Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Fikse defekt tankmåler *Enkel diagnose*

  1. #1
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard Fikse defekt tankmåler *Enkel diagnose*

    *** Oppdatert med enkel diagnose og evt. fiks ***


    De fleste 740’er har defekt tankmåling.
    Enten er det dårlig kontakt i selve måleren i instrumentpanelet, eller noe galt med giveren i tanken som forårsaker dette. Kan også være dårlig kontakt i gjennomføringen i lokket til armaturet i tanken.

    Når det gjelder instrumentene, så er det enten Yazaki (-85) eller VDO (-88) som gjelder. Hvordan forsikre seg om man har Yazaki eller VDO:



    Etter en del søking om dette emnet fant jeg en kjempe bra guide med bilder en svenske har laget, så jeg skal ikke ha noe av æren for disse bildene og mye av informasjonen som fremkommer i posten.

    Dette er en måler av Yazaki. Modeller til og med '87 har dette. I '88 kom VDO instrumenter.

    Det er ikke noe forskjell på utseende på målerne, men VDO har annerledes innmat. Den har titalls av loddepunkter på den elektriske plata, mens Yazaki har noen få (se bilde under).

    Det som det som regel er feil med når måleren ikke fungerer, er dårlig kontakt/skjøter/lodding på måleren.

    Som man ser av dette bildet (baksiden av måleren av Yazaki) så vil gammel lodding som blir ”ødelagt” resultere i forskjellige symptomer.
    Her er det bare å lodde over disse punktene på nytt og forsikre seg om god kontakt.




    Samtidig sjekke at jordingen er i orden, som går bak på instrumentpanelet på kontakt C stift nr 6.
    Man kan også kjøre måleren direkte på jord for å sjekke at måleren fungerer som den skal. Da skal den vise full tank.. (VDO instrument)



    Hvis ikke dette funker kan det være giveren på armaturen i tanken. Armaturen til venstre på bildet er fra en -88mod, mens venstre armatur er fra en -85mod. (mest reelt med en 740 nyere enn 85).


    Deet kan også være dårlig kontakt i gjennomføringen som sagt, eller den kan være knekt:



    Hvis både tankmåler og temperaturmåler svikter, kan det være spenningsregulatoren som er defekt. Den sitter bak på printplata. Noen er utskiftbare og ganske så lette å skifte ut. Spenningsstabilisatoren skal sørge for at tankmåler og tempmåler får samme spenning uavhengig av ladespenning.



    *** Oppdatert ***

    Fikset tankmåleren i fjor høst og har ment å oppdatere denne tråden, så nå tar jeg meg tid

    Det er en enkel diagnose å stille, og evt. fikse problemet.
    Først fant jeg ledningene som kommer fra tankarmaturet. De finner man i venstre hjulbrønn.





    Det er kontakten til høyre med tre ledninger. Den sorte forsvinner til høyre i bildet til jord, og den rød (til høyre på kontakten) er strøm til bensinpumpa. De to hvite med grå striper (midten og venstre på kontakten) er motstand til nivåmåleren i tanken. Jeg tok et multimeter og målte mellom disse to ledningene. Motstanden skal ligge mellom 0 og 280. Multimeteret viste 151 ohm, noe som tilsvarer litt over halv tank. Ved 0 motstand er tanken tom (yazaki instrumentpanel). På VDO tror jeg det er motstatt.
    Målingen samsvarte med triptelleren. Siden måleren i instrumentpanelet ikke fungerer, alltid er død, kjørte jeg på triptelleren som viste 30 mil. Altså konkluderte jeg med at nivåmåleren i tanken fungerer.

    Da testet jeg bensinmåleren i instrumentpanelet. Man trenger ikke demontere måleren fra instrumentpanelet, bare skru løs og dra ut hele instrumentpanelet.

    De fire skruene helt til høyre på den blå printplata er til bensinmåleren. Den nederste helt til høyre av dem er pluss strøm, den øverste helt til høyre er minus strøm/jord.



    Røsk ut 9v batteriet fra multimeteret, fest en ledningsstump til polene på batteriet (bare hold fast med fingeren) og kjør pluss til pluss og minus til minus fra batteriet til skruene på bensinmåleren. Da skal måleren gå fra dette:



    Til dette:



    Siden det ikke er noe motstand og 0 ohm altså er tom tank, går måleren fra død til tom tank. Dette fortalte meg at måleren ikke er defekt. Altså får ikke måleren strøm.
    (merk at på VDO instrumentpanel skal måleren vise full tank ved 0 ohm hvis jeg ikke husker helt feil)

    Tror printplata er synderen mtp sprekk eller noe slikt som kutter strømmen til bensinmåleren. Uansett, jeg hentet strøm direkte fra et uttak på instrumentpanelet og kjørte jord til jord på et annet punkt slik:



    Voila! Du har en fungerende bensinmåler!

    Dette har fungert knirkefritt siden det ble fikset i fjor høst.




    Håper dette kan være til hjelp
    Sist endret av Aalsen; 21/06/21 kl 10:40
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  2. #2
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    problemet pleier også å være i gjennomføringen til tankarmaturet der ledninger irrer istykker. har tankmåler t.v har fungert siden 1985 men tankarmaturet be byttet da bensinpumpen slutta å fungere pga gjennomføringen

  3. Takk Aalsen takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Aha. Godt å vite da det ikke nødvendigvis er noe med pumpa selv om releet og sikringen er i orden

    Her har gjennomføringen knekt
    Sist endret av Aalsen; 29/04/12 kl 10:19
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  5. #4
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PVT Vis post
    problemet pleier også å være i gjennomføringen til tankarmaturet der ledninger irrer istykker. har tankmåler t.v har fungert siden 1985 men tankarmaturet be byttet da bensinpumpen slutta å fungere pga gjennomføringen
    Ja, det "beste" er vel at tankmåleren dauer helt, for da er det som regel at måleren ikke får strøm/signal. Hvis den funker litt og hengerseg opp o.l. så er det som regel loddepunktene på selve måleren. Litt mer knot og pirk å fikse
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  6. #5
    Registrerte brukere OleE sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    110
    Antall takk

    Standard

    Fint at noen tar opp dette. Min tankmåler funka av og til for noen måneder siden. så sluttet den å virke helt. nå har jeg kjørt i noen måneder uten, vil det si den ikke får strøm/kontakt?
    what to do?

  7. #6
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Antageligvis ja. Er enten dårlige loddinger eller armaturen. Jeg ville prøvd å loddet aktuelle dårlige loddinger på selve tankmåleren da det som regel er her problemet ligger. Prøv å skru ut selve bensinmåleren og sjekk loddingene bak på denne. Ikke vits i å gå over ALLE loddingene på hele instrumentpanelet da bare bensinmåleren er problemet
    Hvis det ikke blir bedre etter dette ville jeg sjekket gjennomføringen evt. byttet hele armaturen.

    Har hørt man kan kjøre tankmåleren rett på jording, og da skal måleren vise fullt uansett. Hvis den gjør dette funker måleren og armaturen er problemet, men dette har jeg ikke peiling på..


    Se på bildene her og prøv å følg tipsene Let me know how it goes
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  8. #7
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Noen som har en tankmåler som funker? Eller som har loddet/fikset en VDO tankmåler?

    Loddet et punkt det var sprekk i, men måleren er fremdeles så høyt oppe den kommer (dårlig lodding av meg?)

    For et par dager siden fulgte måleren gassen og var som en turtallsteller Ellers er den enten full, tom eller viser kvart tank. Da jeg begynteå få lite bensin, viste den riktig. I alle fall en stund.



    Kan ikke være spenningsregulater vel, da burde vel tempmåler også vært rar?
    I og med at den viste litt riktig, funker vel giveren i tanken..?
    Tips om hvor jeg skal se etter dårig jord annet enn instrumentpanelet?

    Dere som har fikset dette før, tips!?
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  9. #8
    Registrerte brukere Chris sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2011
    Sted
    Åmot
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    På 740'n min går tankmålern til fult akkurat når jeg skrur på tenninga, så detter den til bånn. Tror du det er armaturet da ?

    Chris
    Volvo 240GL B230F 1991 (Prosjektbil)
    Volvo 740 V8 1988 (Prosjektbil)

  10. #9
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Chris Vis post
    På 740'n min går tankmålern til fult akkurat når jeg skrur på tenninga, så detter den til bånn. Tror du det er armaturet da ?

    Chris
    Nei, da ville den nok vist feil til tider. Hvis den er helt død etter start kan det hende du har dårlig jord et sted.
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  11. #10
    Registrerte brukere Chris sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2011
    Sted
    Åmot
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard Fikse defekt tankmåler

    Okei, får gå over jordingspunktene.
    Volvo 240GL B230F 1991 (Prosjektbil)
    Volvo 740 V8 1988 (Prosjektbil)

  12. #11
    Registrerte brukere vegarols1 sin avatar
    Medlem siden
    29. jan. 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard Fikse defekt tankmåler

    Hvordan ser den regulatoren ut?
    Volvo 850 2,5 10v (Bruksbil)

    Volvo 940 2,3 (Påbegynt prosjekt)

    Jag rullar!

  13. #12
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Det er jeg ikke helt sikker på. Skal være en liten klump bakpå instrumentpanelet

    Hvis både tankmåler og tempmåler svikter kan det være denne ja
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  14. #13
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Litt usikker på om det er samme armaturet til 940 som på 740, men jeg kan legge til at Volvo selger armatur til 940.
    Dette armaturet var revidert tre ganger sa kundebehandleren når jeg handlet til min for to årsiden, nye versonen er i plast og har en annen utforming på ledningsgjennonmføringene.

    Ny versjon til venstre og gammel til Høyre

    Sist endret av Espen-K; 20/02/13 kl 12:11
    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  15. Takk Aalsen takket for denne posten
  16. #14
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Kor mykje kostar dei?
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  17. #15
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OleE Vis post
    Fint at noen tar opp dette. Min tankmåler funka av og til for noen måneder siden. så sluttet den å virke helt. nå har jeg kjørt i noen måneder uten, vil det si den ikke får strøm/kontakt?
    what to do?
    Eg har samme problemet på 940en min som du hadde, den virkar av og til og av og til ikkje.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  18. #16
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Hvis måleren funker av og til, så er det nesten garantert selve bensinmåleren som er defekt. Det samme hvis den av og til skulle vise riktig, eller holder seg på full eller tom tank.

    Hvis den ikke funker i det hele tatt, ville jeg prøvd et annet instrumentpanel eller noe for å se om det går strøm til bensinmåleren bare for å være sikker. Uansett er det høyst sannsynlig bensinmåleren som er defekt.

    90% av gangene er det måleren som er defekt, 10% av gangene er det giveren i tanken.


    Hvis man har VDO instrumentpanel, kan man glemme å lodde punkter på bensinmåleren.

    Har man Yazaki derimot, kan det være en enklere fiks, så sant ingen komponenter er defekt.
    Sist endret av Aalsen; 24/05/13 kl 12:27
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. april 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    hei! jeg har en 740 88modell. vdo instrument. bensinmåleren min var helt død. så nå har jeg kjøpt et nytt komplett instrumentpanel.som alt skulle fungere på. så jeg byttet alle kontakter og det er på riktig plass. når jeg skrur på tenningen så viser bensinmåleren full tank, og når jeg starter synker den i bunn. hva er feil? takk for svar!!

  20. #18
    Registrerte brukere kjellt sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    1.305
    Antall takk

    Standard

    oppat

  21. #19
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Er dette Yazaki eller VDO indikator? Kommer fra en 1986-modell 740 turbo med ekstra bensintank. Instrumenthuset er produsert sent i 1985. Har reparert loddepunkt som har sprekt og byttet ut elektrolyttkondensatorene. Kan konstantere at indikatoren fungerer, alt av loddepunkt og slikt bak på instrumenthuset er også i orden. Da er nok feilen bak i tanken.


  22. #20
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    opp
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

Lignende tråder

  1. Defekt tankmåler 940
    By grottuum in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 04/01/12, 20:29
  2. Tankmåler
    By mathisen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 27/01/11, 17:49
  3. Fikse "defekt" display utetemperaturmåler.
    By Christian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 31/10/10, 19:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •