Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: How-to - bytte stabilisatorstag

  1. #1
    Registrerte brukere OleE sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    110
    Antall takk

    Smile How-to - bytte stabilisatorstag

    hei igjen. Siden jeg har fått positive tilbakemeldinger på "How to - male calipere" , tenkte jeg at jeg skulle slenge ut en how-to på stabilisatorstag.

    __________________________________________________ __________________________________________________

    Det du trenger:
    - 17mm fastnøkkel
    - 15mm skralle
    - nye stabstenger /m foringer og skiver.
    (hvis du bare skal bytte foringer kan du se vekk fra å bruke 17" fastnøkkel)
    - RUSTLØSER
    - pussebørste

    __________________________________________________ __________________________________________________

    - Begynn med å løsne hjulmutterene. Jekk deretter opp bilen og sett en støttebukk under.. (litt kjedelig om bilen faller i fanget ditt)

    - ta av hjulet, og se på stabilisatorstaget ditt. mitt så slik ut:



    - Dette er forresten utstyret jeg brukte.


    __________________________________________________ __________________________________________________
    DEMONTERING:

    - Start med å spraye rikelig med rustløser på bolten i bunn, og mutteren i topp.. la dette stå litt å virke:


    - Sett også en ekstra jekk under, så slepper du å bruke så mye krefter på å løfte ting på plass:


    - Begynn deretter med å løsne mutteren i toppen:


    - Og deretter bolten i bunnen:


    __________________________________________________ __________________________________________________
    MONTERING:

    - Da kan du begynne å montere det nye staget. Jeg begynte med å skru inn bolten i bunnen først, for å deretter bruke jekken jeg satt under til å løfte staget opp i posisjon.
    (aner ikke hvilken fremgangsmåte som er best, men fant ut at den metoden virket enklest)


    - Fant et tips i Haynes boka;


    - Stram mutteren i topp, slik at det blir riktig avstand mellom topp og bunn.


    Så var du plutselig ferdig.. da er det bare å sette på hjulet, og gjøre det samme på andre siden..

    resultat:



    Håper denne guiden kommer til nytte for noen.
    Sist endret av OleE; 12/08/12 kl 02:45

  2. Takk Helge takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke noe greier om at du skal stramme ferdig når bilen står på bakken? Kan være jeg er på bærtur, men mente jeg ble fortalt det da jeg byttet mine, i etterkant såklart. Gummien skal være være presset så og så langt sammen om jeg ikke husker feil.

    Var forresten en fin guide, lett og forstå.

    edit: Så nå at du hadde fått med hvor mange cm det skal være mellom topp og bunn, men mener fremdeles at det skal gjøres når det er vekt på dem.
    Sist endret av turbohjelle; 12/08/12 kl 01:14

  4. #3
    Registrerte brukere OleE sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    110
    Antall takk

    Standard

    Hehe
    Det kan godt hende at du har rett, jeg har ingen erfaring innenfor dette, men leser ganske mye på ting før jeg gjør jobben selv.
    Kan ikke huske å ha lest noen plass at du må stramme dem når det er vekt på. men hva vet jeg ..
    takk for fin feedback

  5. #4
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Vil ikke kverulere med deg på bagateller, men 15" og 17" høres ut som fryktelig grovt verktøy til denna jobben.
    Ville kanskje vært lurt å rettet til millimeter 15" tilsvarer 381mm og 17" blir 432mm

    Vil i samme slenge få si til de som sliter med bolter som sitter noe hinsides. bruk varme. liten propanbrenner etc.
    + WD40 eller CRC 5-56 ETTER at bærearmen er varmet. ikke varm selve bolten, men metallet rundt. Det er fordi metall utvider seg ved varme. For guds skyld ikke sett fyr på noe. Ha kontroll over varmen
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  6. #5
    Registrerte brukere OleE sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    110
    Antall takk

    Standard

    ops. ja, 15 og 17" er kanskje litt overdimensjonert. har endret til mm nå. øynene mine surrer litt, så sent på kvelden.
    takk for varmetipset, har heldigvis ikke trengt å bruke det enda.

  7. #6
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohjelle Vis post
    Er det ikke noe greier om at du skal stramme ferdig når bilen står på bakken? Kan være jeg er på bærtur, men mente jeg ble fortalt det da jeg byttet mine, i etterkant såklart. Gummien skal være være presset så og så langt sammen om jeg ikke husker feil.

    Var forresten en fin guide, lett og forstå.

    edit: Så nå at du hadde fått med hvor mange cm det skal være mellom topp og bunn, men mener fremdeles at det skal gjøres når det er vekt på dem.
    Som du ser både på bildet og i teksten har han jekket opp bærearmen, og på den måten lagt spenn på foringen.

    Kan legge til at den øverste bolten som holder foringene har en tendens til å knekke, anbefaler ingen å bare bytte foringene, men å bytte hele staget. (som du også gjorde)
    Ellers syns jeg dette ser bra ut, samme måte som jeg ville gjort det på.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  8. #7
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Ja, det har han. Men er vel et stykke fra det som det hadde vært med vekt på hjula.

  9. #8
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Det spiller ikke så stor rolle på akkurat den foringen. Hadde det f.eks vært foringen i bærearmen eller på casterstag hadde det vært noe annet.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  10. Takk Øygard takket for denne posten

Lignende tråder

  1. 2005 V70 AWD D5 - bytte bærekule høyre side - bytte bærearm samtidig?
    By Ludo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 24/06/12, 15:42
  2. Foringer på stabilisatorstag 98" S70
    By THolandsli in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 07/06/11, 13:53
  3. Stabilisatorstag bak er det panhard?
    By Kenneth D in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 09/05/11, 11:47
  4. Svar: 11
    Siste post: 14/02/11, 18:17

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •