Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Diagnose 850 GLT, A2: 1-2-3 Coolant temperature sensor signal absent or faulty

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. aug. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard Diagnose 850 GLT, A2: 1-2-3 Coolant temperature sensor signal absent or faulty

    Har problemer med min 850 GLT, igjen.... Motor går ujevnt og har tidvis problemer med å få start. Må kjøre med høyt turtall, dvs høyrefot på gassen og venstrefot på bremsen. (automat girkasse)

    Denne gang leser jeg av kode 1-2-3 i A2, og har etterhvert funnet ut at dette betyr: "Coolant temperature sensor signal absent or faulty"

    Er det bare å bytte denne 'coolant temperature sensor' ??? Og hvor sitter den evt???


    Oppdaget også at viser for motortemp lå helt nede (kald motor) selv etter flere kilometer kjøring.
    850 GLT '94
    V70 '04

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morty Vis post
    Har problemer med min 850 GLT, igjen.... Motor går ujevnt og har tidvis problemer med å få start. Må kjøre med høyt turtall, dvs høyrefot på gassen og venstrefot på bremsen. (automat girkasse)

    Denne gang leser jeg av kode 1-2-3 i A2, og har etterhvert funnet ut at dette betyr: "Coolant temperature sensor signal absent or faulty"

    Er det bare å bytte denne 'coolant temperature sensor' ??? Og hvor sitter den evt???


    Oppdaget også at viser for motortemp lå helt nede (kald motor) selv etter flere kilometer kjøring.
    Slike sensorer bruker å ligge i umiddelbar nærhet til termostathuset på de fleste biler. Nå har jeg aldri byttet denne på 850, men om jeg var deg hadde jeg fulgt øvre radiatorslange tilbake mot blokka til termostathuset og her sitter nok sensoren.

    Kanskje noen andre kan gi et mer eksakt svar enn meg..
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Tinn Austbygd
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morty Vis post
    Har problemer med min 850 GLT, igjen.... Motor går ujevnt og har tidvis problemer med å få start. Må kjøre med høyt turtall, dvs høyrefot på gassen og venstrefot på bremsen. (automat girkasse)

    Denne gang leser jeg av kode 1-2-3 i A2, og har etterhvert funnet ut at dette betyr: "Coolant temperature sensor signal absent or faulty"

    Er det bare å bytte denne 'coolant temperature sensor' ??? Og hvor sitter den evt???


    Oppdaget også at viser for motortemp lå helt nede (kald motor) selv etter flere kilometer kjøring.
    Sitter under termostaten. En slags kobberskrue med kabel, - litt kronglete plassert.
    Lønner seg nok å skifte termostaten når du først er i gang.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Fant en liten DIY som du kan se på. Ser nesten ut som om du må fjerne termostathuset for å komme til.

    http://www.svenska85x70klubben.se/fo...opic.php?t=314
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Sensoren bytter du på 20 minutt, trenger ikke ta ut termostathuset for sensorbytte. Litt trangt er det men det går greit.
    Smart å tømme ut litt av kjølevesken først, så slipper du søl på dynamo og strammere.

    Som nevnt over her, sensoren byttes gjerne sammens med termostat, men er ikke absolutt nødvendig.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

Lignende tråder

  1. signal til bensin pompe
    By Ofs90 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 18
    Siste post: 06/07/12, 12:54
  2. Hvor hente ut Tach signal i 940?
    By regeli in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 17/06/11, 22:43
  3. Svar: 6
    Siste post: 17/12/10, 09:16
  4. Svar: 8
    Siste post: 24/06/10, 14:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •