Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Guide: Reperasjon av bensinpumperele 200/700/900

  1. #1
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard Guide: Reperasjon av bensinpumperele 200/700/900

    Guide: Reperasjon av bensinpumperele



    Har mange ganger reparert disse releene når de har gått istykker da det stort sett er samme feilen hver gang. Ikke bare er det penger spart, men i mange tilfeller er det slik at når bilen ikke starter så er butikkene stengt eller så er det ikke på lager. Da er det en stor fordel å kunne få bilen igang uten å vente til neste dag.

    Symptomene et defekt pumperele gir er at bilen ikke starter (pumpen går ikke) eller at bilen stopper noen ganger under kjøring. Ved sistnevnte problem pleier bilen å starte igjen hvis du venter et halvt minutt.




    Hva er feilen med releet?

    Det som skjer er at iløpet av noen år når releet har blitt varmt mange ganger sprekker loddepunktene. Alle gangene jeg har åpnet et slikt rele er det de samme 4 loddepunktene som sprekker. Det er de som går til spolen jeg snakker om. 2 spoler med 2 punkter hver. Jeg har nå tatt noen bilder for å lage denne guiden og vise hvor enkelt det kan gjøres.


    Det du trenger er:

    • Loddebolt
    • Loddetinn
    • Flattekker
    • Strøm (eventuelt loddebolt som går på gass)



    Hvordan ser releet ut og hvor sitter det?

    Releet er et stort hvitt rele. I 240 sitter det oppunder sparkeplate på høyere side ved styreenhetene. På gammlere 240 med E motor er det et grønt rele som sitter oppunder venstre sparkeplate. Vet ikke om det grønne releet er likt som det hvite innvendig og har samme svakhet.

    740/940 har også hvitt rele som er lik nyere 240. På disse bilene sitter det sammen med sikringene og de andre releene ved under askebegeret i midten av dashbordet.



    Hvordan fikse releet?




    Det første du må gjøre er å åpne releet. Dette gjør du ved å vippe ut klipsene på hver langside under releet for så å dra dekselet av selve delen med kretskortet og kontaktstykket.

    Da ser det slik ut.




    Her ser du alle loddepunktene i releet. Sprekkene er vanskelige å se hvis ikke du ser nøye nok.




    Dette er punktene som pleier å sprekke.








    Ved å se nøye i forskjellige vinkler og godt lys så kan du se at det er sprekk i alle 4 punktene. Bruk gjerne forstørrelsesglass hvis du har det.






    Varm opp loddepunktene og legg på litt ekstra tinn hvis nødvendig.






    Når du er ferdig ser det omtrent ut som dette.




    Penger spart og bilen går igjen (så sant det var dette som var feilen).
    Sist endret av Øyvind G; 04/02/14 kl 00:08

  2. Takk Martin.S, gammabusa takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Lyngdal, Norway, Norway
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    drit bra det her tusen takk

  4. #3
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Da er tråden flyttet til Generelt/alle modeller.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  5. #4
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Da er tråden flyttet til Generelt/alle modeller.
    Kjempe fint Arne.


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    For noen dager siden var det en kolega av meg som hadde dette problemet med sin bil. Veldig kjekt å kjenne til denne svakheten.

    Fant ut av dette på min samboer sin bil da den stoppet under kjøring. Når dette skjedde måtte man ha tenningen av i ca. 30 sekunder så startet den igjen som om ingenting hadde skjedd. Etter at jeg loddet det for over 2 år siden så har vi ikke hatt dette problemet igjen.
    Sist endret av Øyvind G; 26/10/13 kl 11:25

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Takker så mye for fremragende tråd. Har hatt trøbbel med min 940 siden jeg kjøpte den for ikke så lenge siden. Regna med at det var vann i tanken som gjorde at den stoppa i hytt og pine, og etter en liten stund starta greit igjen. Tanklokket var ikke helt tett når jeg fikk den, men det var gummipakninga rundt påfyllinga, så det sto fullt av vann når det regna. Men etter mye kondensfjerner/dyserens, nye plugger, kabler, rotor og fordelerlokk stoppet den fortsatt. I dag pella jeg ut releet, sprekker i loddepunkt. Etter relodding sviver den som ei klokke.

  7. Takk Øyvind G takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Blues Vis post
    Takker så mye for fremragende tråd. Har hatt trøbbel med min 940 siden jeg kjøpte den for ikke så lenge siden. Regna med at det var vann i tanken som gjorde at den stoppa i hytt og pine, og etter en liten stund starta greit igjen. Tanklokket var ikke helt tett når jeg fikk den, men det var gummipakninga rundt påfyllinga, så det sto fullt av vann når det regna. Men etter mye kondensfjerner/dyserens, nye plugger, kabler, rotor og fordelerlokk stoppet den fortsatt. I dag pella jeg ut releet, sprekker i loddepunkt. Etter relodding sviver den som ei klokke.
    Takk. Fint at guiden min kommer til nytte.

  9. #7
    Registrerte brukere Oddwar sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    TRØNDELAG
    Innlegg
    918
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg sliter med at 740en min med b230ft og lh2.4 ikke bestandig vil starte når den er kald. Den sviver rundt men starter ikke (får sannsynligvis ikke bensin, har gnist)

    Det jeg må gjøre når dette skjer er at jeg må fri nøkkelen mellom hakk 1 og 2 flere ganger slik at bensinpumpa får kjørt noen ganger (dette er vel tidsstyrt?)

    Dette skjer aldri når bilen er varm, men ganske ofte når den er kald/har stått en stund..

Lignende tråder

  1. Reperasjon av HU850 i Bergensområdet?
    By Jorn in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 13/07/12, 11:35
  2. Reperasjon av Alu felg.
    By iPaal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 19/11/11, 22:20
  3. Defekt bensinpumperele 850?
    By ovevolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 12/10/11, 13:46
  4. Summing i bensinpumperelè, 89 740/B6254F
    By Christian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 25/08/11, 18:56
  5. Bensinpumperele delenummer?
    By Monsen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 12/07/11, 21:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •