Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Hvite plugger

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard Hvite plugger

    Merket ved akselerasjon ved lavt turtall at motoren "hakket" litt. Har blitt mer og mer i det siste. Skjer ved normal driftstemeratur. Sjekket pluggene og de er hvite. Har lest at det kan være mager blanding og/eller for mye varme..?! Luftfilteret ble skiftet for ett år siden. Det er litt skittent, men ikke ille. Pluggene og fordelerlokket ble også skiftet sist sommer. Hva er det som gjør blandingen mager? Hvilke tiltak må til? Tenkte å skifte pluggene, men det eliminerer vel ikke problemet. Bare utsetter..
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    To ting å sjekke.

    1. Lambda.
    2. Bensintrykk.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Bytta du rotor når du skiftet lokk?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard

    Hvordan sjekker man bensintrykket? Rotoren ble ikke byttet. Vil jeg kanskje finne noe ved å avlese feilkoder hvis det er en av disse to tingene som ble nevnt?
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Lambda an være ute å kjøre uten at den utløser feilkoder.
    Alt som skal til er at den "rapporterer" fetere blanding enn reelt, men fortsatt innenfor referanseområdet.
    Bensintrykket kan måles med manometer som du kobler til på den ventilen (dekkventiltype) som sitter på enden av railen.
    Skal ligge på Ca 3 Bar.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Har lest noen poster om brente ventiler på hvitblokkene. Min teori er at disse motorene som regel brenner noe olje og lambdaen tror dermed at motoren brenner feitere en det den i virkeligheten gjør.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Helt riktig Naske.

    Man må være på vakt på det punktet også.
    Regner med at TS har kontroll på oljeforbruk og farge på eksos?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard

    Jeg har sånn noenlunde oversikt over oljeforbruk ja. Fyller vel på en liter hver 3.uke. Så ja, den er glad i olje... Fargen på eksosen er ikke noe spesielt blå. Som Naske sier ang brente ventiler- Er det noe som snart gir et motorhavari? Den har nå rullet 365000km på tror ikke jeg begynner den store jobben med motoren. Eller vil kanskje skifte av lambda hjelpe på? Leste av feilkoder i dag. I a7 fikk jeg feilmelding 1-1-3. Det ble i følge google transelate "bensinmåler åpen krets" Hva betyr det?
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av coche Vis post
    Jeg har sånn noenlunde oversikt over oljeforbruk ja. Fyller vel på en liter hver 3.uke. Så ja, den er glad i olje... Fargen på eksosen er ikke noe spesielt blå. Som Naske sier ang brente ventiler- Er det noe som snart gir et motorhavari? Den har nå rullet 365000km på tror ikke jeg begynner den store jobben med motoren. Eller vil kanskje skifte av lambda hjelpe på? Leste av feilkoder i dag. I a7 fikk jeg feilmelding 1-1-3. Det ble i følge google transelate "bensinmåler åpen krets" Hva betyr det?
    Bensinmåler åpen krets betyr rett og slett at du har kontaktvansker mellom bensinmåleren din og instrumentet.
    Kan være alt fra korroderte kontakter til rett og slett defekt nivåmåler i tanken.

    Motorhavari? Nei ikke sånn direkte, men har man hvite plugger, så bør man gjøre noe med problemet.
    Å fikse på symptomene har ingen verdi. (Som å bytte Lambda)
    Bruker den mye olje OG den går "mager" så er det olje i forbrenningsrommet som som regel da kommer inn via ødelagte sylindervegger/oljeskrapering eller rett og slett at oljen kommer inn i innsuget via veivhusventilasjonen på grunn av høyt trykk (Høy gjennomstrømming av veivhusgasser) som igjen har årsak i at en eller flere sylindere er så slitte at slike gasser fra forbrenningen kommer forbi aktuelle sylinderes stempelringer.
    En liter hver tredje uke sier ingenting. Hvor langt kjører du på en liter olje?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard

    Hvis det bare er bensinmåleren som holder på å bli gåen gjør det ikke så mye. Den virker nå fortsatt. Når det gjelder oljeforbruket så er det litt variabelt. Noen ganger fyller jeg på en liter pr 100 mil. Av og til kjører jeg noe lengre selv om det er lik kjørestil. Fyller etter ca 20 liter i året, så bruker 10w-40 delsyntetisk fra felleskjøpet. Er vel ikke alle her inne som er enig med meg å bruke det da... Veivhusventilasjonen ble renset for to år siden. Det virker ikke som det er noe trykk når jeg har oljepåfyllingslokket løst på. Ser heller ikke at peilepinnen presses oppover. Så å skifte lambdan er ikke en antatt problem da? Siden tråden ble startet merker jeg at bilen noen gangen rykker mer nå selv ved lett pådrag ved litt lavt turtall. Hadde samme symptomet på en 740 en gang, men da var det bare å rense forgasseren..
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    1 liter på 1000KM? WAY utafor alle toleranser.
    Så et eller annet sted sviver det olje gjennom motoren din.
    Og ligger det ikke en pøl under der bilen din står parkert, så er det ikke mange andre veier ut enn via stempelringer og slikt.
    Ryker den blått ved lett pådrag, så er det fordi den suger ut oljedamp fra veivhuset. Nær garantert.
    Men bevares, prøv Lambda i tilfelle denne skulle ligge litt utenfor "riktig" justeringsområde.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    http://www.jagrullar.se/forum/viewto...=29564#p191765

    En svenske med samme oljeforbruk som deg, men med de gamle stempelringene. Tror vel du har de oppgraderte stempelringene og da er forventet oljeforbruk 0,01-0,1 L/1000 km.

    Min motor bruker relativt mye olje den også, aner ikke helt forbruket men regner med noe mer en dette oppgitte forbruket. Har insett av hvitblokkene egentlig bare er noe forbanna dritt.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

Lignende tråder

  1. plugger på min fk
    By Volvo360tic in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 07/01/13, 18:21
  2. Lyktespyler plugger
    By newgarden in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 13/04/11, 21:45
  3. Hvite Blinkere og Røde/Hvite Baklamper til 240 sedan
    By 1986toførtiGLE in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/07/10, 15:54
  4. Bytte plugger
    By Tore in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 20/05/10, 21:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •