Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: problemer med kupévarmer og alarm.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard problemer med kupévarmer og alarm.

    Når jeg programmerer inn timeren på DEFA'n til gitt tid, og bilen er låst når
    kupévarmeren starter, begynner alarmen å gå. Noen som har erfaringer, evt forslag til løsning?

    dette gjelder en 98' V70.

    Takker for svar..

    mvh jørn

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    prøv å deaktiver bevegelsessensor før du forlater bilen neste gang...

    evt så kan det vere en glassknusesensor som reagerer på lyden i vifta.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    prøv å deaktiver bevegelsessensor før du forlater bilen neste gang...

    evt så kan det vere en glassknusesensor som reagerer på lyden i vifta.

    hvordan deaktiverer jeg bevegelsessensoren da? det sitter to små hull i toppen av hver B-stolpe, kan det være sånn glassknusesensorer?

  4. #4
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    tror du skulle holde inne låse opp knappen i førerdøren noen sekunder før du gikk ut av bilen eller noe i den dur. sjekk instruksjonsboken
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Innlegg
    1.230
    Antall takk

    Standard

    Det er jo litt rart at dette skal trigge alarmen din.

    En GB detektor trigges normalt av frekvensen som glass knuser på og endring i luft-trykk. Men en veldig høy glassknuselyd eller veldig stor endring i luft-trykk kan også utløse den.
    En kupevifte skal normalt ikke være nok.

    Har du bevegelsessensor i bilen og denne "ser" rett mot der varmlufta kommer inn så kan denne trigges, men jeg trodde bevegelsessensorer for bil var tilpasset sjukt høy varme pga solstek om sommeren og slikt. Men en bevegelsessensor skal reagere på kombinasjonen av bevegelse og varme, men igjen dersom det er mye bevegelse uten varme eller veldig mye varme (typisk med varmebølger) så vil den gå.

    Har du gjort en test på dette? Starter alarmen med en gang vifta drar igang så er det mest sannsynlig GB eller om alarmen starter først når bilen begynner å få litt varmluft innvendig så vil jeg tro det er bevegelsessensoren.

    Sikkert noen andre som kan mere om sensorer på bilalarm enn meg som kan fortelle mer om hvordan disse sensorene fungerer? Mine erfaringer er med alarmering av bygninger

    A

    edit: det er jo bra slitsomt å måtte skru av sensoren hver gang du parkerer bilen for natta, og det gir jo lavere sikkerhet.

  6. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lightyear Vis post
    Det er jo litt rart at dette skal trigge alarmen din.

    En GB detektor trigges normalt av frekvensen som glass knuser på og endring i luft-trykk. Men en veldig høy glassknuselyd eller veldig stor endring i luft-trykk kan også utløse den.
    En kupevifte skal normalt ikke være nok.

    Har du bevegelsessensor i bilen og denne "ser" rett mot der varmlufta kommer inn så kan denne trigges, men jeg trodde bevegelsessensorer for bil var tilpasset sjukt høy varme pga solstek om sommeren og slikt. Men en bevegelsessensor skal reagere på kombinasjonen av bevegelse og varme, men igjen dersom det er mye bevegelse uten varme eller veldig mye varme (typisk med varmebølger) så vil den gå.

    Har du gjort en test på dette? Starter alarmen med en gang vifta drar igang så er det mest sannsynlig GB eller om alarmen starter først når bilen begynner å få litt varmluft innvendig så vil jeg tro det er bevegelsessensoren.

    Sikkert noen andre som kan mere om sensorer på bilalarm enn meg som kan fortelle mer om hvordan disse sensorene fungerer? Mine erfaringer er med alarmering av bygninger

    A

    edit: det er jo bra slitsomt å måtte skru av sensoren hver gang du parkerer bilen for natta, og det gir jo lavere sikkerhet.
    Glassknusesensor har jeg løst ut mangen ganger med å skrangle med noen fastnøkler på betonggulvet. Mye rart som kan lure de sensorene, men du greier ikke å lure bort lyden om du knuser et glass.

    Bevegelsessensor reagerer på varme. Plutselig varme på et punkt kan trigge. Sakte oppvarming av store flater vil ikke påvirke sensoren.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Nesten Oslo
    Innlegg
    1.230
    Antall takk

    Standard

    Hehe! Ja plenty av måter å trigge en GB på, har klart det med å nyse en gang også, men den var latterlig sensitiv da

    A

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lightyear Vis post
    Det er jo litt rart at dette skal trigge alarmen din.

    En GB detektor trigges normalt av frekvensen som glass knuser på og endring i luft-trykk. Men en veldig høy glassknuselyd eller veldig stor endring i luft-trykk kan også utløse den.
    En kupevifte skal normalt ikke være nok.

    Har du bevegelsessensor i bilen og denne "ser" rett mot der varmlufta kommer inn så kan denne trigges, men jeg trodde bevegelsessensorer for bil var tilpasset sjukt høy varme pga solstek om sommeren og slikt. Men en bevegelsessensor skal reagere på kombinasjonen av bevegelse og varme, men igjen dersom det er mye bevegelse uten varme eller veldig mye varme (typisk med varmebølger) så vil den gå.

    Har du gjort en test på dette? Starter alarmen med en gang vifta drar igang så er det mest sannsynlig GB eller om alarmen starter først når bilen begynner å få litt varmluft innvendig så vil jeg tro det er bevegelsessensoren.

    Sikkert noen andre som kan mere om sensorer på bilalarm enn meg som kan fortelle mer om hvordan disse sensorene fungerer? Mine erfaringer er med alarmering av bygninger

    A

    edit: det er jo bra slitsomt å måtte skru av sensoren hver gang du parkerer bilen for natta, og det gir jo lavere sikkerhet.
    Ja, å skru av sensoren hver natt skulle ikke være nødvendig. Derfor man har dette, for at man skal bruke det. Men ettersom dere nevner ekstrem varme, så kan det være temperaturforskjellen som kan ha gjort sitt. Det har vært under -20 enkelte kvelder, og bilen har jo stått noen timer før DEFAen har slått automatisk inn. Jeg mener å huske at dette skjedde de to kveldene det var som kaldest.

    Jeg har testa, ved å stille inn tiden, for så å låse bilen. Men da var bilen var innvendig, så det var ikke selve starten av kupévarmen som ga utslag.

    Jeg tror det er andre forslaget ditt, om temperaturforandringene, Lightyear. Prøvde for moroskyld å teipe over sensorene i B-stolpene i går, når jeg skulle på jobb. Alarmen hadde ikke løst ut når jeg henta bilen i natt.

    Blir moro å følge litt med på dette utover, og håper på at det ikke blir vedvarende. Motor- og kupevarmer er nødvendig i denne bitende kulda

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •