Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Div spørsmål om v70. Kanskje Worklog

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2013
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard Div spørsmål om v70. Kanskje Worklog

    Hei. Har nylig kjøpt meg en 97 mod. V70 2.5t (hvis det er rett betegnelse?) og har naturlig nok, i likhet med de fleste nye medlemmer noen enkle spørsmål.

    Bilen har nettopp runda 230k og har automatkasse. Skal få bytta Olje på girkassa, og samtidig ta en full service. Men må det til spesialverktøy for å bytte olje på girkassa? Eller er dette enkelt å gjøre selv? Synes også bilen er ufattelig dau for å ha 193 hk, så har planer om en chip. Noen som har erfaring med dette på automatkasse? En dårlig ide?

    Et annet problem er at jeg personlig synes bilen er som en båt å kjøre. Hadde den på bokk i forbindelse med sjekk før Eu-kontroll, og demperne så tilsynelatende bra ut, så da regner jeg med det skal være sånn. Hva vil dere anbefale av senkesett til disse? Penger vokser ikke på trær, da jeg for tiden er student, men vil det lønne seg å gå for et justerbart senkesett isteden for bare fjører på org. dempere? Har ikke planer om å senke mer enn maks 40/40.

    Må også ha nye felger. Har sett meg ut Pegasus/T5R felgene, men har ingen behov for noen orginale, da jeg har forstått prisen blir vesentlig dyrere. Er dette felger som ofte omsettes brukt her inne på forumet? Vil helst ha 18" så om noen har, eller vet om til salgs, så skrik ut!

    Ut over dette, så må jeg vel prøve å få ordnet litt stereo, og tatt en skikkelig runde på vask og poleringsfronten. Noen som kunne være i et miniprosjekt/worklog

    Tok å utheved de viktigste punktene med bred skrift, slik at de som skulle ha bedre ting å gjøre, ikke trenger å lese alt

  2. #2
    Registrerte brukere Aashome sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Maura
    Innlegg
    741
    Antall takk

    Standard

    Behøver ikke noe spesialverktøy for å bytte olje på kassa. Ta en titt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...v-automatkasse

    2,5t dau? Sikker på at den går som den skal, og at det ikke ligger noen feilkoder inne? Men for å svare på spm ditt. Å chippe en automatkasse kan gjøre vondt verre, men hvis du "passer" på kassa di så går det bra. De fleste chippene til automat har også en litt lavere momentøkning.

    Hvis understellet har sittet der siden bilen var ny, så vil jo oppførselen på understellet være litt annerledes kontra et nytt et. Jeg vil råde deg til å kjøpe coilovers. Da har du muligheten til å justere til den høyden du akkurat vil ha og det finnes flere versjoner ute der til forskjellige priser.

    Pegasus-felgene er veldig vanlige på forumet her ja. Pene felger som kler bilen veldig bra! Så å få tak i et sett i fra forumet her, skal ikke by på store problemer. Evt. så har du vår søta bror som også har gode priser på nye felger. Sjekk blocket.se for eks.

    Bare å spørre hvis det er noe mer. Og worklog er obligatorisk, uansett prosjektstørrelse!
    1999 V70R AWD

    Ta kontakt hvis du trenger hjelp med anlegg!

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2013
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hm. Så jo egentlig ikke alt for vanskelig ut med oljeskiftet da. Altså, bilen er ikke direkte dau i den forstand, men hadde en BMW 328i tidligere, med samme effekt, og denne vil jeg påstå var vesentlig sprekere. Hadde bare forventet mer egentlig Ja, forsiktig må jeg selvfølgelig være. Men hva er det egentlig som tar knekken på automatkassa ved økt effekt? Tung last (campingvogn ol) eller mye kickdown og høyt turtall? Sikkert et fryktelig dumt spørsmål men det får bare være.

    Hvilke coilovers er å anbefale? Vet parts and retards har TA Technix kit, til disse. Er dette noen kan anbefale? Evt andre gode kit, i samme prisklasse?

    Er faktisk et par andre ting jeg lurer på:

    Den elektriske styringen på førerstolen har sluttet å fungere. Noen som har peiling på hva problemet kan være?

    Hvor får jeg tak i billige men brae deler til Volvo? Trenger et nytt endeledd

    @Aashome: Ser du er bilstereomann, hvordan er det å trekke kabler bak til forsterker i bagasjerommet? Må jeg demontere halve bilen for å få lagt kabler på en fornuftig måte?

    Setter pris på alle innspill noen måtte ha!

  4. #4
    Registrerte brukere Aashome sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Maura
    Innlegg
    741
    Antall takk

    Standard

    Merkelig. Og du har ikke noen feilkoder liggende?
    Hva som tar knekken på kassene er vel litt blandet. Men har vel noe med at Volvo ikke har hatt flushing av automatkassene i serviceintervallene, siden de mente oljen var en livstid-olje. Og campingvogn og lignende tærer jo også på.

    Veit flere har montert TA technix og vært fornøyde med det settet. http://www.scstyling.no/fk-highsport...51-c-4378.aspx for eks.

    Har du sjekket at sikringen til styringen er hel? Begynn først med å sjekke om du har strøm fram dit.

    Scstyling.no er et bra sted å handle deler i fra! Jahn som driver stedet er veldig hjelpsom og kan det meste om disse bilene.

    Er veldig greit å trekke kabler i disse bilene egentlig. Løsner du de listene som er akkurat innenfor dørene ved teppene, så greier du å få kabler under der skjult. Så det er minimalt du må demontere.
    1999 V70R AWD

    Ta kontakt hvis du trenger hjelp med anlegg!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2013
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Takk for kjappt svar

    Skal få sjekket det opp når jeg kommer hjem. Er i Trondheim nå, så får ikke sjekket noe opp før torsdag. Har en kompis med diagnoseutstyr, så får ta å sjekke det. Blir uansett han som skal chipe bilen også.

    Hvor er det best/lettest å trekke kabler igjennom torpedoveggen på disse da? Et bilde hadde vært flott

  6. #6
    Registrerte brukere Aashome sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Maura
    Innlegg
    741
    Antall takk

    Standard

    Kommer "inn" på begge sider av bilen. Tar du å titter nedi motorrommet på torpedoveggen ser du fort hvor du kan gå inn hen.
    1999 V70R AWD

    Ta kontakt hvis du trenger hjelp med anlegg!

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2013
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Ok. Etter litt googling fant jeg en grei DIY på akkurat det faktisk. Skal være et slags rør, som er perfekt for trekking av kabler

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2013
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Har nå kommet meg hjem, og fått prøvd bilen litt bedre. Har et mye bedre inntrykk av bilen, både hva anngår kjøreegenskaper, og hva jeg tidligere har nevnt om at bilen virket slapp. Skal prøve å få sjekket opp problemene med setet, og samtidig finne ut hvorfor jeg mangler et tåkelys. Må vel kanskje prøve å få ut noen bilder av vidunderet også God 17 Mai!

  9. #9
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    Sokkelen på tåkelysa forann er en svakhet på disse, de blir ufattelig sprøe/brent med åra. Du må jo uansett begynne med å sjekke pæra så da kan det lønne seg å ta ut pæra og sjekke sokkelen skikkelig også god 17 mai .
    Sollien

Lignende tråder

  1. S80 T6 -99 Kanskje ikke ABS-enhet likevel?
    By runju in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 26/01/14, 01:08
  2. jaging, kvelning og kanskje lmm
    By goførti in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 26/05/11, 18:54
  3. kanskje kjøpe v70??
    By Leif in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 09/02/11, 22:11
  4. kanskje isbane treff?
    By microplex in forum Arkiv
    Svar: 8
    Siste post: 17/12/09, 22:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •