Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Volvo S70 (97) Montering av uoriginal alarm - hvordan koble til sentral lås?

  1. #1
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard Volvo S70 (97) Montering av uoriginal alarm - hvordan koble til sentral lås?

    Hei

    Som overskriften forteller så har jeg kjøpt en alarm enhet til go bilen..
    Men den er ikke original.. så jeg lurte på om det er noen her inne på forumet som noen erfaring rundt dette?

    Jeg har Haynes boka og koblingsskjema for sentrallåsen som er det som er problemet i mitt tilfelle.. alt det andre er greit (tror jeg)..

    Hvor kobler jeg inn sentral lås delen? eller for å si det på en annen måte hvem av forslagene i bruker manualen til alarmen skal jeg bruke?, a,b,c eller d?
    Legger ved et par bilder,, for jeg forklarer meg så dårlig



    Sist endret av okasin; 17/08/12 kl 16:33 Begrunnelse: var ikke noen bilder med..

  2. #2

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Det jeg gjorde var:

    Jeg brukte pasasjerdørens bryterpanel når jeg koblet (176), for å låse opp må blå/rosa få jord, får å låse må gul/grå og gul/hvit ha jord (du kobbler deg til ved styreenheten under rattet).

    Problemet er at alarmen kun har 1 ledning til dørbryterne, mens bilen ikke har en felles. Det går separate signaler (jord) inn til styreenheten fra hver dør, så alarmen trenger signal fra b7, a23(tror jeg),a19, b6 og b5 for å trigges.


    Dette er hva jeg noterte etter jeg hadde montert en defa i min bil, dette er et par år siden. Så det kan finnes mangler og feil i forklaringen.

    Lettest tror jeg det hadde vært å montere orginal alarm.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Skal se om jeg ikke får tegnet et skjema til deg i løpet av morgendagen, (Kryss fingra for masse regn, så er det i boks)

    Er egentlig ganske greit om man velger de riktige stedene å koble seg inn. Velger man galt, vil de merkeligste ting skje.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  4. #4
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar ..fremdeles litt usikker, men jeg får skru av dashbord og se hvordan det ser ut.. Skal ta en masse bilder, i tilfelle andre kunne tenke seg å prøve på noe tilsvarende.. Det hadde kanskje vært enklere med en original alarm, men blir det også en del dyrere da det koster litt i programering av fjærnkontroll..
    Noe som er svært mye enklere med en uoriginal alarm.

  5. #5
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Skal se om jeg ikke får tegnet et skjema til deg i løpet av morgendagen, (Kryss fingra for masse regn, så er det i boks)

    Er egentlig ganske greit om man velger de riktige stedene å koble seg inn. Velger man galt, vil de merkeligste ting skje.
    Det hadde jeg satt stor pris på
    Da slipper jeg å rive av meg det lille håret jeg har igjen på hode i ren frustrasjon

    Her er en film jeg lagde i forgårs (med Sony Vegas) om hvordan det kan gå om jeg kobler feil he he..
    http://www.youtube.com/watch?v=kOQNL...eature=g-all-c
    Sist endret av okasin; 17/08/12 kl 23:42 Begrunnelse: la ved en link til youtube om bilen min.

  6. #6
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Skal se om jeg ikke får tegnet et skjema til deg i løpet av morgendagen, (Kryss fingra for masse regn, så er det i boks)

    Er egentlig ganske greit om man velger de riktige stedene å koble seg inn. Velger man galt, vil de merkeligste ting skje.
    Hei igjen..
    Har du hatt tid til å se på hvordan jeg bør kobble det til ang sentrallås ??
    Et skift igjen på jobb, så da har jeg fri et par uker og tenkte å innstalere dette (bilder med forklaring kommer)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Har hatt et skifte på PC her, så jeg får for øyeblikket ikke tak i skjemaene mine, men skal se om jeg ikke pusler litt med det i natt.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Blå-Rosa er ledningen for å åpne dørene. Denne kobles til alarmens Hvit-Sorte ledning.
    Gul-Grå er ledningen for å låse dørene. Denne kobles til alarmens Hvite ledning.
    Disse finner du på den store kontakten 25/2B klemmene 12 og 10

    Alarmens gule og Gul-Sorte ledning kobles til chassis.
    Orange og Orange-sort ledninger kan klippes helt.

    Det skulle være det hele.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. #9
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for innspill / råd / og hjelp til dette 850GLTsilver poster opp bilder og forklaring når jeg er ferdig.. Så får vi se hvordan det virker..

  10. #10
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Blå-Rosa er ledningen for å åpne dørene. Denne kobles til alarmens Hvit-Sorte ledning.
    Gul-Grå er ledningen for å låse dørene. Denne kobles til alarmens Hvite ledning.
    Disse finner du på den store kontakten 25/2B klemmene 12 og 10

    Alarmens gule og Gul-Sorte ledning kobles til chassis.
    Orange og Orange-sort ledninger kan klippes helt.

    Det skulle være det hele.
    Hei igjen.. Har et lite problem.. her er 2 bilder




    Er jeg på rett plass.. er litt usikker på den blå ledningen som ser ut som den har en rosa stripe på seg, er dette den du sikter til?
    og er jeg på rett plass når du sier at jeg finner disse ledningene på den store kontakten 25/2B, det er to kontakter inn på denne boksen, en som er litt større enn den andre..

  11. #11

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Den kontakten du har i hånden kan se ut til å være kontakt-A ikke kontakt-B (ut i fra fargene på ledningene), det skal stå nummer på "pinnene" på den grønne plasten på boksen, enten på utsiden eller innsiden av boksen.

    Jeg husker ikke om kontaktene er merket med a eller b noe sted, men når du finner ut pinnenummeret så er det bare å sammenligne fargene på skjemaet med kontakten for å finne ut om det er a eller b.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  12. #12
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen..
    Kunne ikke se noen nummer på boksen i det hele tatt, men har ikke koblet til strøm ennå
    Så jeg bør kanskje ta av pluggene å sjekke en gang til.. for jeg har koblet meg til disse ledningene med rett fargekode.. Jeg har koblet meg til den Største kontakten da denne kontakten var den eneste pluggens som hadde de rette fargekodene..
    Jeg har nå tatt ut boksen og tatt noen bilder inne i denne.. som jeg kan poste etter jeg har hentet fruen..
    Men det jeg vet nå med sikkerhet er at den minste kontakten er B og den store er A !!
    Og jeg har koblet meg til B kontakten.. til riktige fargekoder, men nå er jeg fryktelig usikker.. Jeg får legge opp alt det andre å lenge..

  13. #13

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Slik jeg tolker skjemaet så skal du koble deg innpå de punktene som har prefix A. Og det tror jeg er kontakt A, og at det er den store kontakten.

    Men jeg har tatt feil før....
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  14. #14
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Her er et bilde fra boksen som jeg tok litt tidligere i dag.. Kan det være til hjelp?

  15. #15
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Her har jeg tegnet inn slik det nå er koblet (men fremdeles ikke koblet til strøm, gjør det ikke før jeg er 100% sikker)..
    Ser dere noe logikk i dette?
    Dette er en Volvo S70 (1997), vet ikke om den skiller seg stort fra Volvo 850 ??
    Sist endret av okasin; 31/08/12 kl 15:15 Begrunnelse: manglet bilde

  16. #16

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Ut i fra mine øyne så er det slik jeg koblet også, men....

    * Men jeg ga også gul/hvit (Y/W) for å låse, det som skjedde når jeg hadde kun 1 ledning koblet for låsing var at låsen gikk opp igjen med en gang (jeg husker ikke hvem Y/GR eller Y/W som jeg koblet først)
    * Om COMMON LINE skal kobles til jord vet jeg ikke
    * alarmen din må gi "jord" ved låsing og låsing opp, ikke 12v (tror det er mest normalt også men bør skjekkes først)

    Har du fått koblet til dørbryterne, slik at alarmen går når dørene åpnes?


    Håper du ble klokere, ikke alltid like lett å forklare skriftlig...
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  17. #17
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Ut i fra mine øyne så er det slik jeg koblet også, men....

    * Men jeg ga også gul/hvit (Y/W) for å låse, det som skjedde når jeg hadde kun 1 ledning koblet for låsing var at låsen gikk opp igjen med en gang (jeg husker ikke hvem Y/GR eller Y/W som jeg koblet først)
    * Om COMMON LINE skal kobles til jord vet jeg ikke
    * alarmen din må gi "jord" ved låsing og låsing opp, ikke 12v (tror det er mest normalt også men bør skjekkes først)

    Har du fått koblet til dørbryterne, slik at alarmen går når dørene åpnes?


    Håper du ble klokere, ikke alltid like lett å forklare skriftlig...
    Takk for svar.. men jeg sitter her å grubbler.. har faktisk gjort det i flere timer nå.. Blir ikke klok på dette.
    For det første slik jeg ser det på tegningen over, så går signalet til "vindus heis bryterne" og går ikke i nærheten av dørlåsene.. (?)

    De 3 lederene som kommer fra alarm enheten som skal styre sentral låsene er:
    Gul - skal til jord
    Hvit - sentral lås (LÅS) (denne har også en sikring på 15A på selve ledningen) betyr det at denne er (+) ?
    Hvit og sort - sentral lås (ÅPNE)

    Jeg ville trodd at det ville blitt mer som dette:



    Men får i grunn ikke dette til å stemme helt heller.. sukk.. så jeg er på vei til å gi opp i grunn.. Nå har jeg vært uten bil et par dager, pga alt dette her så nå er jeg lei..
    Kan koble resten av alarmen opp da, men da må jeg ha 2 fjernkontroller, en til sentrallåsen (den originale) og en til alarm.. litt tungvindt..
    Også har jeg møtt et annet problem da, men det har jeg tenkt ut en løsning på for jeg finner ikke bryteren eller ledningen til den som aktivere lyset i dørene og interiørbelysningen slik at jeg får trigget alarmen.. ?? Den skal ha minus (-)
    Om jeg ikke finner denne bryteren (som må lede til gods) så er alternativet å koble opp et rele aktivert av interiørlyset, relet vil lede til jord og trigge alarmen.

  18. #18

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Har ikke tid til å studere nå, men et par svar har jeg nå...

    *på vindusheis bryter panelet har du en knapp for å låse og låse opp det er punkt 170 og 176
    *dørlyset blir trigget separat for hver dør, b7, a23(tror jeg),a19, b6 og b5 får jord når de forskjellige dører/bakluke blir åpnet, de fysiske bryterne sitter i låsekassen.
    *ang rele på lyset så kan det funke, men pass på slik at det fungerer selv om kupelyset er av
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  19. #19
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard Det virker !! :)

    Ola Normann og 850GLTsilver !! Dere hadde selvfølgelig helt rett
    Jeg testet alarm systemet nå, og det virker alarmen er litt følsom.. et spark i dekkene så uler det..
    Et hardt knips på vinduet og det uler.. men dette kan sikkert justeres,,
    Jeg har ikke koblet meg til blink lysene ennå.. har dere noen tips også der på hvor de kobles ??

    Har nå også koblet til dørene (A23) var også riktig det er til fører side.. Så alt virker nå over all forventning..
    Sist endret av okasin; 01/09/12 kl 17:36 Begrunnelse: Skrivefeil

  20. #20

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Flott at det virket

    Jeg koblet meg på blinklyset ved rattstammen, fulgte ledningene fra blinklys hendelen nedover så langt jeg trengte.

    Fikk du koblet til alle dørene + bagasjelokk?
    Holdt det med gul/grå for å låse?
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  21. #21
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Nei, foreløpig har jeg kun koblet meg til fører side, dette pga av at jeg var helt nødt til å være koblet til minst en dør.. (sort og hvit kabel på den store kontakten (A23)) Prøvde først uten å være koblet til noen av dørene, men da skjedde følgende.. Låser opp, setter meg inn uten å lukke døren, og etter 10 sekunder så låser dørene seg (fordi den tror at døren er lukket).. og dermed aktiviseres alarmen !!
    Vet ikke om det er nødvendig å koble til de andre dørene da den er så følsom at om jeg tar tak i noen av de andre dørene og drar litt hardt (døren er jo låst).. så går alarmen !!
    Bagasjelokk må jeg få koblet meg til i morgen, samt blinklys
    GUL/GRÅ for å låse
    BLÅ/ROSA for å åpne
    Dette var en lærerik og litt frustrerende oppgave , men håper andre kan ha glede av dette også om de vil instalere en alarm.. jeg kjøpte denne: http://www.ebay.com/itm/150595076257...84.m1439.l2649

    Kom på ca 270,- ingen frakt fra kina og det ble merkelig nok ikke noe toll eller andre avgifter..

  22. #22

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Det du må passe på ang dører, er hvis du låser opp bilen for å legge inn noe feks på passasjer siden og du legger fra deg nøkklene der samtidig... da kan det bli vrient å få tak i nøkklene

    Jeg koblet nok gul/hvit først for låsing (og da spratt knappen opp igjen med en gang), men etter gul/grå kom på i tilegg funket det, men da er det tydligvis ikke nødvendig med gul/hvit.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

Lignende tråder

  1. Hvordan koble original Volvo-forsterker?
    By ovlov86 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 5
    Siste post: 08/07/12, 16:20
  2. hvordan koble opp dynamo volvo 142-b20.
    By v0lv0 Aksar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 30/06/12, 13:00
  3. Koble fra orginal alarm??
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 27/12/11, 18:13
  4. m46, hvordan koble det?
    By kennet in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 19
    Siste post: 03/09/11, 13:46
  5. hjelp, til hvordan koble en enkel park-lys alarm
    By hobby610 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 09/06/10, 20:50

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •