Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  278
Side 3 av 23 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 568

Tråd: Kristian N's 245 prosjekt (sirup i øra, #LAT)

  1. #51
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Selv om alternativet heller ikke behøver å bli særlig dyrt, har jeg inntrykk av at det regnes for enklest og billigst å kjøpe en FK/FT.
    Var egentlig det svaret jeg venta, hehe takker


    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Om målet er rundt 200 h.k. er det nok enklest å kjøpe en fk/ft ja. Ledningsnettet har du jo allerede.

    Det som må gjøres med lh-2.4 nettet som er i bilen din:
    - Forlenge kabler til lmm (Fra førerside til passasjerside - Siden lmm er før turboen).
    - Koble inn dysemostander (Om du da ikke finner noen dyser i samme størrelse som ft/fk som er høyohm - Her kan jo og det berømte 300 oppsettet brukes, og da slipper du å ha motstander).
    - Bytte hjerner til turbohjerner.
    Resten av sensorer og ledningsnett er like.

    Det som må gjøres med en ft/fk motor:
    - Mest sannsynlig vil det være en toppmontert fordeler. Bak på toppen og koblet til kam'en. Denne får ikke plass i en 240, så der må du ha blendelokket som bcb har.
    - Akslingen som driver oljepumpe og skal drive fordeleren mangler drevet for fordeleren. Så denne må byttes. Denne står i alle 240'er som har fordeler.
    - Fordeler fra lh-2.4 må benyttes. Denne er "tom" innvendig (Med det menes at du kan ikke endre tenning ved å vri på den. Tenningstidspunkt kommer fra hjernen). Viktig at denne kommer fra en lh-2.4 bil. (f.eks. motoren som står i).

    Smidd innmat trenger du ikke før senere. Heller bruke tiden på å få dette til og fungere og luke ut barnesjukdommer.
    Heller legge pengene i en overhaling av motor, så denne er frisk å fin

    Kurt
    Det var et utfyllende svar, ja! Planen er å skvise ut ca 200 gamp i forbindelse godkjenning. Og etter dette skal det 300 oppsett på! og i forbindelse med oppussing før godkjenning kan jeg jo bare få i den smidde innmaten iom at jeg skal ha 300 oppsett på slea seinere? gidder ikke å ha ut motorn fler ganger en jeg må... eller?

    Et spørsmål angående hjerner: Er kontaktene like på 240,740 og 940? går de om hverandre? eller kan jeg chippe hjernene som sitter i bilen originalt? det er vel etter som jeg har hørt forskjell på f-hjerner og fx-hjerner...

  2. #52

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.336
    Antall takk

    Standard

    Om du uansett skal bytte innmat, så er det nok like greit å gjøre først som sist ja. Men til 300 oppsettet så er original staker og stempler fortsatt ok.

    Alle lh-2.4 hjerner har samme kontakter. Så turbo hjernene fra en 740 eller 940 passer rett inn.

    Om det går å chipe f-hjernene for å fungere med turbo-chipper må andre svare på.. Er litt usikker selv der..
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  3. #53
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Om du uansett skal bytte innmat, så er det nok like greit å gjøre først som sist ja. Men til 300 oppsettet så er original staker og stempler fortsatt ok.

    Alle lh-2.4 hjerner har samme kontakter. Så turbo hjernene fra en 740 eller 940 passer rett inn.

    Om det går å chipe f-hjernene for å fungere med turbo-chipper må andre svare på.. Er litt usikker selv der..
    OK, liker og sove godt om natta så kliner til med ordentlig innmat med en gang jeg..
    har hørt noen har bare chippa sugemotor-hjerner, men det er velg greit og har hjerner som hører til fk/ft. jeg bruker ikke bilen i det daglige lenger så har ikke dårlig tid til å skaffe det jeg trenger

  4. #54
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som detta kan bli bra Men en ting anngående montering av turbomotor i 240, skal du ha dumpventil istedet for resirken, så anbefaler jeg deg å la LMM (Luft Masse Måleren) bli på sjåfør siden. Det er fordi at når du monterer dumpventil vil bilen kvele seg når du trår inn kløtsj etter dumping av trykk Dette kan også løses ved å plugge ut tomgangsregulatoren, men da vil den gå høyt på tomgang og vil være litt kranglete når det er kaldt ute
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  5. #55
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av E.Winjum Vis post
    Ser ut som detta kan bli bra Men en ting anngående montering av turbomotor i 240, skal du ha dumpventil istedet for resirken, så anbefaler jeg deg å la LMM (Luft Masse Måleren) bli på sjåfør siden. Det er fordi at når du monterer dumpventil vil bilen kvele seg når du trår inn kløtsj etter dumping av trykk Dette kan også løses ved å plugge ut tomgangsregulatoren, men da vil den gå høyt på tomgang og vil være litt kranglete når det er kaldt ute
    Skal ha dump ja! Er det noe av det som står i guide fra a til f/fk/ft du mener? : DUMPVENTIL:

    FT/FK har orginalt resirkulerings-ventil, dvs at lufta som har passert LMM blir innafor systemet, resirk-ventilen sitter på kompressorhuset (den trekantede driten med en vakumslange på). Den er det bare å skru av, så skaffer man en liten bit med pakningsmatriale og en metallbit som han skrur på istede. Da er den tett. Så monterer man den dumpventil et eller annet sted mellom turbo og innsug. Det er delte meninger om den skal stå nærmest turbo eller nærmest innsug, så det kan dere bestemme selv, men det er vanligst at den står å nærme innsuget som mulig. Så bruker man bare vakumslangen fra resik ventilen til dumpen.

    Et problem som kan dukke opp ved montering av åpen dump er at motoren kveles etter raske pådrag, det skyldes at luft som allerede er "registret" av LMM slippes ut av systemet og motoren får en alt for fet blanding mens ventilen blåser ut overtrykket. Dersom det kommer en liten dose med svart røyk ut av potta ved giring er det nettopp dette som skjer. Du kan montere LMM på trykksiden og montere dumpen FØR Lmm, da vil ikke den lufta som slippes ut ha blitt "registrert" av LMM og motoren får riktig blanding.
    sorry hvis folk synes jeg må ha ting inn med teskje

  6. #56
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Fått gjort litt idag! ikke en spennende update, men her er i hvertfall status..

    bilen ble trilla ut av hula og ut i fint påskevær.

    garasjen jeg har bilen i trenger litt meir rødding så sto ute idag. fikk litt bedre lys!

    her lever "sugga" sine siste minutter i tilstanden som hel bil på ei stønd


    ut med gammal driiit!


    Taktrekket var noe knot å få ut! i hvertfall sånn noenlunde helt...

    siste rallemikke ute.


    Så var det rusta. Kan jo ikke leve uten det Beklager dårlige bilder, men fikk dårlig tid..

    dette er ved bakre hjulbue på høyre side. Så litt ut som om det var gjennomgående. rakk ikke å undersøke nøye... igjen: sorry lite illustrerende bilde.

    dette er rett bak stolkassa.


    alt i alt ikke mye rust! helt utrolig med tanke på mengden vann som var i gulvet! dempemattene var søkkvåte. neste nå blir skraping av asfaltmatter. må bruke hammer og meisel trur jeg da jeg ikke har noe fancy verktøy blir vel noe banning. hehe

    her er forresten noen få bilder av dørtrekka som skal på



    gleder meg til de kommer på. de er "next to" strøkne

    Skal prøve å ta bedre bilder ved neste update som forhåpentligvis ikke blir så lenge til...

  7. #57
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Tips til asfalt mattene; Om du har tilgang på varmepistol og en skrape så funker det gull! Trenger ikke å måtte være en varmepistol, bare det er noe som kan varme opp matta så den blir mjuk nok til å skrapes av er det godt nok Jeg fjerna mine i en 240 jeg hadde på den måten! Kjapt og enkelt.
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  8. #58
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av E.Winjum Vis post
    Tips til asfalt mattene; Om du har tilgang på varmepistol og en skrape så funker det gull! Trenger ikke å måtte være en varmepistol, bare det er noe som kan varme opp matta så den blir mjuk nok til å skrapes av er det godt nok Jeg fjerna mine i en 240 jeg hadde på den måten! Kjapt og enkelt.
    Må prøves, takker!

  9. #59
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Ikke mye rust egentlig. Det på det andre bildet er det vel bare å pusse og male over litt på. Det på det første bildet ser styggere ut, men litt vanskelig å vurdere bare ut fra bildet. Der har du sikkert litt jobb.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  10. #60
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Ikke mye rust egentlig. Det på det andre bildet er det vel bare å pusse og male over litt på. Det på det første bildet ser styggere ut, men litt vanskelig å vurdere bare ut fra bildet. Der har du sikkert litt jobb.
    Ja er veldig glad jeg slipper å bruke mange timene på gulvet. jeg hadde jo venta rust. Hvertfall ved den bakre hjulbua! men detta er absolutt overkommelig

  11. #61
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Ikke mye rust egentlig. Det på det andre bildet er det vel bare å pusse og male over litt på. Det på det første bildet ser styggere ut, men litt vanskelig å vurdere bare ut fra bildet. Der har du sikkert litt jobb.
    Male over det der? Det er jo rust som kjem frå undersida, som er på veg gjennom, det må skjerast ut og gjerast skikkeleg.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  12. #62
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Skal på med stålbørsten/negerkusa og se hvor mye metal som er borte, ja. er det nok gods i gulvet, så skal det bare pussen ned, grunnes og lakkes over...

  13. #63
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sånn er ståa:

    jeg fant kilden til vannet i gulvet! Det var en slange fra varmeapparatet som lekk:


    fikk sett nærmere på rusta og fant ett hull til, pluss at det ved bakre hjulbue var større enn antatt

    det jeg fant i dag:


    fikk sett inni kanala og. der var det jo mye godsaker

    denna fant jeg under førersetet. er den tel airbagen eller no?? noen som vet?

    fikk ut dashen! det var et helvete...

    Skal bli digg å rydde opp etter forrige eier som likte å leke elektriker...

    begynte på slutten av dagen med asfaltmattene. det funka fint som f... uten varme! trur det var kulda som gjorde at mattene ble så sprø at det bare spratt av



    nå er det bare resten av lydmatter, ledninger og asfalt så er det eksorsisme av den gamle gode fx-maskinisten!

    stay tuned...

  14. #64
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sjekk varmeventilen over den slangen, var det som lak på eine classicen eg hadde.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #65
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Blir vel litt mer å gjøre både med rust og annet da... "Godsakene" du nevner - har det bodd noen nedi der, tro?

    Boksen under førersetet er nok sensor til airbag, ja. For airbag har du altså?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  16. #66
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Sjekk varmeventilen over den slangen, var det som lak på eine classicen eg hadde.
    Det skal undersøkes! takk for tipset

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Blir vel litt mer å gjøre både med rust og annet da... "Godsakene" du nevner - har det bodd noen nedi der, tro?

    Boksen under førersetet er nok sensor til airbag, ja. For airbag har du altså?
    Jeg tenkte for meg sjøl at det kunne jo dukke opp ei mus fra kanalen eller noe mens jeg holdt på, hehehe. har airbag ja! Leiter febrilsk etter et "roma" eller "palm beach", men de blir jo bare sjeldnere å dyrere. Noen som har??? Skal jo beholde airbag systemet hvis en skulle væra så uheldig å møte en skikkelig firkanta båskjorte og må vise bilen

  17. #67
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Det er jo gode grunner til å beholde airbagsystemet. Men er det påbudt...?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  18. #68
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Det er jo gode grunner til å beholde airbagsystemet. Men er det påbudt...?
    Hverfall i forbindelse med eu. de veit jo som regel at det er originalt og da krangler de nok på det! selv om jeg setter inn et annet orginalt volvo ratt. Men som du sier, det er en god grunn til å beholde airbagen

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Har airbag i min -93 varebil, synes rattet er litt stort, men er vel ikke noe å gjøre med det.
    940 ratt får man vel ikke til å passe vel jeg tro?

  20. #70
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runar Vis post
    Har airbag i min -93 varebil, synes rattet er litt stort, men er vel ikke noe å gjøre med det.
    940 ratt får man vel ikke til å passe vel jeg tro?
    Der er jeg helt enig! Det er jo reine bussrattet

  21. #71
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Tja, bussratt får man heller snakke om når det gjelder eldre modeller uten servostyring.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  22. #72
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard Re: Kristian N's Volvo 245 Classic. Bilen avskilta ->demontering neste!

    Er irriterande dårleg plass mot døra, når ein har både abs og el.vindu ja.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  23. #73
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Øye som ser ...

  24. #74
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Er irriterande dårleg plass mot døra, når ein har både abs og el.vindu ja.
    Mere snacks , mindre plass:-)

  25. #75
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Problemet med PKK og airbag er vel strengt tatt ikke-eksisterende.. Står ikke i boka noe om det, men rattet må være godkjent i bilen. Om du bruker '86 ratt som er litt mindre (med helt rattpute) så bryr de seg aldri, heller ikke med originale sportsratt.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

Side 3 av 23 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kristian s. 92mod 245tic. in rust we trust....
    By Kristian s in forum 200 -serien
    Svar: 133
    Siste post: 14/02/13, 23:40
  2. Kristian s. 88mod 245 bruksbilen.
    By Kristian s in forum 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 14/08/10, 13:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •