Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Mystisk rør på luftfilterboks - 740 turbo

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard Mystisk rør på luftfilterboks - 740 turbo

    Hei!

    Har stusset litt over noe med luftfilterboksen min... På innsiden var det et lite lokk med et fjærbelastet mekanisme hvor lokket sperret for inntaket som kommer fra sideskjermen på bilen. Det var også et inntak, som lokket åpnet for, som da henter inn luft fra motorsiden. Følte dette var litt rart, siden det ikke er noe som aktiverer det lokket til å åpne/stenge uten at jeg fysisk presset på en knapp på innsiden der. Lokket gikk tilbake i utgangspunkt posisjon når jeg slapp knappen. Jeg fjernet da dette lokket slik den får litt kald luft også, siden den suger inn relativ varm luft fra motorsiden. Der hvor den da ville suge inn luft på motorsiden, var det på utsiden av luftfilterboksen et plastikkrør som gikk i 90-grader vinkel og er en ca 10cm lang.

    Hva er poenget med dette rare designet? Har jeg helt feil luftfilterboks? Bilen det er snakk om er en 86-modell 740 Turbo.

    Slenger med et bilde som viser det 90-grader røret jeg snakker om... Ikke enkelt å se pga alle slangene som er i veien. Ble litt rar vinkel også...




    - Frank

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Rør for forvarming av innsugslufta, fra den tiden bilen din var uten turbo tenker jeg?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    er slik på noen 740 turboer. da har det som regel vært ett deksel rundt manifold eller downpipe, med alu rør til luftfilter.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Er vel oginalt på ET ja. Har iallefall sett dette på noen av de. Er til forvarminga.

  5. #5
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Hmm... da mangler jeg nok det dekselet og aluminiumsrøret. Hvordan skal mekanisken fungere for veksling mellom normal kald luft og varm luft til forvarming? Mangler jeg noe elektromagnet eller lignende som skal slå over det lokket på innsiden slik den får kald luft etter den er forvarmet? Vil gjerne det skal være riktig. Vanskelig å skaffe dette dekselet som alu-slangen festes til?

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Rør for forvarming av innsugslufta, fra den tiden bilen din var uten turbo tenker jeg?
    Bilen har alltid hatt turbo. Er original Turbo Intercooler bil. Har ikke vært i mitt eie så veldig lenge og prøver å få den i original stand igjen.

  6. #6
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Noen som kan forklare hvordan dette forvarming opplegget fungerer, hvordan den veksler mellom varm og kald luft? Hvilke deler jeg eventuelt mangler? Vil gjerne få dette på plass igjen slik alt er som det skal.

  7. #7
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    sitter ett thermostat i luftfilterboksen som slår over til kald luft med en gang eksosen blir varm for å varme opp motoren raskere, så sitter det en brakett i metall som alu røret passer inn på fra luftfilterboksen, har du turbo blir den varm ganske fort uansett. derfor dem bare brukte det på ET motoren siden FK motoren blir varmet opp av vannkjølinga til turboen. kan godt ha det der men jeg hadde ikke noe problem med bilen i Bardufoss ved -50 effektive og få bilen rasktvarm. så det er ikke en nødvendighet.

  8. #8
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Den termostaten er den "knappen" som er fjærbelasta og kan trykkes ned? Er det da bare noe bi-metall opplegg?

  9. #9
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    bi metal sak det ja.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •