Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: automat til manuell volvo 960

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Sted
    Alta
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard automat til manuell volvo 960

    Hallo:P

    Har vært inne på tanken å bygge min 960 2.5 -97 om fra automat til manuell pga er lei automat, og pga kassa begynner å bli en smule slitt. Og har muligens en liten plan å bytte fra 2.5 til 3.0 motoren med tid å stunder.
    Så har noen spørsmål.

    Er svinghjulet fra 960 2.5 manuell samme som fra S90 3.0 manuell?
    Er det noen forskjell på m90 kassene fra 960 til s90?
    Er det like greit å få tak i drivaksler og diff fra 3.0 eller har det noe å si hvilken drivaksler man har?
    Kan man ha diff fra en 3.0 og bruke drivaksler fra 2.5?
    Er det samme clutch på 960 og s90?

    Hvis spørsmålene virker litt teit er det pga at jeg er litt "grønn" når det gjelder biler og skruing :P

  2. #2
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrDrifting86 Vis post
    Hallo:P

    Har vært inne på tanken å bygge min 960 2.5 -97 om fra automat til manuell pga er lei automat, og pga kassa begynner å bli en smule slitt. Og har muligens en liten plan å bytte fra 2.5 til 3.0 motoren med tid å stunder.
    Så har noen spørsmål.

    Er svinghjulet fra 960 2.5 manuell samme som fra S90 3.0 manuell?
    Er det noen forskjell på m90 kassene fra 960 til s90?
    Er det like greit å få tak i drivaksler og diff fra 3.0 eller har det noe å si hvilken drivaksler man har?
    Kan man ha diff fra en 3.0 og bruke drivaksler fra 2.5?
    Er det samme clutch på 960 og s90?

    Hvis spørsmålene virker litt teit er det pga at jeg er litt "grønn" når det gjelder biler og skruing :P
    For å klare opp litt så du ikke gjør deg missforstått... har du 960 av årsgang 95-96/97 kalles den 960II da den har en god del nytt ift std. 960 (92-94/95)
    S90 (96/97-98) er med unntak av små detaljforskjelelr helt lik 960II...

    - Alle hvitmotorene (med unntak av kanskje de HELT siste etter 2005) har samme boltmønster, så enhver M90 beregna på hvitmotor passer på hvilken som helst hvitmotor opp til 2005.

    - Svinghjulene som ble levert på 2.5 og 3.0 med manuell er dobbeltmasse og de er helt like, dog villa styrt unna disse, da de kan bli slarkete osv, samt de veier jo ett tonn...
    Ville heller satsa på enkeltmassesvinghjul, lamell og trykkplate fra de "gammle" T5 motoren fra Volvo 850. M56 kassa på 850 og M90'n er samma kassa så samme spline osv og dette svinghjulet m/clutch passer rett på tåler mere (ikke krise på sugis da men) og ikke minst er de lettere (fortsatt ganske tunge, men letteste originale).

    - Mellomakslingene er det litt forkjell på. Den fremre halvdelen som går mot kassa er kun forskjell på mellom aut. og manuell. manuell er lang og automat er kort eneste forskjellen er at den korte til automat er synlig tykkere da den har gummidemping innebygd. Begge har kardan-koppling. Den bakre halvdelen kom også i to ugaver, her er forksjellen om det er CV knute eller kardan koppling i enden som er festet i diffen. du må nødvendigvis ha den som passer din diff. Kardan-koppling har fire bolter mens CV (drivknute) typen har 6 bolter. Bommer jeg ikke var det de tidligste 2.5-ene som hadde CV knute. Men er vel litt hips-om-haps.
    Har du en bakaksling fra automat har den garrantert kardan-koppling bakerst, og med manuell kasse da (som også har kardan-koppling), så får du totalt 3 uni-kryss på mellomakselen, da er det SERS viktig at du setter kryssa riktig vei ift hverandre. Den bakre har to av kryssa og de er fastsatt seg mellom så her er det ingen måte å gjøre feil, men i splinen der de to halvdelene er koppla sammen kan du gjøre feil. Kryssa må nemmelig stå i riktig posisjon ift hverandre for ikke at de skal ødelegges og lage veldig irriterende vibrasjoner. Skal legge ut et bilde til deg av hvordan de skal stå litt senere (må opp på klubben å ta bildet først). De bakre halvdelene som er til automat (og som har 3 kryss originalt) har epoxy i ett av sporene i skjøten, for at disse ikka skal kunne monteres feil, men framdelen til manuell har ikke noe motsvarenede hakk, så her må du skrape bort epoxyen på den bakre for å få det til å passe.

    - Så nei, hvis du ikke har riktig årgang av alt kan du ikke bruke diff fra 3.0 og (bakre) aksel fra 2.5, men da kan du mixse som i strofa over her, slik som jeg har gjort.

    - Clutch skal være lik mellom manuell for 2.5 og 3.0 og 960II /S90 da de begge er så å si samme bilene, begge har dobbeltmassesvinghjul som manuell, dog jeg anbefaler deg å skaffe både svinghjul og clutch fra 850 T5...
    Sist endret av Njål Nilssen; 14/10/12 kl 10:30
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Sted
    Alta
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar

  4. #4
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrDrifting86 Vis post
    Takker for svar
    Slik skal kryssa og akslingene være montert når du spleiser bakre halvdel fra 960II med automat med fremre halvdel til M90...

    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. #5
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Har du en bakaksling fra automat har den garrantert kardan-koppling bakerst


    min har sånn gummiknute sak, har bakaksel fra 1995 auto. andre 1995 auton vi hadde, hadde å gummiknuta
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Sted
    Alta
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Så hvis jeg bytter til 850 t-5 svinghjul og clutch, hva med utløserlageret, skal det være fra t-5 eller 960?

  7. #7
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrDrifting86 Vis post
    Så hvis jeg bytter til 850 t-5 svinghjul og clutch, hva med utløserlageret, skal det være fra t-5 eller 960?
    Skal være samme saken igrunn...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Lignende tråder

  1. Svar: 5
    Siste post: 06/10/12, 12:11
  2. volvo 850 automat til manuell seedometer signal
    By Even in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 02/10/12, 15:29
  3. Svar: 1
    Siste post: 06/01/12, 23:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •