Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  65
Side 18 av 20 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 426 til 450 av 498

Tråd: Hvilken turbo til min FK

  1. #426

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Anders er en luring. Dobble downpipes har värt en av kjepphestene mine i årevis. Lagde selv ett turboanlegg fra single turbo som er 2 x 2,5 = 1 x 3,5", men med rör og potter som er lett å få tak i.

    Ja selvsagt. Blandt de klart beste på markedet slik jeg ser det.
    Riktig

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  2. #427

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Batland En observasjon. De fleste EFR turboene blir levert med 3 toms V bånd kobling ut uansett størrelse. Er ikke det litt rart egentlig ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  3. #428
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Batland En observasjon. De fleste EFR turboene blir levert med 3 toms V bånd kobling ut uansett størrelse. Er ikke det litt rart egentlig ?
    Synes du det? Hva tenker du på? At 3" er unødvendig stort for en EFR6258 og alt for lite til en EFR9180? Det er mange hensyn å ta vet du.

  4. Takk Holck takket for denne posten
  5. #429

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Synes du det? Hva tenker du på? At 3" er unødvendig stort for en EFR6258 og alt for lite til en EFR9180? Det er mange hensyn å ta vet du.
    Syns bare det var rart at det ikke var noe forskjell på alle turboene. Skulle tro de gikk over til 3,5 tom på de største ihvertfall, men den gang ei

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  6. #430
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Syns bare det var rart at det ikke var noe forskjell på alle turboene. Skulle tro de gikk over til 3,5 tom på de største ihvertfall, men den gang ei
    I praksis er det nok slik at det er eksosanlegget som gir motstand. Hvis man måler trykket mellom turbinhjulet og 3" flensen på en EFR9180 uten eksosanlegg så tipper jeg at det er 0 trykk i der. Man kan gjerne bygge eksosanlegg som koner opp fra 3 flens ved turbinhuset til både 3,5" og 4" hvis man har plass til det.

    Man må også huske på stöyproblematikken. 3" stöyer i grunnen nok. 3,5" og 4" er ille og da blir det klovnefakter å levere en turbo med 4" v-band og så må man kone ned til 3" anlegg og potter for å klare stöykravene.

  7. Takk Holck takket for denne posten
  8. #431
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en defekt Garrett T3 Trim 60 med 0.63 eksos hus. Kan man flytte (husene) fra den turboen over på en slik ny kjerne: http://www.ebay.com/itm/T3-Garrett-T...NUfFl1&vxp=mtr ?

    Både lagrene og kompressor hjul er defekt på min nåværende turbo. Ca 4000 kr for ny innmat hadde vært ok, hvis de kan passe sammen.

  9. #432
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Jeg har en defekt Garrett T3 Trim 60 med 0.63 eksos hus. Kan man flytte (husene) fra den turboen over på en slik ny kjerne: http://www.ebay.com/itm/T3-Garrett-T...NUfFl1&vxp=mtr ?

    Både lagrene og kompressor hjul er defekt på min nåværende turbo. Ca 4000 kr for ny innmat hadde vært ok, hvis de kan passe sammen.
    Her ett annet alternativ: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...6&fks=99728446

    I utgangspunktet ja, men du må passe deg litt for akkurat de der. Jeg mener at inducerdiametrene de oppgir er direkte feil så du bör sjekke NÖYE för du kjöper.
    http://www.invasionautoproducts.com/gatbchca4067.html
    http://www.invasionautoproducts.com/focartbtu461.html

    Eller du kan höre med noen andre seriöse:
    http://www.turbotechnics.com/
    http://www.owendevelopments.co.uk/
    http://www.universal-turbos.com/performance-turbos.asp

    evt. GIK, Turboservice, Turbosenter osv osv her i landet.
    Sist endret av Batland; 08/09/17 kl 16:20

  10. #433
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Har du handlet med dem før? Hmm ja ser de har veldig bra fedback i hvertfall.
    Den på finn er en mulighet, men hadde lyst på noe ubrukt.

  11. #434
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Har du handlet med dem før? Hmm ja ser de har veldig bra feedback i hvertfall.
    Den på finn er en mulighet, men hadde lyst på noe ubrukt.
    Nei det har jeg ikke og ja, de har mange og gode tilbakemeldinger. Vi ser også at denne CHRA har 360 graders thrust lager som alltid er å foretrekke.
    Poenget er at du sjekker nöye hva du har og hva du kjöper slik at dere unngår misforståelser. Som du ser står det Cosworth 4x4 turbo og 46,5 mm inducer noe jeg mener er FEIL.
    Jeg mener at Ford Mustang 2,3 og Cosw. 2wd turboen har trim 60 kompressoren med 46,5 mm inducer og at Cosworth 4x4 og Trans Am turbo har den unike T3 kompressoren med 47,? mm inducer.

    Nytt er best og så lenge du får en flett ny del med 360 lager og kompressorhjul med 46,5 mm inducer så ligger du godt an.
    Sist endret av Batland; 09/09/17 kl 14:01

  12. #435
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Batland: Ok, ja får spørre dem om de kan oppgi eksakt mm på den, selv om de har ett bilde til illustrasjon, har demontert turboen, mulig jeg prøver og overhale den med nye lager og evt ett nytt kompressor hjul. Får se.

  13. #436
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Batland: Ok, ja får spørre dem om de kan oppgi eksakt mm på den, selv om de har ett bilde til illustrasjon, har demontert turboen, mulig jeg prøver og overhale den med nye lager og evt ett nytt kompressor hjul. Får se.
    Hvordan gikk det? Hva endte det med?

  14. #437
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Jeg endte opp med og overhale turboen selv, kjøpte med ett overhalings sett fra USA. Og tok sjangsen på at kompressor hjulet ikke var så ille som jeg først trodde.
    Hadde ikke gjort noe sånt før, men fikk den nå sammen igjen. og den virker sålangt. Om den blir og holde i flere år tør jeg ikke sette pengene på.
    Dette: https://www.ebay.com/itm/GARRETT-T3-...hmSE3A&vxp=mtr

    Obs, i mitt sett fulgte det ikke med ny tettering for akslingen mot kompressor siden.

  15. #438
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Good.
    Da har du uansett en veldig mye bedre turbo enn det mange andre kjører rundt med. Vi får se hvor lenge den holder for eldre glidelagerturboer foretrekker en solid og god motorolje utviklet til classic motorer med støtstenger, ikke moderne 0W/30 pingleepiss.
    Antar at du er kjent med problematikken og har valgt å kjøre sikkelige saker, men dette kan ikke gjentas for ofte.
    Pass på å trykkteste systemet og tett alle lekkasjer som ikke skal være der. (Intercoolertanker, dump ventil, slangeklemmer, innsugspakning osv.) Fusker du her så vil turboen lett kunne overruse og rase. Ikke bry deg om smålekkasjer rundt gasspjeldaksling og slikt. De skal være der.
    Sist endret av Batland; 26/10/17 kl 11:07

  16. #439
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Kjører på 15-40 mineral olje for tiden. Under innkjøring av ringer tilsatte jeg omega 909 også i oljen. Burde nok ta en trykktest ja.

  17. #440
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er ett godt utgangspunkt så lenge man har hyppige oljeskift dvs. hver 5000 km. Trykktest er nærmest ett must og noe jeg anbefaler på det aller sterkeste. Jeg har selv vært med å trykkteste hvor vi har vært nødt til å hentet 10 BAR trykkluft direkte fra kompressor-tanken (ikke regulatoren) for å klare å få over 0,5 BAR utslag på ladetrykksmåleren pga enorme lekkasjer. På spm. FØR testen sa eieren at han hadde trykktestet og funnet alt til å være i orden. Trust no one i denne bransjen.

  18. #441
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sånn rent praktisk, hvordan bruker du og utføre en trykktest Batland?

  19. #442
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg erstatter slangen til luftfilteret med en bedre slange som er plugget med ett eller annet passede som en gammel coil, og så sikrer jeg det hele med å surre strips, streng eller gaffatape rundt dette og bort over kompressorhuset. Man vil ikke at dette skal lösne med 2 BAR ladetrykk og fyke avgårde.

    Så vrir jeg veiven til ca. 90 grad E.Ö.D, tar slangen av fra BTR, får noen til å fölge med på ladetrykksmåleren og så tilsettes trykkluft til jeg ser 1,5 . 2 BAR på ladetrykksmåleren. Det hjelper å väre to personer og det hjelper mye å spraye Zalovann på mistenkelige steder.
    Sist endret av Batland; 28/10/17 kl 14:32

  20. #443
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ok. På forgasser turbo. Er det slangen fra trykkboksen som går til btr du setter trykkluft på?

  21. #444
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ok. På forgasser turbo. Er det slangen fra trykkboksen som går til btr du setter trykkluft på?
    Det stemmer. Den har vanligvis stor nok kapastet til at du klarer å få litt liv i ladetrykksmåleren selv om intercooleren lekker litt. Slangen til wastegateactuator kan også brukes, men her er det ofte bleedventil, restriktor osv. som kan sabotere.

    Ved betydelige lekkasjer har vi eksempler på at trykkluft må hentes direkte fra trykkluft tanken til kompressoren og ikke fra en regulator som stuper flödet.
    Sist endret av Batland; 28/10/17 kl 17:27

  22. #445

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Spennende, Garrett kommer med nye turboer.......igjen.
    https://www.turbobygarrett.com/turbo...series-g25-660

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  23. #446

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ny 60mm kompressor

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  24. #447

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ny 67mm kompressor

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  25. #448
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ser definitivt særdeles bra ut på papirene her.
    Krysset 3,25 x 20 er nesten ikke til å tro for en 450 hk turbo og det samme gjelder 3:1 bredden ved PR 3 for 67 mm turboen.

    Utviklingen går sin nådeløse gang.

  26. Takk Holck takket for denne posten
  27. #449

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser definitivt særdeles bra ut på papirene her.
    Krysset 3,25 x 20 er nesten ikke til å tro for en 450 hk turbo og det samme gjelder 3:1 bredden ved PR 3 for 67 mm turboen.

    Utviklingen går sin nådeløse gang.
    Blir spennende å se hva BW har å stille opp med nå. Vært veldig stille fra de desverre

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  28. #450
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det kan du si, men selv om alle holder fast fokus med argusøyne på kompressoren og kompressorkartene, så er det ikke de som avgjør sluttresultatet vet du. Det er det turbinen som gjør, men så godt som ingen ser på dét.

Side 18 av 20 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Passer denne en 1986 245
    By Movikong in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 07/10/12, 20:08
  2. Svar: 0
    Siste post: 27/09/12, 22:11
  3. Passer denne turboen til b230ft?
    By Riff in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 04/05/11, 10:50
  4. Passer denne kina turboen på volvo b23ft?
    By Kask in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/11, 00:15
  5. Passer denne på 940?
    By henrik940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 03/08/10, 00:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •