Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Guide for maskinpolering.

  1. #1
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard Guide for maskinpolering.

    Guide for maskinpolering.


    Det er ikke så lett å lage en guide på dette pga. det finnes så mange lakktyper og alle reagerer forskjellig ved korrigering. Noen er myke andre er harde. Derfor finnes det ingen fasitsvar på hvordan man polerer en bil med maskin.
    Det jeg skal prøve på her er å lage en guide som forklarer litt rundt dette med utstyr og produkter og jeg vil også fortelle litt om de vanligste fellene man kan gå i når man polerer med maskin.

    Før du følger denne guiden er det viktig at lakken er helt ren. Se gjerne i min vaskeguide for å se hvilke produkter og fremgangsmåte som kan brukes. Lakkbeskyttelse har jeg også skrevet noen få ord om i vaskeguiden.
    Pass på å ha god tid når du holder på med dette. Det er ikke gjort på en ettermiddag.





    Hvilken maskin skal jeg kjøpe?

    Det finnes 2 typer poleringmaskiner. Den ene er roterende og den andre er en Dual action maskin (en såkaldt DA maskin).

    Roterende:
    Som navnet sier så roterer denne maskinen akkurat som en vanlig hjul. Denne sammenlignes ofte med en vinkelsliper da den på en måte er ganske lik bortsett fra at en poleringsmaskin har justerbart turtall. De skikkelige maskinene har en turtallsregulator som passer på at maskinen alltid holder det turtallet som du har justert maskinen inn på uansett belasting/press. Dette er noe av det som i de fleste tilfeller skiller en dyr maskin fra en billig en.
    Roterende maskin er den mest efektive maskinen, men det er også større risiko for å gjøre noe galt med roterende kontra en DA maskin.

    Setter opp en liste over noen roterende maskiner som er anbefalt.

    • Makita 9227cb (3000kr)
    • Flex L3403 VRG (3690kr)
    • Flex PE 14-2 150 (4290kr)
    • Metabo PE12-175 (2890kr)





    Bakplatene som følger med de roterende maskinene er gjerne veldig store å harde. Dette gjør at maskinen er vanskeligere å kontrollere. Her anbefales det å kjøpe en myekere bakplate fra f.eks Scholl eller 3M.

    Dual action:
    Denne maskinen kan sammenlignes med en eksentersliper som brukes til å pusse sparkel på bil og på veggen hjemme. Det som skiller denne typen maskin fra en roterende er at samtidig som denne roterer beveger den seg også sidelengs. DA maskinen utvikler mindre varme enn den roterende maskinen. Derfor bruker man lenger tid på større defekter, men den er også tryggere å bruke. Mange som hovedsaklig bruker roterende har også en DA maskin pga. den er fin å bruke på ekstremt myk lakk som det er vanskelig å komme i mål med ved bruk av en roterende maskin. En ting som man må passe på ved bruk av en maskin som dette er at man må ikke legge så mye press på den at puten slutter å rotere. Her er noen maskiner bedre enn andre (jo sterkere maskinen er jo hardere press kan du legge på maskinen før den stopper å rotere).
    DA maskinen kan også brukes til å legge lakkbeskyttelse med på lavest hastighet og minimalt med press selv om mange foretrekker å gjøre dette for hånd.

    Her finnes det også fler typer maskiner med forskjellig fasong og pris. Skal man ha billigst mulig maskin, så kan man kjøpe en 2 hodet maskin fra Biltema eller Clas Ohlson til ca 400kr.
    Her er det smak, behag og tykkelse på lommebok som bestemmer. Tenk deg godt om før du velger billigste alternativ her. Dette sier jeg pga. det er ikke sikkert alle synes det er ok å ha 2 puter på maskinen da det blir vanskeligere å komme til på trange steder og du må også kjøpe flere puter. På Biltema maskinen hender det at borelåsen på bakplatene løsner. Disse kan limes, men jeg nevner det så du kan være obs på dette.

    Min favoritt er DAS6 Pro. Pro utgaven er litt dyrere enn DAS6, men her er det såpass mye forskjell på effekten at jeg vil anbefale pro utgaven.

    Det finnes også en litt spesiell DA maskin fra Flex. Denne heter Flex XC 3401. Denne har tvungen rotasjon noe som gjør at den korrigerer mye bedre enn en vanlig DA maskin. Denne blir som regel omtalt som en kryssning av roterende og DA maskin. Mange har kjøpt denne som sin første maskin og tviholder på den selv om de har fått mer erfaring og kunne brukt en roterende uten problemer.
    Denne maskinen koster en god del iforhold til de andre jeg har nevnt her.

    Liste over DA maskiner.

    • Biltema/CO cyclo (400kr)
    • DAS6 (1299kr)
    • DAS6 Pro (1490kr)
    • Flex XC 3401 (4290kr)




    Forskjell mellom roterende og DA maskin.

    Hovedforskjellen er som jeg allerede har forklart over her måten maskinen beveger seg på.

    En roterende går i samme sirkulære bevegelsen i ganske høy fart. Dette gjør at den utvikler varme ganske fort. Dette er positivt da lakken korrigeres lettere når den er varm. Man skal også passe på så det ikke blir for varmt. Klarer du ikke holde håndflaten på panelet lenger så er det på tide å bremse litt. Pass også på kanter og hjørner da det er mye tynnere lakk her og det blir mye fortere varmt på en knekk enn det blir på et flatt panel. Her er det fort gort å "brenne" igjenom lakken.

    DA maskinen roterer og vibrerer samtidig. Med denne bevegelsen blir det ikke like fort varmt eller like varmt som med en roterende maskin. Bakdelen med dette er at det kan ta lenger til å få bort større defekter. Fordelene med dette er at den er mye tryggere i bruk da det er så og si umulig å brenne lakken eller lage kjørespor. Du kan ta mye riper med en DA maskin selv om den ikke er like effektiv som en roterende maskin.

    Vil du lese mer om de forskjellige maskinene, så kan du ta en titt i Knutis sin maskintråd.

    Hvilket produkt skal jeg velge?

    Her er det også et hav med forskellige produkter av god kvalitet. Alle produktene jeg nevner her er av god kvalitet som gir et godt resultat og er fint å jobbe med. Her igjen er det smak og behag. Anbefaler å velge det merket du synes er ser mest interessant ut. Lær deg å kjenne produktet og prøv deg frem. Det er ikke noe det ene merket kan fjerne som det andre ikke kan fjerne. Jeg vil tro at 3M er enklest å forstå pga de har brukt fargekoder på produkt og pute som hører sammen.

    Liste over produkter og puter som blir mest brukt.

    • Scholl
    • 3M
    • Menzerna
    • Meguairs
    • Swissvax cleanerfluid pro


    Mange bruker også Uber.Tror ikke Uber har noen produkter, men de har gode og slitesterke puter.



    Flertallet bruker Scholl. Dette er gode produkter, men kan være litt forvirrende når du skal finne ut av hvilket produkt som går til hvilken pute. Dette har jeg laget en tråd på som nå inneholder mye info. (Link til Scholltråden)
    De 3 produktene som blir brukt mest er.

    • S3 Gold som er grovest. Noe som er ganske unikt med denne er at den avslutter meget pent selv om den er ganske grov. Støver også mindre enn den grønne fra 3M.
    • S17+ er en medium compound. Denne tar mye og avslutter som regel såpass pent at mange bruker denne hvis de skal kjøre 1-steg polering.
    • S30+ er en mild compound som kan brukes til å fjerne kjørespor eller microriper så du fått et helt strøkent resultat.




    3M har som sagt et veldig fint system med fagene sine da korken på flaskene har samme farge som tilhørende pute.
    • Grønn er grovest. Denne tar mye, men legger også igjen endel kjørespor og støver endel. Denne er et lite hakk grovere enn S3 Gold.
    • Gul er medium. Denne er meget fin å jobbe med. Tar en god del og avslutter bra på mange lakktyper.
    • Blå som er mildest er også nydelig å jobbe med. Med denne bør du bruke lite produkt og den kan kjøres lenge uten å tørke ut. Utmerket for å fjerne kjørespor og gi den blanke overflaten som du er ute etter. Dette produktet inneholder mange/mye oljer så her må du være nøye med wipedown når du skal se etter om du er fornøyd med resultatet.


    Menzerna vet jeg desverre ikke så mye om. Dette er meget bra produkter som er elsket av mange.

    Meguairs er et merke de allerfleste har hørt om. De har også en proffserie som er laget for maskinpolering. Dette skal også være meget gode produkter. Noe som er negativt her er at Meguairs er meget kostbart i Norge. Skal du kjøpe dette lønner det seg å bestille fra UK.

    Swisswax cleanerfluid pro er også produkter som er laget for maskin. Jeg har aldri testet disse produktene, men Swissvax leverer skjelden noe man ikke blir fornøyd med.





    Hva må jeg passe meg for når jeg polerer med maskin?
    Kjører du med feil kombo eller feil teknikk så får du noe som heter kjøre spor (også kalt hologrammer). Disse sporene synes kun i god belysning ved noen vinkler. Disse sporene er gjerne streker/skygger som går i den retningen/mønsteret som maskinen har blitt ført. Søker du på hologram på Google finner du mange bilder av hvordan dette ser ut.

    Disse sporene har lett for å bli skjult av oljene i produktene så det er viktig å vaske bort oljene før kontroll. Dette kalles for wipedown. De fleste har egene produkter for dette. Feks. 3M har sin kontrollspray, Scholl har CF02, Menzerna Top Inspection, CarPro Eraser osv.
    Mange blander sin egen wipedown. 1 del kondensfjerner/isopropanol (f.eks Akol Blårens) og en del batterivann (destilert vann). Dette går gjerne under navnet IPA og fungerer faktisk meget godt. På produkter som inneholder mye oljer (f.eks blå 3M) kan det være litt vanskelig å få fjernet alt med IPA. Gå over flere ganger eller bruk noe annet i disse tilfellene.





    For å lete etter disse defektene etter wipedown er en god LED lykt det rette verktøyet. LED er perfekt for å vise kjørespor og halogenlampe er utmerket for å vise riper.
    Som sagt må du huske på at lakken ikke er like tykk overalt. Husk også på at hvis du kommer borti plastlister på bilen din så vil disse også ta skade av det. Masker alt av plast og masker gjerne kanter inærheten av de områdene du må jobbe litt skikkelig.



    Lakkert plast skal man også være forskitig med. Spesiellt med roterende maskin. når lakken på plast blir varm så slepper den med en gang i store flak. Bruk DA maskin eller kjør ekstra forskiktig med minimalt med varme med roterende. Mange bruker ullpute på lakkert plast. Ullpute er den groveste puten du får og den lager også minst varme (PS. ull lager vanvittig mye kjørespor). Ull er også fint å bruke på lakk uten klarlakk da en vanlig skumpute tetter seg fort med død lakk.







    Husk å rengjør pad ofte. En pute full av gammelt utkjørt produkt lager ugang/kjørespor i lakken.

    Hvor mye lakk har jeg å jobbe med?
    Når man polerer med maskin, fjerner man ikke ripene, men man fjerner lakk rundt ripene slik at defektene ikke synes lenger. Derfor kan det være greit å vite hvor tykk lakken er på bilen du jobber med.
    For å få en identikasjon på hvor mye lakk man har på bilen kan man finne ut av med en lakkdybdemåler som går under navnet PTG. Med denne kan du måle den totale tykkelsen på grunning/base/klarlakk på metall eller aluminium. I mange tilfeller ligger lakktykkelsen et sted imellom 100-170my. Under 100my begynner å bli tynt og man må være forsiktig. Måler du over 200 er panelet mest sansylig omlakkert. Hvis det er sparklet får man gjerne skyhøye målinger som f.eks 500-1000my

    1000my = 1mm

    Dette er ikke noe du må gjøre, men det er et fint verktøy som kan fortelle deg litt om lakkens tilstand før du setter igang.

    Mer om dette kan du lese om i artikkelen til Brynjar. Her står det også forklart endel om forskjellige lakktyper og annen nyttig info om lakk.


    Hvordan få kontroll på maskinen Og hvordan skal jeg føre maskinen på riktig måte?
    Spesiellt når det gjelder roterende, så føler man noen ganger at maskinen har mer kontroll over deg enn du har over maskinen. Det er krefter ute å går her som krever trening. Med riktig teknikk og litt trening er det du som styrer maskinen og ikke omvendt. Her kommer noen tips.

    • Sørg for å stå/sitte stødig og behagelig når du jobber. Står du ikke stødig mister du fort kontrollen.
    • Ha et godt grep rundt maskinen med begge hendene. Finn en måte som du liker å holde maskinen på.
    • Hold puten så rett som mulig mot panelet du jobber på. Det er lettere å styre maskinen hvis du kanter/vipper puten litt, men dette er ikke anbefalt pga. da får du lettere kjørespor.
    • Sørg for at ikke produktet tørker ut. En tørr pad er umulig å holde kontroll over.



    • Før maskinen som en S med litt overlapping. Jobb gjerne litt vertikalt og horisontalt. Pass på å hele tiden ha en jevn bevegelse. Ikke flytt maskinen for fort. Da får du ikke opp varmen.
    • Jobb på små områder av gangen. Ca 40x40 cm. Da følger du mer på hva som sker felt for felt og det er lettere å få panelet varmt. Tar du et halvt panser på en gang er det stedet du startet iskaldt før du er halvveis.







    Det finnes også noe som kalles for sticky lakk. Det som skjer der er at så fort lakken blir varm bråtørker produktet. Noe av produktet spruter rundt og noe setter/brenner seg fast i lakken. Er du borti en lakk som dette må du passe på å ikke kjøre panelet varmt. For å fjerne fastbrent produkt kan du enten kjøre over igjen eller så kan du vaske det bort med wipedown.



    Turtall og press.

    Dette er ganske likt med roterende og DA, men jeg deler det opp likevel.

    Roterende:

    • Legg 2-4 erter med produkt på puten. Legg puten ned på panelet (noen stempler også produktet litt rundt før de starter maskinen)
    • Spre på laveste hastighet. Noen maskiner starter på 600 og andre på 1100. Når du sprer produktet går du bare fort over uten noen serligpress slik at du har et tynt lag med produkt over hele det området du vil jobbe på.
    • Kjør farten opp til 1500-2000 rpm og kjør over panelet med ønsket press flere ganger til du ser produktet har blitt brytet ned og blir liggende som en tørr hinne over lakken. Noen produkter vil forsvinne helt. 1 "tur" over panelet kalles for pass. Man kjører gjerne 3-4 pass på 1500-2000 rpm.
    • Når du har kjørt ferdig tørker du over panelet med en ren microfiberklut (MF). Bruk wipedown hvis du har misstanke til kjørespor.


    DA maskin:

    • Legg 3-4 erter med produkt på puten. Legg puten ned på panelet (noen stempler også produktet litt rundt før de starter maskinen)
    • Spre på laveste hastighet. Når du sprer produktet går du bare fort over uten noen serligpress slik at du har et tynt lag med produkt over hele det området du vil jobbe på.
    • Er det mye defekter og en hard lakk, så kjører du med fult turtall og endel press 3-4 pass. Har du ikke behov for å kjøre så hardt setter du maskinen på litt over halv kraft.
    • Tørk over med MF. Bruk gjerne wipedown her også selv om behovet ikke er like stort som med en roterende.





    Dette gjør man gjerne i flere steg pga. en grov kombo fjerner mye, men lager også mye ugang som må fjernes med en mildere kombo.



    Hvilken kombo skal jeg velge? Hvor hard er lakken og hvor hardt må jeg kjøre?
    Her må man nesten bare prøve seg frem. Et godt tips for en nybegynner er å prøve med mildest kombo først. I de fleste tilfeller, så tar ikke de aller mildeste komboene nok så begynn gjerne med en medium kombo som f.eks gul 3M eller S17+.

    Tape opp et test område, kjør med ønsket kombo og kontroller.
    Har du fortsatt riper som du vil fjerne, så må du gå over til en grovere kombo. Er aller riper borte og du har masse kjørespor? Eller har det blitt verre enn det var, så trenger du en mildere kombo.

    Du kan justere ønsket cut både med puter eller med produkter for å finne en perfekt kombo. (Mao du kan bruke et grovere produkt på samme pute for å få litt grovere kombo eller du kan bruke samme produkt på en annen pute). Du kan selvfølgelig bytte ut pute og produkt samtidig.
    Bruker du litt tid på å finne riktig kombo så kan dette føre til at jobben går enklere og kjappere. Da lærer du også å bli kjent med lakken som du skal polere på i flere timer.





    Klikk her for å komme til samarbeidsparterene på DCN. Hos disse forhanderene får du køpt alt du trenger.


    Når det gjelder produkter og utstyr som anbefales i denne guiden, så skal det sies at denne guiden ikke blir oppdatert for hver gang det kommer nye produkter eller utstyr. Dette er kun forslag så det er greit å lese litt selv før man veldig produkt og ikke kun basere seg på hva som er anbefalt her i guiden.


    PS. Dette er en pekepinn og ikke en fasit på hvordan du polerer med maskin.Bruk dette som et utgangspunkt. Etterhvert vil du få egne erfaringer på hvordan du bør gå frem og hva du skal bruke for å oppnå ønsket resultat



    Jeg har i senere tid skrevet en artikkel på forsiden på DCN som jeg har samlet noen guider og tester som kan hjelpe deg igang både med bilvask og maskinpolering. Klikk her for å komme til artikkelen.


    www.detailersclub.no
    Sist endret av Øyvind G; 05/04/15 kl 11:50

  2. Takk Yttervik takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Flott guide Øyvind Håper flere her inne tar seg tid til å lese igjennom den. Mye bra tips til en fersk Detailer

  4. #3
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Takk for det Martin. Det er utrulig hva man kan få til med en gammel lakk hvis man leser, prøver og interesserer seg for dette.

    Nå gjenstår det bare en guide for LSP, plast, interiør og skinn. Kanskje det hadde gjort seg med en ny guide for felg og hjulbue/understell også. Får se hva det blir til etterhvert.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard Re: Guide for maskinpolering.

    Denna skal jeg lese ordentlig en dag.
    Hva for noen maskin er god allround? Hvor kjøpe billigst?

    Til de som aldri har gjort dette før; start med en bil som ikke har vært gjort noe med på en del år. Er kjedelig på en bil lakken såvidt har tørka på da en ikke ser særlige resultater annet enn at den blir glatt og at vannet preller av.
    Produkter fra biltema Funker også, da proffprodukter koster flis og det er Greit å begynne i det små.
    Tror meg, dere kjøper fort noe bedre.

    Og "besttools" maskin er ikke noe å ha. For dårlig kjøling så må bruke sveisehansker (etter at klistremerkene har rent av)

    Not sent using Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #5
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Denna skal jeg lese ordentlig en dag.
    Hva for noen maskin er god allround? Hvor kjøpe billigst?

    Til de som aldri har gjort dette før; start med en bil som ikke har vært gjort noe med på en del år. Er kjedelig på en bil lakken såvidt har tørka på da en ikke ser særlige resultater annet enn at den blir glatt og at vannet preller av.
    Produkter fra biltema Funker også, da proffprodukter koster flis og det er Greit å begynne i det små.
    Tror meg, dere kjøper fort noe bedre.

    Og "besttools" maskin er ikke noe å ha. For dårlig kjøling så må bruke sveisehansker (etter at klistremerkene har rent av)

    Not sent using Tapatalk
    Nå sier ikke du noe om prisklasse her, men en maskin som er veldig allsidig er Flex 3401. Vil du ha en litt billigere maskin så vil jeg påstå at DAS6 Pro gir mest for pengene. Denne er sterk og av høy kvalitet til en lav pris.

    Biltema sine produkter er kun en kjemisk rens og vil ikke fungere bra sammen med en maskin da de ikke liker varme. Produktene som er nevnt her i tråden er alle sammen proffprodukter med slipemiddler i.

    Skikkelige produkter og puter er faktisk ikke så dyrt. Denne Menzernapakken f.eks inneholder det du trenger av puter og produkter. Dette er 250ml flasker, men de holder nok fin til 2-4 biler (alt etter som hvor mye produkt du bruker på en bil)


    Når det gjelder maskin så får man det man betaler for. Det er stor forskjell på en maskin til 600kr og en maskin til 4000kr. Dette er et verktøy som det lønner seg å legge litt i så man får noe av god kvalitet.

  7. #6
    Registrerte brukere sverre2210 sin avatar
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Sylling, Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    743
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    Jeg følger både denne og vaskeguiden, synes det er kjempebra at noen legger ut forskjellige guider
    Lag gjerne flere, gjerne en om felger og understell
    Kanskje også en om å vedlikeholde en nylakkert bil med vask og polering
    Volvo 760ft sedan prosjekt
    Volvo 960 sommerbil

  8. #7
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sverre2210 Vis post
    Jeg følger både denne og vaskeguiden, synes det er kjempebra at noen legger ut forskjellige guider
    Lag gjerne flere, gjerne en om felger og understell
    Kanskje også en om å vedlikeholde en nylakkert bil med vask og polering
    Takk. Det er hyggelig å høre at du liker guidene jeg har laget.
    Jeg laget denne for ca 3 år siden, men har planer om å lage en ny en.

    Vask av en nylakkert bil er akkurat samme fremgangsmåte som du ser i guiden min. Husk at forvask er viktig. Jo mer møkk du får av før berøring jo mindre er kjangsen for riper i lakken. Du må finne en balanse på kjemiekalene så ikke du "vasker av" lakkforseglingen da.

    Å legge voks eller sealer er veldig enkelt da det foregår på omtrent samme måte som en tradisjonell håndpolering. Legg på, vent og tørk av. I vaskeguiden har jeg skrevet litt om de forskjellige lakkforseglingene og hva man bør velge.

    Får å få lakkforseglingen til å sitte best mulig er det anbefalt å kjøre over med maskin og en fin kombo før den legges.
    Det er forresten selve poleringen som gir blank lakk ikke lakkbeskyttelsen. Grunnarbeidet er det aller viktigste steget for å få blank bil. Beskyttelse og lakk er viktig for å holde bilen blank over lenger tid.

    Har du helt ny lakk er det anbefalt å vente med voks/sealer ca en mnd. så lakken får puste skikkelig når den er helt fersk.
    Sist endret av Øyvind G; 10/02/13 kl 15:36

  9. #8
    Registrerte brukere sverre2210 sin avatar
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Sylling, Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    743
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    Takker for fin info, og for vaskeguiden av felger
    Jeg kan ikke så mye ang polering og riktig vask ennå, faktisk har jeg masse å lære ennå, så synes det er kjempefint at folk tar seg tid til å lage guider om hvordan man kan gjøre ting.
    Volvo 760ft sedan prosjekt
    Volvo 960 sommerbil

  10. #9
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Utrolig bra Guides Øyvind Veldig lærerikt å lese

  11. #10
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Takk for positive komentarer.

    Hvis det er noe dere ikke skjønner, noe dere savner eller lurer på så må dere bare spørre. (Det samme gjelder i vaskeguiden min).
    Dette kan hjelpe meg med å få guiden enda mer forståelig og komplett.

  12. #11
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Den vaskeguiden for felger, er det merker fra uforsiktig bruk av dekkomleggingsmaskin du har på innsiden av den felgen? Har noen tilsvarende på mine :(
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  13. #12
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Den vaskeguiden for felger, er det merker fra uforsiktig bruk av dekkomleggingsmaskin du har på innsiden av den felgen? Har noen tilsvarende på mine :(
    Det er det nok ja.
    Har slike merker på Hydrafelgene mine også. Tenkte ikke på at det var merker fra feil bruk av dekkomlegger, men det så han som skulle legge på de nye dekkene med en gang.
    Han sa "hva er det de har drivi med her da? har de spent opp felgen på innsiden eller?!"

  14. #13
    Registrerte brukere christer sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2012
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    324
    Antall takk

    Standard

    Jeg må si att jeg rett og slett elsker entusiasmen din for vask og polering av bil

  15. #14
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av christer Vis post
    Jeg må si att jeg rett og slett elsker entusiasmen din for vask og polering av bil
    Takk for det.
    Jeg koser meg når jeg holder på med dette. Hadde jeg ikke hatt familie, så hadde jeg sikkert ikke gjort annet på fritiden.

    Hvis det er av interesse, så kan du se en oversikt over jobbene mine hvis du klikker på DetailersClub i signaturen min. Det kommer også en ny jobb der etter helgen.
    Sist endret av Øyvind G; 14/02/13 kl 21:28

  16. #15
    Registrerte brukere christer sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2012
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    324
    Antall takk

    Standard Guide for maskinpolering.

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    Takk for det.
    Jeg koser meg når jeg holder på med dette. Hadde jeg ikke hatt familie, så hadde jeg sikkert ikke gjort annet på fritiden.
    Det er litt artig (off-topic) men hender jeg og Eugen snakker litt på jobben, og Anders er han som er dreven på å sykle, snakker vi om Martin, så er det han som dro den ville sveisen på slangetrommelen, også er du han som hadde den syke syke updaten på vår rengjøring av bilen

  17. #16
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av christer Vis post
    Det er litt artig (off-topic) men hender jeg og Eugen snakker litt på jobben, og Anders er han som er dreven på å sykle, snakker vi om Martin, så er det han som dro den ville sveisen på slangetrommelen, også er du han som hadde den syke syke updaten på vår rengjøring av bilen
    Hehe, kan stemme det.

  18. #17
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Test: Våtslip med DA maskin


    Har nå nylig laget en liten våtslip test med Duetto (DA maskin fra Rupes). Er du interessert så ta gjerne en titt på testen ved å trykke på bildet.





    Kan også anbefale denne maskinen for de som ønsker å kjøpe seg en skikkelig DA maskin. Dette er absolutt en oppgradering iforhold til DAS6-P da den er mer stabil å jobbe med.
    Er det noen som ønsker å se hvordan DAS6-P og Duetto er side om side for å sammenligne, så er det bare å si ifra. Jeg tok noen sammenlignings bilder rett etter at jeg kjøpte maskinen.
    Sist endret av Øyvind G; 14/07/15 kl 08:34

  19. #18
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Test av Duetto + blå/blå Rupes.




    For å teste hva Duetto med blå/blå kan klare uten å slipe i forkant så lager jeg en liten test igjen. Jeg må si det er ganske imponerende hva man kan få til med denne DA maskinen med medfølgende produkter og utstyr. Jeg har tidligere trodd at denne ikke klarte seg så bra på hard lakk, men her tror jeg at jeg tok feil.

    Jeg tapet opp et lite område der det var mye riper etter fjerning av emblem. Noen av ripene var ganske kraftige så her fikk Duetto en liten utfordring.

    Tok noen bilder rett etter at tapen var plassert slik at man kan se utgangspunktet.








    Jeg kjørte totalt over 3 ganger. Første gangen glemte jeg å kjøre opp hastigheten. På de 2 neste spredde jeg produktet på hastighet 1 og kjørte over med hastighet 6 og litt press. Førte maskinen sakte for å få opp litt varme.


    Etter dette så det slik ut.









    Jeg klarer ikke se at det har blitt noe ugang i lakket etter dette, men for sikkerhets skyld kan det være lurt å kjøre over med gul/gul i etterkant.



    Dermed kan jeg si at på de fleste lakktyper klarer man seg fint med det som er i Rupes Duetto kitet.

  20. #19
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    DAS6-P + Rupes blå/blå.






    Lager en liten test som viser hvordan DAS6-P fungerer sammen med Rupes pute og produkt. Dette er en fin maskin for de som vil få ned prislappen litt. Dette er en meget sterk DA maskin som har vært populær i lang tid her på DCN. Selv om prisen er lav så er maskinen av god kvalitet og gjør en utmerket jobb.

    Jeg prøvde å kjøre på samme måte som jeg gjorde med Duetto over her. Totalt 3 ganger der 2 av rundene ble kjørt med maskinen sin vekt og 1 med litt press.
    DAS6-P er en sterkere maskin så her spredde jeg med trinn 1 og jobbet på trinn 4.

    Brukte ingen tape denne gangen så det blir ingen 50/50 bilder. Testområdet er rett ved siden av der jeg testet Duetto.
    Utgangspunktet så slik ut.









    Etter å ha kjørt 3 runder så det slik ut.






    Jeg kan ikke se noe forskjell på resultatet som de 2 maskinene gir. Det som skiller maskinene er at Duetto rister mindre og er derfor mer behagelig og stabil å jobbe med. DAS6-P har en sterkere motor, men har kortere slag enn det Duetto har.


    Vil du få ned prislappen ved innkjøp av maskin, produkter og puter så er DAS6-P sammen med Rupes puter og produkter en meget god kombo. Uten våtslipputene, MF, forkle, bag og 1 stk mindre av hver pute kommer dette på ca. 2000kr som er ca. halvparten av prisen på Duetto kitet.

  21. #20
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    North Detailing PDA-15


    Igår fikk jeg en ny maskin i hus så jeg laget en liten test der jeg sammenligner den med de andre DA maskinene jeg har. Den nye maskinen er fra North Detailing som er Bilnerdens eget merke. Den har en litt lavere pris enn konkurentene fra Rupes og det er en god maskin som gir mye for pengene og er av høy kvalitet. Maskinen heter North Detailing PDA-15 og koster 2390 (- 10% for betalende medlemmer).


    Jeg legger ved noen bilder og en link til hele testen på DCN.












    Link: Test/sammenligning av DA maskiner (Duetto, PDA-15 og DAS6p)
    Sist endret av Øyvind G; 14/07/15 kl 08:33

  22. Takk sverre2210 takket for denne posten
  23. #21
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye lakk slipes bort ved maskinpolering?


    Mange lurer på hvor mye lakk som slipes bort ved maskinpolering og ved våtslip. Derfor har jeg laget en test som viser hvor mye lakk som fjernes med forskjelloge produkter, puter og maskiner.
    Kom frem til at jeg fjernet 1-3 um (1um = 1/1000mm). Det overasker meg hvor effektiv egentlig en DA er da det skilte bare 1 um mellom DA og roterende med grønn/grønn 3m. Dagens DA maskiner er meget effektive, trygge å bruke og det er lett å lære seg å bruke disse maskinene.

















    Bildene er et sammendrag fra testen og ligger ikke i logisk rekkefølge her (mao. ikke bry deg om målene før og etter slik som bildene ligger her). De ligger her kun for å illustrere og "piffe" opp denne posten.



    Direktelink: Hvor mye lakk slipes bort?
    Sist endret av Øyvind G; 05/04/15 kl 11:44

  24. #22
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye lakk fjernes ved bruk av DA maskin.








    Den siste tiden diskuteres det ofte hvor effektiv en DA maskin er på hard lakk. En roterende maskin vil alltid være en mer effektiv maskin, men den kan lage endel ugang hvis ikke teknikken sitter skikkelig og det er litt mer trening som skal til for å bruke en roterende maskin. Selv om en roterende er effektiv så betyr det ikke nødvendig vis at man ikke kan komme i mål med en DA maskin.*

    For å komme i mål med en DA maskin kreves det også at man bruker rett teknikk. Det man bør ha fokus på er å få lakken varm. Det finnes 3 måter å få lakken varm på. Det er press, hastighet på maskinen og ved å bevege/føre maskinen sakte bortover panelet man jobber på. Ved å bruke alle disse teknikkene på rett måte kan man oppnå et godt resultat uten at det nødvendigvis tar veldig mye ekstra tid.*

    For en som ikke klarer å kjøre roterende på rett måte vil nok den lille tiden man bruker ekstra på korrigeringen hentes inn ved neste steg når det skal ryddes opp. Som kjent er kjangsen for kjørespor mindre med en DA maskin enn en roterende.*


    Testen med roterende som ligger over her er ikke komplett. For å se hele testen, klikk på linken nederst i posten.





    Testpanelet var på 111 uM.








    Produkt og pute ble det groveste jeg har som er grønn/grønn 3M. Ser du tidligere i testen så tar dette 3 uM (3/1000 mm) med roterende som er like mye som ved våtslip med
    P2
    000 på DA maskin.


    Første runden kjørte jeg ikke panelet så varmt. Da fjernet grønn/grønn 3M på PDA-15 1 uM. Dette er like mye som jeg tidligere har fjernet med S3g på roterende.*








    Ved å endre kjøremåte slik at jeg fikk opp temperaturen fjernet jeg 2 uM. Jeg brukte ikke noe leger tid på dette, kun en annen metode å kjøre maskinen på. Jeg målte flere ganger for å se om dette stemte.*








    Til slutt kjørte jeg blå Rupes Zephir på grønn 3M pute for å se hvor mye denne komboen tok. Her kjørte jeg panelet varmt, men dette fjernet kun 1 uM.*




    Dette viser også at valg av produkt og pute også har en betydning.

Lignende tråder

  1. Guide fra A til F/FK/FT (oppdatert 02/03/10)
    By lars_b in forum Generelt / Alle modeller
    Svar: 727
    Siste post: 12/08/17, 20:35
  2. Liten AC Guide
    By Magnus Hagtvedt in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 8
    Siste post: 27/06/15, 23:36
  3. 4 parklys guide til 940?
    By Ollimo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 05/10/10, 16:08
  4. guide for sveising av m90
    By Jobbe88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 05/06/10, 09:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •