det er litt for lite medium på anlegget.
    Sist endret av gswede; 21/05/13 kl 21:28
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. #11
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    kan legge til at du ser høytrykk punktet rett under gummi puten som panseret stopper i på pasasjer siden, er mulig å se den uten å demontere noe..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Kjøleverkstedet på arbeidsplassen til min far. Så ikke noe biltema kit. Vanlig utstyr, bortsettfra at de er mest vandt til å jobbe med frysebokser/kjølemaskiner.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Da var anlegget tomt for gass igjen gitt! Fikk sjekket idag, kondenseren lekker visst, pris for bytte ca 8500kr på Svendsen Eksos................

    Er dette noe jeg enkelt bytter selv, har skrudd en del bil, men lite på V50'n, den skulle liksom bare gå og gå den......................
    Kan vacumere og fylle anlegget på jobben til gamlingen når delen er byttet, hadde visst sniffer der også. ¨
    Men vet ikke om de har utstyr for å trykkteste med nitrogen etterpå, før kjølemedie, er dette et must?

    Ser at Meca skal ha 2400 for en kondenser, mens en UK forhandler på Ebay skal ha ca 900kr med frakt, pluss toll. Kan vel ikke være så stoooore kvalitetsforskjellen, når den orginale ikke en gang fungerer 100.000km ?

  14. #14
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    hvilken årsmodell har du? I Sverige er det iallerfall forlenget garanti på kondenseren på v50
    Så ville nå sjekket med Volvo om dette.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Åja! 08modell. Faktisk en svensk fabrikk demo bil. Anelse hvor jeg kan begynne å spørre?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    1950
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Kan jo med å høre med Volvo i Bergen først, hvis ikke noe respons eller lign...Eller ta en telefon til Volvo Personbiler Norge
    08 V70III D5 AwD 235hk/490NM

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Har sendt en mail til Frydenbø i bergen, men de pleier å få ondt i kroppen når det er snakk om import bil og reklamasjon. Har sendt en mail til HK bilar i strømstad, og spurt. Hvis ikke får eg se om eg kan få tak i noen på fabrikken i gøteborg. Som var første eier av bilen. Leste litt på jagrullar.se ser ut som at noen får det på good will, og noen ikke. Alt etter km stand og dagsform.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndreLuddvik Vis post
    Har sendt en mail til Frydenbø i bergen, men de pleier å få ondt i kroppen når det er snakk om import bil og reklamasjon. Har sendt en mail til HK bilar i strømstad, og spurt. Hvis ikke får eg se om eg kan få tak i noen på fabrikken i gøteborg. Som var første eier av bilen. Leste litt på jagrullar.se ser ut som at noen får det på good will, og noen ikke. Alt etter km stand og dagsform.
    Fikk beskjed idag, om at dette er en svakhet på disse bilene, pris: 14000,-

    Er jo en helt usaklig pris egentlig. Men koster å være kar. Godt at det går ann å spørre flere steder om pris i denne tekniske verden!

    :(

  19. #19
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndreLuddvik Vis post
    Fikk beskjed idag, om at dette er en svakhet på disse bilene, pris: 14000,-

    Er jo en helt usaklig pris egentlig. Men koster å være kar. Godt at det går ann å spørre flere steder om pris i denne tekniske verden!

    :(
    Ville tatt en telefon til Volvo Norge. Er du heldig, så er bilen ennå innenfor 5 års reklamasjonsrett
    Ikke gi deg på det når de er klarover at dette er en svakhet, da får de jammen også fikse det!!
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Ja. Men siden bilen er import, får jeg vel håpe på volvo sverige :-) Krysse fingrene :-)

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Da kom svaret fra HK bilar i strømstad. Ingen utvidet garanti på kondenser på V50 i sverige. Så de kunne gi meg tilbud på jobben: 9000SEK.

    Så da blir det vel til å bytte den selv. Med en kjøpt på ebay UK. Ser kondenseren er ned i 1200kr der, med frakt. Så da blir det vel å bytte den og tørkefilteret ( anbefalt etter at det har vært lekkasje sier de )

    Hvis jeg bytter den selv, får jeg et par spm opp i hode:

    -Vanskelig å få av støtfangeren forran?

    -Bør jeg bytte tørkefilteret, eller er dette bare tull?

    - Bør anlegget "tørkes" med nitrogen etterpå, eller kan jeg bare vakumere og fylle opp?

    - Kompressorolje, hvordan fylle på/sjekke nivå?

  22. #22
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard Re: Aircondition

    Tørkefilteret bør byttes viss anlegget er tomt. Dette trekker til seg fuktighet og er mettet etter 10 min dersom det har stått åpent/lekasje. Tørkefilteret skal bla hindre rust i systemet.
    Ved bytte av kondensor og tørkefilter fyller du 530 g gass og 110 g olje. Skal vakumeres i 50 min etter volvos spesifikasjoner

    Sent from my GT-I9100
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Kondenser
    er egentlig enkelt å skifte selv.
    MEN beregn deg god tid, samt at jeg anbefaler deg å ha for hånden både nye O-ringer og tetninger til de fittingsene du må løsne.
    Sørg for godt mothold når du skal skru løs disse. (Holde igjen den delen som sitter på kondenseren) når du skrur dette sammen igjen.
    Smør gjerne delene med kompressorolje (AC-olje) før du setter sammen.
    Aner ikke hvor mye av fronten som må av på bilen din for å komme til AC-kondenseren, så her må du nok hente råd fra "kjentfolk".
    Lykke til.

    PASS OPP. Når du løsner, ha gjerne hansker på deg, samt vernebriller. Er noe ordentlig dritt å få eventuell restgass på hender eller i øynene når du åpner slike systemer.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  24. #24
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Mulig du bare må av med høyre framhjul og så av med innerskjermen for å komme til..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Takker for all info. Får se hva det blir til. Fått en pris på 8500,- hos svensen eksos. Så frister å bare sette den inn der. Får se etterhvert. Skal ikke på biltur iår uansett. Så ikke veldig nødvendig med ac.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Aircondition og rykking
    By iPaal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 31/05/12, 14:30
  2. Aircondition - '99 v70 2.5TDI
    By VRom in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 17/07/10, 16:50
  3. Aircondition
    By Per-Oskar in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 19/06/10, 12:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •