Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 99

Tråd: Dieselvarmeren igjen!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard Dieselvarmeren igjen!

    Så har dieselvarmeren streiket igjen. Plutselig kom jeg til kald bil og nedfrosset frontrute.
    Jeg prøvde å få den i gang etter at jeg hadde satt meg inn i bilen, og hørte derfor ikke om brenneren gjorde noe startforsøk.
    Etter tre forsøk var det slutt, da blinket displayet PÅ to ganger og deretter AV uten en lyd.
    Det samme skjer om jeg prøver igjen. Det virker som den gikk i en slags av-modus.

    Ingen sikringer er gått, og pluggen ble skiftet i fjor.
    Ingen feilkoder dukker opp på mitt ny-innkjøpte meter, og dermed er det heller ingen feilkoder å slette.

    Foreløpig vet jeg ikke om det er noe feil på brenneren, eller om den kanskje har stoppet pga lav batterispenning, og siden gått i AV-modus fordi jeg forsøkte å restarte den uten å tenke på batterispenningen.
    De første sekundene etter start kan fortelle mye om hva som er galt, men når der ikke er noen som helst respons på startforsøk så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Akkurat nå står jeg bom fast. Hvordan får jeg brenneren ut av AV-modus slik at den svarer på startforsøk? Takknemlig for alle tips.

    xc70 2006 D5

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. nov. 2012
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Har samme problem med min varmer så da er vi i allfall to om det problemet. Hvordan skal man ta varmeren ut av bilen? finnes det en "kokebok oppskrift" på dette arbeidet?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. feb. 2012
    Sted
    porsgrunn
    Innlegg
    262
    Antall takk

    Standard

    tror jeg har svaret siden det samme har hendt meg... bytt overopphetings termostat, mener det var det den het, sitter inni motorvarmern på toppen blå og hvit kabel. må av med fram fangern og motorvarmern for å bytte den delen
    2007 volvo V70 2,4 126hk http://bildr.no/view/1115825

  4. #4
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Tigeergutt har ak gjort det på min s80 og den ligger utenpå men en fordel ta ut varmeren

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. feb. 2012
    Sted
    porsgrunn
    Innlegg
    262
    Antall takk

    Standard

    den ligger da inni,må av med ett deksel/lokk og den ligger da under den derre vifta inni der....
    2007 volvo V70 2,4 126hk http://bildr.no/view/1115825

  6. #6
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Min lå på utsiden og papir til Volvo sier at den ligger inni ja. 1-0 til deg

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2012
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Overopphetingstermostaten min ligger på utsia. Men flammevakta ligger inni ved vifta. Det er på min v70 2005 modell

  8. #8
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    vel, er det nødvendig å krangle om hvem som har rett om hvor den sitter? :P
    ALle dere har samme type varmer, som sitter på samme sted. Ardic 912-D

    Det kan være så mye mer enn overopphetningssensor..
    lav batterispenning, vifta kan være treg etc

    Dieselvarmern har så utrolig mye rart som gjør at den ikke vil på , det kan jeg skrive under på!
    HAr du mulighet til å lese ut feilkoder, så start der. den forteller deg nøyaktig hva som gjør at den ikke går som den skal.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    vel, er det nødvendig å krangle om hvem som har rett om hvor den sitter? :P
    ALle dere har samme type varmer, som sitter på samme sted. Ardic 912-D

    Det kan være så mye mer enn overopphetningssensor..
    lav batterispenning, vifta kan være treg etc

    Dieselvarmern har så utrolig mye rart som gjør at den ikke vil på , det kan jeg skrive under på!
    HAr du mulighet til å lese ut feilkoder, så start der. den forteller deg nøyaktig hva som gjør at den ikke går som den skal.
    Ja, hvis det var så vel. Men problemet er at jeg får ikke opp noen feilkoder. Det koster tusen kroner å få noen til å lese av koder, så jeg kjøpte like godt en kodeleser selv. Men så viser den bare at det ligger ingen feilkoder i systemet, og så er jeg like langt.

  10. #10
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Har du bare forsøkt med den kodeleseren du har kjøpt selv? som jeg antar ikke er volvo sin originale? isåfall er det derfor du ikke får opp feilkode. sjelden de universalleserne leser alle styreenheter.
    du bor ikke i nærheten av Oslo, Bergen eller Krsand? er jo folk på de stedene med vida og dice som kan hjelpe deg
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. #11
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Men problemet er at jeg får ikke opp noen feilkoder. "Det koster tusen kroner" å få noen til å lese av koder, så jeg kjøpte like godt en kodeleser selv. Men så viser den bare at det ligger ingen feilkoder i systemet, og så er jeg like langt.
    Eg byttet nettopp overopphetingstormestat på varmer til Alf80 på anbefaling av flere her i forumet, og som du sier ingen feilkoder på hva problemet er, men den nektet å starte. Når vi leste av feilkoder så kom det bare opp at parkerings varmer hadde for mange u-seksfulle oppstarter og derfor ikke vil starte.

    Det var ikke helt og bli klok på. Men så var det flere kloke hoder her i forumet som sa med deres erfaringer så var det det nettopp termostat som nevnt over. Mener den koster ca 230,- hos Frydenbø i Bergen, mulig Alfs80 kan bekrefte det.

    Eg vet ikke hvor du holder til i verden, men eg kan være behjelpelig med å skifte den vist du ønsker, det er veldig lett.
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Toremann Vis post
    Eg byttet nettopp overopphetingstormestat på varmer til Alf80 på anbefaling av flere her i forumet, og som du sier ingen feilkoder på hva problemet er, men den nektet å starte. Når vi leste av feilkoder så kom det bare opp at parkerings varmer hadde for mange u-seksfulle oppstarter og derfor ikke vil starte.

    Det var ikke helt og bli klok på. Men så var det flere kloke hoder her i forumet som sa med deres erfaringer så var det det nettopp termostat som nevnt over. Mener den koster ca 230,- hos Frydenbø i Bergen, mulig Alfs80 kan bekrefte det.

    Eg vet ikke hvor du holder til i verden, men eg kan være behjelpelig med å skifte den vist du ønsker, det er veldig lett.

    Siden så mange peker på denne thermostatsikringen så blir det fristende å skifte den og håpe at det løser problemet.
    230 kroner var jo billig til å være Frydenbø. Jeg får ta meg en tur dit og handle over helgen, og så får vi se, hvis termostaten er så lett å skifte som du sier så bør jeg vel greie det selv. Men tusen takk for tilbudet om hjelp.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Har du bare forsøkt med den kodeleseren du har kjøpt selv? som jeg antar ikke er volvo sin originale? isåfall er det derfor du ikke får opp feilkode. sjelden de universalleserne leser alle styreenheter.
    du bor ikke i nærheten av Oslo, Bergen eller Krsand? er jo folk på de stedene med vida og dice som kan hjelpe deg
    Ja, jeg har bare forsøkt å lese kodene selv. Jeg har som leveregel at hvis det står om verktøy så kjøper jeg det jeg trenger, heller enn å sette bilen på verksted. Jeg undersøkte litt og fant ut at Biltema faktisk hadde en kodeleser som ble anbefalt her på Forumet et sted, så jeg dro avgårde og skaffet meg en slik (art.nr. 15-1363). Den virker solid og grei, og fungerer tilsynelatende ok. Men den fant altså ingen feilkoder på bilen min. Må si jeg stusser litt på det..... har jeg kjøpt katta i sekken?

  14. #14
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Ja, jeg har bare forsøkt å lese kodene selv. Jeg har som leveregel at hvis det står om verktøy så kjøper jeg det jeg trenger, heller enn å sette bilen på verksted. Jeg undersøkte litt og fant ut at Biltema faktisk hadde en kodeleser som ble anbefalt her på Forumet et sted, så jeg dro avgårde og skaffet meg en slik (art.nr. 15-1363). Den virker solid og grei, og fungerer tilsynelatende ok. Men den fant altså ingen feilkoder på bilen min. Må si jeg stusser litt på det..... har jeg kjøpt katta i sekken?
    Du har kjøpt katta i sekken for ditt behov i dag.
    Den er kjekk hvis man trenger sjekke flere biler fra forskjellige produsenter, men for Volvo kunne du faktisk fått en spesialisert
    DICE
    +
    VIDA
    billigere fra Kina (eBay eller nettbutikker) inkludert frakt.
    Biltema-varianten kan kun lese ut koder fra motorstyringen (+ karroseri og chassis, aner ikke hva de mener med dette) men forklaringer og tips på disse kodene er du nødt til å google deg frem til.
    Feilmeldinger fra andre Volvo-moduler enn motor og girkasse får du ikke med annet enn
    DICE
    , der får du også feilsøkingstips og veiledninger for feilkodene.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  15. #15
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    som Toremannen skrev så har vi skifta den delen på min bil for 3 uker siden og etter det jeg husker tror jeg ikke jeg fikk mld om at det var den som var gåen men gåen varden for alt virket etterpå.Men en annen ting du kan sjekke er om pumpa under baksetet tikker?Var en som sa at tikker ikke denså er det overopphetings termostaten jeg vet ikke

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. nov. 2012
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Jeg etterlyste en "kokebok oppskrift" på dette arbeidet. Hva gjøres først osv.osv,osv.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Da dukker det opp et spørsmål til. Hvis det faktisk er overopphetings termostaten som er gåen, og jeg skifter denne, vil da varmeren starte som normalt, eller vil den nekte å starte fordi der ligge feilkoder som må slettes pga alle de mislykkede startforsøkene ?

  18. #18
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Feilkoden må også slettes
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  19. #19
    Registrerte brukere andreas sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Og då er det igjen billigare å kjøpa
    VIDA
    +
    DICE
    frå aliexpress/eBay enn å få sletta feilkodene hos Volvo.
    -06 VW Phaeton 3.0 TDI 4Motion
    -02 Jaguar X-Type 2.5 V6 AWD Aut.

    x -03 Volvo XC90 D5 AWD

  20. Takk Tor-Erik takket for denne posten
  21. #20
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    For å forstå dieselvarmerenn litt bedre.

    Eg som sikkert mange andre er fascinert og nysgjerrig på park heater etter anskaffelse av volvo. Flotte greier. Stiller den inn til å være varm til visse klokke slett og det har fungert fint til for et par dager siden.

    Som eg pleier så sjekket eg om det var lyd i bilen og at varmeren var startet, men det var den ikke. Eg gikk ut og tok direkte start og med det så gikk den fint.
    Tenke at dette var et engangstilfelle. Til neste gang da ville den ikke starte med direkte start engang.

    Da leste eg ut feilkoder og fikk frem at feil på heat sensor, eg slettet feilkoder og tok direkte start og den startet med engang. Ahaaa alt i orden tenkte eg :-)

    I dag så hadde eg innstilt på at den skal være varm til eg skulle ut, stikker hode ut døren men hører ingen lyd fra bilen.

    Gikk da ut og så da at innstilt program 1, 2, var avslått. Trykte på direkte start og den startet med engang.

    Kan det være at overopphetings sensoren kan oppføre seg så ustabil.

    Kan sikkert bare bestille meg ny med engang, men lurte på om noen hadde en logisk forklaring på dette?
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Har vi et produktnummer ?

  23. #22
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xc70_awd Vis post
    Har vi et produktnummer ?
    Det vises 2 stykker på tegning med nr

    Overopphetningstermostat

    3729976
    3730414

    Og hva du skal ha beror på chassis nr på bilen din, det vet volvoforhandler på dele lager
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alfs80 Vis post
    som Toremannen skrev så har vi skifta den delen på min bil for 3 uker siden og etter det jeg husker tror jeg ikke jeg fikk mld om at det var den som var gåen men gåen varden for alt virket etterpå.Men en annen ting du kan sjekke er om pumpa under baksetet tikker?Var en som sa at tikker ikke denså er det overopphetings termostaten jeg vet ikke
    "alt virket etterpå" sier du. Betyr det at varmeren startet etter utskiftingen av termostat uten at dere måtte slette feilkoder først?

  25. #24
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    "alt virket etterpå" sier du. Betyr det at varmeren startet etter utskiftingen av termostat uten at dere måtte slette feilkoder først?
    Du slipper nok ikke unna sletting av koder.
    Det ligger en sperre i software til volvo slik at når det er feil på brenner så skal den ikke starte før alt er fikset.

    Det er helt sikkert noen i nerheten av der du bor som kan hjelpe deg med å slette koder vist du ikke klarer det selv
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Biltema var grei og tok kodeleseren tilbake.
    Så nå ligger det an til å kjøpe volvo dice + vida et sted på nettet.
    Da dukker det opp så mange tilbud at jeg blir litt forvirret og vet ikke helt hva jeg skal slå til på.
    Flere averterer med "nyeste versjon og oppdatert programvare", men da begynner det å ringe en bjelle. Jeg forsøkte nemlig å laste ned Vida fra nettet i fjor en gang, men det hele strandet på manglende kompatibilitet med min PC som kjører Win7-64bit, mens Vida i nett-versjonen kun taklet Win7-32bit.
    Så da blir mitt spørsmål om det er noen her på forumet som vært borti denne problemstillingen, og om det er noen som kjører Win7-64 som har fått Vida til å funke, og i så fall hvilken versjon de har og hvor de har kjøpt.
    Jeg burde kanskje ha startet en ny tråd for dette, men prøver først her.

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svinghjulsspørsmål, igjen!
    By Jonola89 in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 24/06/12, 18:33
  2. b230ET (igjen)
    By Tantanturbo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 14/05/12, 19:46
  3. Dieselvarmer - Igjen!!!
    By JonnyL in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 11/11/11, 09:25
  4. Xenon (igjen)
    By Lightyear in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 53
    Siste post: 05/05/11, 00:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •