Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Ulyd i automatkassa! -film-

  1. #1
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard Ulyd i automatkassa! -film-

    Fikk en ulyd i kassa nå nettopp. Noen som kan identifisere hva slags dyrt faenskap lyden representerer?

    Tikkelyden kommer fra motor, men en annen metallisk skrapelyd høres også godt. spesielt etter pådrag på 0:40



    legger ved link om videoen ikke funker
    http://www.youtube.com/watch?v=b8STyRXuq4c
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  2. #2
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    hvordan oppfører kassa seg? normalt? symtomer som den rykker når den bytter gir?
    km stand? børna mye?

  3. #3
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av s4nd3r Vis post
    hvordan oppfører kassa seg? normalt? symtomer som den rykker når den bytter gir?
    km stand? børna mye?
    La ikke merke til unormal oppførsel, eneste at den kanskje giret litt hardere (skal ikke si for sikkert). kan ta en tur i morgen og kjenne.
    Bilen (og sikkert kassa) har gått snart 260000.

    Svært sjeldent burnet med denne, eneste et par ganger på våt asfalt bare. Men generelt ikke spesielt gubbekjørt de siste årene heller. Har tidligere kjent vibrasjoner ved pådrag, men er nokså sikker dette skyldes foring/lager på mellomaksling, så dette er vel utelukket.


    edit: kan legge til at jeg har hørt skrangling fra kassa når den står i D med bremsen inn og ved bremsing. fant aldri ut hva det var, men er nokså sikker det var automatkassa.
    takk for svar
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  4. #4
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    på filmen kunne det minne litt om en viftereim,, men, aldri hørt denne lyden av ei automat kasse før..
    drag opp peilepinnen og lukt på oljen, og sjå på fargen på den... og kjenn etter om det er spon afall i oljen..

  5. #5
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Trodde først det var en eller annen reim jeg også, men begge var stramme og fine.
    Får jekke opp og se nærmere på det i mårra
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  6. #6
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Vibrasjoner ved pådrag kan også være utslitt lager hvor mellomakslingen kobles på til girkassen eller differensialen. I min bil er det slakk i pinjongen og det kjennes vibrasjoner ved pådrag. Siden det er ulyder fra girkassen kan det jo hende et lager eller noe er ødelagt. Kjenn etter om det er slark.

  7. #7
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sprukket flexplate på converter??? Ellers kan jeg nevne at mellomakselvibrasjon under aksellerasjon fra 0-40 km/t kan skyldes skeiv oppstilling av støttelager. Problemet kommer til syne dersom en lesser bilen godt ned bak eller senker den. Ved senking kan en løfte lageret ved å skimse det. Mer utførlig forklaring her: http://www.ipdusa.com/techtips/10033...700-900-series
    "Det er i motbakke det går oppover!"

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Ulyd i automatkassa! -film-

    Høres ut som convertern har løsna fra fleksplata.. Å bare henger godt skruene..

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  9. #9
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!
    Men vibrasjoner kan være som så, det kan ordnes hvis jeg beholder bilen/etter å ha utbedret girkassa. Med mindre støttelager er direkte årsak til dette?

    Hovedproblemet er at hele kommunen hører når jeg starter opp. Peila oljen idag, den var brun og nivåmessig alt for høy, tappa av en halvliter ca. oljen hadde litt spon i seg.



    Da jeg startet opp bilen hørtes det slik ut:



    direktelink: http://www.youtube.com/watch?v=PjSfUfL1o54

    Festing av converter vil medføre å plukke av kassa først går jeg ut ifra?
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Ulyd i automatkassa! -film-

    Skal ikke trenger å skru ut automaten for det nei... sitter jo mellom convertern og motor

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  11. #11
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Skal ikke trenger å skru ut automaten for det nei... sitter jo mellom convertern og motor
    Spørs hva det blir med denne bilen nå. Frister å kjøpe noe annet nå som jeg har en "grunn" til det.

    Som nevnt tappa jeg i går av 0,5l olje (forrige eier hadde overfylt mye), men dette hjalp ikke. Med det samme panseret var oppe fylte jeg på mer kjølevann fordi ekspansjonstanken var tom - og gjett hva? Jo - lyden forsvant. Tenke da at lyden kom fra en vannpumpe eller noe som hatt gått tørr. Blid og fornøyd, så tenkte jeg ikke noe mer på det.

    I den anledning kjørte jeg meg en tur idag. Kom noen km for kassa begynte å skrike igjen. HØYT. Samt at motoren dødde når jeg satte den i gir. Endte med dette:

    Sist endret av jacobsen; 19/05/13 kl 18:08
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  12. #12
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Helt erligt tror jeg din automat nå er død
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  13. Takk jacobsen, s4nd3r takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Ulyd i automatkassa! -film-

    Er ikke såå farlig og overfylte automatkassa, er overløp på den, for og skifte olja holder det ikke med å tape av heller, står igjen ca halvparten inni
    Og som sagt over, tror nok den er død nå ja, hvordan ser oljen ut nå forresten ?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  15. #14
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ser oljen slik ut og den lager sære lyder så tror jeg nesten det er noe inne i kassa som har gått åt skogen. Mye bremsebånd/clutchpakker osv der, så hvis ventilhuset ikke er helt i vater, eller en solenoid ikke er helt frisk kan mye skje :P

    Hvis det ikke er så enkelt som at starter har løsnet, flexplata er bøyd, eller converter har løsna fra flexplata..

    *edit: bilen selges billig da eller?

  16. #15
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Anders: virker som det ikke er automatkassa nå lengre faktisk

    Big-jack: skiftet ikke ut olje, bare tappet enkelt litt av oga overfylt har ikke sjekket olje enda, men tar sponet som et tegn på at kassa er nestemann på "gå til hE&/#%"-lista

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Ser oljen slik ut og den lager sære lyder så tror jeg nesten det er noe inne i kassa som har gått åt skogen. Mye bremsebånd/clutchpakker osv der, så hvis ventilhuset ikke er helt i vater, eller en solenoid ikke er helt frisk kan mye skje :P

    Hvis det ikke er så enkelt som at starter har løsnet, flexplata er bøyd, eller converter har løsna fra flexplata..

    *edit: bilen selges billig da eller?
    Ja, er visstnok mye rart i ei automatkasse, noe jeg aldri blir klok på. Men Per kom innom og hjalp til litt i går. etter å ha sett youtube-klippene kunne han utelate automatkassefeil ganskje kjapt. Vi sjekket turbo, og denne var i orden. skovlen på luft-siden hvertfall. Deretter fikk vi lokalisert ulyden til innereste sylinder fordi ene løfteren på kammen var dekket med olje tjukkere enn de andre.
    Viste seg at pluggen var LØS og i tillegg oppspist og gammel. Altså jeg har kjørt lenge med dårlig tenning på denne sylinderen en stund.



    Banket inn hodet for å få ålreit gnist, og skrudde den inn igjen. Sjekket om råden/stempelet var med på turen med det samme.
    Startet opp.
    Lyden var merkbart svakere, vedvarte noen minutter før det forsvant med et høylytt kakk. og nå går motoren pent igjen
    Så nå blir det NGK plugger for alle penga! samt fordeler med det samme.

    At jeg mistenkte automatkassa for ulydene var egentlig rent instinkt fordi jeg alltid har vært litt skeptisk til den. i tillegg er det vanskelig å lokalisere en ulyd som var så besett høy.

    Nå som bilen foreløpig fungerer så blir det vel ikke salg med det første, men skal gi et vink hvis det blir en gang snuser på MB..
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  17. #16
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jacobsen Vis post
    Nå som bilen foreløpig fungerer så blir det vel ikke salg med det første, men skal gi et vink hvis det blir en gang snuser på MB..
    Bra dere fant ut hva som var feil! Har vært på tanken om å bytte ut det sørgelige 940-karosseriet som står uti trolla, men å kjøpe en fullt fungerende bil for så å flytte over alt av deler blir litt dumt. Derfor hadde en bil som ser fin ut med defekt motor og/eller girkasse vært fint :P

  18. #17
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Dette var matnyttig med video og påfølgende konklusjon. Det skulle altså vise seg at den skrikelyden og tikkinga var sylindertrykk som fes ut gjengene på pluggen, akkurat som ei grell fløyte? Sweet..... Vi hadde en 79' 244 B19A i nitten-pil-og-bue som far min var ute for at den spytta ene pluggen i fart... smalt skikkelig. Har også hørt om andre med skrå rødblokk som har vært ute for det.
    "Det er i motbakke det går oppover!"

  19. #18
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Bra dere fant ut hva som var feil! Har vært på tanken om å bytte ut det sørgelige 940-karosseriet som står uti trolla, men å kjøpe en fullt fungerende bil for så å flytte over alt av deler blir litt dumt. Derfor hadde en bil som ser fin ut med defekt motor og/eller girkasse vært fint :P
    jeg er han en stor takk skyldig, kom ikke langt på egenhånd gitt. Men opptur når automatkasse og turbo ble utelukket.
    FK'n min er ikke heeelt i toppstand Men en ny o-ring på vannpumpe, pakning til blokk/eksosmanifold og kanskje nye pluggledninger o.l. så er det ikke noe å sette fingeren på den bilen teknisk fant ut at verksted jeg har brukt(Hoff i fossegrenda) har blitt svært slurvete med service på gamle volvoer. aldri mer service der igjen.


    Sitat Opprinnelig postet av Larsge Vis post
    Dette var matnyttig med video og påfølgende konklusjon. Det skulle altså vise seg at den skrikelyden og tikkinga var sylindertrykk som fes ut gjengene på pluggen, akkurat som ei grell fløyte? Sweet..... Vi hadde en 79' 244 B19A i nitten-pil-og-bue som far min var ute for at den spytta ene pluggen i fart... smalt skikkelig. Har også hørt om andre med skrå rødblokk som har vært ute for det.
    Ikke direkte årsak til ulyd, vi fikk jo gnist i pluggen igjen samt skrudde den godt på plass, og likevel vedvarte ulyden en 10-15 sekunder før den forsvant. forestiller meg det var noe med kam/ventiler.
    Ble vel forresten en fin utoverbulk på panseret på den 244n
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  20. #19
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    DA har autolat kassa mi og bjynt og lage rare lyder. høres ut som ett jettfly fra 0 til 50kmt... og den girer hardt... så håper den gir seg snart....

  21. #20
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard Re: Ulyd i automatkassa! -film-

    Sitat Opprinnelig postet av s4nd3r Vis post
    DA har autolat kassa mi og bjynt og lage rare lyder. høres ut som ett jettfly fra 0 til 50kmt... og den girer hardt... så håper den gir seg snart....
    Auch..blir det ombygging til manuell eller setter du inn ny? Hva slags automatkasse har du?

    Sent from my GT-I9070 using Tapatalk 2
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  22. #21
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jacobsen Vis post
    Auch..blir det ombygging til manuell eller setter du inn ny? Hva slags automatkasse har du?

    Sent from my GT-I9070 using Tapatalk 2
    blir ombygging ja... fort gjort... er den kassa uten OD knapp på girspaken...

  23. #22
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Begynner å lure på om ulyden kommer fra vannpumpa? At denne har "skjært" seg fordi bilen har blitt kjørt månedsvis med luft i kjøleanlegget?

    Lyden kom nemlig tilbake på onsdag ettermiddag på E6en, klaska den i N og dro meg inn til siden. Slukket den et minutt før vi startet den igjen, da var lyden borte.

    Kjørte 3-4 mil idag, gikk forøvrig fint
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

Lignende tråder

  1. Oppgradering av automatkassa
    By karlingek in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 29
    Siste post: 11/03/12, 20:06
  2. Mye hester tåler automatkassa på en 940?
    By Alan_f in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 21/03/11, 16:03
  3. Automatkassa rykker når den girer ned til 3 gir
    By PetterDale in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 54
    Siste post: 19/02/11, 15:07
  4. Spm. ang automatkassa ZF-22
    By Svirre in forum Motor og gir
    Svar: 41
    Siste post: 16/01/11, 23:38
  5. Automatkassa på 960 2,5l 24v.
    By MariusF in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 23/05/10, 12:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •