Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Oljelekkasje v70xc 2000 193hk [LØST]

  1. #1
    Registrerte brukere MortenKr sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard Oljelekkasje v70xc 2000 193hk [LØST]

    Jeg har en oljelekkasje på motor, som synes i bakkant av bunnpanne. Hadde bilen på driftstest hos NAF og under testen ble det en bra dam på gulvet under bilen. Lekkasjen er konsentrert rundt oljeplugghullet i bunnpannen og to av bunnpanneskruene som er lokalisert rett over bunnpluggen i bakkant av motoren. Hverken jeg eller NAF mannen kunne se hvor lekkasjen kom fra. Tenkte noe på simmerringen girkasse/motor, men det var ikke olje i det lille drenshullet som man naturlig skulle tro olje kommer ut i fra hvis simmerringen var gåen.

    Noen som har noen gode tips hva kilden til lekkasjen kan være?
    Sist endret av MortenKr; 27/11/13 kl 11:01
    V70 Cross Country 2.5T aut 2000
    Subaru Forester Boxerdiesel 2010
    Nissan Micra Tique 1996

  2. #2
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Du kan sikkert eliminere forslagene mine ganske lett hvis du bruker noe avfetting eller motorvask og vasker vekk oljen, men bak der kan det komme fra f.eks. turbo (pakningen på oljereturen å disse er en kjent synder), men også vinkelgiret kan lekke. Sistnevnte har bare oppunder en liter olje i seg, så hvis det lekker der blir det ikke veldig store mengder.

    Ellers kan det jo være pakningen til bunnpannen, at tappepluggen ikke er dratt til riktig, eller at noen har byttet olje et par ganger uten å bytte den pakningsringen på tappepluggen.

    Er det så mye at du merker du det på peilepinnen?
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en likens bil / motor.å på min måtte jeg bytte o-ring til oljekjøleren som står i bak kant dær :-)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    med motoren i gang, sjekk slangene til oljekjølereren, spesielt i overgang gummi metall. Å bytte pakning på oljeretur på selve turbo og hvor røret går inn på blokka pluss o ring på peilepinnen koster det 5-6 hundre. Fort gjort.
    Sjekk at det ikke lekker fra oljelokkpakningen, ser du olje på "halsen" til lokket evnt bader det i olje under pluggdekselet er pakningen ofte gåen, koster 13 kroner og byttes på 2 sek.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. #5
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Re: Oljelekkasje v70xc 2000 193hk

    Men kommer det mye olje opp den veien er det gjerne et hint om at veivhusventilasjonen er moden for bytte eller en god rens...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  6. #6
    Registrerte brukere MortenKr sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Du kan sikkert eliminere forslagene mine ganske lett hvis du bruker noe avfetting eller motorvask og vasker vekk oljen, men bak der kan det komme fra f.eks. turbo (pakningen på oljereturen å disse er en kjent synder), men også vinkelgiret kan lekke. Sistnevnte har bare oppunder en liter olje i seg, så hvis det lekker der blir det ikke veldig store mengder.

    Ellers kan det jo være pakningen til bunnpannen, at tappepluggen ikke er dratt til riktig, eller at noen har byttet olje et par ganger uten å bytte den pakningsringen på tappepluggen.

    Er det så mye at du merker du det på peilepinnen?
    Sitat Opprinnelig postet av lyngen Vis post
    Jeg har en likens bil / motor.å på min måtte jeg bytte o-ring til oljekjøleren som står i bak kant dær :-)
    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    med motoren i gang, sjekk slangene til oljekjølereren, spesielt i overgang gummi metall. Å bytte pakning på oljeretur på selve turbo og hvor røret går inn på blokka pluss o ring på peilepinnen koster det 5-6 hundre. Fort gjort.
    Sjekk at det ikke lekker fra oljelokkpakningen, ser du olje på "halsen" til lokket evnt bader det i olje under pluggdekselet er pakningen ofte gåen, koster 13 kroner og byttes på 2 sek.
    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Men kommer det mye olje opp den veien er det gjerne et hint om at veivhusventilasjonen er moden for bytte eller en god rens...
    Her var det mange gode innspill :-)

    hgnubel:
    Turbo kan være kilden. Har tenkt at den kan være sliten (bilen har gått 254') og bilen er litt dau, synes jeg. Det skal jeg sjekke.
    Vinkelgiret ble pakket om for et par år siden, så det er ikke synderen. Under inspeksjonen så det heller ikke ut som oljen kom derfra.
    Tappepluggen skal jeg selvfølgelig sjekke, men i og med at det er olje også på de to bunnpanneskruene over, tyder på at oljen kommen "fra oven"
    Må etterfylle olje, men synes ikke det er veldig unormalt forbruk.
    Veivhusventilasjonen har vært fulgt opp jevnlig ifm. service (alle servicer er fulgt), men står på listen over oppgaver som skal gjøres på den servicen som nå står for tur.

    Lyngen:
    O-ringen til oljekjøleren ble byttet for et par år siden ifm. mellomakselbytte og overhaling av vinkelveksel/bytte av overføringshylse. Tror ikke det re årsaken, men skal selvfølgelig sjekkes. Men det så ikke ut som det var olje der.

    gswede:
    Oljekjølerpakning, som sagt over, ble byttet for et par år siden.
    Oljelokkpakningen er også byttet for ikke alt for lenge siden.

    Etter tilbakemeldingene tenker jeg at det kan være turboen som er kilden til lekkasjen, for jeg tror det stort sett lekker når motoren er i gang. Betyr oljelekkasje fra turboen at jeg må bytte den eller kan det være så enkelt å bytte ut pakning/slange?
    V70 Cross Country 2.5T aut 2000
    Subaru Forester Boxerdiesel 2010
    Nissan Micra Tique 1996

  7. #7
    Registrerte brukere MortenKr sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Oljelekkasjen skyldes dårlig pakning på oljereturen på turbo'n. Fikk fikset dette ifm. service, så nå er det på stell :-)
    Nevnte også her at bilen var litt dau. Nå etter servicen virker det som alle hk'ene er der igjen, så noe har skjedd etter servicen, uten at jeg helt kan si hva. det var en feilkode på kamvinkelsensor, så det er mulig denne bør byttes. Jeg ser det litt an, for nå virker det som alt funker.
    V70 Cross Country 2.5T aut 2000
    Subaru Forester Boxerdiesel 2010
    Nissan Micra Tique 1996

Lignende tråder

  1. Lysbøyle/"Kufanger" på V70XC 2000 model
    By Nyland in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 13/05/15, 11:53
  2. 2000 mod 2,4T: Motorfusk v/1400 - 2000 o/min
    By hanso in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 31
    Siste post: 10/07/13, 14:10
  3. oljelekkasje på v70xc 99mod.
    By lyngen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 31/01/12, 23:06
  4. Oljelekkasje '99 v70 2.4t awd
    By Gisholt in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 15/11/11, 23:08
  5. 940 : Oljelekkasje
    By gasgasboy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 10/05/10, 14:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •