Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Hk i b230fk

  1. #1
    Registrerte brukere Volvo_TomTom sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2010
    Sted
    Aurskog-Høland
    VCCN medlemsnummer
    1090
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard Hk i b230fk

    Hei, hvor mye kan en b230fk som har rulla 300k+ tåle av hk før det bør byttes råder å div? sånn ca..

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hvis bensinprogram og tenning er under kontroll klarer disse fint 350 hk.

  3. #3
    Registrerte brukere Volvo_TomTom sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2010
    Sted
    Aurskog-Høland
    VCCN medlemsnummer
    1090
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    ok takk for svar, det jeg tenkte på var om et "300" oppsett ville gått bra for motoren

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Problemet med å beholde lh 2,4 er nok nettop at mange får ett problem med akkurat det jeg nevnte over her.
    Har enda tilgode å se ett seriøst bremsepapir på ett såkalt 300 hk oppsett.

  5. #5
    Registrerte brukere Volvo_TomTom sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2010
    Sted
    Aurskog-Høland
    VCCN medlemsnummer
    1090
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    ja det er vist nok ikke lett

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Jeg var i store tanker om å få bremsa effekten, men dro av en ventil og har laga kolv-mos.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Hovedeproblemet med å trimme på originalkomp. og originalsprut er de skadelig høye eksostemperaturer man får. (Men som "ingen" måler og derfor er veldig få klar over problemet.)
    Vi får nevne at det var en eksosventil som takket for seg, naturlig nok.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Uflaks

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_TomTom Vis post
    Hei, hvor mye kan en b230fk som har rulla 300k+ tåle av hk før det bør byttes råder å div? sånn ca..
    Det er flere rundt her som problemløst har kjørt 13 mm rådene i åresvis. Det har vært ladet over 2,0 BAR og kjørt 150 km/t på 201 M.
    Det er ikke tvil om at effekten har vært godt over 400 hk, men...og det er viktig, dette har vært på lavkompmotorer hvor man har vært langt unna:
    1. Tenningsbank,
    2. Høye eksostemperaturer
    3. Latterlig lav tenning.
    Dette gir høy effekt samtidig som man belaster delene lavt i forhold til effektuttaket.

    "Vanlige" oppsett får problemer med tenningbank og høye eksostemp først og tenningsbank knekker "alt".
    Sist endret av Batland; 28/07/12 kl 11:22

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Uflaks
    Det var iallefall synd, men med de uakseptabelt høye eksostemperaturerne som disse motorene går med når de chippes, så er det i grunnen rart at man ikke ser dette oftere. Det er tydelig at de originale saltkjølte turboventilene er gode.
    Sist endret av Batland; 28/07/12 kl 11:23

  11. #11
    Registrerte brukere Volvo_TomTom sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2010
    Sted
    Aurskog-Høland
    VCCN medlemsnummer
    1090
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er flere rundt her som problemløst har kjørt 13 mm rådene i åresvis. Det har vært ladet over 2,0 BAR og kjørt 150 km/t på 201 M.
    Det er ikke tvil om at effekten har vært godt over 400 hk, men...og det er viktig, dette har vært på lavkompmotorer hvor man har vært langt unna:
    1. Tenningsbank,
    2. Høye eksostemperaturer
    3. Latterlig lav tenning.
    Dette gir høy effekt samtidig som man belaster delene lavt i forhold til effektuttaket.

    "Vanlige" oppsett får problemer med tenningbank og høye eksostemp først og tenningsbank knekker "alt".
    jo takk for svar, men da får jo jeg spørre litt da, om hva jeg burde gjøre for å ungå å få store mengder med varme å div.. får bare si at jeg er nybegynner i dette med motor så er greit å vite litt hva man burde gjøre for å trimme mer

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2011
    Sted
    Korsvegen
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Låner denne tråden litt jeg. Hvor mye vil da rådene på en B230F Som har stått i en 740 91 modell tåle? Vil den tåle det såkalte "300hk" oppsettet?
    **Volvo 740 GL 1990 Prosjekt**

  13. #13
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Moum Vis post
    Låner denne tråden litt jeg. Hvor mye vil da rådene på en B230F Som har stått i en 740 91 modell tåle? Vil den tåle det såkalte "300hk" oppsettet?
    Akkurat samme rådene i den som i alle andre B230 f.o.m. 89.

  14. Takk Moum takket for denne posten
  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_TomTom Vis post
    jo takk for svar, men da får jo jeg spørre litt da, om hva jeg burde gjøre for å ungå å få store mengder med varme å div.. får bare si at jeg er nybegynner i dette med motor så er greit å vite litt hva man burde gjøre for å trimme mer
    Forskjellige folk vil ha forskjellige meninger om dette, men når det gjelder det motormekaniske ser jeg det slik.
    1. Det største problemet er den knøttlille originale turboen som er helt feil til en 2,3L motor hvor man ønsker performance.
    Pkt. 1 er derfor montering av en større turbo som f.eks en Turbonetics T3Super60.
    2. Når man monterer en turbo med korrekte egenskaper til motoren da reduseres trykket i eksosmanifolden. Dette gjør at man også bør redusere trykket i eksosanlegget.
    Pkt. 2 er derfor å montere 3" eksosanlegg.
    3. Nå har man redusert trykket i eksosmanifolden betydelig i forhold til originalt. Dette tillater innmontering av oppgradert kam
    Pkt. er derfor montering av A-kam eller "tilsvarende".
    Dette vil gi deg en bra effektøkning uten at du øker ladetrykket ytterligere og da unngår du temperaturproblemer.
    4. Nå er det tid for å øke ladetrykket. Man bør forberede dette ved å ta av toppen og bearbeide den i forbrenningskamrene og montere sterkere ventilfjærer.
    Hvis man ikke har mulighet for dette så bør man i stedet dreie stemplene til 76 x 4,5 mm.
    Sist endret av Batland; 28/07/12 kl 12:37

  16. #15
    Registrerte brukere Volvo_TomTom sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2010
    Sted
    Aurskog-Høland
    VCCN medlemsnummer
    1090
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Forskjellige folk vil ha forskjellige meninger om dette, men når det gjelder det motormekaniske ser jeg det slik.
    1. Det største problemet er den knøttlille originale turboen som er helt feil til en 2,3L motor hvor man ønsker performance.
    Pkt. 1 er derfor montering av en større turbo som f.eks en Turbonetics T3Super60.
    2. Når man monterer en turbo med korrekte egenskaper til motoren da reduseres trykket i eksosmanifolden. Dette gjør at man også bør redusere trykket i eksosanlegget.
    Pkt. 2 er derfor å montere 3" eksosanlegg.
    3. Nå har man redusert trykket i eksosmanifolden betydelig i forhold til originalt. Dette tillater innmontering av oppgradert kam
    Pkt. er derfor montering av A-kam eller "tilsvarende".
    Dette vil gi deg en bra effektøkning uten at du øker ladetrykket ytterligere og da unngår du temperaturproblemer.
    4. Nå er det tid for å øke ladetrykket. Man bør forberede dette ved å ta av toppen og bearbeide den i forbrenningskamrene og montere sterkere ventilfjærer.
    Hvis man ikke har mulighet for dette så bør man i stedet dreie stemplene til 76 x 4,5 mm.
    tusen takk dette var en fin oppskrift. da blir min redursert litt med temp da, siden jeg skal montere en t3/t4 og har 3" eksos så da mangler jeg egentlig å bytte kam men det tror jeg får bli senere har vikingchip ecomax bensin chip nå, 3" JT og åpent filter. så lurer jeg litt på om jeg vil oppgradere snart til "300" oppsettet.

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_TomTom Vis post
    tusen takk dette var en fin oppskrift.
    da blir min redursert litt med temp da, siden jeg skal montere en t3/t4
    har vikingchip ecomax bensin chip nå, 3" JT og åpent filter. så lurer jeg litt på om jeg vil oppgradere snart til "300" oppsettet.
    da mangler jeg egentlig å bytte kam men det tror jeg får bli senere
    Værsågod.
    Det er mange 100 forskjellige T3/T4 turboer på markedet, men hvis du monterer en som har gode egenskaper til din motor så blir det bra ja.
    Skikkelig luftfilter og 3" JT er tingen. Bensinchip er jeg ikke like overbevist om, men mange bruker dette med suksess så det er vel greit nok.
    Det er bare til å ta det litt på sikt for det blir DIN jobb å sørge for at motoren alltid får nok bensin enten på den ene eller den andre måten. nå som du får den til å puste og flytte luft.
    Sist endret av Batland; 28/07/12 kl 17:10

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var iallefall synd, men med de uakseptabelt høye eksostemperaturerne som disse motorene går med når de chippes, så er det i grunnen rart at man ikke ser dette oftere. Det er tydelig at de originale saltkjølte turboventilene er gode.
    Ja, det var synd. Var org. saltkjølt turboventil som knakk ved snilt oppsett som puster "bra" (alt er relativt) og null banking.

Lignende tråder

  1. B230Fk
    By skralt in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 30/06/11, 16:53
  2. 15g + b230fk?
    By AndreLuddvik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 11/06/11, 20:46
  3. B230fk
    By patte in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 17/01/11, 17:02
  4. B230Fk/Ft øk
    By compturbo in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 25/12/10, 03:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •