Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Volvo 850 "hoster" under pådrag - trenger hjelp snarest!...

  1. #1
    Registrerte brukere Hammervoll sin avatar
    Medlem siden
    28. feb. 2012
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    703
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard Volvo 850 "hoster" under pådrag - trenger hjelp snarest!...

    Har en Volvo 850 som "hoster" under pådrag ved lavt turtall.
    Samme følelse som når du nesten kveler en bil...
    Utrolig irriterende når man må kaste seg utpå foran en annen bil i et kryss, og bilen bare dauer når jeg trykker på gassen!

    Fikk tips om å rense gasspjeldet og fjerne soten i tomgangsregulatoren.
    Gjorde dette og den gikk som ei kule resten av dagen, dagen etter var alt som før...
    Bytta tomgangsregulatoren og fikk samme resultat, fin resten av dagen, men dritt dagen etter...

    Problemet oppstår KUN ved varm motor...

    Håper på hjelp snarest!
    ______________________________________

    -Volvo S60 2.4T R-Design

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Lambda kan være sliten, samt at du KAN ha problemer med toppakning og/eller ventiltetninger.

    Høres sikkert litt merkelig ut, men greia er at man ved oljetilkomst i innsuget, så vil oljen bli med i lambdaens beregning når bensinmengden skal kalkuleres. Dette gir hosting og harking, særlig ved litt pådrag ved varm motor. (Varmere olje er tynnere og mere av den sniker seg forbi)

    Kan også tenkes at du har noe på gang med stempelringene.

    MEN disse symptomene er sjelden helt alene.
    Hva med blårøyk og slikt? Ved fullt pådrag for eksempel?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere Hammervoll sin avatar
    Medlem siden
    28. feb. 2012
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    703
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Blårøyk ved oppstart på kald motor ja, men på varm motor ryker det nesten ingenting.

    Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men har spruta litt bensin rundt ene dysa, så det er vått rundt dysa etter jeg har kjørt.
    ______________________________________

    -Volvo S60 2.4T R-Design

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hammervoll Vis post
    Blårøyk ved oppstart på kald motor ja, men på varm motor ryker det nesten ingenting.

    Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men har spruta litt bensin rundt ene dysa, så det er vått rundt dysa etter jeg har kjørt.
    Sprukken O-ring på trykksiden på den dysa tenker jeg. Bytt den snarest, om du vil unngå en heller utrivelig motorbrann.

    Blårøyk ved oppstart peker på slitne ventiltetninger. Kan også forklare problemene dine.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #5
    Registrerte brukere Hammervoll sin avatar
    Medlem siden
    28. feb. 2012
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    703
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Slik ser dysene ut:


    Normal en:


    Den "tvilsomme":
    ______________________________________

    -Volvo S60 2.4T R-Design

  6. #6
    Registrerte brukere Mawi sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Bruker den mere bensin enn vanlig? Kanskje luftmasse måleren din har tattkvelden. Når min måler begynte å fuske merket jeg det ikke før jeg hadde kommet et god stykke på vei og motoren var varm.

  7. #7
    Registrerte brukere Hammervoll sin avatar
    Medlem siden
    28. feb. 2012
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    703
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mawi Vis post
    Bruker den mere bensin enn vanlig? Kanskje luftmasse måleren din har tattkvelden. Når min måler begynte å fuske merket jeg det ikke før jeg hadde kommet et god stykke på vei og motoren var varm.
    Synes den drikker mer enn den burde ja, men kan godt hende den bare ER sånn!

    Merka du at bilen "hosta"? At det rykker litt når du gir på?
    ______________________________________

    -Volvo S60 2.4T R-Design

  8. #8

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    623
    Antall takk

    Standard

    10v motorene har ikke luftmasse måler, så hvis signaturen din stemmer Hammervoll så trenger du ikke å bekymre deg over det.

    Men hvordan står det til med tenningsdeler?
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  9. #9
    Registrerte brukere Mawi sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Var ikke klar over at det ikke var luftmasse måler..

    Men er dette noe som alltid skjer når motoren er varm, eller er det kun i lave/ høye hastigeheter/ lavt turtall / høytturtall osv?

  10. #10
    Registrerte brukere Hammervoll sin avatar
    Medlem siden
    28. feb. 2012
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    703
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Ikke sjekka så mye med tenninga nei, alle jeg spør har forskjellige meninger...noen mener det MÅ være tennplugg, andre nekter for det...

    Skjer KUN ved varm motor og KUN ved lave turtall uansett hastighet.
    Om jeg må såvidt bortpå pedalen for å gi på litt opp en bakke, hopper nesten hele av den rykkinga, VELDIG ukomfortabelt!...
    Eneste mulighet er å gi på mer for å få høyere turtall, men da kunne jeg like godt bora hull i bensintanken med det forbruket som blir!.....
    ______________________________________

    -Volvo S60 2.4T R-Design

  11. #11

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    623
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde lignene symptomer på min, jeg byttet alt av tenningsdeler (plugger, pluggledninger, fordelerlokk, rotor og coil ledning) og etter har det murret under panseret.

    Men selfølgelig det kan være 875 andre ting som gir de symptomene også.... du må bare begynne et sted.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  12. #12
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Bytt tenningsdeler... Gjorde underverk på min, starta og gjekk fint når kald, 5-10min seinare så begynte den å rykke, hoste, kødde med turtall. Eg bytte tennpluggar, tennkablar, rotor og fordelarlokk. Rotoren var ihvertfall ferdig.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Du kan også sjekke om spjeldet under luftfilterboksen går som det skal.

    Det er en liten termokropp der nede som styrer dette spjeldet. Er denne termokroppen defekt, så vil motoren få innsugsluft som er langt over de ca 35 grader den ønsker.
    Dette vil også gi slik hosting og kraftløshet. Test det ved å ta av forvarmeslangen(røret) som er koblet til uttaket oppe på eksosmanifolden.
    Funker bilen bedre med den slangen(alurøret) borte, så er diagnosen satt.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Moelv
    Innlegg
    109
    Antall takk

    Standard

    stjeler tråden din litt jeg har en 2,0L 10V den fjusker når du skal ta i veien eller nøker litt og inne blant kommer det en ulyd men nå har motor lampa kommet også hadde mistanke til utløselager men vet ikke helt noen som har en formening
    Volvo 855 1995 mod

  15. #15

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    623
    Antall takk

    Standard

    Les av feilkoder først, det kan spare deg for tid og penger.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  16. Takk stan2 takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere Hammervoll sin avatar
    Medlem siden
    28. feb. 2012
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    703
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Noen som har tips til en feilkodeleser (
    OBDII
    ) som funker bra?
    ______________________________________

    -Volvo S60 2.4T R-Design

  18. #17

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    623
    Antall takk

    Standard

    Min forrige post var først og fremst rettet til stan2, men det gjelder egentlig alle som har problemer av noe slag, løsningen kan finnes der...

    Feilkodeleser til 10v motorer (hvorvidt det fungerer på 20v motorer vet jeg ikke) lager man lett selv, se link.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...359#post249359
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  19. Takk stan2 takket for denne posten
  20. #18
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Jeg har lignende symptomer på min -96 850 2.0 10v. Det eneste som er forskjellen er at min er absolutt verst med KALD motor, så går den seg liksom til etterhvert som jeg har kjørt. Men den går desidert best når det er litt kaldt og rått i været, sånn som tidlig på morgenen eller seint på kveld/natta. Så jeg tror faktisk det kan være noe med den termokroppen som 850GLTsilver snakker om. Bare at spjeldet kanskje har stagnert i en litt annen posisjon hos meg med tanke på dette med varm kontra kald motor?!

    Det kan være andre ting også som spiller inn i mitt tilfelle selvsagt, for lambdalampa lyser også hos meg. Det har den forsåvidt gjort helt siden jeg kjøpte bilen for et år siden. Men dette problemet med fjusking og dårlig drag dukket opp først for en knapp mnd siden hos meg. Like etter at jeg tok full service og byttet veivhusventilasjon, ventiltettinger, vannpumpe, regreim og allt av tenningsdeler fordi jeg skulle på feritur med campingvogn. Bilen gikk som ei kule rett etter at alle delene var byttet, og under hele den 120mil lange ferieturen med campingvogn også. Det var først noen dager etter at jeg hadde satt fra meg vogna at problemene oppsto. Men tross dette er ikke bensinforbruket mitt så ille, greier fortsatt å kjøre bilen på rundt 0,7 på blanda kjøring selv med fjusking og dårlig moment.

    Jeg har ikke hatt mulighet til å fått undersøkt bilen min hos fagfolk ennå, men skal prøve å få tatt en diagnose en av dagene for å få sjekka opp verdiene på avgassene og sånn. Det er jo merkelig at den har så snillt forbruk når den høres ut som ei fiskeskøyte på det verste, og jeg må ligge på flat pedal for å øke farten i samme tempo som resten av trafikken ut fra kryssene under bykjøring.. Det er riktig slitsomt å kjøre med skal jeg innrømme, og jeg kjenner igjen den følelsen du har når du står og skal inn i et trafikert kryss og bilen knapt orker å sige fremover når du prøver å smette inn i ei luke i køen.

    Men jeg fikk samme tipset som deg fra 850GLTsilver ang det termospjeldet under luftfilterboksen, og jeg har stor tro på at det er nettopp det som er hovedproblemet hos oss begge.
    V70 2,0T 2000 mod.

  21. #19
    Registrerte brukere Hammervoll sin avatar
    Medlem siden
    28. feb. 2012
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    703
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TheStig Vis post
    Jeg har lignende symptomer på min -96 850 2.0 10v. Det eneste som er forskjellen er at min er absolutt verst med KALD motor, så går den seg liksom til etterhvert som jeg har kjørt. Men den går desidert best når det er litt kaldt og rått i været, sånn som tidlig på morgenen eller seint på kveld/natta. Så jeg tror faktisk det kan være noe med den termokroppen som 850GLTsilver snakker om. Bare at spjeldet kanskje har stagnert i en litt annen posisjon hos meg med tanke på dette med varm kontra kald motor?!

    Det kan være andre ting også som spiller inn i mitt tilfelle selvsagt, for lambdalampa lyser også hos meg. Det har den forsåvidt gjort helt siden jeg kjøpte bilen for et år siden. Men dette problemet med fjusking og dårlig drag dukket opp først for en knapp mnd siden hos meg. Like etter at jeg tok full service og byttet veivhusventilasjon, ventiltettinger, vannpumpe, regreim og allt av tenningsdeler fordi jeg skulle på feritur med campingvogn. Bilen gikk som ei kule rett etter at alle delene var byttet, og under hele den 120mil lange ferieturen med campingvogn også. Det var først noen dager etter at jeg hadde satt fra meg vogna at problemene oppsto. Men tross dette er ikke bensinforbruket mitt så ille, greier fortsatt å kjøre bilen på rundt 0,7 på blanda kjøring selv med fjusking og dårlig moment.

    Jeg har ikke hatt mulighet til å fått undersøkt bilen min hos fagfolk ennå, men skal prøve å få tatt en diagnose en av dagene for å få sjekka opp verdiene på avgassene og sånn. Det er jo merkelig at den har så snillt forbruk når den høres ut som ei fiskeskøyte på det verste, og jeg må ligge på flat pedal for å øke farten i samme tempo som resten av trafikken ut fra kryssene under bykjøring.. Det er riktig slitsomt å kjøre med skal jeg innrømme, og jeg kjenner igjen den følelsen du har når du står og skal inn i et trafikert kryss og bilen knapt orker å sige fremover når du prøver å smette inn i ei luke i køen.

    Men jeg fikk samme tipset som deg fra 850GLTsilver ang det termospjeldet under luftfilterboksen, og jeg har stor tro på at det er nettopp det som er hovedproblemet hos oss begge.
    Vi får begge sjekke det, så vi får sjekka kunnskapene til 850GLTsilver
    Må få gjort noe med dette nå, sinnsykt irriterende (og farlig til tider)
    ______________________________________

    -Volvo S60 2.4T R-Design

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Moelv
    Innlegg
    109
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Min forrige post var først og fremst rettet til stan2, men det gjelder egentlig alle som har problemer av noe slag, løsningen kan finnes der...

    Feilkodeleser til 10v motorer (hvorvidt det fungerer på 20v motorer vet jeg ikke) lager man lett selv, se link.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...359#post249359
    Blir det nå bytta lambasonde og plutselig kom motorlampa igjen så nok er nok mere en nok og koste på plutselig men er en god bil så vært det
    Volvo 855 1995 mod

  23. #21
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Fant forresten feilen på bilen min. Nesten flaut å si det, men kontakten på ene dysa hadde ramlet av..
    Så etter en mnd med konstant hodebry så var det bare et lite "klikk" som skulle til for at motoren skulle våkne til fullt liv igjen. haha

    Aner ikke hva det hadde med utetemperatur eller motortemperatur å gjøre, men uansett om det bare var tilfeldigheter så skjønner jeg iallfall nå hvorfor den gikk så billig tross problemene.
    V70 2,0T 2000 mod.

  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Ved lav temp på motoren så pøses det på mere bensin.
    Kan være det som spilte inn.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  25. #23
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Ved lav temp på motoren så pøses det på mere bensin.
    Kan være det som spilte inn.
    Ah, ja det høres fornuftig nok ut. Jeg har spekulert litt på om evt overslag i kontakten kanskje skjer lettere ved spesielle luftfuktigheter og temperaturer.. Men jeg er grønn på akkurat det området altså.
    V70 2,0T 2000 mod.

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Tempsensoren på termostathuset kan hvis defekt, gi problemer med økt forbruk.
    En annen ting som kan gi både økt forbruk samt påvirke motoren under pådrag er veivhusventilasjonen. Er denne tett kan det gi mange problemer, foruten oljelekasjer kan og effekt bli skadelidende.

Lignende tråder

  1. Problemer med b230FT. Trenger hjelp snarest!
    By -Timothy- in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 16/03/11, 01:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •