Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Rar oljelekasje på 2005 V70 2.0T

  1. #1
    Registrerte brukere maxrpm sin avatar
    Medlem siden
    16. mars 2013
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard Rar oljelekasje på 2005 V70 2.0T

    Har kjøpt en 2005 mod V70 med 2.0T bensin med 160'km, når jeg overtok den var det kommet olje på reg.reima, selger opplyste at dette oppsto i en kulde periode ikke lenge før jeg overtok bilen. Byttet alle deler på reisteret og simmering på veiva for sikkerhets skyld. Demonterte innsug å byttet alle slanger + oljefelle + rengjøring i blokka(oljefella var full av vann/majones.Var rimelig sikker på at feilen var funnet, kjørte QMI motorrens for sikkerhets skyld. Målte vakum i motor på peilepinnen etter dette og regnet med at alt var ok!
    Men.. etter ca 100 kjørte mil oppdaget jeg oljeflekker under bilen, demonterte registerdeksel og så at det var kommet ganske mye olje igjen bak dekslene, vasket alt med bremserens og kjørte uten deksel for å holde et øye med lekasjen. så ut for at oljen kom langt oppe på motoren og ble katet rundt av reim/vannpumpe/div hjul. Mistenker jo simmeringer på kammene, men disse er ganske krevende å bytte så jeg ønsker å være sikker før jeg bytter disse, derfor har jeg forsket litt videre! Har vasket rent å kjørt motoren på høyt turtall på bukk der jeg kan se på motoren-ingen lekasje, har "grise" kjørt etter veien med mye turtall- ingen lekasje.
    Men når bilen kjøres rolig(les vanlig bruk) har det flere ganger kommet olje.
    I og med at bilen har VVT(variable ventiltider) på både innsug å eksos, som regulerer kammene først å fremst ved lave/middels turtall koblet jeg fra begge ledningene til VVT solinodene for å se hva som da hente,
    Etter mange mil er det ikke kommet en dråpe olje...
    Har noen vært borti lignende feil, eller kan forklare hvorfor det skal lekke olje BARE når VVT enhetene regulerer kammene???
    Vet at solinodene kjører mer olje i VVT enheten desto mer kammene skal regulere, men VVT enheten er en lukket enhet som ikke kan lekke olje ifølge volvo selv(de har ingen erfaring med dette problemet)

    Kan noen hjelpe med mitt lille mysterium??

    (bilen fungerer fint uten VVT, men er litt slappere på helt lave turtall, og så har jeg fått en fin lampe med motor på :-) )

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Fint om du kan være mer spesifikk om hvor olja kommer ut, legg gjerne ved et bilde.
    Det høres uansett ut som at det kommer fra simmeringene på kammene..

    Ville gått over alt som har med PCV (veivventilasjon) en gang til, sjekket funksjon på check ventiler (enveisventiler) og slanger etc.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere maxrpm sin avatar
    Medlem siden
    16. mars 2013
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar!
    Men er helt sikker på at veivhusventilasjonen er ok, har byttet alt + rengjort blokka NØYE! Har også brukt vakumklokke å målt suget i peilepinnen.(alt ok)

    Lekasjen kommer nok fra simmeringene på kammene, men som sagt er dette mye arbeide, og ønsker ikke å bytte disse før jeg er sikker på hvorfor det lekker(har kjøpt disse også)

    Det jeg ikke forstår er hvorfor det lekker bare når kammene justeres via VVT systemet. oljen styres via solinodene, og går i senter på kammene inn til VVT enheten
    og kommer ut i hullene utenfor kammen!
    Skulle ikke tro simmeringene ble utsatt for noe høyre Trykk/påkjenning uansett hvordan VVT styres??

    Har nå byttet pakningene og silen som sitter mellom solinodene og toppdekselt + blåst opp/rengjort alle kanaler/hull og koblet til strøm på solinodene for ny test!
    (alt så fint ut, ikke noe koks eller spor etter avleiringer)
    Måtte inn med tester for å resette motorlampa også, lå som aktiv feil på innsug og memoryfeil på eksos!

    Hmm ikke lett å skjønne dette!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Du nevner at den lakk olje ved kjøp og at pcv er skiftet etter den kom i din eie.
    Om bilen er kjørt lenge med ødelagt veivent kan seala på kammene være blåst, da vil de fortsette å lekke selv om du når har korrigert pcv
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. #5
    Registrerte brukere maxrpm sin avatar
    Medlem siden
    16. mars 2013
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Ja er klar over dette, men skjønner ikke hvorfor den kun lekker ved rolig kjøring med alt tilkoblet, men aldri når VVT er utkoblet, har prøvd å sette meg inn i hvordan dette systemet(VVT) fungerer men klarer ikke å skjønne sammenhengen med denne lekasjen.

    Bilen ble ikke kjørt mye med lekasje, kun noen dager å ikke mange mil, men byttet som sagt simmeringen på veiva av denne grunnen da den var lett å bytte sammen med reima :-)!

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Hvor kommer olja ut, har du olje på toppen av motoren?

    Mener det skal være en oring i vvt systemet ditt som kan lekke.
    http://www.volvoforums.com/forum/vol...acement-63615/
    http://www.volvoforums.com/forum/vol...-o-ring-45853/
    http://www.matthewsvolvosite.com/for...36988&p=210207
    Sist endret av gswede; 18/03/13 kl 19:53
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Om det skulle vise seg at det er VVT assemblyet som lekker, tror jeg kanskje jeg ville byttet hele enheten.
    Du må uansett få alt rent og bytte registerreim når lekkasjen er tettet.
    Ville vært svært skeptisk til å bruke bilen før problemet er løst. Om regreima hopper av eller hopper noen punkter, kan det koste deg motoren.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #9
    Registrerte brukere maxrpm sin avatar
    Medlem siden
    16. mars 2013
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Må bare si TUSEN TAKK for mye nyttig info :-), supert med folk som kan bistå!!

    Ser jo at dette ikke er så uvanlig med lekasje fra VVT enheten da. Ingen i Volvo systemet hadde vært borti denne type lekasjer du linket til..

    Har aldri hatt noe olje på topp deksel, eller under solinondene!

    Har vasket alt rent å kjører uten dekslene, så jeg sjekker dette daglig(vasket alt rent bred bremserens å trykkluft), så tror ikke reima har tatt noe skade, men
    har ny reim liggende!

    Får kjøre litt mer før jeg demonterer å sjekker litt priser på delene!

    Igjen takk for nyttig info om mitt problem!!

  10. #10
    Registrerte brukere maxrpm sin avatar
    Medlem siden
    16. mars 2013
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Litt oppdatering etter over 100 nye mil med bilen etter siste rep!

    (Demonterte solinodene, byttet pakninger/sil og blåste opp alle kanalene)

    Ingen olje har lekket!!!, har b.la vært på påsketur med 4/5 personer i bilen å full oppakning med normal kjøring(les mye bruk av VVT systemet)
    men ingen spor av olje :-)!

    Har ingen logisk forklaring på dette, da ingen ting er byttet som burde innvirke på tidligere feil, eneste jeg kan tenke meg er om noe(rusk/koks) kan ha ligget i VVT systemet som ble blåst bort under rengjøringen?

    Slår meg ikke helt til ro med dette ennå, men er selvfølgelig glad om ting forblir bra!

    Får kjøre litt til(uten deksler), og bytte reima om alt fortsetter å være tett!

  11. #11
    Registrerte brukere maxrpm sin avatar
    Medlem siden
    16. mars 2013
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Oppsummeringen av problemet med lekasjen:

    Mannet meg opp en lørdag og byttet begge simmeringene på kammene, fant ut at det var litt vandring på VVT enhetene med/uten oljetrykk, flyttet simmeringene lenger ut fra toppen, og vips så var problemet heldigvis løst!!

    Har kjørt mye etter dette nå og ingen tegn til olje :-)!

    NB: Jobben er litt krevende å krever tålmodighet/nøyaktighet, men brukte ikke mer enn ca 4 timer totalt!

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av maxrpm Vis post
    Oppsummeringen av problemet med lekasjen:

    Mannet meg opp en lørdag og byttet begge simmeringene på kammene, fant ut at det var litt vandring på VVT enhetene med/uten oljetrykk, flyttet simmeringene lenger ut fra toppen, og vips så var problemet heldigvis løst!!

    Har kjørt mye etter dette nå og ingen tegn til olje :-)!

    NB: Jobben er litt krevende å krever tålmodighet/nøyaktighet, men brukte ikke mer enn ca 4 timer totalt!
    Hei, jeg sliter med samme feilen i min xc90, mener det lekker fra VVT kam hjul, men ser at du skriver at du har kjørt uten VVT solenoidene tilkoblet. Går dette bra for motor?
    Ikke skadelig?

    Mvh Ola
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

Lignende tråder

  1. Oljelekasje D5
    By SteinarHO in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 09/02/13, 15:37
  2. Oljelekasje XC70 D5 2004
    By Mofre in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 01/09/11, 21:13
  3. Svetting\oljelekasje ved Register!
    By Lord_Hatlem in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 13/06/11, 12:51
  4. Problemer med oljelekasje!
    By lasse940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/04/10, 06:47
  5. oljelekasje, B230FX!
    By Dagge91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 08/03/10, 14:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •