Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Ulyd venstre foran på V70N

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard Ulyd venstre foran på V70N

    Har som topic sier en ulyd venstre foran på en 2001 modell V70 T5 manuell.
    Er en slags during/vibrasjon som er ganske høy og overdøver delvis radioen. Høres ut som den kommer fra området hjulbuen/støtdemper venstre foran.

    Det som er merkelig er at den kun er sporadisk og ikke konstant var et par måneder siden sist jeg hørte lyden før den var tilbake denne uken. Og når ulyden er der er det ikke under hele kjøreturen, men f.eks varer fra 10-60 sekunder før den er borte en liten stund. Lyden er tilsynelatenede uavhengig hastighet, turtall og om jeg svinger eller kjører rett frem.

    Noen som vet hva dette kan være?

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Hjullager

    Enkelt å greitt.. skal være en grei sak å bytte selv om man har bare 2 tommeltotter..
    Nytt hjullager koster vel ca 1800-2000 kr.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Har tenkt tanken selv, men er ikke da lyden konstant og mer lyd jo mer fart?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Ingen som vet hva dette kan være?

  5. #5
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Det er jo umulig å stille en diagnose utelukkende bassert på en enkel skriftlig fremstilling av problemet uten selv å kjenne og føle på problemet - men jeg støtter forslaget om hjullager.

    Dersom lyden ikke varier med motorens turtall så kan man anta at det er noe som har med bilens bevegelse å gjøre. På venstre side foran har man ett hjuloppheng, drivaksling, bremseskive og klosser/calipper, hub og hjul.

    Omtrent det eneste som her henger sammen og kan lage ulyd er jo hjullageret som forbinder disse delene. Andre alternativer, som at det er bremseklosser som ligger innpå å vibrerer, noe som tar borti etc vil jo fort uansett avdekke seg selv gjennom andre problemer. Det kan også være en gåen foring som gjør at vibrasjoner og bevegelse fra hjulopphenget går rett i chassis og lager vibrering/ulyd, men leikevel støtter jeg først og fremst hjullager-forslaget.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Trillet ned en lang bakke idag hvor det ble en del bremsing for å holde 30-sonen. Ulyden var konstant, men merket da at lyden forsvant hver gang jeg var i nærheten av bremsepedalen og startet opp igjen noen sekunder etter jeg var ferdig med å bremse. Kan det da være en bremsekloss som lager lyd?

  7. #7
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndersE88 Vis post
    Trillet ned en lang bakke idag hvor det ble en del bremsing for å holde 30-sonen. Ulyden var konstant, men merket da at lyden forsvant hver gang jeg var i nærheten av bremsepedalen og startet opp igjen noen sekunder etter jeg var ferdig med å bremse. Kan det da være en bremsekloss som lager lyd?
    Bremsing vil kunne begrense vibrasjonene i huben som igjen lager ulyd ved ett dårlig hjullager på samme måten som at svinging til ulike sider vil kunne endre lyden av ett dårlig hjullager.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •