Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Automatkassa på 960 2,5l 24v.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard Automatkassa på 960 2,5l 24v.

    Tenkte å trimme min 960 med turbo og div. Men ser for meg at automatkassa blir et problem. Går det ann å få til et tiptronic-system? Slik at man kan sjalte selv? Må jo være en kasse som tåler endel trøkk.

    Noen forslag?

  2. #2
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MariusF Vis post
    Tenkte å trimme min 960 med turbo og div. Men ser for meg at automatkassa blir et problem. Går det ann å få til et tiptronic-system? Slik at man kan sjalte selv? Må jo være en kasse som tåler endel trøkk.

    Noen forslag?
    Det er flere som har laget et triptronic system på disse kassene. Det var en tråd om det på dette forumet tidligere.

    Men det krever at du har kunnskaper innenfor elektronikk og programmering (assembly, C eller Basic), eller at du får andre som kan dette til å lage det for deg. Det går nemlig ut på å rive vekk hjernen til automatkassa som styrer solenoidene i den (som styrer oljetrykk som får kassa til å gire) og lage en egen hjerne ved å kjøpe et "frimerke" (stamp), koble den opp mot solenoidene som den gamle hjernen var, i tillegg til to brytere for giring på rattet og programmere chipen til å gire når du trykker.

    Da kan du styre denne automatkassa akkurat som du vil. Til og med lage din egen form for automatgiring hvis du er flink med strøm og data. I tillegg øker man somregel oljetrykket på kassa sånn at den girer raskere og mer sportslig. Men da lønner det seg å gi den bedre kjøling som fex en stor oljekjøler foran.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    tbo lurte jo på det samme. Da fant noen fram en tråd fra turbobricks om en slik ombygging. Går jo ann å høre med han "over there" om å få kjøpt en boks.

    Ellers så skal kassa være god som gull for litt guff. En bekjent driver med den kassa mot en t5 motor og fikk sjekka ut med bla rats at den tålte en del.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  4. #4
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    tbo lurte jo på det samme. Da fant noen fram en tråd fra turbobricks om en slik ombygging. Går jo ann å høre med han "over there" om å få kjøpt en boks.

    Ellers så skal kassa være god som gull for litt guff. En bekjent driver med den kassa mot en t5 motor og fikk sjekka ut med bla rats at den tålte en del.
    Jeg er interessert i å prøve å lage en sånn boks en gang jeg får tid og evt penger til å kjøpe inn de delene som trengs . Men har ingen bil med sånn kasse å teste på.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg er ikke noe inne i c programmering så der må jeg melde pass. Men skulle nok alltids finni ut av det. tror det er en liten adhd krabat i indre enfold som sikkert stiller til disposisjon med prosjektbil..
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Jeg er ikke noe inne i c programmering så der må jeg melde pass. Men skulle nok alltids finni ut av det. tror det er en liten adhd krabat i indre enfold som sikkert stiller til disposisjon med prosjektbil..
    Lå en ferdig kode i Basic på Turbobricks som bare er å kopiere hvis man bruker samme mikrochip og gjør det eksakt likt som han. Ellers er det jo rimelig enkelt å modifisere det programmet litt, men grunnleggende forståelse for programmering og elektronikk er nødvendig for å skjønne hva man skal gjøre. Har drevet med programmering selv i ca 6 år både i Basic, Assembly, C, C++, Pascal og bittelitt PHP , men ikke så mye de siste årene. Laget et lite ChrML-OS (operativsystem) i Asm og C en gang med støtte for multitasking, virtuellt minne og en FAT filsystem driver .

    Det artigste hadde jo vært å dratt dette skikkelig langt da . Tatt load signalet fra
    ECU
    , et turtallsignal og laget noen flere knapper i tillegg: Semi, Auto og Auto (sport) eller noe! Så har man automatkasse med både økonomisk og sportslig giring samtidig som man kan bytte over til triptronic. Og programmere dette til å virke akkurat som man vil med tanke på lockup osv...

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Vent noen måneder å si hva du trenger så kjøper jeg inn delene jeg hvis du lodder / programmerer Skal ha / har slik kasse til 960n min. 0.60 ut + 3.31 eller lavere utveksling blir deilig på motorveiene + at man kan "gire" ned å gi på hvis man vil.. glide fungerer jo også helt perfekt fordi man kan låse / åpne lockupen som man vil
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Vent noen måneder å si hva du trenger så kjøper jeg inn delene jeg hvis du lodder / programmerer Skal ha / har slik kasse til 960n min. 0.60 ut + 3.31 eller lavere utveksling blir deilig på motorveiene + at man kan "gire" ned å gi på hvis man vil.. glide fungerer jo også helt perfekt fordi man kan låse / åpne lockupen som man vil
    Deal . Vært skikkelig morro å laget dette!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Lurt å kanskje kjøpe noe litt bedre en det han hadde? for han "manglet" vell noen utganger?
    Fått laget å gjort noen tester på slike bokser så kunne man laget "perfekte" automatkasser til div bruk
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Husker ikke hva han hadde, men får chiper med plenty av utganger ekstra. Er ofte 32 inn/ut og lignende hvor mange av de kan brukes til analoge signaler. Så det er nok ikke noe problem .

    Men kjøper isåfall ferdige stamps med mikrochippen loddet på, for er jo klin umulig å lodde på 0.25mm bein omtrent og en del styr med kretskortet. Koster rundt 20-30$ for de så er ikke allverden. Så trenger en stor plugg å sette på boksen (rive fra et gammelt elnett?) og må etse et kretskort til med noen komponenter på for å ta hånd om inn/utgangene. Og en boks å stappe alt i . Pluss en del ledninger og slikt.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Høres morsomt ut
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    Grenlænd!
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Dette høres moro ut ja!

    Hold meg oppdatert på hvordan det går da, når ting blir kjøpt inn å prøvd. Så frister det å teste ut på min

  13. #13

    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Bergen/Nordfjord
    VCCN medlemsnummer
    2713
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Høyres arti ut.. Nåken som veit kor mykje NM kassa tåle?

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •