Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: V70N 2.0T 2001, Fjusker fortsatt etter bytte av gasspjeld.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2012
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard V70N 2.0T 2001, Fjusker fortsatt etter bytte av gasspjeld.

    Hei,

    Skrev et innlegg her tidligere hvor jeg nevnte at jeg hadde problemer med fusking og rykking ved jevn fart.
    Har nylig byttet gasspjeld nr2, tennplugger,
    MAF
    , motorolje og girolje.

    Den ble bedre å kjøre, men er fortsatt den samme rykkingen. Stort sett kun når det er under -10 grader ute.
    Når den fusker så girer den også fort og hardt. Ikke ellers. Ved gasspådrag fusker den ikke. Har autolat kasse.
    Bilen er samtidig også nervøs og hakkete på gassen.

    Er det noen som har opplevd lignende?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2010
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Har mye av det samme med min 2,4t og automat.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...400-2000-o-min

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2012
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hanso Vis post
    Har mye av det samme med min 2,4t og automat.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...400-2000-o-min
    Det kan ligne på mine symptomer ja. Du har ikke funnet årsaken enda?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2010
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Nei. Skal undersøke sammen med et uavhengig verksted i morgen, og hvis jeg ikke finner noe skal jeg kjøre hardt mot Bilbutikk1.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk byttet spjeldhus på min -01 V70 2.4T m/manuell kasse i -05. Fikk lignende problem på min etterpå, noe som fortsatt dukker opp i ny og ne. Har forøvrig aldri hatt startproblemer eller andre ting som følger av dette.
    I -05, når dette skjedde, hadde jeg bilen inne flere ganger på verksted(bilia), men de prøvekjørte og sto på uten å merke problemet. Nesten så man til slutt lurte på om de tvilte på min påstand. I allefall, luftmassemåler og en lambdasonde ble byttet, uten å hjelpe. Var heller aldri noe motorlampe som lyste under prosessen, og det har det ikke gjort til dags dato heller. Ikke fant de noe galt vha lap topen sin heller. Etter bytte av plugger ifm en service for ca 5 år siden ble den mye bedre, merket ikke noe på lenge, men så plutselig var luggingen der igjen.
    På min bil arter det seg slik at det merkes når motoren går uanstrengt under kjøring, og kanskje ekstra godt ved bruk av cruise control. Er i turtallsområde 1500-3000 rpm, men det kan være fordi man sjelden kjører jevnt i rpm over 3000(farta begynner å bli litt høy da). Lugger aldri under aksellerasjon eller retardasjon, jevnt og fint på tomgang har den gått i alle år(eid bilen over 8 år). Har utelukket ting som
    TCV
    , turbo, bensinpumpe osv iom at bilen mest sannsynlig har effekten den skal. Et aksellerometer i frontruta med innlagte verdier for bilen sa 199 og 201 hk for et par tre år siden(luggingen var i perioder da også), og når den oppgis til 200 hk originalt, er det rimelig nære.
    Så jeg håper også at noen med samme problem, og evnt løsning, dukker opp.

    Edit: Glemte klimahensynet, men det later til å gjerne dukke opp når det er sånn mellom 7 pluss og 5 minus(varierer noe). Kanskje også når det er litt fukt i lufta samtidig. Syns også å ha merket det når man kjører kort tid etter forrige tur, sånn ca 10-30 min etter.
    Dette er bare en pekepinn, for dette skjer jo ikke hele tiden, derfor er det også litt vanskelig å finne feilen.
    Sist endret av amcarduden; 23/01/13 kl 19:03

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2012
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amcarduden Vis post
    Jeg fikk byttet spjeldhus på min -01 V70 2.4T m/manuell kasse i -05. Fikk lignende problem på min etterpå, noe som fortsatt dukker opp i ny og ne. Har forøvrig aldri hatt startproblemer eller andre ting som følger av dette.
    I -05, når dette skjedde, hadde jeg bilen inne flere ganger på verksted(bilia), men de prøvekjørte og sto på uten å merke problemet. Nesten så man til slutt lurte på om de tvilte på min påstand. I allefall, luftmassemåler og en lambdasonde ble byttet, uten å hjelpe. Var heller aldri noe motorlampe som lyste under prosessen, og det har det ikke gjort til dags dato heller. Ikke fant de noe galt vha lap topen sin heller. Etter bytte av plugger ifm en service for ca 5 år siden ble den mye bedre, merket ikke noe på lenge, men så plutselig var luggingen der igjen.
    På min bil arter det seg slik at det merkes når motoren går uanstrengt under kjøring, og kanskje ekstra godt ved bruk av cruise control. Er i turtallsområde 1500-3000 rpm, men det kan være fordi man sjelden kjører jevnt i rpm over 3000(farta begynner å bli litt høy da). Lugger aldri under aksellerasjon eller retardasjon, jevnt og fint på tomgang har den gått i alle år(eid bilen over 8 år). Har utelukket ting som
    TCV
    , turbo, bensinpumpe osv iom at bilen mest sannsynlig har effekten den skal. Et aksellerometer i frontruta med innlagte verdier for bilen sa 199 og 201 hk for et par tre år siden(luggingen var i perioder da også), og når den oppgis til 200 hk originalt, er det rimelig nære.
    Så jeg håper også at noen med samme problem, og evnt løsning, dukker opp.

    Edit: Glemte klimahensynet, men det later til å gjerne dukke opp når det er sånn mellom 7 pluss og 5 minus(varierer noe). Kanskje også når det er litt fukt i lufta samtidig. Syns også å ha merket det når man kjører kort tid etter forrige tur, sånn ca 10-30 min etter.
    Dette er bare en pekepinn, for dette skjer jo ikke hele tiden, derfor er det også litt vanskelig å finne feilen.
    Det høres ut som vi har ganske like symptomer og byttet mye av de samme delene. Jeg kan også nevne at den jager veldig kjapt på tomgang (mellom 700-1200) i noen sekunder når jeg starter den om morran. Gjerne når det er -20 grader ute.
    Jeg kan vel egentlig ikke si at det utgjorde noen forskjell med bytte av gasspjeld, men da har jeg hvertfall utelukket det dyreste.

  7. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Samsvarer jagingen ved start om morgenen med klapringen fra
    TCV
    ?
    TCV
    pleier å klapre litt rett etter start, lett å kjenne hvis man holder fingrene på denne.
    Kan det være kondens i slangene som får ventilen i
    TCV
    til å fryse når det er minusgrader ute?

    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2012
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Samsvarer jagingen ved start om morgenen med klapringen fra
    TCV
    ?
    TCV
    pleier å klapre litt rett etter start, lett å kjenne hvis man holder fingrene på denne.
    Kan det være kondens i slangene som får ventilen i
    TCV
    til å fryse når det er minusgrader ute?

    Det har jeg ikke undersøkt, men skal ta å sjekke det. Takk for tipset!
    Kan
    TCV
    også skape lugging uten gasspådrag? Jeg vet den kan skape lugg og rykk ved akselerasjon.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Skulle gjerne sett det bildet i en større version enn thumbnail. Jeg bruker riktignok ikke briller men enten er bildet i minste laget eller kanskje jeg trenger en tur til optikeren?.. :-)
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  10. #10
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Skulle gjerne sett det bildet i en større version enn thumbnail. Jeg bruker riktignok ikke briller men enten er bildet i minste laget eller kanskje jeg trenger en tur til optikeren?.. :-)
    Bildet er hentet fra denne siden hos IPD.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2010
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Godt vi er flere om samme problem.
    Min ruser også et par ganger ved kaldstart.
    Har kjørt nye diagnose i dag og eneste feil jeg fikk på motor var hastighetsfeilkode. Slettet denne og nå får bilen mye mykere, men får se hvordan det går ved neste kaldstart. Tidligere har problemene kommet tilbake igjen.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    At motoren ruser opp litt ved kaldstart, er ikke det normalt? Hadde en toyota en gang som gjorde dette, men når luftmassemåleren gikk ad undas så var den helt umulig å starte på vinteren.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Min er som den skal ved kaldstart tror jeg. Går opp til rundt 1500 rpm for så etter ca 10 sek å roe seg ned til snaut 1000 rpm. Går vel på ca 750 rpm på tomgang driftsvarm. Det som er litt merkelig med min bil er at alt later til å være i orden og funke som det skal, likevel dukker denne lille luggingen opp i ny og ne altså.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2012
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    At motoren ruser opp litt ved kaldstart, er ikke det normalt? Hadde en toyota en gang som gjorde dette, men når luftmassemåleren gikk ad undas så var den helt umulig å starte på vinteren.
    Joda, autochoke er ganske normalt. Det som ikke er normalt er at turtallet går opp, ned, opp, ned, opp, ned, opp, ned osv i noen sekunder. Luftmassemåler er byttet. Uorginal da men.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2012
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amcarduden Vis post
    Min er som den skal ved kaldstart tror jeg. Går opp til rundt 1500 rpm for så etter ca 10 sek å roe seg ned til snaut 1000 rpm. Går vel på ca 750 rpm på tomgang driftsvarm. Det som er litt merkelig med min bil er at alt later til å være i orden og funke som det skal, likevel dukker denne lille luggingen opp i ny og ne altså.
    Sånn er min og, de gangene den starter normalt. Som regel når det ikke er så kaldt ute.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Den ruser opp til 1500+- noen sekunder på T5 min for å forvarme catalysator. Miljøgreie. Varmt som kaldt.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Grei den tegninga til IPD. Men det står ikke hvorfor disse "punktene" slites. Eneste jeg kan tenke meg skulle gjøre det, er avleiringer fra oljedamp som henger på solenoid stempelet. Litt fett på guiden, og sirkuset er i gang.. Har forsøkt IPD sin
    TCV
    både på V50 og 850, begge ganger uten hell. Styr unna.

    Lenkearmene deres er også bare rævva, både jeg brodern måtte bytte dem etter 3mnd bruk. S40T5 og V50T5. Det er de det er mest klager på, du får tilsent nye selvfølgelig. Men det er bortkastet tid å sette dem på. klakketiklakk.. Men det hører hjemme i en annen diskusjon..
    Sist endret av gswede; 24/01/13 kl 22:14
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

Lignende tråder

  1. Fortsatt smell og klonk i forstillingen etter div reparasjoner. "Så og si løst"
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 116
    Siste post: 12/07/13, 13:46
  2. Svar: 4
    Siste post: 28/04/12, 00:24
  3. Svar: 4
    Siste post: 17/04/12, 21:53
  4. V40 2001 - Knakknings solenoid sensor byttet - rar lyd fortsatt
    By aarnes in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 6
    Siste post: 08/04/11, 17:23
  5. Gasspjeld rengjøring S60 2001
    By morrun in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 12/10/10, 12:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •