Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Underlig problem B5204T4

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard Underlig problem B5204T4

    På søndag byttet jeg dekk på bilen. Startet opp og kjørte litt nærmere garasjen (10-15 meter), stoppet og byttet dekkene. Etter at dette var gjort startet jeg bilen på nytt og rygget de samme metrene tilbake for å bytte på neste bil. V70'n ble stående til dagen etter, da var det komplett umulig å få start på den. Hørtes ut som starteren gikk "for halv maskin", så jeg tok ut og ladet opp batteriet. Dette hjalp ikke, så jeg prøvde med startkabler; ingen forskjell. Siste jeg prøvde var et annet batteri, men heller ikke dette hjalp. Sjekket alle kontaktpunkter mellom batteri og starter på pluss- og minussiden, alt var ok. Prøvde en hel del andre ting også uten resultat.
    Ringte til slutt NAF for å få flyttet bilen til en kamerat som har stoooor garasje; tenkte jeg skulle bytte starter inne i varmen. NAF-sjåføren ville først prøve å få liv i bilen. Da han kinna mistenkte han at reg.reima var røket fordi det ikke hørtes ut som toppen ble dratt med. Etter å ha sjekket at reima var like hel, fortsatte han å kinne på starteren med gassen i bånn. Etter 5-6 forsøk på 40-60sek kinning (med pauser imellom) fyret bilen, og pumpet ut en røyksky som mørkla store deler av Østlandet...
    Idet bilen starta kom jeg på at jeg hadde opplevd nøyaktig det samme i fjor sommer, da var også bilen blitt flyttet noen få meter to ganger på rad før problemene oppsto.
    Har snakket med mekaniker nå, som mener at disse startene på få sekunder kan føre til at ventilløfterne ikke løfter, og at langvarig kinning på starter da er det eneste som fungerer.

    Er det andre som har vært borti dette, og vet hva det kan skyldes? Løsningen er jo å la bilen stå og gå på tomgang noen minutter etter at den har vært flyttet, men vil gjerne vite hva som skjer?
    2000 V70 2.0LT (B5204T4) 163Hk, automat, 400.000 km
    Nesten original "brukis" ***avskiltet inntil videre***

    1998 S90 Executive 3,0 (B6304S1) 204Hk, automat, 80.000
    Kosebilen som har "alt" unntatt skilter ;-)

  2. #2
    Registrerte brukere bullxo sin avatar
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Sted
    Grong, Norway
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Hender seg disse henger seg ja ( har 5254S selv, men er sikkert samme "problemet" på de fleste 5erne... ) da når motor har vært kort tid i gang... akkurat hva det skyldes skal jeg ikke si deg men innbiller meg at det kan være at ventilene/ løfterene ikke blir ordentlig smurt når motor ikke er varm.. vetta f jeg.. Men utrolig irriterende... prøver stadig å minne meg på det de gangene jeg har behov for å kun flytte bilen noen meter.... men glemmer av og til å la den stå å gå en stund... Frykta selv reimhavari første gangen jeg opplevde dette... men ble fort beroliget av en kompis med 850..
    Volvo V70 D2 2,0 Dynamic Edition

    XVolvo s80 2,0lt 99 xVolvo 850glt 93 xVolvo 850glt 92
    XVolvo 460 94 XVolvo245GL 84 XVolvo245dl 80

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Hadde akkurat samme problem på min 960 2,5 6 sylindret. er vel endel likheter har jeg lest. jeg hadde en teori om at den får for lite oljetrykk på løfterene til å åpne/lukke ventilene riktig. har fyllt opp med olje og kinnet lenge så har den kommet igjen. dette har skjedd 2 ganger i løpet av 2,5 år og det har vært kaldt hver gang.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Adrian Vis post
    Hadde akkurat samme problem på min 960 2,5 6 sylindret. er vel endel likheter har jeg lest. jeg hadde en teori om at den får for lite oljetrykk på løfterene til å åpne/lukke ventilene riktig. har fyllt opp med olje og kinnet lenge så har den kommet igjen. dette har skjedd 2 ganger i løpet av 2,5 år og det har vært kaldt hver gang.
    Fikk tips av en kompis i går om å fylle to spiseskjeer olje i hver sylinder gjennom plugghullet, og deretter kinne. Får prøve det hvis det skjer igjen, den kinninga på tirsdag er jo voldtekt av starteren... Dessuten kan det ikke være sunt for katalysator og lambdasonder når den starter og all uforbrent bensin skal ut gjennom eksosen?
    2000 V70 2.0LT (B5204T4) 163Hk, automat, 400.000 km
    Nesten original "brukis" ***avskiltet inntil videre***

    1998 S90 Executive 3,0 (B6304S1) 204Hk, automat, 80.000
    Kosebilen som har "alt" unntatt skilter ;-)

  5. #5
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Dette skjedde flere ganger på GLT jeg hadde. Alle gangene sto bilen parkert med nesa nedover (ganske bratt)

    Eneste råd var godt med strøm og kjøre starter nesten 60 sekunder
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Hadde samme motor som deg, og opplevde akkurat det samme for en tid tilbake. Var midtvinters og ca -15 ute.
    Eneste som hjalp var nytt batteri, og dra den lenge på startern.

    Tydeligvis et problem med disse motorene når det gjelder detta.

  7. #7
    Registrerte brukere bullxo sin avatar
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Sted
    Grong, Norway
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Har opplevd dette både sommer og vinter... front oppover og nedover.. Var greiere på gammeln.. var uten automat så der hadde jeg plass til et 105A batteri.. så gikk bedre der... litt verre på den jeg har nå.. kjøleslangene til automatkassa kommer i veien om jeg setter nedi 105A batteriet.. men jeg SKAL ha det nedi etterhvert!!
    Volvo V70 D2 2,0 Dynamic Edition

    XVolvo s80 2,0lt 99 xVolvo 850glt 93 xVolvo 850glt 92
    XVolvo 460 94 XVolvo245GL 84 XVolvo245dl 80

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. nov. 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Puuh, takk! Nå ble jeg lettet iallefall... Dette skjedde etpar dager etter jeg kjøpte bilen og jeg har i det stille sett for meg penga fly ut av vinduet ifbm dyyyr reparasjon (gammal 850 dette her, ikke sikkert det ville lønne seg å fikse på engang)

  9. #9
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som samme "problem" jeg hadde på min med samme motor. Jeg og startet bilen og kjørte den frem 5 meter og stoppet den (kald motor). Litt senere på dagen så skulle jeg på butikken, og da opplevde jeg det samme som deg at den ikke startet. Det jeg gjorde var å ta ut pluggene, og ta av dysekontaktene og kjøre den på starteren ei stund. Rengjorde pluggene og vips startet den. Problemet er nok våte/gamle plugger.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Akkurat i dette tilfellet var pluggene under 1 uke gamle da problemet oppsto. Men nå vet jeg hva som skjer

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Høres ut som samme "problem" jeg hadde på min med samme motor. Jeg og startet bilen og kjørte den frem 5 meter og stoppet den (kald motor). Litt senere på dagen så skulle jeg på butikken, og da opplevde jeg det samme som deg at den ikke startet. Det jeg gjorde var å ta ut pluggene, og ta av dysekontaktene og kjøre den på starteren ei stund. Rengjorde pluggene og vips startet den. Problemet er nok våte/gamle plugger.
    2000 V70 2.0LT (B5204T4) 163Hk, automat, 400.000 km
    Nesten original "brukis" ***avskiltet inntil videre***

    1998 S90 Executive 3,0 (B6304S1) 204Hk, automat, 80.000
    Kosebilen som har "alt" unntatt skilter ;-)

  11. #11
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Er ganske normalt at disse hydrauliske ventilløfterene kan kollapse totalt til tider.
    Er kinning eller sleping som er tingen.

    Av erfaring virker det som at kinning i 7-8 sekunder, for så ca 2-3 sekunder pause og deretter 7-8 sekunder kinning igjen, fungerer bedre enn å stå å kinne i flere minutter.
    Når du begynner å kinne vil det høres ut motoren mangler kompressjon. Etter noen sekunder, vil lyden i motoren forandre seg litt i ca 1 sekund, for deretter å gå tilbake ingen kompressjon igjen. Da er det bare å stoppe kinninga og vente 2-3 sekunder før du begynner på igjen.
    Om du gjør det på denne måten, vil bilen normalt starte etter 4-5 forsøk. Om du bare står å kinner hele tiden uten stans, kan det gå flere minutter før motoren fyrer.

    Starthjelp/batteribooster (hurtig gange på startmotor hjelper på oljetrykket) vil starte motoren raskere. Bruk og gjerne gasspedalen
    Sist endret av MadAss; 27/11/12 kl 18:17
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Innlegg
    129
    Antall takk

    Standard

    Har opplevd det samme flere ganger selv. Da skjedde det at bilen ble kvalt før jeg fikk skikkelig start. Og etterpå var det vanskelig å starte. Måtte kinne mye som beskrevet av dere andre. Tre ganger jeg opplevde det hadde det gått fra minus til plussgrader. Mistenkte at det kunne være kondens i fordelerlokket. Skiftet det, og var fornøyd med at jeg trodde jeg hadde løst problemet. Men da det samme skjedde en sommerdag i 20 grader forsvant den teorien om kondens.. Da hadde jeg kjørt 5 meter og skulle starte opp igjen. Så høres ut som det er et vanlig problem. Kjøpte nytt batteri i vinter da det skjedde, for det gikk jo tomt under kinninga. Og jeg var på jobb og kona ble stående frustrert og ikke fikk start før gode naboer kom og hjalp til..:-)
    - Volvo 855 2,5 20V, 95-mod
    - Vw Passat 1,9 Tdi 4-motion 04-mod

Lignende tråder

  1. Svar: 9
    Siste post: 13/08/12, 16:12
  2. underlig problem ved regreimskifte
    By Morgis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 18/04/12, 13:56
  3. Tomgangsproblemer med V70 2000mod med B5204T4
    By HansM in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 13/01/12, 18:34
  4. Dieselbrenner S80, Underlig start og stopp?
    By HelgeS in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 04/12/11, 18:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •