Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Volvo 940 b230fk automat 1997 valg av ny turbo og kam?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2012
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard Volvo 940 b230fk automat 1997 valg av ny turbo og kam?

    Hei. Har chippa Volvoen med Viking ecomax, kn filter, 3'' JT fra turbo og bak, og oppjustert turbotrykke med en manuell kuleventil. Det jeg legger merke til er at turbotrykke er ustabilt.

    Så her kommer spørsmålet mitt angående kjøp av ny turbo og kam.

    16T http://turbomeck.se/node/160 ELLER 19T http://turbomeck.se/19T-volvo-940 ??

    Er rimelig ny innen "mekking" så trenger noe som er bolt-on.

    Hvilken kam ville dere valgt til et slikt oppsett?

    Bilen min har automat-kasse så tenkte meg ikke så mye mere en 220-230 hk med stabilt trykk. Da hadde jeg vært mere en fornøyd
    Sist endret av mytohn; 07/11/12 kl 13:50

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. april 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    ustabilt turbotrykk kan komme av turbo-trykks ventilen. spesielt om det er en enkel/billig en.
    om du heller bytter til en justerbar Wastegate får du stabilt trykk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2012
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Det var det jeg i grunn hadde planer om å gjøre i starten. Men er jo sånn aktorat på denne turboen og det blir jo bare surr med ekstern når du allerede har intern. Derfor tenkte jeg at vist jeg kunne bytte turbo til en med høyere grunntrykk så ble det mere stabilt. Correct me if i'm wrong, please

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2012
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Problemet mitt er at noen ganger kommer trykket, andre ganger ikke.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2012
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Så hvilken ville dere ha anbefalt iforhold til oppsett og målene mine. 16T eller 19T ??

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2012
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Ok. Trur jeg velger å gå for 16T.. Men veit noen hvorfor trykke mitt er på 0.4-0.5 bar og skrur jeg det litt opp hopper det til 1.2-1.5. Er liksom ingen mellomting.

  7. #7
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Du har original 13c turbo?? Funker dårlig i kombinasjon med 3" JT. Volvo har valgt turbo til en snill hverdagsmotor med lydløst eksos og maks 0,65 bar. Når du fjerner mottrykket i eksosanlegget blir trykkdifferansen over turboen for stor og den interne wastegaten blir for liten og klarer ikke blø av nok eksos, turboen "raser". Fenomenet inntreffer som regel ved 3500-4000rpm. Jeg har 1bar stabilt på min 96' 945Turbo automat med ECOMAX, original eksos og 13c. Tenker å bytte til større turbo (ikke 16T eller 19T) og A-kam før jeg går for 3"JT.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2012
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larsge Vis post
    Du har original 13c turbo?? Funker dårlig i kombinasjon med 3" JT. Volvo har valgt turbo til en snill hverdagsmotor med lydløst eksos og maks 0,65 bar. Når du fjerner mottrykket i eksosanlegget blir trykkdifferansen over turboen for stor og den interne wastegaten blir for liten og klarer ikke blø av nok eksos, turboen "raser". Fenomenet inntreffer som regel ved 3500-4000rpm. Jeg har 1bar stabilt på min 96' 945Turbo automat med ECOMAX, original eksos og 13c. Tenker å bytte til større turbo (ikke 16T eller 19T) og A-kam før jeg går for 3"JT.
    Ja. Stemmer bra med det du sier her. Men større turbo og A-kam? Kan en ha så mye hk på denne automatkassa før den ryker da?

  9. #9
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Det er vel heller dreiemomentet som tar knekken på kassene, både manuell og automat... Hestekrefter kan man øke på tre måter; -øke dreiemoment, øke turtall eller begge deler. Hestekrefter blir regnet ut fra turtall og dreiemoment (husker ikke formelen..) . Det jeg vil prøve på min FT er å øke registeret en smule og ikke så mye dreiemomentet. Fikk et tips av Batland her på forumet om A-kam og KRX400 turbo som turboservice selger. Den er dyr som F, men passer rett på stock 940 manifold. Med dette oppsettet vil jeg fortsatt holde meg under 1 bar og regner med at motoren gir noe extra da den "puster" bedre. Ryker kassa så blir det M90 eller BMW ZF ombygging...

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    127
    Antall takk

    Standard

    Det finnes også en Meget god Turbonetics T3 turbo Super 60 trim som er et rimligere alternativ Jeg er meget fornøyd med min selv med T kam og 1,3 ladetrykk.

    http://www.turboneticsinc.com/store/...product_id=530
    Volvo 945 230FK -95
    Buick Riviera GS -66

  11. #11
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Ser faktisk ut til at jeg lander på en slik turbo jeg også.. Se min tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...-ecomax-1-0bar..
    "Det er i motbakke det går oppover!"

Lignende tråder

  1. 1997 Volvo 940 stv. med automat selges. Trøndelag
    By Oddwar in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 11/10/12, 12:24
  2. Svar: 5
    Siste post: 06/10/12, 12:11
  3. Svar: 10
    Siste post: 29/09/12, 19:15
  4. VOLVO 940 LT 1997 B230FK Montere ekstern wastegate?
    By mytohn in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 28/09/12, 15:31
  5. Svar: 5
    Siste post: 18/09/12, 21:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •