Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Question B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?

    Hei!

    Ny volvoeier her.. trenger litt avklaring.

    Se bilde


    Hjul A viberer og lager ulyd.. har funnet ut etter litt google-søk at dette er spenner til reima (bilde)


    Om dett er tilfelle, kan jeg benytte guiden http://volvo-sk03.j0nr.org/2012/07/g...elt-idler.html for og bytte denne ?

    Løperullen som er montert på spenneren (B) hadde leverandør ikke på lager, men har forstått at dette kan jeg flytte fra eksisterende strammer inntil de får på lager

    Kommentarer mottas med takk

    Mvh Freddy

  2. #2
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Ville sjekka frihjulet på dynamoen din. Om dette er låst, vil reima ligge å hoppe og lage vibrasjonslyd. Til slutt ryker reima. Vil anbefale å skifte hjelpereim i samme slengen, da denne får en del påkjenninger dersom den ligger å vibrerer. Er ikke uvanlig med reg.reimhavari om denne reima skal ryke. Da kan den nemlig gå inn i registeret.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?

    Hei!

    Hvilket av hjulene på bildet er "frihjulet"? Det som er festet direkte på dynamoakselen?

    Mvh

    Freddy

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?

    Hei igjen ..

    Søk funksjon er fint

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...atacama/page11

    Men, hvordan sjekker jeg at dette er iorden ?

    Freddy

  5. Takk Siko takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Det er selve reimhjulet på dynamoen ja. Dette skal rotere noelunde fritt i en retning og låse når du roterer i motsatt retning. Det er en viss treghet i frihjulet, så det kan være litt vanskelig å få det til å slippe i ene retningen dersom du ikke har gjort det før.
    Enkleste måten å teste det på, er egentlig å vri hjulet kjapt frem og tilbake. Da skal akslingen i dynamoen bare ha en rotasjonsretning. Om du lyser inn i dynamoen så ser du viklingene til rotoren og hvordan den roterer. Du må selvfølgelig demontere hjelpereimen først.
    Snur på strammehjulet og hjelpehjulet når du først har reimen av, og hør om der er begynt å bli lyd i lagerene. Disse hjulene fåes kjøpt løst, om du ikke ønsker å bytte hele strammeren.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?

    Hei!

    Takk for tips. Bytta strammer og løpehjul i dag. Relativt enkel og grei jobb. Sjekka frihjul og det virker tight og fint. Reima vibrerer fremdeles litt på spennrullen, men oppdaga at reina var litt slitt innvendig. Skal få bytta den og for sikkerhets skyld.

    Mvh

    Freddy

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?

    Da var ny reim på plass, og alt sveiver finfint uten ulyden eller vibrasjoner

    God jul!

    Freddy

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2012
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?

    En feil kommer sjelden alene.. Bare noen mil etter strammer og reimbytte har nå reima begynt å vibrere kraftig mellom ac kompressor og servopumpa når bilen går på tomgang (vibrasjon forsvinner ved økning av turtall) Det er og en ulyd jeg ikke klarer lokalisere.. Regner med det nå er frihjulet på dynamo som synger på siste verset..

    Noen tips på hvordan bytte dette? Forstår det slik at man bør ha spesialverktøy for og få av/på dette?

    Freddy

  10. #9
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fogw Vis post
    En feil kommer sjelden alene.. Bare noen mil etter strammer og reimbytte har nå reima begynt å vibrere kraftig mellom ac kompressor og servopumpa når bilen går på tomgang (vibrasjon forsvinner ved økning av turtall) Det er og en ulyd jeg ikke klarer lokalisere.. Regner med det nå er frihjulet på dynamo som synger på siste verset..

    Noen tips på hvordan bytte dette? Forstår det slik at man bør ha spesialverktøy for og få av/på dette?

    Freddy
    Enkleste vil faktisk være å løsne dynamoen og vri den oppover, slik at du får brukt muttertrekker på den. Disse hjulene kan sitte noe voldsomt. Gjengene på frihjulet er links.
    Er ikke nødvendigvis så vanskelig å skifte hjulet mens dynamoen står fast, men har du ikke rette verktøyet og aldri gjort det før, så vil du slite med å klare å løsne det.
    Er enten torx eller "12kant torx" den skruen. Ved bruk av muttertrekker trenger du ikke spesialverktøyet, bare torxen mener jeg.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  11. #10
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fogw Vis post
    En feil kommer sjelden alene.. Bare noen mil etter strammer og reimbytte har nå reima begynt å vibrere kraftig mellom ac kompressor og servopumpa når bilen går på tomgang (vibrasjon forsvinner ved økning av turtall) Det er og en ulyd jeg ikke klarer lokalisere.. Regner med det nå er frihjulet på dynamo som synger på siste verset..

    Noen tips på hvordan bytte dette? Forstår det slik at man bør ha spesialverktøy for og få av/på dette?

    Freddy
    Det finnes et avtrekkersett (19-1385) på Biltema som jeg mener passer til frihjulet.

    Vil også si at når jeg hadde dette problemet endte jeg like godt opp med ny dynamo, inkl frihjul, fordi at denne var det enklere å få god pris på. Jeg kunne få den med det samme, mens frihjulet måtte bestilles, og siden dette var før Biltema begynte å selge avtrekkere var jeg var avhengig av å få et verksted til å bytte hjulet for meg.
    Vurdert opp mot km.stand og at jeg kunne få fikset det samme kvelden var god nok grunn for meg til å koste på litt mer.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

Lignende tråder

  1. Skranglende lyd fra generator/dynamo i V70II MY08
    By Cane in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 04/12/12, 22:21
  2. Mellomlager høyre drivaksling???Ulyd og vibrasjon
    By Hardangermannen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 23/08/12, 17:54
  3. Vibrasjon og ulyd v70
    By roar in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 07/08/11, 21:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •