Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Sikkan -87 744gl - Rädda Joppe! - oppgradering og redning -USA front, m90, 16v

  1. #1
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard Sikkan -87 744gl - Rädda Joppe! - oppgradering og redning -USA front, m90, 16v

    Utgangspunktet denne gangen er en 744 fra 87, minimalt med utstyr, b230k "A-konvertert" og passe innkjørt tilstand.

    Bilen ble "til overs" hos foreldrene til Hamstersnacks her på forumet da de kjøpte en annen bil, så da sto 740'n i fare for å selges og da hadde den nok blitt sladdebil og skrot ganske fort. Men det var ønske om a bevare den noe slitne 740'n og da jeg ble i beit på bil pga en upålitelig 960 og en 245turbo med defekt automat, fikk jeg låne 740'n.
    Jeg klarte da ikke la være å reparere og oppgradere litt

    Utgangspunktet var dette.
    Hvite blinkers og chromegrill hadde jeg vært ute og byttet omtrent et år i forveien da jeg tok en overhaling av frontlyktene.



    Første fiks var sprederne. Bare pæra igjen bak glassene






    Byttet en del gåene pærer i dasjen til leds og fikk inn utetempmåler jeg hadde på hylla:




    Hadde en grå koppholder liggende som passet fint


    Snowcap i bedre stand


    Bilen var utstyrt med disse utrolige sexy setetrekkene.
    Not. De åkte av asap.


    Baklysene så jo fine ut i mørket..








    Så fikk jeg en pakke i posten av Yengis

  2. Takk Wrasko takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Alltid morsomt å titte inn på en tråd fra deg Mister Sikkan.
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  4. Takk sikkan takket for denne posten
  5. #3
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    USA front er helt tydelig det 740 egentlig er laget for. Bedre lys ble det også
    FYI, biltema 4x6" lyktene krever litt tilpasning for å gå i standardholderne
    Hella hovedlys til venstre og biltema bygget om til kun fjernlys til høyre på bildet under.
    Us fronten hadde sealed beam lykter som ble byttet ut med e-lamper før jeg trilla ut på veien.






    Forskjermene var ikke særlig pene..




    Nylakkerte forskjermer som var litt helere



    +skjermer, hvite sideblinkers og skvettlapper






    Til slutt fin km stand en dag jeg var ute og kjørte

  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    skal følge denne tråden og gjorde seg med usa-front ja
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Sted
    Ortnevik, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    1.673
    Antall takk

    Standard

    stilig trur eg mp følje med her vidare
    volvo 855 t5
    volvo 940 gl.
    volvo 855 gl.

    prosjekt bilen 855 t5 http://forum.vccn.no/showthread.php?...s-volvo-855-t5

  8. #6
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Hadde glemt denne tråden litt, men bilen lever i beste velgående og går til daglig til og fra jobb for Hamstersnacks_86
    Her et bilde fra en dag vi tok den til biltreff med mk18:


    Og sånn som dette ser den ut til vanlig. Et ganske pent sett med Gemini dukket opp for noen år siden, og disse har jo Volvo 740 skrevet over hele seg



    Virker som clipsene til frontrutelista er litt slappe, for lista vil ikke sitte ordentlig lenger. Finnes fortsatt å få nye disse eller?

    Har handlet inn komplett sett med gummiforinger til denne + bremseslanger og div bremsedeler da den begynner å bli litt sleten

  9. #7
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Advarsel! Enda mer av de evinnelige rustbildene mine! :s


    Ny runde med denna bilen, den passerte ikke eu kontrollen i år og det var ikke så rart! Bærearmfestet hang nesten i løse lufta..



    Litt vanskelig sted å komme til med motor på plass, så endelig røk den a-konverterte b230k motoren ut så jeg kom til ordentlig.


    Tilpasset en bit fra en donorbil som var rustfri akkurat der.


    Tada ferdig!


    Jeg var nok litt for effektiv med jobbinga for det ble ikke mange bildene av annet enn rusta før jeg begynte og til slutt når alt er ferdig :(

    Mens jeg først drev, tok jeg all annen rust jeg fant i framenden når alt likevel var ribbet.










    Bytta alle foringer i forstillinga og sandblåste og lakkerte alt som var brunt.


    Det ble litt fort-fort, så jeg fokuserte på å få bort all rust, -sandblåste alt i framenden helt rent før det ble 2k epoxy og svart 2k båtlakk. Skrape vekk alle spor av tektyl før lakk syntes jeg ærlig talt var unødvendig. Konservering var hovedfokus.
    Blåste på litt gullfarge og klarlakk på kaliperne da Byttet bremseslanger rundt hele bilen også selv om det ikke var en mangel. De så helt ferdige ut.


    Oppgraderer til en 16v og en m90 jeg hadde stående, så blir det litt høyere bruksverdi.
    Eneste bildet jeg hadde av det foreløpig var visst dette bildet av ene motorfestet jeg måtte lage for å få den til å passe på standard 740 travers.

  10. #8
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Følger med på denna her! Bra det er noen som redder de gamle 740ene med "bare" k/a motor ble fin med usa front, chromegrill og gemini! Blir nok god bil når 16v og m90 kommer på plass

    Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  11. #9
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Tøff bil. Skal følge med denne!
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  12. #10
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Du er vel forumets rust-konge! Makan til pågangsmot!
    Dette her hadde mange på forumet her sett på som en tapt bil, å den hadde nok endt på hoggern.
    Flott at det finnes slike som deg, som gidder å reparere Har sansen for bila dine Denne er inget unntak
    Så som på de andre trådene dine, så følger jeg med her også

  13. Takk Dan Bay-Johansen, Øygard takket for denne posten
  14. #11
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Så hyggelig å høre Jeg får vondt et sted i sjela når gamle volvoer ikke blir tatt vare på, spesielt når de har sentimental verdi for eieren.

    Siden sist er ombyggingen ferdig. Det tok jo bare hver helg i noen måneder og noen uker i sommerferien..

    Her er motor på plass og kobling av ledningsnett og bensinrør pågår.



    Her på innsuget ble det en del custom. Cruise control pådragshjul kommer fra et b230f/ft/et innsug, så jeg måtte smi litt for å få dette til å passe på 234f innsuget. Brakett til vakuumbelgen passet heller ikke, så den måtte lages. Jeg brukte lh2.4 ledningsnett fra 240, så alt passet ikke perfekt. Jeg måtte skjøte LMM kabel og flytte coilkabler til andre siden av blokka. Også var det veldig greit å lage en egen kabel til lading-vanntemp-oljetrykk til originalkontakten ved servooljereservoaret Gasswiren er den originale til b230k, og den var for lang, så det ble en ekstra brakett ved siden av intill jeg får tak i riktig wire.


    Her synes bla custom motorfestet. Bolten på drevet til oljepumpa er byttet til en 12.9 bolt da den originale 8.8 bolten har det med å smelle av og forårsake ventilsalat.
    Ny kamreim og balanseakselreim. Løpehjulene virket fine så de var nok nylig byttet før motoren ble tatt ut.
    Det er også byttet til 23mm krengningshemmer fra original 19mm. Rammevangen der braketten til krengningshemmeren sitter er også nylaget da det dukket opp litt hull her også.


    Her er kabelgjennomføringen inn under varmeapparatet på passasjersiden. Jeg la boksene oppå varmeapparatet.


    Da var alt på plass! Kardang, pumper, rør, tankarmatur, ny clutchpedal med hovedsylinder, lambdasonde sveiset inn i eksos, alle kabler koblet opp og buntet fast.
    Bremsene lot seg lufte uten problemer, men clutchen på m90'en var en skikkelig PITA å lufte! synes fortsatt pedalen tar litt dypt, må heelt inn for å clutche. Lurer på om hovedsylinderen er pai. Med alt koblet opp startet den på første tørn. Stått på bakken i et skur i 5-6 år. Etter et par minutter på tomgang -med ny olje, ble ventilløfterne stille også


    Generatoren var pai, så den fikk byttes og det ble noen turer til bilrekvisitaen før det ble riktig reim til servoen. Riktig reim på servo b234 uten AC er 11,9x1030 FYI..
    Motoromslampe ble det også. Fancy..


    Fant oljetrykkmåler på skroten for noen år siden, og denne fant veien inn i den ledige ruta i instrumentet også. Litt skumt at oljetrykket følger turtallet, men på normal cruising står nåla rett opp på normal, så går vel greit. Farlig nære halvvegs innkjørt er bilen også Var ikke noe galt med gamle motor og gir. Med bedre bensin og tenningssystem som ikke var sabotert av en eller annen a-forgasser amatør, ville det gått mange år til.


    Her er all rusta jeg skar ut. Fant enda mer i ræva på bilen, hjulhusa bak er knekkebrød. Satte i plastikk innerskjermer og sparer den rustjobben til et annet år. :(


    Nye gubbeskvettlapper hadde dem på volvo


    Dro opp gubb-stuket litt det eller? Spesielt med det fräne OL-94 klistremerket på bakluka, gubb-kröken på eksosen og bamse i hattehylla Noen som har en laminert bakrute til 740 til meg forresten? Denne har sprekt over hele..


    Nå går den så fint så Ikke noe imponerende rivjern en sånn 16v, men den går fint. Har fått feilkoder på lambdasonden, så den må vel byttes også synger det litt i hjullagerne fram (håper virkelig det er dét jeg hører!)

  15. Takk HansOla, Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  16. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Bra noen redder disse
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  17. #13
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Mykje bra arbeid her, alltid kjekt å sjå at nåke som dei fleste vil kalla skrot blir sett i stand igjen Spesielt når det er ein gammal Volvo
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  18. #14
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Viste seg at noen ulyder VAR girkassa og etter noen dager var havari et faktum.
    Drit.
    Er m90 så sårbare kasser? Ikke noe karategiring eller noe sånt. Forsterket kasse som ble prøvekjørt før jeg kjøpte den. Hadde heldigvis en til på lur. Fylte den med ny volvoolje, byttet pakkboksen på girvelgeren og klemte den opp. Støttelageret på kardangen var også helt ferdig så tok det samtidig.





    Måtte bytte et Hjullager fram også, også slet jeg med vibrasjoner i kardangen, men jeg fant ut av det etterhvert, så nå begynner det å bli mindre ulyder i kjerra :-)
    Passerte 5 runder her en dag også.
    Sist endret av sikkan; 06/10/15 kl 15:31

  19. #15
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard



  20. Takk vangsfreaken, Øygard, Christian takket for denne posten
  21. #16
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Digger pågangsmotet, fyr på med med bilder!
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  22. #17
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Denne bilen eksisterer fortsatt, men for snart to år siden ble det registerhavari, på min gebursdag til og med (super gave). Så 16v motoren ble skrot.
    12.9 bolten på oljedrevet røk tvers av etter 20 000km.
    Bilen er avskiltet, men står hos meg. Jeg holder på å bygge den originale b230k motoren om til f-innsprut, så settes den tilbake igjen en vakker dag når jeg får tid.

    De 16v greiene var lite imponerende synes jeg. Slappt og sårbart. Har to stk komplette slike havarerte 16v motorer stående nå. Noen som kan renovere topper?

  23. Takk vangsfreaken, Øygard takket for denne posten
  24. #18
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    kult at du holder liv i denne er det noe som dreper gammel volvo så er det rust, å du er liksom rette mann til å angripe det alltid kult å se hva du får til, gir litt mot til å gå på egne jobber...

  25. Takk Øygard takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Sikkan - Volvo 765/965, Fra B280 til B6254 til B6304..
    By sikkan in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 113
    Siste post: 24/06/17, 15:01
  2. Redning av skinninteriør.
    By johmolan in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 5
    Siste post: 25/02/14, 01:13
  3. Oppgradering av V50
    By Zeppo in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 18
    Siste post: 09/03/12, 22:12
  4. sperre aksel fra 745 tic på 744gl
    By T90 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 14/07/11, 00:09
  5. SW oppgradering
    By S80 T5 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 27/09/10, 18:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •