Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: VOLVO V70 S - Emissioner serv. erfordras

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2012
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard VOLVO V70 S - Emissioner serv. erfordras

    Hei,

    Har fått et problem med min 2001 Volvo V70, 2.0 Turbo, B5204T5.
    Under helt normal kjøring, 2 - 2.5 ' omdreininger, merker jeg lite til problemet, men dersom jeg akselererer fra 2.5 og opp til 3, vil liksom ikke bilen høyere opp i turtall. Det går å presse den over 3 men da jager den noe veldig opp og ned i turtall hele tiden.
    Bilen går også noe ugjevnt på tomgang, nesten så den kveles noen ganger, og i revers, fusker den ganske mye.

    Jeg har vært på Meca og fått lest at feilkodene som kommer, og det er 3503 og 3543. De mente det kunne være alt fra spjeldhuset til lambdasondene men visste ikke og kunne heller ikke si hvilke av feilene de mente det var mest sannsynlig at det var.
    Derfor spørs jeg her, før jeg begynner å gjøre noe.
    Hva tror dere dette mest sannsynligvis er?

    Bilen har gått 260000 km og har fulgt alle servicer.

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    noe mange synder på som skulle vært byttet på din(uavhengig av servicehefte) lmm(luftmengdemåler, 120-160k km) lamda i front(120-160k km) bensinfilter(rundt 174 om jeg husker rett) luft filter og plugger er hver 40 000km, jeg byttet plugger hver 15(originale) da jeg synes forbruket går opp etter 15, da er de slitt siden det går opp.
    veivhusventilasjons systemet skulle vært rengjort på 240 000)viktig på turbo modeller) noe jeg tviler på det var ? du kan sjekke om det er overtrykk ut av peilepinnerøret når motoren er varm og går. der skal vere ett svakt vakumm, er der røyk eller såvidt overtrykk(noen bruker ballong) så er veivhusventilasjonen tett, dette ødelegger hele motoren om du kjører med det slik.

    ujevn tomgang tyder på gass spjeldet ditt er gåent, har det blitt byttet før? vanligvis havarerer det rundt 160-200k km da de første bilene hadde en svakhet med dette.
    om lmm og lamda er skikkelig ødelagt så kan det gi dårlig tomgang, at bilen "henger igjen" mellom 2.5-3 er garentert lmm og lamda problem i sikkert sammenheng med filter og plugger. lmm og lamda kan gi veldig feil signaler før de gir feilkoder.

    å få avlest feilkoder hos ett verksted som bruker universal feilkodeleser hadde jeg holdt meg langt unna. slik funker dårlig på nyere volvoer, få bilen din avlest hos ett volvo verksted, eller noen med vida og dice, eller bsr/rica feilkodeleser så får du vite om spjeldet ditt er dårlig.

    volvo har gjort for bra jobb med disse bilene, for man kan kjøre lenge og langt uten vedlikehold uten å kjenne at ting må byttes, som f.eks lamda og lmm, du har sikkert noe forhøyet forbruk pga disse og, noe som fører til ting blir oversett.

    www.ipdusa.com
    www.fcpgroton.com
    www.scstyling.com
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Koble av LMM. Går bilen bra da har du funnet feilen.

  4. #4
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rico Vis post
    Koble av LMM. Går bilen bra da har du funnet feilen.
    dette er langt fra en sikker fremgangs måte!!
    er bare av halvparten av de tilfellene jeg har prøvd dette, at det har fungert.

    selv t5'n til madammen, hang fullstendig igjen på 3-4000 rpm som dne ikke fikk nok bensin, og på girbytt med full gass, ellers gikk fint, når jeg koblet av lmm så gikk den kun på 3-4 sylindere og gikk ikke å kjøre. ny lmm og bilen var flott.
    mens andre jeg har prøvd dette på har ikke vært forskjell på om lmm har vært i eller ikke, mens noen har gått bedre for en dag så har den gått dårligere dagen derpå.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Verdt et forsøk om du spør meg. Bilen går i et standard-modus uten LMM, som ikke er optimalt i lengden, men selv Volvo-verksteder kan bekrefte at utkobling av denne er en grei måte å feilsøke på (for en kortere periode).

  6. #6
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Sjekk om spjeldhuset har orange merkelapp, da er den byttet tidligere (enn om med samme type som vil ryke igjen...)

    Veivhusfilter skal renses på 120k og byttes på 240k.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2012
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode svar, koblet ut LMM i går, og da gikk bilen værtfall tilnærmet normalt. Men veldig ugjevn tomgang.
    Det kom derimot opp en ny feilmelding....."Motorservice serv erfordras".
    Må kjøre den på verksted, er det noen andre enn Nardo Bil som har god kontroll på Volvo i Trondheim? De skulle ha 1700 kr timen for diagnosetesting.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    P A Hoff i Fossegrenda driver på med Volvo, men usikker på diagnose der. Bruker å være billig iallefall. Telefonnr: 73966766
    Så har du jo Kvernland bil også da
    -2015 V70 D4 Dynamic
    -2005 V70 D5 (solgt)
    -2001 V70 2.0T (solgt)
    -1998 V70 2.0T (solgt)

Lignende tråder

  1. Anti Sladd Serv. Erfordras - BCM-0076 *Løst*
    By Sjakalen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 39
    Siste post: 08/12/17, 18:00
  2. Emissioner serv. erfordras
    By iPaal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 19/11/11, 09:56
  3. Motorsystem serv. erfordras?
    By volvoRsport in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 17
    Siste post: 23/10/10, 16:39
  4. Anti sladd - serv erfordras
    By evenruud in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 21/10/10, 20:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •