Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  17
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 55

Tråd: Guide for skånsom vask av bil.

  1. #1
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard Guide for skånsom vask av bil.

    Guide for vask av bil.



    Tenkte jeg skulle lage en guide som viser hva man trenger og hvordan man utfører en skånsom vask.


    Det er mye fint å velge i med forskjellig kvalitet og prisklasse. Jeg har testet litt forskjellige produkter og utstyr de siste årene og jeg tenkte jeg skulle sette opp en liste over noen anbefalte produkter og en liten forklaring på hvordan de er i bruk. Sier også litt om utstyret man trenger til bilvasken.



    Det du trenger av produkter er:

    • SurfexHD
    • Prickbort
    • IronX/Korrosol
    • Bilberry/
      P2
      1S Powergel/Rim7/Autowheel
    • En såpe til å ha i bøtten


    Det du trenger av utstyr er:

    • Høytrykkspyler
    • Bøtte
    • Svamp/vaskehanske




    Produkter og utstyr kan kjøpes hos bla.



    Klikk her for fler forhandlere.



    Har du en bil som er fin i lakken (eller skal bli fin i lakken) holder det seg blankt og fint hvis du vakser med riktig metode.







    Forvask:

    Dette steget er det steget jeg mener er det viktigste får å utføre en mest mulig skånsom vask. Forvasken går ut på å få vekk mest mulig skitt uten å berøre bilen.

    Først og fremst trenger man en Høytrykkspyler. De fleste har dette og kan bruke den du allerede har fra før av. Skal du kjøpe ny anbefaler jeg å prioritere 2 ting.
    Den første tingen er vann mengden. Vannmengden er mye viktigere enn trykket som HT gir. Har du høyt trykk og lav vannmengde vil det føles som du blåser bilen ren istenden for å skylle bilen ren. 500 liter i timen (eller mer) anbefales her.
    Den andre tingen er slangen. Denne bør være lenger enn 6 meter, så du kommer rundt bilen uten å flytte på HT. Du bør også kjøpe en spyler som har gummi/stålarmert slange istende for en i plast som er fiberarmert. Grunnen til dette er at plastslangen krøller seg lettere og det er fort gjort at slangen treffer bilen når du drar slangen rundt bilen.

    Du trenger også et produkt for å løse opp skitten som sitter på lakken. Her vil jeg anbefale et produkt fra Bilt Hamber som heter SurfexHD. Dette er genial APC (All Purpose Cleaner) som er veldig allsidig. Den er veldig god på vanlig skitt som grus støv, søle og annen generell skitt som setter seg på bilen ved bruk. SurfexHD er vannbasert og blandes ut etter ønsket styrke (noe som gjør den veldig billig). Ved vanlig bilvask blandes den feks fra 1:10 - 1:30. Jo sterkere du blander jo mer vil det selvfølgelig slite på lakkbeskyttelsen, så her gjelder det å finne riktig blandigsforhold alt etter hvor godt skitten sitter og hvor skitten bilen er. Selv pleier jeg å bruke 1:20 i hverdagsvasken.
    Som sagt kan produktet også brukes til andre ting. Den fungerer ikke like godt på alt, men det er utrulig hvor effektiv den er på den rette skitten (prøv deg frem og bli imponert).

    For de som har skumkanon (eller har planer om å skaffe) vil jeg anbefale Bilt hamber Autofoam. Dette er et veldig bra produkt som er laget for skumkanon. Anbefalt blandingsforhold er 1:100 så den er utrulig drøy. For å få 1:100 ut av kanonen blander du 1:8 i beholderen og justerer skruen mot maks skum. Rengjør godt og lukter fantastisk. Skum er ikke noe du må ha da en vanlig sprayflaske og Surfex gjør minst like god jobb, men det er litt tidsbesparende med skum.


    Prickbort:

    En ting som Surfex ikke tar er asfaltrester. Dette blir det litt av på bilen når man kjører på nylagt asfalt eller når asfalten blir slitt av f.eks piggdekk. Her er Prickbort fra MAC et veldig godt produkt som fjerner asfalt effektivt uten å slite for mye på lakkbeskyttelsen. Mange sier "det som du ikke får bort med Surfex får du bort med Prickbort" og dette stemmer i mange tilfeller. PB trenger du ikke bruke ved hver vask. Kjenner du at det er prikker i lakken når du vasker den er det på tide med en Prickbort runde. Prickbort bør påføres på tørr lakk for best effekt pga. den ikke blander seg med vann.


    Iron X:

    Det setter seg også metallpartikkler i lakken. Disse er ikke lett å se, men du kan i noen tilfeller kjenne de. På hvit bil hender det ofte at man ser de og da ser det rett og slett ut som rustprikker. Metallpartikklene kan komme fra piggdekk (piggstøv) eller fra bremsesystemet. Her er IronX fra Carpro helt rå! Så fort IX reagerer mot metallet blir produktet lilla. IronX er også meget effektiv mot bremsestøv, så den kan også fint brukes til ekstremt møkkete felger. IronX er såpass sprek at det bør legges ny beskyttelse (voks eller sealer) etter at du har brukt denne.






    Felger:

    Til felgene synes jeg Bilberry fra ValetPro gir mye for pengene da denne også blandes ut med vann. Jeg pleier å blande den 1:5, men på sommeren og på felger som er vokset og ikke er ekstremt møkkete har jeg brukt 1:20. Har ikke felgene hvert vasket på mange år, så setter skitten seg veldig godt og da er ikke Bilberry god nok. Da kan du bruke Rim7 fra Scholl eller
    P2
    1S Powergel. Disse felgrensene er meget efektive, men koster litt mer enn Bilberry.



    Fremgangsmåte:

    • Spray Prickbort på lakken der du mistenker det er asflat rester, la den virke litt før du spyler av.
    • Spray Surfex (F.eks 1:20) på lakk og valgfri felgrens på felger. Litt sterk (f.eks 1:5) Surfex eller bilberry kan sprayes på dekksider og jobbes inn med kost. Bruk en felgkost/vaskehanske/svamp på felgene hvis nødvendig.
    • La dette virke litt før du spyler av. Vær nøye og bruk litt tid når du spyler så du får bort mest mulig.
    • Hvis du skal ha på ny lakkbeskyttelse sprayer du IronX på lakk og felger. La det virke litt før du spyler av.
    • Hvis du skal maskinpolere etterpå bør du også gå over med Clay.



    Alle disse punktene kan gjentaes hvis det er nødvendig.









    Håndvask:

    Da har vi kommet til selve berøringsvasken. Her er det lurt å bruke en eller to store bøtter. Det beste er å bruke en bøtte med Grit guard i. Dette er en rist som ligger i bunn av bøtten som hindrer at skitten som blir liggende i bunn av bøtten virvler opp når du skyller svampen/vaskehansken.
    Velger du å bruke 2 bøtter foregår det slik at du har såpevann i den ene og kun vann i den andre. Da vasker du først bilen slik som vanlig, men når du skal skylle svampen/vaskehansken skyller du i bøtten som kun har vann i seg. Dermed blir det mindre skitt i bøtten med såpevann. Har du bare en Grit guard bøtte og vil vaske med 2 bøtter er det lurest å bruke denne til skyllebøtten med rent vann i.

    Når det kommer til vaskeredskap, så er det mange meninger. Noen liker å bruke vaskehanske av ull og andre liker vaskehansken av chenille eller en washpudel av chenille fra Swissvax (osv. her finnes det mye å velge i). Iløpet av de siste årene har det faktisk blitt veldig populært med svamp igjen. Vil du bruke svamp, så anbefales det å bruke de dyrere svampene som f.eks Zymöl sin eller Bilnerden sin da disse har større og mer åpene porer enn de billigere engangs svampene fra bensin stasjon eller Biltema. Årsaken til dette er at i en liten pore som ikke er helt åpen kan små stein sette seg fast i porene og svampen og ikke sleppe når du skyller svampen. Dermed vil steinene ligge inne i svampen og bli dratt bortover lakken når du vasker. Med mer åpene porer forsvinner steinene lenger inn i svampen og slipper når du skyller svampen i bøtten.

    Min personlige favoritt er svampen (jeg bruker Bilnerden sin). Hovedårsaken til dette er at partikler lett setter seg fast i hanskene og må fysisk plukkes ut. Svampen slipper all skitt lett bare ved å skylle den. Svampen er også vedlikeholdsfri iforhold til hansken som må vaskes en gang iblant. Svampen bare skylles og legges til tørk.

    Bilen må også tørkes etter den er vasket. Her finnes det noe annet enn det gamle pusseskinnet som er bedre. Nemlig et microfiber håndkle. Disse suger bra med vann og er mer skånsomme enn pusseskinnet da skinnet er hellt plant og MF håndkle er mere luftig og åpent. Det finnes mange gode håndkler å velge i. Flertallet er veldig glad i Miracle dryer fra Chemical guys. Selv liker jeg Valet pro giant plush eller GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel bedre. Sistnevnte selges hos Bilnerden.
    Etterhvert som disse håndklene brukes trenger de en vask. Disse vaskes i maskin med Milo eller en skvett med Surfex på 60-90 grader. Det er viktig at du ikke bruker skyllemiddel og at det ikke finnes rester av dette i vaskemaskinen pga dette vil gjøre håndkle vannavisende. Noe som er en ganske negativ ting på et tørkehåndkle.

    Når det kommer til såpen som du skal ha i bøtten, så er det mange bra å velge i. Jeg setter opp en liste over de såpene jeg har. Alle såpene er gode såper som skummer, rengjør godt og har god gli og lukt.

    • Chemical guys Maxi suds II
    • Chemical guys citrus wash and gloss
    • Stjärnagloss Tangerine Wash & Gloss
    • Dodo juice Sour power
    • Dodo juice Born to be mild
    • Wolf's chemicals White satin
    • Smart wax SmartCarwash
    • Poorboy's SUPER SLICK & SUDS




    Fremgansmåten her er som de fleste kjenner den:

    - Bland såpe og vann i bøtten.
    - Vask bilen del for del (spyl av del for del etter håndvask for at såpen ikke skal tørke inn). Start på de minst møkkete delene av bilen. Selv starter jeg øverst (tak, panser) og jobber meg nedover (vinduer) og nedover (sidene + front og bakpart).
    - Når hele bilen er vasket tørker du over med et microfiber tørkehåndkle. Noen tørker som vanlig og andre legger håndkle på lakken og klapper/stryker på det. Sistnevte metode tar lenger tid, men er også litt mer skånsomt mot lakken.
    - Har du håndvasket felgene, så tørker du også de. Jeg pleier å bruke egen vaskehanske og eget MF håndkle til felgene (mao ikke det samme som du bruker på lakken)
    - Det kan med fordel også tørkes på innsiden av dørene, men hvis det er veldig møkkete der er det lurt å vaske det rent først. Når det er rent der og du tørker med en vanlig MF (bruk et eget tilfelle det ligger igjen noe møkk) så holder det seg ganske rent og pent.









    Lakkbeskyttelse:

    Dette hjelper deg med å holde bil og felg ren og gjør vask og tørk mye lettere. Med en god lakkbeskyttelse sitter ikke skitten like godt fast, så lakkbeskyttelsen er en viktig del av den skånsomme vasken.

    Når det kommer til lakkbeskyttelse har du to hovedvalg. Sealer og voks. Dette fåes i mange forskjellige størrelser, priser og konsistenser. Noen er kanskje bedre enn andre og noen gir mer for pengene enn andre. Det er vannvittig mange gode produkter å velge i her. Setter opp en liste over noen av de anbefalte merkene.

    Voks:

    • Swissvax
    • Dodo Juice
    • Poorboy's Natty's paste wax
    • Collinite



    Har ikke så mye erfaring med sealere, men jeg setter opp noen sealere som jeg ser at andre er fornøyd med.

    Sealer:

    • Wolf's Bodywrap
    • Meguairs #21
    • Duragloss 111
    • Nanolex
    • Nano lotus









    PS. Dette er en pekepinn og ikke en fasit på hvordan du vasker bilen. Lager denne guiden for at du skal ha noe å gå ut ifra. Etterhvert vil du nok få egene metoder, erfaringer og produktfavoritter.

    Når det gjelder produkter og utstyr som anbefales i denne guiden, så skal det sies at denne guiden ikke blir oppdatert for hver gang det kommer nye produkter eller utstyr. Dette er kun forslag så det er greit å lese litt selv før man veldig produkt og ikke kun basere seg på hva som er anbefalt her i guiden.


    Vil du ta steget vidre etter dette, så ta gjerne en titt på min maskinpoleringsguide.


    Jeg har i senere tid skrevet en artikkel på forsiden på DCN som jeg har samlet noen guider og tester som kan hjelpe deg igang både med bilvask og maskinpolering. Klikk her for å komme til artikkelen.



    www.detailersclub.no
    Sist endret av Øyvind G; 22/07/16 kl 11:18

  2. #2
    Registrerte brukere Lars R sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Dombås, Oppland
    Innlegg
    1.252
    Antall takk

    Standard

    Fantastisk guide!

  3. #3
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars-go40tic Vis post
    Fantastisk guide!
    Takk

  4. #4
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Takker for en flott post da kan jeg ta vasken selv

  5. #5
    Registrerte brukere Lars R sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Dombås, Oppland
    Innlegg
    1.252
    Antall takk

    Standard

    er ikke som da man var 10 år å skulle vaske bilen til far lenger
    - høytrykkspyler, fullt trøkk nærmest mulig= "WIII, SÅ REIN DEN BLE"

  6. #6
    Registrerte brukere Lars R sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Dombås, Oppland
    Innlegg
    1.252
    Antall takk

    Standard

    Og i den anledningen, MÅ jeg bare dele disse fantastiske bildene som søsteren min tok av ungene sine mens de vasker to av bilene til vår far
    Storvask i anledning Flåklypa Grand Prix veteran-løp 2011.
    Dette er det jeg kaller stemning!






    Si ifra om du vil jeg skal slette fra tråden
    Sist endret av Lars R; 21/12/12 kl 20:42

  7. #7
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Utrolig fin guide Hvem hvor ofte bruker du Surfex når du vasker? Vær gang?

  8. #8
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bassan Vis post
    Utrolig fin guide Hvem hvor ofte bruker du Surfex når du vasker? Vær gang?
    Takk.
    Ja jeg bruker Surfex (eller skum) hver gang. Du kan selvfølgelig se det ann litt utifra hvor møkkete bilen er.

  9. #9
    Registrerte brukere boris2k sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Sted
    Hamarøy
    Innlegg
    220
    Antall takk

    Standard

    Kjempefin post..
    Du kunne vel ikke tenkt deg å lage en litt enkel "how to" på polering og detaling, om du kan noe om dette også..?

  10. #10
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard Re: Guide for skånsom vask av bil.

    Hvordan burde surfex som ikke er av skum? 1:20?

  11. #11
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boris2k Vis post
    Kjempefin post..
    Du kunne vel ikke tenkt deg å lage en litt enkel "how to" på polering og detaling, om du kan noe om dette også..?
    Har tenkt tanken, men det er så vanvittig mye å skrive om selve maskinpoleringen. Det er heller ingen fasit på dette pga alle lakktyper reagerer forskjellig.
    Det er lettere med en DA maskin enn det er med roterende da du kan gjøre mer ugang med sistnevnte. Kjøper du deg en DAS-6 pro (dette er en god DA maskin) og f.eks denne Scholl pakken + svart, orange og gul Scholl puter i tillegg til at du leser litt på DCN så er du godt igang.

    Scholl tråden jeg laget for en stund siden inneholder mange tips. Har samlet de beste tipsene i den første posten.

    Det finnes guider til maskinpolering, men de er på engelsk.

    - Guide til DA maskinpolering
    - Guide til roterende maskinpolering

    DA maskinen tar ikke alt på de hardeste lakkene, men du tar det meste av riper.
    På disse bildene har jeg brukt DAS-6 pro med gul Scholl pute og S3 Gold.





    Dette er kun det groveste steget. Ble kjørt over med en mildere combo etter dette for å fjerne den ugangen som en grov kombo gjerne lager og får å få opp glansen enda et hakk.


    Man lærer mye av å lese/se i andres Show and Shine tråder på DCN. Ta gjerne en titt på mine jobber også.

    Bare å spørre hvis det skal være noen flere spørsmål.

    Sitat Opprinnelig postet av Bassan Vis post
    Hvordan burde surfex som ikke er av skum? 1:20?
    Ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener her, men jeg gir det et forsøk.
    Du bruker den i en vanlig sprayflaske eller i en pumpekanne.
    Sist endret av Øyvind G; 12/01/13 kl 13:13

  12. Takk boris2k, Vatnehol takket for denne posten
  13. #12
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    For de som ahr litt interesse vil jeg tipse om Bloggen til ØHN. Her er det mange gode tips med forklaring og bilder som viser hvordan dette med skikkelig bilpleie foregår.

    ØHN er et medlem på DCN med enorm erfaring innen "faget". Han ble ble utnevnt som Approved Detailer for en liten tid tilbake.
    Sist endret av Øyvind G; 24/01/13 kl 17:54

  14. #13
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boris2k Vis post
    Kjempefin post..
    Du kunne vel ikke tenkt deg å lage en litt enkel "how to" på polering og detaling, om du kan noe om dette også..?
    Nå har jeg laget en guide på maskinpolering. Foreløpig ligger denne kun på DCN, men skal poste den her på forumet om ikke så alt forlenge. Disse 2 forumene snakker ikke samme språk, så det er litt mer jobb enn klipp og lim.

    Link til guiden på VCCN.
    Sist endret av Øyvind G; 10/02/13 kl 11:44

  15. #14
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Hvem burde man velge av SurfexHD og prickbort og IronX hvis man ikke har råd til alle 3? tenkte for hverdagsvasken.

  16. #15
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bassan Vis post
    Hvem burde man velge av SurfexHD og prickbort og IronX hvis man ikke har råd til alle 3? tenkte for hverdagsvasken.
    SurfexHD er det som blir brukt mest da den er til generell skitt, så jeg ville absolut valgt den.
    Den er også billigst pga du blander den med vann. Til hverdagsvask blander jeg den 1:20. 1 liter konsentrat blir da 21 liter ferdig blandet og koster 89kr (-rabatt. Betalende medlemmer har rabatt hos flere av de som selger Surfex). Du får enda mer for pengene ved kjøp av en 5 liter kanne.

    Genialt produkt som kan brukes "til alt". Grunnen til at jeg sier det er pga. den kan brukes til å fjerne skitt fra det meste. Jeg har også brukt den litt på både plast og tekstil innvendig i bilen og påstår at den er like god på innsiden av bilen som på utsiden. Hvis du tar en titt her, så skjønner du hva jeg mener. Der ser du også at det er noen som er uenig med meg, men jeg mener at bildene sier noe annet. Det er jo et ganske kraftig produkt, så prøv deg gjerne frem på et lite felt før du setter skikkelig igang.


    Som sagt over her så har alle disse 3 produktene hver sin jobb. Surfex tar ikke asfalt og metallpartikkler. Er lakken din "nuppete" så bør du også ha Prickbort, men det kan kjøpes ved en sener anledning.

    Veldig ofte ser jeg folk sier "det som ikke Surfex tar får du bort med Prickbort".
    Prickbort er petrolumbasert og bør ikke brukes på spraylakk og Plastidip.

    Surfex her jeg ikke sett at har skadet noe. Noen sier de har hatt problemer med merker på ruter ved bruk av sterk blanding så det er greit å være obs på dette. Renser du plast med Surfex må du være forberedt på at den fjerner såpass mye at plasten ikke er noe fin etter på og trenger en plastfornyer.
    Sist endret av Øyvind G; 07/03/13 kl 18:29

  17. #16
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    SurfexHD er det som blir brukt mest da den er til generell skitt, så jeg ville absolut valgt den.
    Den er også billigst pga du blander den med vann. Til hverdagsvask blander jeg den 1:20. 1 liter konsentrat blir da 21 liter ferdig blandet og koster 89kr (-rabatt. Betalende medlemmer har rabatt hos flere av de som selger Surfex). Du får enda mer for pengene ved kjøp av en 5 liter kanne.

    Genialt produkt som kan brukes "til alt". Grunnen til at jeg sier det er pga. den kan brukes til å fjerne skitt fra det meste. Jeg har også brukt den litt på både plast og tekstil innvendig i bilen og påstår at den er like god på innsiden av bilen som på utsiden. Hvis du tar en titt her, så skjønner du hva jeg mener. Der ser du også at det er noen som er uenig med meg, men jeg mener at bildene sier noe annet. Det er jo et ganske kraftig produkt, så prøv deg gjerne frem på et lite felt før du setter skikkelig igang.


    Som sagt over her så har alle disse 3 produktene hver sin jobb. Surfex tar ikke asfalt og metallpartikkler. Er lakken din "nuppete" så bør du også ha Prickbort, men det kan kjøpes ved en sener anledning.

    Veldig ofte ser jeg folk sier "det som ikke Surfex tar får du bort med Prickbort".
    Prickbort er petrolumbasert og bør ikke brukes på spraylakk og Plastidip.

    Surfex her jeg ikke sett at har skadet noe. Noen sier de har hatt problemer med merker på ruter ved bruk av sterk blanding så det er greit å være obs på dette. Renser du plast med Surfex må du være forberedt på at den fjerner såpass mye at plasten ikke er noe fin etter på og trenger en plastfornyer.
    Okey Takk for gode tips! Er nydelig å ha en som kan så mye som deg her på forumet

  18. #17
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bassan Vis post
    Okey Takk for gode tips! Er nydelig å ha en som kan så mye som deg her på forumet
    Bare hyggelig det. Anbefaler deg også å kjøpe en god trykkanne til å påføre med. Kan fort bli litt vissen i hånden av å påføre Surfex på hele bilen med vanlig pumpekanne.
    Selv er jeg veldig førnøyd med Kwazar sin trykkanne. Godt og solid bygget og gir en fin spredning av produktet.

    Synes du det er dyrt og du nøyer deg med å pumpe så anbefaler jeg dette sprayhodet og denne flasken. Eller eventuelt denne.
    Sist endret av Øyvind G; 07/03/13 kl 23:13

  19. #18
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Legger ut en link som viser hvor effektiv IronX er på sitt område. (Link) (Hvis linken ikke sender deg til rett post, så er det post nr #7 jeg tenker på)

    Det finnes også et billigere alternativ til IronX. Bilt hamber Korrosol er også et bra produkt som tar metallpartikkler slik som IronX. Korrosol har ca halve prisen av IX. Korrosol trenger litt mer virketid enn det IX trenger. Korrosol lukter også bedre inn IX.

    Bilthaber har også en meget god felgrens som heter Autowheel. Denne har lignende effekt slik som Korrosol og IX har, men tar også litt generell skitt ved siden av. IX og Korrosol er selvsagt sprekere på sitt område (metallpartikkler) enn det felgrensen er.
    Sist endret av Øyvind G; 21/03/13 kl 17:11

  20. #19
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Hva bruker du på rutene egentlig?

  21. #20
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bassan Vis post
    Hva bruker du på rutene egentlig?
    Tenker du på vask av ruter eller forsegling?

  22. #21
    Registrerte brukere Sigbha sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2012
    Sted
    Ibestad, Troms
    Innlegg
    143
    Antall takk

    Standard

    Vaska rutene med ONR her for noen måneder siden som mellomvask, det beader og oppfører seg så godt som likt med Rain-x men den kan jo ikke sammenlignes med diverse andre ruteforseglere
    Forseglinga jeg hadde på rutene fra før var død så den er ikke med i med i bildet
    2001 Chevrolet Tahoe

  23. #22
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Av ruteforseglinger er jeg hittil mest fornøyd med GTechniq G5. Dette er mest pga. jeg synes den er finere å jobbe med enn mange av de andre. Denne skal vistnok være laget for sideruter og bakruter, men jeg synes den også fungerer utmerket på frontruten.

    De andre jeg har testet er:

    RainX
    Nanolotus Bilglassforsegling prof
    Wolf's Glass guard

    Jeg har akkurat kjøpt et sett med GTechniq G1 ClearVision Smart Glass som jeg skal få testet etterhvert. Spent på å se hvordan den er.

  24. #23
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Har et set med nanolotus liggende.. tenkte på generel rutevask... også veit du om noen tips for å få fikset litt ripete side vinduer?

  25. #24
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bassan Vis post
    Har et set med nanolotus liggende.. tenkte på generel rutevask... også veit du om noen tips for å få fikset litt ripete side vinduer?
    Til vask av ruter har jeg brukt endel Sonax Fönsterputs. For en stund siden kjøpte jeg en gallon med konsentrat glassrens for MG som jeg bruker nå. Jeg har nok ruterens for en stund fremover for å si det sånn.

    Ang. ripefjerning på glass så vet jeg at dette går, men det er mye arbeid da glass er ekstremt hardt. Man må også passe på varmen pga. glasset kan sprekke. Det er nok minst jobb å skifte rute.

  26. #25
    Registrerte brukere Sigbha sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2012
    Sted
    Ibestad, Troms
    Innlegg
    143
    Antall takk

    Standard

    Du har jo Carpro Ceriglass som kan være verdt å prøve
    2001 Chevrolet Tahoe

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Vask av hovedlykter..
    By SnurrDass in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 16/10/12, 07:52
  2. Høytrykksspyler til vask av bil.
    By iPaal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 21
    Siste post: 04/04/12, 19:19
  3. Felg Rens/Vask.
    By jeprex in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 20/08/11, 23:08
  4. vask av bil på vinterstid
    By T90 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 4
    Siste post: 29/03/11, 22:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •