Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  65
Side 3 av 20 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 498

Tråd: Hvilken turbo til min FK

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Når jeg kjøpte min krx400 turbo som er glidelager i fikk jeg hvertfall opplyst at det bare er pøse på. Den spooler kjappt og jevnt med det orginale røret som gikk til 13c turboen hvertfall :-)

    Vil ikke tro det er noe du kommer til å merke med mindre du kjører dragrace eller autoslalom uansett
    Vil tro viskositeten på olja har tilnermet like mye å si om du begynner å rekne på det
    KX, IRX og KRX turboene er imponerende her. En kompis "tok for mye Møllers tran" når han shimmet oljepumpen. Oljetrykket var så høyt at han blåste flere oljefiltre skjeve.
    Det var ikke en eneste antydning til blårøyk eller lekkasje på turboen.
    Du kan trygt bare pøse på ja.
    Sist endret av Batland; 08/10/13 kl 12:07

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Intern Wg og vannkjøling er ikke noe problem, men pyramidetetning er værre å få til. Legg også merke til at moderne turboer sjelden bruker en stor og gammel T3 flens ved dette effektuttaket.
    Tanken er jo rundt 300 hk da, men vil jo heller ha en turbo som gir det hele tiden og ikke bare lyser rødt... Så klarer jeg 250 ærlige er det greit. Poenget mitt var bra spool up på en vanlig eksosmanifoil, som ikke ga for meg problemer med eu osv...

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Tanken er jo rundt 300 hk da, men vil jo heller ha en turbo som gir det hele tiden og ikke bare lyser rødt... Så klarer jeg 250 ærlige er det greit. Poenget mitt var bra spool up på en vanlig eksosmanifoil, som ikke ga for meg problemer med eu osv...
    Da er det nok KRX400 som er det rette valget.
    En Garrett T3 Trim 60 med A/R0,63 turbinhus ser ut som en original B23(0)ET turbo og er også en mulighet.
    Turbonetics sine eldre turboer var mer "pimpet" og lettere å få øye på for en Eu kontrollant da de har polért hus med rød skrift.
    Sist endret av Batland; 07/08/22 kl 14:39

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Er heller ikke lysten på polert hus og rød skrift siden jeg vil at det skal se mest mulig orginalt ut. Noe mer en må se etter på en Garrett T3 en trim 60 og A/R 0,63?

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Hvem selger slikt på denna siden av dammen da ?? Kan jo såklar vise den hos biltilsynet med ny turbo og få de 230hk i vognkortet da, da trenger jeg vel strengt tatt bare bremsepapirer og avgass måling...

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Tviler vel på at 230hk går uten å overstige 310nm, men tenkte å godkjenne min med så mye effekt som mulig. Jo mer en har i vognkort jo mindre ser de etter.

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Joda, men nærmest mulig de 230 hk så klart...

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  8. #58
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    http://www.turboservice.no/KRX400.html Bare bestill uten polert kompressorhus

    2012-09-21 15.51.45.jpg
    Sist endret av Jonas Soldal; 24/04/13 kl 20:24

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Er heller ikke lysten på polert hus og rød skrift siden jeg vil at det skal se mest mulig orginalt ut. Noe mer en må se etter på en Garrett T3, enn trim 60 og A/R 0,63?
    Egentlig ikke. Det viktigste er at det er en ren T3 turbo med Trim 60 kompressorhjul og A/R 0,63 turbinhus.
    Andre ting som 360 lager og vannavkjølt lagerhus har ingen innvirkning på resultatet, kun holdbarheten.

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Får du noen av dem med intern dump også? Ut i fra bilde ser det ikke ut som det er det på den krx 400 over... ?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Tviler vel på at 230hk går uten å overstige 310nm, men tenkte å godkjenne min med så mye effekt som mulig. Jo mer en har i vognkort jo mindre ser de etter.
    Med T-kam og 13C turbo er det vanskelig, men egentlig er det;
    Neida, det går så fint så. Alt handler om ladetrykkskurve og ladetrykkstyring. 230 hk blir til mindre enn 310 Nm fra 5300 o/min og oppover.
    På ca. 7100 o/min er ALLTID dreiemoment i Nm og Hk det samme. Hvis man flytter turtallet for maks effekt oppover så reduserer man altså dreiemomentet.

    En god og turtallsvillig kam som T5 Gr.A kammen og en revva ladetrykkstyring med slange rett fra turbo til actuator så klarer man LETT dette.

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Får du noen av dem med intern dump også? Ut i fra bilde ser det ikke ut som det er det på den krx 400 over... ?
    Hvis jeg hadde tilgang til deler så kunne jeg tatt frem en Garrett T3 Trim 60 turbo med integrert dumpventil - og når jeg kunne gjort det så burde turboverksteder som Turboservice, Svensk/Norsk turboservice, GIK m.fl også lett kunne ordne dette.

    KRX400 har ikke integrert Dumpvalve nei.

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis jeg hadde tilgang til deler så kunne jeg tatt frem en Garrett T3 Trim 60 turbo med integrert dumpventil - og når jeg kunne gjort det så burde turboverksteder som Turboservice, Svensk/Norsk turboservice, GIK m.fl også lett kunne ordne dette.

    KRX400 har ikke integrert Dumpvalve nei.
    Hmm, bare plukke opp tlf, n og spørre da. Men den B-W turboen du nevnte lenger opp, hvorfor ikke den kontra super 60 ? Og er det eventuelt intern dump på den, mener det så sånn ut på bildene..

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Hmm, bare plukke opp tlf, n og spørre da. Men den B-W turboen du nevnte lenger opp, hvorfor ikke den kontra super 60 ? Og er det eventuelt intern dump på den, mener det så sånn ut på bildene..
    EFR turboene er fantasktiske turboer. De koster endel, men de som klager på at dem er dyre glemmer å ta med at de har:
    1. Uvanlig gode kulelagre.
    2. Billet kompressorhjul.
    3. Rustfritt turbinhus.
    4. Velfungerende og pålitelig Dumpventil er inkludert.
    5. Actuator til WG er inkludert.
    6. Solenoid til elektronisk kontroll av ladetrykket er inkludert.

    Hvis man skal ha det samme med en Garrett eller til og med Presicion turbo så blir totalkostnadene ofte høyere og da har man ikke dette unikt lette turbinhjulet som gir EFR turboene den berømte spool upén.

    En Super 60 kan gjøres 100% bolt on på en Volvo rødblokk. Med litt tålmodighet finner man de rette originaldelene slik at det å oppgradere fra originalcrap til Super 60 blir nesten som å bygge Lego. Alle klarer dette.
    Videre kan man kjøpe litt og litt deler og spre kostnadene ut over tid, noe mange er avhengig av.

    Til en Volvo rødmotor hadde jeg personlig valgt EFR7064. I motsetning til de mindre turboene har denne T3 flens på turbinhuset slik at man bare trenger å plane og matchporte 940 manifolden ved turboflensen for å få den til å passe.
    Olje inn, oljeretur og flens til Downpipe må fabrikeres, men resultatet står ofte i stil til kompetansen og innsatsen.

    Hvis man har budsjett til en slik så finnes det INGEN gode grunner til å velge noe annet.
    Sist endret av Batland; 25/04/13 kl 06:49

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Ser at den ligger på ca 10500 kr. Blir et par lapper mer for den enn super 60 i fra Norge da. Men usikker på om det var bolt on til den prisen....? Er det noe og tjene på og ta den over dammen selv, eller er det like greit og kjøpe her?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    For å si det slik; En kompis tok inn en EFR7064 fra USA og totalprisen ble langt over kr. 10 500,- når alt var sagt og gjort.

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. feb. 2013
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Re: Hvilken turbo til min FK

    Prata kunne om turboen jeg da. Skjønner jo at det koster kr alt sammen. Spm er om det er verdt det totalt sett å gå den veien

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  18. #68
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Prata kunne om turboen jeg da. Skjønner jo at det koster kr alt sammen. Spm er om det er verdt det totalt sett å gå den veien

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
    Kun varen er nok billigere, men legg på frakt, toll og mva...
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #69
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    De fleste seriøse turbo-fabrikanter leverer turboene sine med en restriktor innebygget slik at de får den mengden olje de skal ha Har man kjøpt Kina, ja så er det uansett din minste bekymring somregel...

    Hva turbinvalg angår så avhenger det i veldig stor grad av hvor effektiv motoren er. I en B230 8v med umodda brennkammer så må man ha genrelt stor turbin og oftest høyere trykk (og større massemengde) for å genrere en ellers lik effekt. Har man en motor som er litt mere raffinert en en "ut av eska urørt Volvo" topp og atpåtil et heftig tenninganlegg så kan man vurdere å velge en mindre turbin (eller en like stor turbin, men med høyere trim og mindre A/R) spooler om ikke annet tidligere og blir ikke restriktiv ved høyere turtall.

    Til en litt sporty og alround bruksbil er jeg enig med Batland. En EFR 6258 skal ikke være feil Har man modda brennkammerne og kjører med "høy" komp kan man gjerne velge hakket mindre A/R, eller skal man først ha noe annet enn porta 940-rør så er man nesten litt naiv hvis man ikke lager puls-splitt grenrør og bruker ditto turbinhus...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #70
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    EFR turboene er fantasktiske turboer. De koster endel, men de som klager på at dem er dyre glemmer å ta med at de har:
    1. Uvanlig gode kulelagre.
    2. Billet kompressorhjul.
    3. Rustfritt turbinhus.
    4. Velfungerende og pålitelig Dumpventil er inkludert.
    5. Actuator til WG er inkludert.
    6. Solenoid til elektronisk kontroll av ladetrykket er inkludert.

    Hvis man skal ha det samme med en Garrett eller til og med Presicion turbo så blir totalkostnadene ofte høyere og da har man ikke dette unikt lette turbinhjulet som gir EFR turboene den berømte spool upén.

    En Super 60 kan gjøres 100% bolt on på en Volvo rødblokk. Med litt tålmodighet finner man de rette originaldelene slik at det å oppgradere fra originalcrap til Super 60 blir nesten som å bygge Lego. Alle klarer dette.
    Videre kan man kjøpe litt og litt deler og spre kostnadene ut over tid, noe mange er avhengig av.

    Til en Volvo rødmotor hadde jeg personlig valgt EFR7064. I motsetning til de mindre turboene har denne T3 flens på turbinhuset slik at man bare trenger å plane og matchporte 940 manifolden ved turboflensen for å få den til å passe.
    Olje inn, oljeretur og flens til Downpipe må fabrikeres, men resultatet står ofte i stil til kompetansen og innsatsen.

    Hvis man har budsjett til en slik så finnes det INGEN gode grunner til å velge noe annet.
    Må du ikke glemme kronen på værket heller da... Turbinhjulet i TitanAlumid
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #71
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Big-jack Vis post
    Ser at den ligger på ca 10500 kr. Blir et par lapper mer for den enn super 60 i fra Norge da. Men usikker på om det var bolt on til den prisen....? Er det noe og tjene på og ta den over dammen selv, eller er det like greit og kjøpe her?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
    Sett av en 20k om du skal ha BW EFR lovlig inn her på berget...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Egentlig ikke. Det viktigste er at det er en ren T3 turbo med Trim 60 kompressorhjul og A/R 0,63 turbinhus.
    Andre ting som 360 lager og vannavkjølt lagerhus har ingen innvirkning på resultatet, kun holdbarheten.
    Blir denne helt feil siden det er en T3/T4? http://www.ebay.com/itm/Garrett-T3-T...1e6281&vxp=mtr

  23. #73
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Sett av en 20k om du skal ha BW EFR lovlig inn her på berget...
    Det var litt vel mye.sendte pris forespørsel på bw efr turbo til håland tuning jeg,å fikk oppgitt pris på 9600+mva..
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  24. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Blir denne helt feil siden det er en T3/T4? http://www.ebay.com/itm/Garrett-T3-T...1e6281&vxp=mtr
    Ja det blir helt feil. T3 trim 60 og T3 trim Super 60 er gode og velfungerende kompressorhjul. Markedet flyter derfor ikke over av disse.
    Det finnes 3 spesielt dårlige kompressorhjul som derfor er nesten gratis. Disse heter T4trim 54, T4trim57 og T4trim60. Du skal legge merke til at de fleste billige turboer bruker akkurat én av disse 3. Resultatene blir deretter.

  25. #75
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    hvordan vil denne fungere på en husmortrimmet fk motor, broderen som vurderer og bytte ut 13c`en. http://www.ebay.com/itm/Borg-Warner-...e419c2&vxp=mtr
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

Side 3 av 20 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Passer denne en 1986 245
    By Movikong in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 07/10/12, 20:08
  2. Svar: 0
    Siste post: 27/09/12, 22:11
  3. Passer denne turboen til b230ft?
    By Riff in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 04/05/11, 10:50
  4. Passer denne kina turboen på volvo b23ft?
    By Kask in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/11, 00:15
  5. Passer denne på 940?
    By henrik940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 03/08/10, 00:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •