Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 41

Tråd: Fra ET Til FK! trenger tips

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mai 2010
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard Fra ET Til FK! trenger tips

    har en 740tic 88 mod som jeg skal bytte motor fra ET til FK. skal også bytte ledningsnettet fra motronic til LH 2.4 Jetronic.
    Det jeg lurer på er om det fins noen her som har gjort dette før og har noen tips, eller om noen har en guide til hvordan det elektriske skal kobles..?

    skal inn med ledningsnett fra en 940. noen som har tips/ bilder...?
    Prøvd å finne noe på nettet. men har ikke funnet noe veldig. ser at noen snakker om å lodde formotstand til dysene og forlenge noe på led.nettet..

    også lurer jeg på hvor oljekjøleren på 940 kobles inn. på ET blokka så skal den inn på oljefilteret, men på FK'en er oljefilter "holderen" heeelt anerledes.. hva skal jeg gjør med den?'
    håper på raske svar

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Et Innsprute gir jo 180 HK med t3 orginalt.
    hvorfor bytte til FK som bare har 165 med 13c?

    Tar du bare ikke å bytter insprute over på FK motoren så slipper bytte lednings nett.
    2000 V70 TDI "black edition"

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mai 2010
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    må jo bytte om noen følere og sånt på FK'en blokka hvis jeg skal bruke ET ledningsnettet?
    er jo bedre hjerner og ledningsnett på FK'en...
    noen som vet?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Lh2,4 er jo et bedre og mer økonomisk sprut.
    940 netet er nok litt køddent og sette i kan jeg tenke meg, da det er sammen med bilens nett. Nesten like billig og enkelt og koble opp et skikkelig sprut.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Oljekjøleren på FK motoren kan du bare la være som den er. Den er bra nok. (varmeveksler). det du kan flytte over er turboen. ellers vil bilen gå mye mye dårligere.

    Jeg ville flyttet over Lh2.4 nettet. men kanskje kappet kontaktene og lagt opp nye ledninger selv. Du kan bruke dysene fra ET motoren. da slipper du lodde inn formotstander. Men det er litt mere krutt i FK dysene. men ikke mye mer.
    LH2.4 får du lettere tak i chip til.
    Har du litt penger til overs så er jo seff et nytt sprut mye bedre
    Du bør også skaffe deg et F svinghjul. Du trenger svinghjul med 60-2 trigger skive. ET svinghjule vil ikke fungere på Lh2.4.
    One Ring to rule them all

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mai 2010
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    har ikke FK oljekjøler har bare Til ET.. ser at det kommer en tapp under oljefilteret til olja. hva skal jeg koble inn??

    Kan jeg bare bytte selve dysene eller må jeg legge nye ledninger hvis jeg skal bruke ET dyser på FK ledningsnettet??
    Aner ikke hvordan sprut kobles opp og funker så... hehe

    Har orginalt fk svinghjul som står på fk motoren.. men er det mye ledninger som må kobles på inne i bilen..??

    Takker MYE for deres svar hittil

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Prøv å skaff deg et annet svinghjul dobbelmasse svinghjulet er ikke brukanes på noe ungdommer skal kjøre. bilen blir jævlig lat. Det sitter varmeveksler på FK blokka. er du sikker på at den er fjernet? Har du noe bilder så er det lettere å se

    Men hvis du bare skal ha litt over 200hk så ville jeg bare slengt over alle følerne fra ET motoren på FK motoren å kjørt.
    Det er straks mere jobb å ordne ledninger etc hvis du ikke har drevet med det før. men det er ikke umulig. Søk på Volvo på thepiratebay. der finnes det ELskjema til alt av volvoer. Det ledningsnettet kan tilogmed "barn" følge. du ser hvor alt skal og hvor det er koblet opp.
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mai 2010
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    er her på bilde at det går en tapp ned fra oljefilteret og noe sånt.. skal det ikke oljekjøler på denne?


    Men si at jeg skal rundt 250hk etterhvert. kan jeg bruke motronic da på fk'en da?
    hvor langt holder motronic?

    men hvis jeg bruker det gamle led.nettet på fk'en:
    da kan jeg bruke ET svinghjul og clutch på fk'en?
    Må jeg bruke fordeler fra ET på fk'en hvis jeg skal bruke motronic?

    Håper du gidder å svare .. På forhånd takk!

  9. #9
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jonas Turbo Vis post
    er her på bilde at det går en tapp ned fra oljefilteret og noe sånt.. skal det ikke oljekjøler på denne?
    Det der ER oljekjøreren . En enkel varmeveksler som kjøler olja med kjølevannet. Går kjølevann i de slangene under der.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Du kan bruke dysene fra ET motoren. da slipper du lodde inn formotstander.
    Ja, dette er kjempelurt. Spesielt hvis man har lyst på frityrstekt hjerne...

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    Ja, dette er kjempelurt. Spesielt hvis man har lyst på frityrstekt hjerne...
    Ikke hvis ET dysene er høyohm som 558 og 968 er. Men er de lavohm som FK dysene er så er det frityrstekt hjerne, ja...

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    hvis og men, ditt og datt. De ER lavohm, og ET motorene har dysemotstand orginalt som følge av dette...

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Stemmer.. Aldri gjør slik som TBO sa, da blir hjernen satt i den "elektriske stol"
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    hvis og men, ditt og datt. De ER lavohm, og ET motorene har dysemotstand orginalt som følge av dette...
    Da så .

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mai 2010
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    men skal jeg koble på noe på den tappen som er nederst der?

    også hvis jeg bruker det gamle led.nettet på fk'en:
    da kan jeg bruke ET svinghjul og clutch på fk'en?
    Må jeg bruke fordeler fra ET på fk'en hvis jeg skal bruke motronic?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Liten glipp der ja! Mange år siden man har drevet med ET elektronik

    Skal du bruke ET ledningsnettet så flytter du bare over alle sensorene fra ET motoren over på FK motorer. sammen med svinghjul og clutch.

    Hvorfor skal du bytte egentlig? er ET motoren herpa? Det er jo en mye bedre å sterkere motor orginalt så lenge du ikke skal kjøre med masse mottrykk.
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mai 2010
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    ET motoren blir byttet fordi den åpnet seg i bunnen :P
    tenkte jeg like greit kunne hive i en FK som tåler mer

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    du kan bytte bunndelen da.. ft/fk blokk, ev. b230f 1989+ blokk (samme blokk).
    Om du bruker f blokk, bytt stempler..

    Ellers:
    Du må bytte alt av givere om du skal ha lh2.4.. samme med svinghjul. Det enkleste er nok å bruke 2.4 nett fra 240 (1989+). N/A lh2.4 bruker høyohms dyser, som betyr at du enten da må kjøre på høyohms dyser eller lodde inn motstandspakke. Det er enkelt å lodde inn, du bare finner der dysene er "skjøtet" sammen i ledningsnett (under innsug).

    Om du skal lodde inn formotstandspakke, gjør det skikkelig og ikke sånn jalla som mange gjør. Lodd inn ledningsnett fra en 940t elns., med kontakten. Da kan du bytte pakken om den er dårlig, ev. du kan koble på et kortslutningsnett om du senere vil kjøre på høyohms dyser.


    Tror jeg hadde vurdert megasquirt som alternativ til lh2.4.

    Forøvrig kan jeg selge deg 4 stk 550cc høyohms dyser (lucas). De kan du bruke med 3" lmm på en std b230ft/fk, ev. om du vil kjøre E85, tar du å kjører de med 2.5" lmm og en motstand på lmm signalledning.

  19. #19
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Det vil ikke funke noe særlig nei, økningen i dysestørrelse fra 330 til 550 cc er på rundt 66 prosent, mens økningen i areal fra 2,5" til 3" lmm er bare på ca 44 prosent.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    tullprat... Folk kjører med mye større dyser sammen med 3"lmm, går kjempefint.

  21. #21
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Med original chip?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Da må man ha chip til formålet også..
    One Ring to rule them all

  23. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Det vil ikke funke noe særlig nei, økningen i dysestørrelse fra 330 til 550 cc er på rundt 66 prosent, mens økningen i areal fra 2,5" til 3" lmm er bare på ca 44 prosent.
    Han prater om E85. Original LMM er visst 2.75" . E85 så trenger man 30% større dyser kontra LMM.

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    tullprat... Folk kjører med mye større dyser sammen med 3"lmm, går kjempefint.
    Går fint som at bilen går eller faktisk målt blandingen bilen får? Jeg har kjørt 968 dyser på 3 bar (ca 20% økning) og 558 dyser på 3 bar (40% økning) med original LMM og det ville jeg ikke sagt går "kjempefint". Å kjøre med 3" LMM og øke mer enn 40% fra original størrelse vil bli akkurat det samme.

    Men som olavxxx sier, dette er snakk om E85, da må man regne 30% ekstra på dysene.

  24. #24
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Han prater om E85. Original LMM er visst 2.75" . E85 så trenger man 30% større dyser kontra LMM.


    Går fint som at bilen går eller faktisk målt blandingen bilen får? Jeg har kjørt 968 dyser på 3 bar (ca 20% økning) og 558 dyser på 3 bar (40% økning) med original LMM og det ville jeg ikke sagt går "kjempefint". Å kjøre med 3" LMM og øke mer enn 40% fra original størrelse vil bli akkurat det samme.

    Men som olavxxx sier, dette er snakk om E85, da må man regne 30% ekstra på dysene.
    Nix han prata om bensin først, han skrev selv at de passet med 2,5" lmm om man ville kjøre med E85.

    Forøvrig kan jeg selge deg 4 stk 550cc høyohms dyser (lucas). De kan du bruke med 3" lmm på en std b230ft/fk, ev. om du vil kjøre E85, tar du å kjører de med 2.5" lmm og en motstand på lmm signalledning.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Nix han prata om bensin først, han skrev selv at de passet med 2,5" lmm om man ville kjøre med E85.
    Ah, leste feil jeg da. Det vil fungere heller dårlig, ja . Vil bli omtrent som når jeg kjørte 968 dyser på 3 bar med 2.75" LMM. Vil fint gå an å kjøre med, men vil bruke mye bensin, gå rart, bensin i olja og poffe mye i potta.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •