Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: Dekk-tråden

  1. #1
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard Dekk-tråden

    Her kan me dela erfaringar med forskjellige typar dekk, for å hjelpa kvarandre med å velga rette dekk.


    Ta gjerne med kva du syns om

    kjøreegenskapane,
    støy,
    slitasje,
    og andre ting, og ein konklusjon til slutt, om du anbefaler det dekket eller ikkje.
    Sist endret av Øygard; 30/05/18 kl 17:03
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  2. Takk B230 takket for denne posten
  3. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Nokian Hakkapeliitta!


    Sånn, da kan vi stenge tråden.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. Takk aremme takket for denne posten
  5. #3
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard Uniroyal

    Eg har hatt Uniroyal Rainsport 3 til sommardekk på 940en nokre år no, og har vore veldig fornøgd med dei. Gode kjøreegenskapar, veldig gode egenskapar i regn, fekk ikkje vannplaning dei to første åra sjølv om eg prøvde på det med å kjøra i 100 i store dammar
    Hjølstøy var ikkje plagsomt med dei, mindre enn ein del andre dekk eg har hatt.
    Slitestyrken er ganske midt på treet trur eg, har tilbakelagt ca (grovt rekna) 45000 km med dei, delvis med feil hjulstilling, og no er dei nesten utsletne.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Og ta også med dekkdimensjon. Enkelte dekkmerker kan finnes i mange dimensjoner. Det er mest interessant å lese om samme dim, eller ikke for langt ifra, det du sjøl skal bruke.

    Tidligere modeller av Uniroyal Rainsport hadde visst høy rullemotstand, men søkte litt og fant ikke noe negativt om Uniroyal R3 nå. Og 45.000 er vel bra?

    Kan jo dele en erfaring:
    Nexen SB 80 i dim 175/80x14 (DOT 05) på en 240 sedan.
    Disse fulgte med bilen som jeg kjøpte i 2008. Da var de lite slitt. Brukte de også på min neste 240, fram til ca midtsommer 2015.

  7. Takk Øygard takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. april 2017
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Dekk er et interresant tema.

    Mine erfaringer er veldog variert. Kommer mest an på hva man verdsetter mest. Et dekk kan ikke klare å toppe alle egenskaper, sånn er det bare. Et mykt dekk er bra på våt asfalt, men høy rullemotstand. Et hard dekk har bra holdbarhet men mer støy...etc.

    Sommerdekk:
    Michelin primacy4 eller pilot sport 4. Suv dekket sport altitude 3 er også et typisk bra xc60/90 dekk. Michelin har nok den beste kvaliteten på dekkene sine. De har solide stammer, er lette, bra runde og avbalansert. Ikke mye korreksjon som skal til ved avbalansering. De er litt hardere og har lang holdbarhet. Pilot sport 4 er vel det beste allround dekket i salg nå. Noe mer støy enn de beste.

    Hankook s1 evo2 er et dekk som topper på de fleste egenskaper. Lav støy og bra grep. Middels holdbarhet.

    Goodyear eagle assymmetric 3 er også bra dekk.



    Piggfritt; Pirelli ice zero stillegående og mykt og godt å kjøre på.

    Nokian hakka2 beste dekket på vinterveier. Men vær obs på våt asfalt og kjør deretter.

    Michelin x-ice north3 er nok det beste allround dekket.


    Pigg;
    Nokian hakka 9 uslåelig på vinterføre.
    Nokian hakka 7, veldig bra det også. Mindre pigger enn 9'ern så mindre støy.

    Kan egentlig ikke anbefale noen andre piggdekk enn nokian. Holdbarheten på disse er noe for seg selv! Etter 5 sesonger var det enda 5mm og pigger igjen. Byttet ut pga alder. 5 år er maks.


    Dimensjoner har mye å si.
    På v70 p3 så er en litt upsizet men godkjent dimensjon; 215/55r17 på vinter og 235/45r18 på sommer. Litt mer gummi som har alt å si på komfort og støy. Den originale 245/40r18 er ikke så veldig optimal i norge.

    Mine erfaringer, så langt. Dette er dekk jeg ser på, basta. Ser ikke på andre dekk. Det er ikke noe poeng. Dekka over her er de eneste du trenger mener nå jeg. Det er en stor dekkjungel, og her er de beste etter min mening.
    Sist endret av Evopower; 31/05/18 kl 20:32

  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Og ta også med dekkdimensjon. Enkelte dekkmerker kan finnes i mange dimensjoner. Det er mest interessant å lese om samme dim, eller ikke for langt ifra, det du sjøl skal bruke.

    Tidligere modeller av Uniroyal Rainsport hadde visst høy rullemotstand, men søkte litt og fant ikke noe negativt om Uniroyal R3 nå. Og 45.000 er vel bra?

    Kan jo dele en erfaring:
    Nexen SB 80 i dim 175/80x14 (DOT 05) på 240 sedan.
    Disse fulgte med bilen som jeg kjøpte i 2008. Da var de lite slitt. Brukte de også på min neste 240. I 2014, altså 9 år gamle merka jeg forhjula var dårlige på tørr asfalt, da hadde jeg et par av disse foran og noen andre bak. Det blei til at jeg brukte de halve neste sesongen og, da bytta de selvfølgelig plass og Nexen var bak, og en gang (hadde riktignok for lite luft i et av bakhjula) skrensa jeg i 5.gir!
    Ni år før dekk blir harde er ikke spesielt lenge, men nå var disse snart utslitt også. Sleit mest utsida, også bakhjula. Kjørelengde kan jeg bare tenke tilbake og anslå, kanskje 12.000 første bil + 9.000 andre bil + på 3.000 for første eier blir det ikke mer enn 24.000 km eller så.
    Til å begynne med syns jeg de var ok å kjøre med, men mot slutten merka jeg at de var lite komfortable på sporete og ujamn asfalt. Kan ikke huske at bilen spora noe særlig, men de var ubehagelige for det. Anbefaler de ikke.
    Sist endret av B230; 31/05/18 kl 21:18 Begrunnelse: Skrive ferdig

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    9 år gamle dekk har ingenting på en bil å gjøre spør du meg!

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    9 år gamle dekk har ingenting på en bil å gjøre spør du meg!
    Dette varierer veldig mellom dekkmerkene. Noen (antageligvis dyrere) dekk har mye mer holdbar gummi. Jeg skal innrømme at de Nexen dekka burde vært bytta tidligere. Det andre paret med dekk som var på bilen, fulgte med 240 som jeg kjøpte i 2012, var piggdekk, Michelin X, som jeg vippa piggene ut av. Disse var DOT 90! De hadde mye bedre grep. Gummien var ikke hard, og har blitt slitt ned til ca 3 mm. Dekk som først har blitt gamle og harde, slites gjerne sakte.

    Det er klart at man bør ha gode dekk. Men det er dumt når NAF og andre går ut og sier at man bør bytte dekk etter seks år, som en regel. For det fins biler som blir kjørt lite, og hvis dekka også er av et kvalitetsmerke og blir lagra mørkt utenom sesongen, holder de mye lenger. Da er det ingenting miljøvennlig i å bytte de ut.

    Hvis du er frisk og sprek, og mener at du er god til å kjøre bil (for det mener vel de fleste av oss som har bilinteresse ), klarer du sjøl å bedømme om dekka er begynt å bli dårligere, ved å kjøre aktivt på svingete veg. Framfor å bare tenke på alder.
    Sist endret av B230; 31/05/18 kl 22:02

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Nå mener jo både jeg og NAF at dette gjelder som en generell regel for dekk som brukes i normal daglig trafikk, ikke biler som tilbringer 90% av tiden sin i en garasje store deler av året. =)

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    9 år gamle dekk har ingenting på en bil å gjøre spør du meg!
    Continental dekka som sto på 240 jeg eide når jeg kjøpte den var 14 år gamle men var i fin form enda ble selvfølgelig kjøpt nye.

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Skulle likt å se de testa med måleutstyr. Det samme gjelder forsåvidt dekktestvinnere etter 1-2 års bruk, og sammenligna alt av data opp mot hverandre. =D

  15. #12
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evopower Vis post
    Pigg;
    Nokian hakka 9 uslåelig på vinterføre.
    Nokian hakka 7, veldig bra det også. Mindre pigger enn 9'ern så mindre støy.
    Eg har hakka 7 på 940en, og er veldig fornøgd med dei. Det er 185/65-15.




    Når det gjeld alder på dekk, som vart diskutert her, er det viktig å huska på at måten dei blir lagra på har veldig mykje å sei. Tørt, mørkt og kjølig forlengar levetida, og lagrar ein dekka sånn, kan eit kvalitetsdekk vera heilt ok å bruka i mykje meir enn fem år, ligg dei i solsteiken varer dei ikkje lenge. På 145en eg hadde i 2016 og litt 17, var vinterdekka frå 1996. Det kjørte eg med utan problem med på alt slags føre utan problem, inkludert ein tur på ca 180 mil, frå Bardufoss og heim, i desember, og deretter til dagpendling seks mil kvar vei resten av vinteren. Dei dekka hadde nok sikkert ikkje komt veldig bra ut på ein test, men eg syns det var veldig gode dekk. No meinar eg ikkje at folk skal kjøra rundt med over 20 år gamle dekk, poenget er at når det gjeld alder på dekk må det vera rom for å bruka skjønn, eg syns det blir litt feil å sei at alle dekk blir plutseleg farlege den dagen dei blir fem år, basta.
    Sist endret av Øygard; 01/06/18 kl 17:38
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  16. Takk B230 takket for denne posten
  17. #13
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Point-S frårådar eg alle å kjøpa. Det er nåke av det billigaste som er å få kjøpt, og det er greit nok at det kanskje ikkje er nødvendig å ha dei dyraste og beste dekka, men litt dyrare og skikkelegare dekk enn Point-S bør alle ta seg råd til. Det har vore to gongar me har hatt kundar som trudde at eit hjullager var gåent, men det var point-s-dekka som bråkte. Når eg kjente på dei kjentest det meir ut som plastikk enn gummi. Eg ville heller hatt 10 år gamle skikkelege dekk enn heilt nye Point-S. Når nåke av det første eg ser når eg googlar "point-s dekk", er "ikke kjøp disse dekkene" seier jo det og sitt.


    Michelin-dekk har det vore på to eller tre av bilane mine når eg kjøpte dei. Gode dekk, men dei tåler ikkje alderen lika godt som mange andre dekk i den prisklassen. To gongar har det skjedd at 8-10 år gamle dekk tappar seg for luft pga djupe sprekker i sideveggane, i tillegg har eg vore borti det på jobb. Alt detta var Michelin-dekk, eg har aldri vore borti det samme på andre dekkmerke trur eg. Det kan jo vera tilfeldig, men eg trur ikkje det. For oss som kjører ein del er jo ikkje det problem, dei blir utsletne før den tid uansett, og mange meinar at dei bør skiftast ut før den tid uansett slitasje, men kjører du lite og har dekka lenge, so ville eg ikkje kjøpt Michelin.
    Sist endret av Øygard; 01/06/18 kl 17:53
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  18. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke opplevd det problemet med Michelin riktig nok kun erfaring 1 sett med dekk med slik alder men de var helle og fine i en alder av 8 år var også disse jeg kjørte til nord Norge med sommeren 2014 uten noen problemer. Disse Michelin dekkene var energy saver og det er dekk jeg har vært veldig fornøyd med reduserer drivstoff forbruk er gode og kjøre på og slitesterke. Citroen en til mor mi hadde disse fra ny og bilen hadde gått rundt 85.000km før de var utslitte så antar rundt 55.000-60.000 km på de dekkene.

  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    De Michelin X piggdekka som jeg nevnte lenger opp, som fulgte med 240 i 2012, så jeg med en gang at var en eldre modell, gjetta på fra midt 90-tallet. Seinere tyda jeg DOT koda som viste at de var produsert i 1990, altså 22 år gamle. Hadde ikke så stor forventning til disse dekka, men de fungerte greit, og hadde ikke sprekker. Det kan ha noe å si at mesteparten av tida hadde bilen vært i Nordkapp kommune, hvor det ikke blir så varmt.
    Fortsatt har jeg de (til delebilen), brukte de også litt som sommerdekk i solsteika. Nå har det kommet sprekker på sida, men holder lufta.
    Sist endret av B230; 01/06/18 kl 21:44

  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    På 145en eg hadde i 2016 og litt 17, var vinterdekka frå 1996. Det kjørte eg med utan problem med på alt slags føre utan problem, inkludert ein tur på ca 180 mil, frå Bardufoss og heim, i desember, og deretter til dagpendling seks mil kvar vei resten av vinteren. Dei dekka hadde nok sikkert ikkje komt veldig bra ut på ein test, men eg syns det var veldig gode dekk.
    Det er interessant å få vite dekkmerket her ?

    Sommerdekk, Nokian Hakka Green i 185/70x14, DOT 2014
    Har et par av disse foran på 240. De er de mest støysvake dekka jeg har vært borti, og er også komfortable. Og det stemmer nok at de har lav rullemotstand. I en dekktest fikk de og veldig god karakter på vannplaning, har ikke testa det ordentlig sjøl . Men det kan nok også stemme da de har 4 langsgående riller, noen andre dekkmerker har 3 eller 2, i denne dimmen.
    Har kjørt en 18.000 med de, og ser ikke ut til å gå mer enn 25.000, altså litt dårlig kjørelengde.

    Nokian HG 2 hevdes i reklamen å ha 15% bedre kjørelengde. Hvis man kan stole på det. De blei faktisk testvinner i 2016 i bladet Motor, så er litt frista til å gå for det.

  21. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Skulle likt å se de testa med måleutstyr. Det samme gjelder forsåvidt dekktestvinnere etter 1-2 års bruk, og sammenligna alt av data opp mot hverandre. =D
    Jeg leser NAF sine dekktester hvert år mest for å studere forskjellene i mellom pigg og piggfri.
    For noen år siden da hakka 5 eller 7 kom, tok NAF med 3 år gamle hakka 4 i testen.
    Da scoret de ikke like bra som nye hakka men fortsatt var 3 år gamle hakka 4 bedre enn de beste piggfrie...
    Jeg har siden den gang alltid kjøpt hakka piggdekk uansett!
    Hadde vert spennende å sett 3 år gamle piggfrie i en test...
    Nå skal det legges til at det kom et skikkelig løft i teknologi da hakka 8 kom, det var stor forskjell fra foregående modell!

    Jeg vil også nevne at NAF også tok med testvinner piggfri (Michelin Xi13) og et piggfritt dekk laget for «vinter» nede på kontinentet i sommerdekktesten for noen år siden. Den viste at selv det beste piggfrie dekket er laaaaangt dårligere enn det dårligste Kina-sommerdekket i testen... Det er derfor skremmende når jeg rusler forbi på en parkeringsplass og ser hvor høy andel av bilene som kjører på det de tror er helårsdekk... (for ikke å snakke om hvor mange som har satt vinterdekk med kjøreretningsmønster på feil vei...) Piggfrie vinterdekk får drastisk dårligere egenskaper over 7 plussgrader. Hvor mange har ikke kjørt med piggfrie dekk nå i den syke varmen vi har i mai?
    Min svigerfar er utdannet bilmekaniker og har vert yrkessjåfør hele sitt liv. Han skal kjøre ut sine piggfrie vinterdekk på sin nykjøpte MB, og han napper ut alle piggene på svigermor sin Urban Cruiser for å kjøre ut piggdekkene om sommeren... Jeg har skrevet ut testen som viser forskjellene jeg viser til over. Da blåser han bare i nesa og sier «så dårlige er de ikke»
    Jeg håper myndighetene her i landet forbyr vinterdekk på sommerføre uansett.. Det hadde gjort veiene våre tryggere, helt kart. De kunne også forby M&S merkede jalladekk som liksom er godkjente for vinterføre. Hadde eieren av en Suburban som kom akende på 4 stive Cooper sommerdekk merket med M&S i vinter, og totalvraket en prius, hatt skikkelige vinterdekk hadde kanskje den ulykken vert unngått...

    Jeg har kjøpt brukte biler med testvinner piggfri på, bla Nokian R 235/65x17(XC60) og Michelin Xi12 225/50x17(S-Max). De har vert forkastelige. Som å kjøre kjelke...
    Byttet i ren frustrasjon til hakka 8 på XC60en i jula for 2,5 år siden og siden har jeg kjørt lokomotiv... Grepet er utrolig bra!

    Når jeg kjøpte V50en satt det en sesong gamle Michelin Xi12 195/65x15 på den. De passer den bilen utrolig bra, jeg er rett og slett imponert over hvor trygg den er på vinterføre. De er så bra at jeg vurderer å kjøpe Xi13 når jeg skal bytte.. Men jeg det skal mye til for at jeg går for piggfritt... Jeg har stor respekt for trafikksikkerhet, og det er små marginer ute og går og prisen er den samme om en velger de beste dekkene.

    Det er nok godt under en promille av befolkningen som er som meg, men andelen er kanskje høyere her på forumet
    Men jeg er sånn da jeg tørr ikke overlate slike kritiske valg og jobber til andre, som feks å velge dekk modell/dimensjon eller å bytte hjul på bilen...


    Edit: Må nevne et skremmende tilfelle jeg fikk erfare sommeren for ca 5 år siden.
    Jeg skulle kjøre Svigers sin MY11 V70 D3 forbi Dokka i regnvær. Der har asfalten forholdsvis dype kjørespor og de var fulle med vann. Jeg kom i ca 90 på cruise og bilen vannplanet uten noen form for styring,
    ABS
    slo in direkte når jeg touchet bremsen, og å dreie rattet gav ikke utslag. Etter et uvisst antall meter kom hjulene ut til asfalten og jeg fikk kontroll over bilen igjen.
    En skremmende og lærerik opplevelse.
    Dette var på Svigers nesten utkjørte Conti WinterContact 5 piggfrie «helårsdekk»...
    Sist endret av Mastodon; 02/06/18 kl 11:43 Begrunnelse: La til teksten etter Edit:
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  22. Takk kimar takket for denne posten
  23. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Om majoriteten hadde gjort som deg tror jeg ulykkesstatistikken på norske vinterveier hadde sett ganske så annerledes ut. Mye fornuftig å lese. Kjører selv piggdekk, men ikke testvinner. Valgte et dekk som hadde bedre egenskaper på våt asfalt, da det er mye av slikt føre der jeg ferdes, og foretrekker pigg for de dagene med svartis og 0-føre.

    Jeg skulle også likt å se et forbud mot "helårsdekk" som du nevner. =)

  24. Takk Mastodon takket for denne posten
  25. #19
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av B230 Vis post
    Det er interessant å få vite dekkmerket her ?
    Meinar å huska at det var dei det sto Norway på, viss ikkje det var sommardekka.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  26. #20
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Apropos gamle dekk igjen - jeg kjøpte for en del år siden en lite brukt 240, som på den tiden var 17 år gammel, og den hadde da originaldekkene på. Mønsteret var "innenfor", og jeg kjørte godt over 1.000 km til på dem (turen hjem). Det gikk helt fint, men usikkert hvordan dekkene ville ha virket i en kritisk situasjon. Det er ikke sikkert dette var helt tilrådelig... Har glemt merket.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  27. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Meinar å huska at det var dei det sto Norway på, viss ikkje det var sommardekka.
    Da kan det godt ha vært Continental Viking Stop 2000/4000, kanskje det mest solgte piggdekket på den tida. De hadde Norway på dekksida, navnet kan ha vært ment som en etterfølger til norske Viking Stop Steel. Tror også det var en av de bedre i sin tid, men er ikke den beste til å beholde piggene.

    Dekka du brukte hadde sikkert vært kjølig lagra, i tillegg til lite kjørt. Når jeg flytta delebilen min på snøføre var Viking Stop 2000 C (17 år gamle) som jeg hadde bak, med ok spordybde, veldig dårlige, hadde riktignok for høyt lufttrykk da. De hadde også stått mye i sola.

  28. #22
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ja stemmer, dei var nok ikkje brukt mange sesongar og var lagra i ein kjellar. Hadde dei blitt lagra ute i alt slags ver alle desse åra hadde dei nok ikkje vore brukande.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  29. #23
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Når det gjelder ulike ønskelige egenskaper ved et dekk, er det i hvert fall min amatørmessige betraktning at holdbarhet eller slitestyrke over tid vanskelig lar seg kombinere med optimalt nivå på veigrep og kjøreegenskaper.

    S80en fikk nye sommerdekk i august 2015. I forretningen, som jeg mener har et stort utvalg, nevnte jeg at jeg hadde Continental fra før og i og for seg var fornøyd med dem. Svaret var at "ja, det er jo det som er best, " så da ble det ikke noen flere spekulasjoner om andre merker. Jeg husker ikke øvrige betegnelser her og nå, men dimensjonen er 225/50-17.

    Jeg mener at de er bra å kjøre med, men det slår meg at de nå begynner å bli mer slitte enn jeg hadde tenkt meg på mindre enn tre år. Da jeg satte dem på igjen nå i vår, byttet jeg de som tidligere var bakhjul til foran og omvendt for å jevne ut slitasjen.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  30. #24
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Nokian Hakka R2 piggfritt i 205/50-17 på vinter. Holdbarheten overrasker meg noe, var vedl 8-9mm spor igjen når jeg kjøpte den desember 2015, og i år, etter å ha kjørt ca 20k på de, er det fremdeles 5-6mm igjen. Husker ikke produksjonsdato, men mener detndet vsr en gsng ila 2014. På alt annet enn speilis, tar det tak og drar. Hatt samme dekket på en forhjulstrekker, samme eopplevelse der, om enn noe mer hjulspinn. Finnes sikkert med støysvake dekk, men ikke problematisk. Anbefales.

    Michelin Pilot Sport 4, i 225/40-18. Brukt en sesong i fjor, kjørt en måned på de i år, og etter ca 15k er jeg fremdeoes veldig fornøyd. Sporer ikke mer enn jeg forventer, griper godt i de fleste forhold, og den ene felgen jeg har med en grei ubalanse i fikk redusert antall lodd med ca 80%. Gikk fra en landsby med balanseringslodd, til fire. Michelin ryktes å ha de best balanserte dekka fra fabrikk. Dekkstøyen er der, men blir fort vant til den, ikke noe å utsette på de. Klart anbefalt.

    Begge dekk brukes på en moderat senket og stiv V70
    AWD
    , med kjøring i all slags forhold, mesteparten på Østlandet.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  31. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. april 2017
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post

    Jeg mener at de er bra å kjøre med, men det slår meg at de nå begynner å bli mer slitte enn jeg hadde tenkt meg på mindre enn tre år. Da jeg satte dem på igjen nå i vår, byttet jeg de som tidligere var bakhjul til foran og omvendt for å jevne ut slitasjen.
    Continental er kjemt for å være best of the rest som nye. Desverre er holdbarheten altfor dårlig. Som å kaste penger...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 1000 HP tråden
    By MorSto in forum Avansert trimming
    Svar: 3
    Siste post: 15/05/12, 00:14
  2. Eiker E1 /m nye dekk byttes i Super DTM 18" /m bra dekk mulig mellomlegg
    By Vegardb92 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 19/09/11, 21:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •