Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Tidlig B21A med 160 topp. Finnes det innsug for weber? Konsekvenser av å kjøre uten forvarming av innsug?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard Tidlig B21A med 160 topp. Finnes det innsug for weber? Konsekvenser av å kjøre uten forvarming av innsug?

    Fikk tak i en 32/36 weber på k-innsug like før jul, i den forståelse at dette skulle passe rett på motoren min. Dessverre har jeg en tidlig B21A med 160 topp, og kjølekanalen lengst frem på toppen som skal kobles til innsuget bommer med flere cm på tilsvarende på k-innsuget. Ergo er kombinasjonen per dags dato ubrukelig for meg. Den samme kjølekanalen finnes forøvrig også i mitt originale a-innsug, men er der blokkert og kjølevannet sirkulerer via en slange i bakkant av innsuget direkte ned til kjølekappa på blokka.

    Finnes det alternative innsug å få tak i som matcher både forgasser og topplokk?

    Edit: Er det mulig å få oppsettet til å fungere ved å blokkere begge kjølekanalene i toppen og kjøre uten forvarming på innsuget? Eller vil dette kun få negative konsekvenser pågrunn av kondensering av bensin i innsugstraktene?
    Sist endret av Brisendal; 20/01/13 kl 14:21

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    De vannkanalene er like på alle toppene, det varierer bare om de er blendet eller ikke. Du kan også blende de på din topp.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    De er nok ikke det Christian.

    Jeg sjekket på en B21E motor med 405 topp fra 82', der var kanalene på riktig plass med tanke på motsvarende i innsuget. På min fra 78' derimot ser det ut som på følgende bilde... Den nye hattpluggen kan skimtes i topplokket over fordeleren, mellom innsugstrakten til sylinder nr 1 og termostathuset.

    [IMG] Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Brisendal Vis post
    Finnes det alternative innsug å få tak i som matcher både forgasser og topplokk?

    Er det mulig å få oppsettet til å fungere ved å blokkere begge kjølekanalene i toppen og kjøre uten forvarming på innsuget? Eller vil dette kun få negative konsekvenser pågrunn av kondensering av bensin i innsugstraktene?
    Ikke som jeg kjenner til. Det er i grunnen toppen din som er problemet, ikke innsuget.

    Å kjøre uten vannoppvarmet innsugsmanifold øker forbruket, øker motorslitasjen og gir dårligere kjørbarhet. Jeg synes derfor at man ikke skal kjøre uten.

    Det du kan gjøre er å tette vannkanalen i pakningsflaten ved sylinder nr. 1 (sveis, epoxy, spacer) og så sette inn en nippel ett eller annet sted i vannkappen, lignende det du har på din gamle originale A-manifold. Aluminium leder varme så godt at du trenger ikke være fanatisk opptatt eller nøyaktig med hvor du velger å plassere nippelen så lenge vannet strømmer fritt gjennom.

  5. #5
    Registrerte brukere lofsbergracing sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Hvittingfoss, Norway
    Innlegg
    72
    Antall takk

    Standard

    Grunnen til forvarming av innsug/forgasser er for å forhindre ising i kaldt vær som medfører motorstans.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •