Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  69
Side 12 av 13 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 276 til 300 av 325

Tråd: LØSNING: Oppgradering til DAB-radio i XC70 2008/2009 modeller uten prep.kabel

  1. #276
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Finnes ikke dum spørsmål Med knapper i ratt kan jeg kun justere volum. Men har lagret DAB enhet med frekvens 87.5 på radion.
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  2. #277
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    All respekt til Saga Per !!! Ikke mange som setter seg inn i temaet og prøver å finne løsninger. ..
    Fant ut at bilen min er ikke forberedt for DAB.
    Synes det er alt for mye styr å legge kabler rundt I hele bilen bare for at det ser mest original ut. Men det er vel smak og behag. For min del er det viktig at ting fungerer

    Kjøpte en Tiny C3 DAB enhet og installerte den i bilen min. Det tok to timer og fungerer helt perfekt. Var litt vanskelig å gjemme antenne- og strøm kabel. Men er meget fornøyd nå. Antenne er limet på høyre side på vindrute og kabeln gjemt bak a-stolpe og midtdelen av dashbordet. Samme med strømkabel. Den er gjemt bak midtkonsolen og koblet til strøm bak 12 volt uttak I konsollen.
    Har 43 DAB+ kanaler med meget god lyd uten noe som helst skraping. Fungerer utmerket også i tunneler og feks p-hus.
    I tillegg er mobilen min koblet til enheten, slik at jeg kan bruker den som handsfree.
    Å spille Mp3 filer via blåtann går meget bra. Men det er også mulig å bruke aux.
    Hele greie var et tilbud i Sverige for 799,-
    Selvfølgelig har jeg nå et "dings" i dashbordet, monterte den på høyre side av start/stopp knappen.

    Kan virkelig anbefale denne løsning for alle som ikke gidder å bruke timer og mye penger for en "original" løsning
    Hei, opprett gjerne egen tråd med din installasjon som tema slik at original installasjon og andre 3.parts-løsninger får egne tråder. Bra presentasjon du har laget!
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  3. Takk orfaman68 takket for denne posten
  4. #278
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool

    Har du planer om å ettermontere original DAB-radio i bilen din? Etter prosjektet med ettermontering av DAB-radio har jeg en del stæsj som plugger og kabler som selges til interesserte. Driver du å fikler med et DAB-prosjekt så trenger du kanskje noen av disse delene.

    Jeg har også originale Volvo kabelsko for sikringsboks ved D-stolpen (kr 25 pr stk).

    Send PM og vis til bokstav på bildet og navn på objekt og antall du ønsker. Jeg sender i brev med porto kr 35 i tillegg til pris for delene.



    A: Fakra mørk rød D-kode han og hun, kr 35 for begge

    B: Fakra blå C-kode han og hun, kr 35 for begge

    C: Fakra svart A-kode hun, kr 35

    D: SMB han med hylse og senterpinne for montering på antennekabel RG58 (3 stk), kr 35 pr stk

    E: Fakra sennepsgul K-kode hun, kr 35

    F: SMB han med hylse og senterpinne for montering på antennekabel RG174 (6 stk), kr 35 pr stk

    G: Fakra grå G-kode hun (3 stk), kr 35

    H: Fakra grå G-kode han med hylse og senterpinne for RG174-kabel (2 stk), kr 35 pr stk

    I: Fakra grønn nøytral kode han, kr 35

    J: Fakra grønn nøytal kode med hylse og senterpinne for RG58-kabel (2 stk), kr 35 pr stk

    K/N: Skjøtekabel Fakra hun til SMB han (4 stk), 2 uten plugg og 2 med grå plugg, kan evt ta av pluggene, du kan sette på standard grønn universal Fakra-plugg, kr 75 pr kabel

    L: Skjøtekabel Fakra (hvit) hun til SMA hun (1 stk), Fakra-plugg kan byttes til annen farge, kr 75

    M: Skjøtekabel Fakra hun (grønn nøytral kode) til SMA hun inkl overgang til SMA han (1 stk), Fakra-plugg kan byttes til annen farge, kr 75
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  5. Takk Taggen takket for denne posten
  6. #279
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. juli 2015
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Hi,

    Firstly, apologies for writing in English - I am from the UK.

    I have been following the thread for your DAB upgrade (using Google Translate) as I am hoping to do something similar myself on my MY13 V40 D2 which was built without the 'DAB Prep' option.

    There are 2 antenna inputs on the DABM module as DAB has 2 different frequency bands allocated to it - VHF Band III (174-229Mhz, just above the FM radio band, and so is sometimes called 'DAB FM') and L-Band (1452-1492Mhz, in the middle of the 2 GSM mobile bands). The L-Band frequencies were supposed to be a worldwide standard but apart from a few countries it hasn't been used. In the UK it was used for some test broadcasts, but our DAB transmitter network only operates in the VHF/FM band.

    The DABM supports both bands (in the upper right corner of the label on the front panel it shows the 2 frequency bands), which is why it has 2 seperate antenna inputs.

    The VHF input comes from the amplifier module connected to the window antenna. On some cars, like the V40, the amplifer module has 2 outputs (FM and DAB) from a common window antenna, as the frequency bands are close enough to be received from the same antenna.


    The L-Band input comes from the receiver in the sharks fin. As L-band is much higher frequency it uses a smaller antenna (very similar to a GSM antenna) which is why it's mounted in the sharks fin with the other high-frequency antennae that work best when mounted outside the car.

    I don't know about Norway, but as the UK hasn't used the L-Band frequencies for DAB so far (I believe the frequencies have actually been sold off for other uses) the shark fin DAB antenna is effectively redundant here anyway. From what I have read the few countries that did use L-Band for DAB have started migrating services back to VHF Band III instead (although L-Band works OK for cars with an external antenna, the higher frequencies do not propagate as well through buildings for home reception as the VHF band frequencies)

    Even if Norway does use L-Band for DAB, I don't think connecting your second VHF-band antenna to to the DABM's L-Band input will do anything, as the antenna is tuned for a much lower frequency band.

    On my V40, the upgrade is more complicated as the
    MOST
    bus needs to be taken from the
    AUD
    module under the front seat to the DABM in the boot, which would probably require custom fibres to be made. Similarly there is no power or antenna wiring present in the mounting location in the boot. The V40's FM/DAB antenna amplifier is mounted in the tailgate, and a second coax cable and FAKRA connection is fed from the amplifier through the right-hand tailgate loom into the car to connect to the DABM. Unfortunately the version of the tailgate loom in my car does not have this extra connection either, so I would need to add it myself or obtain the complete tailgate loom, along with the required FM/DAB amplifier module.
    Sist endret av buzby; 06/07/15 kl 23:07

  7. Takk SagaPer takket for denne posten
  8. #280
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool

    Sitat Opprinnelig postet av buzby Vis post
    Hi,

    Firstly, apologies for writing in English - I am from the UK.

    I have been following the thread for your DAB upgrade (using Google Translate) as I am hoping to do something similar myself on my MY13 V40 D2 which was built without the 'DAB Prep' option.

    There are 2 antenna inputs on the DABM module as DAB has 2 different frequency bands allocated to it - VHF Band III (174-229Mhz, just above the FM radio band, and so is sometimes called 'DAB FM') and L-Band (1452-1492Mhz, in the middle of the 2 GSM mobile bands). The L-Band frequencies were supposed to be a worldwide standard but apart from a few countries it hasn't been used. In the UK it was used for some test broadcasts, but our DAB transmitter network only operates in the VHF/FM band.

    The DABM supports both bands (in the upper right corner of the label on the front panel it shows the 2 frequency bands), which is why it has 2 seperate antenna inputs.

    The VHF input comes from the amplifier module connected to the window antenna. On some cars, like the V40, the amplifer module has 2 outputs (FM and DAB) from a common window antenna, as the frequency bands are close enough to be received from the same antenna.


    The L-Band input comes from the receiver in the sharks fin. As L-band is much higher frequency it uses a smaller antenna (very similar to a GSM antenna) which is why it's mounted in the sharks fin with the other high-frequency antennae that work best when mounted outside the car.

    I don't know about Norway, but as the UK hasn't used the L-Band frequencies for DAB so far (I believe the frequencies have actually been sold off for other uses) the shark fin DAB antenna is effectively redundant here anyway. From what I have read the few countries that did use L-Band for DAB have started migrating services back to VHF Band III instead (although L-Band works OK for cars with an external antenna, the higher frequencies do not propagate as well through buildings for home reception as the VHF band frequencies)

    Even if Norway does use L-Band for DAB, I don't think connecting your second VHF-band antenna to to the DABM's L-Band input will do anything, as the antenna is tuned for a much lower frequency band.

    On my V40, the upgrade is more complicated as the
    MOST
    bus needs to be taken from the
    AUD
    module under the front seat to the DABM in the boot, which would probably require custom fibres to be made. Similarly there is no power or antenna wiring present in the mounting location in the boot. The V40's FM/DAB antenna amplifier is mounted in the tailgate, and a second coax cable and FAKRA connection is fed from the amplifier through the right-hand tailgate loom into the car to connect to the DABM. Unfortunately the version of the tailgate loom in my car does not have this extra connection either, so I would need to add it myself or obtain the complete tailgate loom, along with the required FM/DAB amplifier module.
    Hi Buzby, I really appreciate your writeup on this subject. Your information on antennas is really clearyfying. Now everybody with a V70/XC70 2008-2011 knows that the original DAB-antenna in right rear windows is all you need to reeceive DAB-broadcast in Norway (plus exchange of antenna amplifier). In my car there is also a Low-band antenna connected to the Low-band antenna input on the DAB-module. Nice to have. :-)

    I recommend to start a thread in the V40 forum describing your project. In English. I think this will be of good value for our forum users. Or start a thread in an English forum and keep us updated along the road.

    Fibre optics: I think there is a user called Skripis in this forum who has has a project on connecting fibre optics from sound amplifier beneath front passenger seat to the booth. Send him a PM and ask him what kind of fibre optics he bought on eBay. I think it was some sort of Porche optics which will fit in a Volvo.

    Looking forward to follow your project.

    PS: I have a sortiment of Fakra plugs for sale: http://forum.vccn.no/showthread.php?...r-DAB-prosjekt.

    For norske lesere: Denne informasjonen betyr at det kun er original DAB-antenne i høyre bakrute som er viktig for DAB-mottak i bilen. Haifinnen på taket er originalt satt opp for det såkalte Low-band i DAB og er pt ikke i bruk i Norge. I min beskrivelse av løsning har jeg brukt en kort stavantenne fra Connects2 med ekstern strømforsyning montert øverst i venstre bakrute.
    Sist endret av SagaPer; 07/07/15 kl 19:25
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  9. Takk GLTOslo, Trond E. takket for denne posten
  10. #281
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juli 2015
    Sted
    Halden
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    En fantastisk tråd.....!!
    Volvo har ikke funnet løsningen på tre-fire år men SagaPer ordner og rigger for oss her på forumet.... HÆRLIG!!
    Jeg er nettopp blitt medlem her og dette var første tråden som fattet interesse.
    Har en 2011 inport fra sverige og der er det selvfølgelig ikke noe DAB-prep, heller ikke sub så da er spørsmålet hvor er det orginale knutepunktet for fiber til dab/ sub-enhetene?, jeg vet att en kan lage en t-splitt på radiodelen under p-setet
    For det blir orginal dab i min V70 også
    På forhånd takk for svar.
    Sist endret av Trond E.; 09/07/15 kl 05:06

  11. #282
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Takk takk. Det er alltid kjekt å finne ut av ting.

    Når det gjelder fiberkabel fra forsterket under passasjersetet foran: kontakt bruker Skripis her i forumet. Han hadde en plan for installasjon av original DAB-radio i sin bil og hadde kjøpt fiberkabel med plugger på eBay. Denne kabelen passet visstnok til Porsche men har samme plugger som til Volvo. Mulig at du trenger fibersplitter i tillegg (se min tråd der fibersplitter er brukt mellom
    SUB
    og DAB-modul bak i bilen).

    Vi ser frem til beskrivelse av prosjekt i bil uten original
    SUB
    . Husk bilder og steg-for-steg beskrivelser med materialer og evt delenummer.

    Lykke til.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  12. Takk Trond E. takket for denne posten
  13. #283
    Registrerte brukere skripis sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Fiberkoblingene er like på flere bilmerker, det finnes hovedsakelig to standarder. De fleste europeiske bruker samme standard som Volvo. Husker ikke i farten hva "vår" standard heter.
    HAr ikke fått gjort så mye mer med installasjon i min bil, men har snakket med en kamerat som er mekaniker på Volvo. Han kunne fortelle at de har utstyr til å lage fiber fra scratch.....

    Det eneste jeg trenger nå er antenneforsterkeren fra bil med DAB, så er det tut&kjør. Forstår ikke hvorfor Volvo bruker så tid på dette.

    NB: jeg er overbevist om at det er venstre vindu som har DAB-mottak, ikke høyre. Mer om det senere når jeg får anledning til å teste med eget utstyr.

  14. Takk Trond E. takket for denne posten
  15. #284
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juli 2015
    Sted
    Halden
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Var innom volvo i dag, og der fikk jeg inspisere vida.
    Jeg ser ikke noe problem med å ettermonter Sub og DAB i min bil. Di var uthaket grå men det er jo pga. Att di ikke er aktive, så jeg er Optimist.
    Skal å sjekke høggern i neste uke på let etter dele
    V70 Momentum 1,6D (D2)-2011

  16. #285
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skripis Vis post
    Hei.

    Fiberkoblingene er like på flere bilmerker, det finnes hovedsakelig to standarder. De fleste europeiske bruker samme standard som Volvo. Husker ikke i farten hva "vår" standard heter.
    HAr ikke fått gjort så mye mer med installasjon i min bil, men har snakket med en kamerat som er mekaniker på Volvo. Han kunne fortelle at de har utstyr til å lage fiber fra scratch.....

    Det eneste jeg trenger nå er antenneforsterkeren fra bil med DAB, så er det tut&kjør. Forstår ikke hvorfor Volvo bruker så tid på dette.

    NB: jeg er overbevist om at det er venstre vindu som har DAB-mottak, ikke høyre. Mer om det senere når jeg får anledning til å teste med eget utstyr.
    Hvis du leser tråden min om antenner i rutene bak så vil du se følgende fakta:

    1. Bil uten DAB har antenneforsterker over venstre bakrute med to plugger tilkoplet. FM-radio fungerer.
    2. Ingen antenne i høyre bakrute er tilkoplet. Det ligger kabel fra høyre bakrute over taket til venstre bakrute (gul Fakra-plugg).
    3. Bytter man antenneforsterker til type med DAB-støtte så får man ikke DAB-signal før man kopler til kabel fra høyre bakrute.
    4. Alle koplingsskjema som jeg har studert understøtter denne fremstillingen. Har du annen forklaring så kan du godt dokumentere dette.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  17. Takk Trond E., Taggen takket for denne posten
  18. #286
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. juli 2015
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Hi Buzby, I really appreciate your writeup on this subject. Your information on antennas is really clearyfying. Now everybody with a V70/XC70 2008-2011 knows that the original DAB-antenna in right rear windows is all you need to reeceive DAB-broadcast in Norway (plus exchange of antenna amplifier). In my car there is also a Low-band antenna connected to the Low-band antenna input on the DAB-module. Nice to have. :-)

    I recommend to start a thread in the V40 forum describing your project. In English. I think this will be of good value for our forum users. Or start a thread in an English forum and keep us updated along the road.

    Fibre optics: I think there is a user called Skripis in this forum who has has a project on connecting fibre optics from sound amplifier beneath front passenger seat to the booth. Send him a PM and ask him what kind of fibre optics he bought on eBay. I think it was some sort of Porche optics which will fit in a Volvo.

    Looking forward to follow your project.
    Thank you (Takk) SagaPer. I am glad my information was of some help. I am a member of the Volvo V40 Club Forums, so if the project goes ahead I will document it on there and link over to it. However, I am having problems tying to get hold of the sections of the wiring harnesses. For the tailgate harness and antenna amplifier a crash-damaged tailgate would be the ideal donor, but I haven't been able to find one with the DAB version of the harness so far. I will probably have to buy a complete tailgate (£200-250), swap the parts over with mine and try to sell the rest of the tailgate.

    The sections of the wiring harness that connect to the DAB module (2-pole power,
    MOST
    fibre and the dual Fakra antenna connector) are proving even harder to get hold of, despite the fact that they can come off any Volvo model that uses the DAB module (for example, I think you took your power connector from a V70?). It seems that car breakers in the UK are very reluctant to sell anything that does not just unbolt from the car, and the safety regulations at the yards prevent the customer from going in to remove parts themselves. If I had found your thread earlier I would have bought the
    MOST
    fibre harness from the V70 that you had for sale, as it looks to be just about the correct length for the V40.

    Regarding
    MOST
    fibres and connectors, Skripis is correct in that there are 2 main manufacturers - Yazaki and Tyco/TE. The connectors look similar, but they are not compatible with each other (I think Yazaki plugs will fit into a Tyco socket but a Tyco plug does not fit into a Yazaki socket). They use different ferrules on the end of the fibres too, so the fibres are not interchangeable between the connectors either. Tyco connectors are used by Audi/VW, BMW, Volvo, Jaguar and Land Rover. Yazaki connectors were used on older Porsches (< 2003), but Porsche then changed over to use Tyco. Mercedes initially used the D2B optical bus with a unique connector, but when they changed over to
    MOST
    Bus they also used Tyco connectors.

    I have been quoted £245 by a Volvo dealer for the V40 DAB Module retrofit kit (part no. 31330337), which consists of just the module and mounting plate. Is this expensive compared to what your module cost?
    Sist endret av buzby; 13/07/15 kl 19:49

  19. #287
    Registrerte brukere skripis sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Hvis du leser tråden min om antenner i rutene bak så vil du se følgende fakta:

    1. Bil uten DAB har antenneforsterker over venstre bakrute med to plugger tilkoplet. FM-radio fungerer.
    2. Ingen antenne i høyre bakrute er tilkoplet. Det ligger kabel fra høyre bakrute over taket til venstre bakrute (gul Fakra-plugg).
    3. Bytter man antenneforsterker til type med DAB-støtte så får man ikke DAB-signal før man kopler til kabel fra høyre bakrute.
    4. Alle koplingsskjema som jeg har studert understøtter denne fremstillingen. Har du annen forklaring så kan du godt dokumentere dette.
    Jeg forsøker ikke å kverulere, men ser at vi kanskje har forskjellig oppsett på våre biler.
    Min høyre rute har en antennekrets, den er merket AM/FM oppe i høyre hjørne og den er tilkoblet antenneforsterkeren. Den venstre ruten har ingen merking, men følger jeg de to trådene ser man tydelig at det er snakk om to separate kretser. Den ene er identisk med kretsen i høyre rute, den andre er kortere og tydelig ment for ett høyere frekvensbånd. Begge kretsene er koblet til antenneforsterkeren.

  20. #288
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skripis Vis post
    Jeg forsøker ikke å kverulere, men ser at vi kanskje har forskjellig oppsett på våre biler.
    Min høyre rute har en antennekrets, den er merket AM/FM oppe i høyre hjørne og den er tilkoblet antenneforsterkeren. Den venstre ruten har ingen merking, men følger jeg de to trådene ser man tydelig at det er snakk om to separate kretser. Den ene er identisk med kretsen i høyre rute, den andre er kortere og tydelig ment for ett høyere frekvensbånd. Begge kretsene er koblet til antenneforsterkeren.
    Hei, jeg mener ikke at du kverulerer. Det er sikkert som du sier at bilene er satt opp ulikt. La oss prøve å finne ut hva som skiller disse bilene slik at vi kan forstå hva som gjør at bakrutene har ulike antennesystem. Du kjenner spekken på min bil så prøv gjerne å sette opp en sammenligning for årsmodell, variant, radio, telefon, navigasjon,
    RSE
    , DAB-prep etc. Dette kan være viktig informasjon for de som skal i gang med ettermontering.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  21. Takk Trond E. takket for denne posten
  22. #289
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2012
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte meg en Tiny Audio C3 for å teste, fikk litt dårlig mottak til tider.. Ser på nettsiden at de jorder glassantennene (http://www.ttmicro.no/Forside/Radio/...88-p0000003790). Finnes det en beskrivelse på hvordan en kan ta av "dekslet" på vindusstolpen? Gjerne for de bak bakdørene og.. Har en ulyd der.

  23. Takk Aleks_ takket for denne posten
  24. #290
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2012
    Sted
    Skedsmo
    VCCN medlemsnummer
    924
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mojito71 Vis post
    Kjøpte meg en Tiny Audio C3 for å teste, fikk litt dårlig mottak til tider.. Ser på nettsiden at de jorder glassantennene (http://www.ttmicro.no/Forside/Radio/...88-p0000003790). Finnes det en beskrivelse på hvordan en kan ta av "dekslet" på vindusstolpen? Gjerne for de bak bakdørene og.. Har en ulyd der.
    Fjern dekselet på A-stolpen(det lille ganske langt opp). Bak det sitter det en torx-skrue du må fjerne. Også er det bare å forsiktig dra det løs.
    M18 Volvo V90 T8 R-Design
    M09 Volvo V50

  25. #291
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Leste akkurat gjennom hele tråden. Så det var en ting som aldri ble besvart: hva som ligger klart i biler md dab-prep. Det ligger ett sort lite kontaktstykke med strøm (samme som du kjøpte hos høggern). To antennekabler (en grå og en hvit). Og most-kabel for de som ikke har sub hvor det må monteres skjøtekabel som beskrevet tidligere her. I tilegg ligger det ett stort grønt kontaktstykke og ett grått kontaktstykke som ikke har noe med dab og gjøre.
    Har tittet på en god den v70er uten prep og alle ser like ut. En antennekabel + de to kontaktene som ikke har noe med dab og gjøre, og resten mangler.

    Jeg har fundert på å prøve på noe lignende selv men ikke turt å starte fordi jeg ikke visste om jeg fikk programert det etter montering. Nå som jeg vet det går kommer jeg til å kjøre på.

    Fint at noen tar på seg jobben med å teste.

  26. Takk Trond E. takket for denne posten
  27. #292
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en DAB modul signert FoMoCo (kommer fra noe helt annet enn Volvo), kan denne potensielt brukes i en V70 for dab-ombygging?



    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  28. #293
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Jeg har en DAB modul signert FoMoCo (kommer fra noe helt annet enn Volvo), kan denne potensielt brukes i en V70 for dab-ombygging?



    Det er helt umulig å svare på spørsmålet ditt. DABM i Volvo er produsert spesielt for Volvo og meg bekjent finnes det ikke åpen tilgang på teknisk spesifikasjon for modulene. Kontakter og tilkoplinger er nok like på denne boksen og på Volvo-boksen.

    Her er bilde av DABM for DAB+ for V70/XC70 2008-2011 (mulig høyere modeller også).

    Sist endret av SagaPer; 24/05/16 kl 18:08
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  29. #294
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Til dere som lurer på å legge fiberkabel fra forsterker i V70/XC70 og bak til DAB-modul:

    Kan man faktisk bruke Volvo sin originale
    MOST
    -splitt ved forsterker og en 100 cm fiber med han-hun bak til DABM? Ønsker man å installere original
    SUB
    så kan man også bruke en original fibersplitt bak ved
    SUB
    (mellom
    SUB
    og DABM).

    Bilde av Volvo original fibersplitt med varenummer VO31254947, ledningsmatta, kr 450:




    Eksempel på ferdig skjøtekabel på 100 cm fra Kina: http://www.ebay.com/itm/
    MOST
    -Optical...-/262294588420
    .

    Da drar man ut fiberkabel (han) i forsterker, kopler denne til hun-plugg i splitter, setter han-plugg i splitter i forsterker, og plugger i andre enden med han-plugg i hun-plugg i skjøtekabel som går bak til DAB-modul. Der koples han-plugg i DABM.

    Man kan selvsagt få laget en komplett kabel i Norge med aktuelle plugger og riktig lengde om man har tilgang til verktøy og materialer.


    Noen kommentarer til dette? Noen som har laget en komplett kabel? Pris?
    Sist endret av SagaPer; 06/06/16 kl 20:00
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  30. #295
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Hei. Frydenbø sier min bil ikke er klar for DAB, men skal DAB komme opp som grå i Vida da?
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  31. #296
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    Hei. Frydenbø sier min bil ikke er klar for DAB, men skal DAB komme opp som grå i Vida da?
    Det vi har sett så langt i forskningen på ettermontering av DAB-radio i V70/XC70 er at DABM kommer opp i
    VIDA
    når denne modulen er koplet til
    MOST
    -nettet. Den er da grå til software er installert.

    Har du en 2003 XC90? Da kan jeg ikke svare på dette med DAB og hvordan det skal se ut i
    VIDA
    . Det jeg kan si et det finnes et firma som jobber med å finne en løsning med ettermontering i XC90 der man integrerer løsningen i eksisterende audio med betjening via bilens knapper og menyer. Det kommer mer info om dette senere.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  32. #297
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Hei, glemte å nevne at dette er en 2011 V70 levert til leaseplan i sin tid.


    Iphone Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  33. #298
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    Hei, glemte å nevne at dette er en 2011 V70 levert til leaseplan i sin tid.


    Iphone Tapatalk
    Ok. Har du sjekket om det finnes DABM montert i bilen med tilkopling til fiber (
    MOST
    -nett)?

    Sjekk evt brakett midt bak baksetet under golv i bagasjerom med evt tilkoplinger. Ta bilde om du finner noe?
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  34. #299
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Finner ingenting montert bak :/


    Iphone Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  35. #300
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juni 2016
    VCCN medlemsnummer
    1704
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Til dere som lurer på å legge fiberkabel fra forsterker i V70/XC70 og bak til DAB-modul:

    Kan man faktisk bruke Volvo sin originale
    MOST
    -splitt ved forsterker og en 100 cm fiber med han-hun bak til DABM? Ønsker man å installere original
    SUB
    så kan man også bruke en original fibersplitt bak ved
    SUB
    (mellom
    SUB
    og DABM).

    Bilde av Volvo original fibersplitt med varenummer VO31254947, ledningsmatta, kr 450:




    Eksempel på ferdig skjøtekabel på 100 cm fra Kina: http://www.ebay.com/itm/
    MOST
    -Optical...-/262294588420
    .

    Da drar man ut fiberkabel (han) i forsterker, kopler denne til hun-plugg i splitter, setter han-plugg i splitter i forsterker, og plugger i andre enden med han-plugg i hun-plugg i skjøtekabel som går bak til DAB-modul. Der koples han-plugg i DABM.

    Man kan selvsagt få laget en komplett kabel i Norge med aktuelle plugger og riktig lengde om man har tilgang til verktøy og materialer.


    Noen kommentarer til dette? Noen som har laget en komplett kabel? Pris?

    Stemmer denne tegningen her:
    MOST
    oppsett.pdf

Side 12 av 13 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Forskjell på 2008 og 2009 xc70 d5
    By jatsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 31/12/11, 15:58
  2. Serviceintervaller på 2009 xc70 D5
    By jatsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 06/12/11, 23:47
  3. Oppgradering av radio/høytalere i S40N
    By Mats in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 22/07/10, 21:46
  4. Oppgradering av XC70 understell, bremser?
    By RoJo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 23/06/10, 15:39

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •