Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 62

Tråd: Dieselvarmer overhaling / reparasjon V70N 2004 D5 DIY

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard Dieselvarmer overhaling / reparasjon V70N 2004 D5 DIY

    Tenkte jeg skulle dele et par setninger om dieselvarmeren på Volvo V70N D5 2004.

    For dere som har en dieselvarmer som høres ut som widerøe propellfly, gå hit:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...0N-2004-D5-DIY

    Kjølevæsketrykket hadde vært altfor høyt i flere måneder før varmeren begynte plutselig å ryke ekstremt mye for noen dager siden og neste dag stoppet den for godt.
    For å ikke dra innpå tre feilkoder valgte jeg å fikse varmeren før jeg prøvde flere start.

    Hele feilen lå i at varmeveksleren ikke var tett. Det gjorde at trykket på kjølevæska ble så høyt under bruk at lokket på kjølevæskebeholderen gav etter. Mista 3 - 4 dl med kjølevæske ved hver varming. Mot slutten må hullet i veksleren ha blitt større og den druknet brenneren sakte.

    Før dette ringte ringte jeg volvoverkstedet HKbilar og fortalte at hver gang jeg brukte varmeren ble trykket for høyt på hele systemet, at jeg trodde det var lokket på kjølevæskebeholderen og hadde byttet denne uten hell. Han måtte ha bilen inn. Dette var en mekaniker som burde visst bedre.




    Liten DIY på hvordan man kan gå frem.

    Du trenger:
    - Skralle med lang forlenger og på min bil holdt det med pipe 10mm 12mm 13mm (Nøkkelvidde)
    - Fastnøkler 7, 8 og 22 mm
    - Noen strips
    - Vanlig torx t25
    - Vanlig skrujern og stor stjerne
    - liten kniv eller noe annet tynt for å ta opp clipsene uten å skade lakken på ramma.

    Tok av støtfangeren i.h.t. dette. Se fra bilde 2 til 7 trykk her
    De to hovedskruene under pyntelist på hver side = 12mm
    Når du skrur ut t25 torx skruen på hver side der fangeren møter hjulbuen dytter du den inn for hver cm du skrur ut. Kan sitte litt hardt. Tot ca 3 cm. Da slipper en clips som presser fangeren bakover.
    Dette tok 5 minutter.

    Når fangeren er fjernet kan det være gunstig å ta vekk et plast - deksel som sperrer for utsikten inn til varmeren fra venstre side av bilen.
    Dette dekselet er en guide for fangeren og sitter bare med en 10mm og 2 stk 4mm umbrako / t25 torx (Husker ikke).

    Nå var det lett å komme til varmeren.

    Av med slanger:
    Brukte to wisegrip - tenger for å tette ut og inn slangen på varmeren før jeg løsnet dem. En går rett i varmeren og en rett i vannpumpa.
    Av med dieselslangen.

    Av med varmeren
    - Bak varmeren på toppen og mot førersetet sitter en 13mm mutter. skruen til denne sitter i noe blikk montert på ramma. Mutteren kan sitte hardt. Du trenger forlenger på skralla.
    - I selve ramma på varmeren sitter 2 stk skruer 13mm på hver side.
    - Måtte røske litt mot venstre i forhold til bilen for at varmeren skulle slippe.


    På bildet over går dieselslange til venstre og strømkabel til høyre opp fra varmeren.
    Fjern disse og varmeren er løs.


    Så til overhalingen:


    Skru løs elektroboksen, sidedeksel, alle sensorer, vannpumpa og toppdekselet.
    Nå kan du bare dra ut innmaten (Brenneren med elektromotor/vifte på topp)

    Rensing av brenner: (Bilder fra innmaten TRYKK HER)
    - Skru av tre skruer som fester brennhylse. Rense denne godt. Gikk raskere med blåsprit enn diesel. Fjernet klumper med sot med spiseskje.
    - Skru av sprederen og koppen over den (Pass på delene slik at du husker rekkefølgen) og rense disse.
    - Sprederen var nesten løsnet helt. Tok en avbitertang og laget et skikkelig merke i gjengene på skruen i sprederen (tips fra forum) slik at den ikke løsner så lett neste gang. Lagde dette merket 5 gjenger fra sprederen


    Rensing av varmeveksler:
    - Dobørste og blåsprit. Trykkluft.
    - Her er det viktig å sjekke at varmeveksleren er tett. Hold for ett kjølevæske utløp og blås i det andre.
    (Mitt var ikke tett og det var årsaken til alt)


    Bytte av flammevakt, glødeplugg osv.
    - Var hos Volvoforhandler og kjøpe et ledningssett med flammevakt og sensorer samt gløpeplugg. Pris 3100kr.
    - Dette er såre enkelt. Bytt alle sensorer og sett det hele sammen igjen.
    Glødeplugg har nøkkelvidde 22mm. Se nest øverste pil.
    (Jeg kunne feilsøkt det gamle systemet og funnet ut at alle sensorer fungerte)

    Kjøpte brukt og testet varmer fra Svensk bilopphugging basert på google søk etter volvo serienummer 30661775 for 4700 kr.

    Nå har jeg to varmere. Den nye varmeren monterte jeg på under en time. Den andre med defekt varmeveksler har en perfekt brennerenhet som også er testet.
    Kjekk reservedel ettersom de fleste feilene er i brennerenheten eller sensorene.
    Tror det koster over ti tusen på volvo for bytte av sensorer når du leverer bilen.

    Lykke til. Det er ikke så vanskelig dette her. Brukte 4 timer første gang på alt inkl rensing.


    Ekstra informasjon til de som har vett på dette og er ute etter deler:

    Kontakt bruker FolloAuto for informasjon om hvor disse delene kan kjøpes.

    VO 3730840 Tryckutjämner ca pris 1100,-
    VO 30730716? Viftemotor ca pris 1929,- Kommer tilbake med korrekt delenr, har sølt kaffi på lappen
    VO 3713898 Flamvakt ca pris 228,-
    VO 3730414 Termostat ca pris 200,-
    VO 3731374/3731372 Komplett brennerenhet / innsats 3291kr (Norge) og 1591kr hos Brant Bil (sverige)

    Det eneste som mangler i dette innlegget nå er hvordan feilsøke ohm og dill dall for å finne ut av hvilken del som er gåen. Post dette og jeg hiver det opp i denne DIY guiden.
    Sist endret av Evert; 14/12/19 kl 09:33 Begrunnelse: edit

Lignende tråder

  1. Lysproblemer med min V70N 2004
    By Lasse B in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 20/03/13, 12:06
  2. Håndbrekkproblemer 2004 V70N 2.0T
    By -S.Johnsen- in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 29/01/12, 14:07
  3. Ettermontere dieselvarmer i en 2004 mod S60 D5?
    By GMV in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 08/12/11, 15:13
  4. Røyk fra dieselvarmer V70N 2007.
    By Daniel V in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 15/11/11, 16:05
  5. XC grill V70n 2004
    By V70 R AWD in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 20/08/11, 13:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •