Brukere som er tagget i denne tråden

Side 1 av 13 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 325

Tråd: LØSNING: Oppgradering til DAB-radio i XC70 2008/2009 modeller uten prep.kabel

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool LØSNING: Oppgradering til DAB-radio i XC70 2008/2009 modeller uten prep.kabel

    Jeg har en Volvo XC70 Summum 2009 modell uten DAB forberedelse. Dette vil si at den som bestilte bilen ny ikke valgte en opsjon som gjør at man senere kan oppgradere til DAB-radio ved å kjøpe oppgraderings-kit. Mulighet for valg av DAB prep som opsjon gjaldt på 2008 og 2009 modellene. Fra 2010 modellene lå DAB prep inne som standard.

    Skrev en e-post til Volvo Personbiler Norge den 14. februar 2012:

    Til Volvo Norge.

    Hei, jeg har tidligere fått beskjed om at radioen i min bil ikke kan oppgraderes til DAB pga manglende prep kabel i produksjon.

    I 2017 slukkes FM-nettet i Norge. Hva gjør Volvo for at min bil og tilsvarende modeller vil ha en fungerende radioløsning?

    Har Volvo funnet en løsning pr dato og kan denne eventuelt ettermonteres i min bil? VIN nr: YV1B....................
    Fikk dette svaret fra Volvo Personbiler Norge den 15. februar 2012:

    Hei, takk for din henvendelse. I dag finnes dessverre ingen løsning på hvordan man skal kunna konvertere nåværende FM radio til DAB idag. Det jobbes i Gøteborg med å se på ulike løsninger.

    Med vennlig hilsen
    Anne Berit Austheim Ohme

    Kundesupport

    Volvo Personbiler Norge AS
    Lienga 2
    N-1411 Kolbotn
    Norway
    Min lokale Volvo-forhandler (Frydenbø) er helt overbesvist om at Volvo kommer opp med løsninger som gjør at man kan oppgradere til DAB.

    Noen her inne som jobber på Volvo som vet noe mer om "DAB-prosjektet" hos Volvo i Göteborg?
    Sist endret av SagaPer; 25/03/15 kl 19:42
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Info om dette vil ikke slippes før de har en løsning, men er ganske sikker på at de gjennomfører dette!
    Så eneste å gjøre pr. dags dato er å være tålmodig.
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  3. #3
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool Boks og kabel under baksetet på XC70 2009

    Jeg har tidligere stilt spørsmål om ettermontering av DAB-radio i bilen min til Volvo Norge og her i forumet. Ifølge produksjonsdata har ikke bilen prep for DAB. Bilen har for øvrig
    RSE
    (Rear Seat Entertainment) med Bluetooth hodetelefoner for lyd (2 stk).

    På bildene under ser man at det sitter en boks og kabel rett under bakseterygg (i golvet, høyre side). Har dette noe med prep for DAB-radio å gjøre? Det ser ut som om den ledige kabelen er en coax eller fiber (ledig for en eller annen tilkopling). Kanskje noen av dere andre med en 2008/2009/2010 kan sjekke denne lokasjonen og se om det ligger flere ledige kabler for DAB enn i min bil?

    Link til monteringsanvisning for DAB-oppgradering i V70/XC70 fra modellåret 2008:
    ma_VCC-344507-1&culturecode=en-GB&model=V70 (08-) 2011 Volvo Cars Europe&modelyear=V70 2011.pdf

    xc70_d5_2009_summum_boks_kabel_baksetet_001_750px.jpg

    xc70_d5_2009_summum_boks_kabel_baksetet_002_750px.jpg

    xc70_d5_2009_summum_boks_kabel_baksetet_003_750px.jpg
    Sist endret av SagaPer; 27/11/12 kl 18:32
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  4. #4
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool

    Jeg har over en periode prøvd å finne ut om DAB-radio kan ettermonteres i min bil. Ifølge produksjonsspesifikasjonen har den ikke klargjøring for DAB, men siden jeg har oppdaget at det er flere feil i produksjonsspesifikasjonen (feil type frontrute, feil type grill etc) så tenkte jeg at det kanskje kunne være flere ting som var oppgitt feil fra fabrikken. Jeg har konferert med Frydenbø Bilsenter Sandane, hatt bilen inne på verkstedet og hatt mekaniker til å se på bilen, de har igjen snakket med Volvo og jeg har skrevet til Volvo Norge og lagt ved bilder av utstyr i bilen (se forrige post i tråden).

    Ingen av partene kan svare på hva slags utstyr som er montert under baksetet på høyre side (se bilder over). Nå trenger jeg hjelp fra en av dere som jobber på Volvo. Hva viser bildene? Finnes det oppdatert info om hva Volvo akter å gjøre med oppgradering av DAB-radio på disse bilene?

    Trenger du VIN-nummer så kan jeg sende dette i PM.

    Her siste svar fra Volvo Norge i e-post datert 23.11.2012:

    Hei

    Beklager , har undersøkt og vi kan ikke se i våre systemer at denne bilen har fabrikksmontert Dab forberedelse. Kan ikke ikke utifra bilene dine svare deg på dette. Men ser du på bruksanvisningen så kan du her sammenligne hva du ser på din bil og hva som står i denne.

    Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg noe nærmere. Evt så må du få verkstedet til å undersøke dette nærmere for deg.


    Mvh Anne berit Austheim Ohme

    kundesupport

    Volvo Car Corporation
    Dept. 1496381000/
    Kolbotn
    Norway
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  5. #5
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Jeg har tidligere stilt spørsmål om ettermontering av DAB-radio i bilen min til Volvo Norge og her i forumet. Ifølge produksjonsdata har ikke bilen prep for DAB. Bilen har for øvrig
    RSE
    (Rear Seat Entertainment) med Bluetooth hodetelefoner for lyd (2 stk).

    På bildene under ser man at det sitter en boks og kabel rett under bakseterygg (i golvet, høyre side). Har dette noe med prep for DAB-radio å gjøre? Det ser ut som om den ledige kabelen er en coax eller fiber (ledig for en eller annen tilkopling). Kanskje noen av dere andre med en 2008/2009/2010 kan sjekke denne lokasjonen og se om det ligger flere ledige kabler for DAB enn i min bil?

    Link til monteringsanvisning for DAB-oppgradering i V70/XC70 fra modellåret 2008:
    ma_VCC-344507-1&culturecode=en-GB&model=V70 (08-) 2011 Volvo Cars Europe&modelyear=V70 2011.pdf

    xc70_d5_2009_summum_boks_kabel_baksetet_001_750px.jpg

    xc70_d5_2009_summum_boks_kabel_baksetet_002_750px.jpg

    xc70_d5_2009_summum_boks_kabel_baksetet_003_750px.jpg
    Jeg jobber med å finne ut av hva som mangler i en bil produsert uten såkalt DAB-prep (fra 2008 >). Har hatt konstruktive samtaler med brukerne Morgis og aarnes og sett på info i
    VIDA
    ang deler og kabling etc. Jeg skal komme tilbake med mer utfyllende info om ikke så lenge, men her er noen antagelser ang kabling og komponenter i bilen min:

    1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og
    GPS
    . Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i
    VIDA
    med betegnelse Antenn DAB, GSM og
    GPS
    , med digital radio system.

    2. DAB-antenne nummer to skal ligge i vindu på høyre side bak. Min bil har 4 tråder i vindu på høyre side bak og uttak fra antenne går opp i taket. Spørsmålet er da om det er denne antennen som ligger fram til DAB-brakett eller om det mangler forsterker/kabel fra antenne. Vi antar egentlig at det er antennekabel fra haifinne som ligger frem til DAB-brakett.

    3. DAB-kit som selges for denne bilen inneholder DAB+ og har antakelig to splitterkabler som går til strøm og fiber. Siden jeg har original
    SUB
    i min bil så kan splitter koples til
    SUB
    for å legge inn DAB i loopen. DAB-kit til 2008-2011 V70/XC70 = delenummer 3132 8586. I Volvo tilbehørsweb = 3134 6142 (dette kan være nytt delenummer i forbindelse med DAB+).

    4. Har man ikke original
    SUB
    i bilen så ligger det ikke fiber bak i bilen. Hva gjør man da? Noen som vet mer om dette eller har montert original
    SUB
    på tross av at Volvo sir at dette ikke går an?

    5. DAB-applikasjon har ingen begrensning på chassisnummer og kommer opp i
    VIDA
    som tilgjengelig for min bil. PIE sjekker at applikasjon, delenr 3126 6811, er kompatibel mot chassisnr, ok i
    VIDA
    til min bil. Delenummer fra Volvo tilbehørsweb = 3140 8649.

    6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Har man original
    SUB
    så følger det med splitter for strøm der man henter strøm fra
    SUB
    . Har man ikke original
    SUB
    så mangler man strøm til brakett. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?

    7. Vi antar at radiodisplay viser DAB som alternativ under MODE etter installasjon av applikasjon. OPPDATERT: MODE viser DAB1 og DAB2 i display etter oppdatering av applikasjon (programvare). Har du en 2008-2010 med DAB så ta gjerne bilder av radiodisplay der vi ser hvilke valg som kommer opp under de ulike knappene.

    8. Har du en bil med DAB-forberedelse men uten ettermontert DAB? Da ønsker jeg at du tar bilder av brakett under baksetet (se bilder over) slik at vi kan se hva som ligger av kabler i en bil MED DAB-prep.

    Info om DAB-kit hos Volvo: http://accessories.volvocars.com/sv-...0
    AWD
    /Automatic


    Installasjon av DAB-kit: http://accessories.volvocars.com/sv-...02015%20Nordic

    Jeg setter pris på om noen vil kommentere disse opplysningene og antakelsene slik at vi kan komme videre med oppgraderingsprosjektet.
    Sist endret av SagaPer; 03/03/15 kl 13:57
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  6. #6
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?
    På sprengskissene ser det ut til at både strøm og fiber er splittkabler mellom subwoofer og DAB modul
    Uten navn.png
    A: Fiber
    B: Strøm
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #7
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    På sprengskissene ser det ut til at både strøm og fiber er splittkabler mellom subwoofer og DAB modul
    Uten navn.png
    A: Fiber
    B: Strøm
    Ok. Dette ser bra ut. Men hva er da den kabelen som ligger klar på braketten på min bil? Antenne? Sannsynligvis fra taket? Og da mangler det en antennekabel fra bagasjerommet på høyre side under vindu?. Se bilder i tråden.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  8. #8
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Hvis jeg husker rett, så er det bare to tilkoblinger som kan ligge rett bak baksetet. Dette er
    SUB
    og DAB. Begge går på optisk fiberkabel (i tillegg til strøm og antennekabel), så har du en fiberkabel som er loopet tilovers og du har
    SUB
    , så bør du nok ha forbredelse for DAB ja.
    Det skal ikke være montert noe DAB boks i din bil fra før.

    Grunnen til at fiberkabelen er loopet, er fordi at man ikke kan bryte lyskretsen i fiberkabelen. Alt er seriekoblet, så om du kobler bort kontakten vil ikke signalet bli videresendt til neste styreenhet. Ved ettermontering av DAB, tar man bort denne loopen og kobler kablene i styreenheten i stedet.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  9. #9
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Hvis jeg husker rett, så er det bare to tilkoblinger som kan ligge rett bak baksetet. Dette er
    SUB
    og DAB. Begge går på optisk fiberkabel (i tillegg til strøm og antennekabel), så har du en fiberkabel som er loopet tilovers og du har
    SUB
    , så bør du nok ha forbredelse for DAB ja.
    Det skal ikke være montert noe DAB boks i din bil fra før.

    Grunnen til at fiberkabelen er loopet, er fordi at man ikke kan bryte lyskretsen i fiberkabelen. Alt er seriekoblet, så om du kobler bort kontakten vil ikke signalet bli videresendt til neste styreenhet. Ved ettermontering av DAB, tar man bort denne loopen og kobler kablene i styreenheten i stedet.
    Takk for svar. Dette var mer info enn Volvo kunne by på. Så du mener at den coax-lignende kabelen i grått klips (på bildet) er kabel til DAB-radio? I monteringsanvisningen (se link i tidligere post i tråden) virker det som om det skal ligge flere kabler for DAB-tilkopling ved braketten. Du nevner i ditt svar at det er flere kabler som skal koples til DAB-boks. Skal det være flere kabler som skal koples til DAB-boks? Jeg kan bare finne den ene Coax'en i klips på braketten under baksetet. Det sitter forøvrig to kabler plugget i boksen i braketten merket FoMoCo. Hva slags boks er dette? Er det kanskje disse kablene/pluggene som skal koples til DAB-boks?

    Jeg har lagt til et tredje bilde i posten med bilder ovenfor. Der ser du fiber/coax lengst til venstre og så to kabler som går inn i boks merket FoMoCo. Som du ser så har den ene kabelen en tape-bit rundt skumgummien (skumgummi med blå stripe på), noe som kanskje kan tyde på at det ligger ekstra uttak fra denne kabelen til DAB. Må sikkert sjekkes nærmere.

    Ellers kan jeg informere deg om at jeg har både Premium Sound System med original
    SUB
    og
    RSE
    (Rear Seat Entertainment).
    Sist endret av SagaPer; 27/11/12 kl 18:35
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  10. #10
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    De kablene som er koblet til denne FoMoCo boksen skal nok være koblet slik som det er. Kan ikke på stående fot si hva denne gjør, men om du finner et delenr på den, så er det fort gjort å sjekke.
    Den fiberkabelen som har grå tape på: har den et kontaktstykke med en ledning som går i sløyfe rundt? Altså den er ikke koblet til noe konktret, den bare sender signalet tilbake igjen?
    Er en stund siden jeg har ettermontert DAB, men du må iallefall ha et kontaktstykke med strømforsyning (+ og -), et kontaktstykke med fiberoptisk og et kontaktstykke for antenne (coaxial). Den coax-kabelen din KAN være antenneledning.

    Fiberkablene er forresten oransje
    Sist endret av MadAss; 27/11/12 kl 21:34
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  11. #11
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Da vil jeg tro at det mangler fiberkabler + strøm frem til braketten. At bilen er levert uten DAB prep er nok sikkert riktig.

    Da kan man jo lure på hvordan Volvo skal levere DAB-oppgradering til disse bilene (2008 og 2009 modeller uten prep-kabler).
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  12. #12
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Det finnes jo alltid en måte å få det til på. Spørmålet er bare hvor mye tid og energi man skal bruke for å få det til.
    Når du ikke har DAB prep, så mangler du nok mest sannsynlig DAB antennen i sideruten din bak. Da må du enten skifte rute, eller montere en ny antenne et annet sted.
    Strøm kan du mest sannsynlig "stjele" fra SUBen. Da gjenstår det optiske signalet (
    MOST
    ). Det optiske nettet er seriekoblet, så det skal i grunn være nok å koble seg i mellom feks ved
    SUB
    . Da må
    MOST
    -kabler kuttes og skøytes. Er en spesiell prosedyre for dette. Volvo selv godkjenner kun innkorting av kabler og ikke forlenging/skøyting. En mulighet er vel også å kjøpe nye
    MOST
    -kabler for DAB og legge dem opp på nytt.

    MEN, alle styreenheten skal ligge i rett rekkefølge. Dette kan man finne ut på
    VIDA
    tror jeg. Da er det bare programvare som gjenstår. Jeg kan på ingen måte garantere at programvaren vil kunne lastes inn i din bil - men ser heller ingen grunn til hvorfor den ikke skal kunne gjøre det.
    Dette kan være en mulighet for å for original DAB i bilen din, men da må du være villig å bruke en del penger på det - i tillegg til at du risikerer å sitte med "skjegget i postkassa" dersom det ikke fungerer.


    Den eneste originale ettermontering av DAB Volvo evt. kommer til å komme med, tror jeg vil være en liten ekstra boks som monteres på dashbordet ditt (lik ettermontering av Bluetooth), som vil motta DAB-signal fra en ettermontert antenne på bilen, og som igjen videresender dette signalet via FM til din radio.
    Sist endret av MadAss; 28/11/12 kl 19:40
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  13. #13
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Siden hverken Volvo Norge, lokal forhandler eller andre kan svare meg på hva slags boks som sitter i braketten under baksetet (merket FoMoCo) så svarer jeg like godt selv:

    Det du ser på bildene over er styresystemet for Four-C Active Chassis. Kabelen på et klips på braketten (som også skal brukes til montering av DAB-radio) er en antennekabel for DAB. Hadde bilen vært klargjort for DAB så skulle det også ligget 2 stk fiberkabel + power frem til braketten.

    Takk til Peter på fabrikken i Gøteborg.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  14. #14
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Skrev dette innlegget på Volvo Personbilder Norge sin Facebook-side den 2. oktober 2013 (https://www.facebook.com/volvocarsno?fref=ts&filter=2):

    "Nå har det gått over to år siden jeg kontaktet lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane og senere direktør i Volvo Personbiler Norge og til slutt teknisk direktør hos VPN ang mulighet for å få installert DAB-radio oppgradering i min 2009 XC70 Summum. Alle har vært hyggelige og velvillige og lovet å ta dette opp med Volvo i Gøteborg. Jeg har ikke fått noe svar som tyder på at det er håp om DAB-radio i min bil. Dette er en bil som koster over kr 800.000 ny. Premium kjøretøy. Men altså uten DAB-radio. Regner med at jeg ikke er alene om dette i Norge. Hva gjør Volvo for å kunne tilby DAB-oppgradering i min bil? Når kommer det en løsning fra Volvo?"

    Har ikke fått noen respons :-(
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  15. #15
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Skrev dette innlegget på Volvo Personbilder Norge sin Facebook-side den 2. oktober 2013 (https://www.facebook.com/volvocarsno?fref=ts&filter=2):

    "Nå har det gått over to år siden jeg kontaktet lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane og senere direktør i Volvo Personbiler Norge og til slutt teknisk direktør hos VPN ang mulighet for å få installert DAB-radio oppgradering i min 2009 XC70 Summum. Alle har vært hyggelige og velvillige og lovet å ta dette opp med Volvo i Gøteborg. Jeg har ikke fått noe svar som tyder på at det er håp om DAB-radio i min bil. Dette er en bil som koster over kr 800.000 ny. Premium kjøretøy. Men altså uten DAB-radio. Regner med at jeg ikke er alene om dette i Norge. Hva gjør Volvo for å kunne tilby DAB-oppgradering i min bil? Når kommer det en løsning fra Volvo?"

    Har ikke fått noen respons :-(
    Fikk dette svaret fra Volvo Personbiler Norge på Facebook den 17.10.2013:

    Volvo Personbiler Norge Takk for din henvendelse. Vi beklager sen tilbakemelding. Volvo arbeider med å utvikle en løsning som kan gjøre det mulig å konvertere FM-signaler til DAB- signaler. Dessverre kan vi ikke gi en tidsangivelse for når dette er klart. Vi lover å holde kundene våre orientert om utviklingen, blant annet her på våre Facebook-sider.
    Mitt svar tilbake til VPN samme dag:

    Takk for svar. Dette høres ganske fantastisk ut og må være skrevet i kommunikasjonsavdelingen. Mener dere at Volvo jobber med å lage en løsning for våre biler der FM-signal (analogt) skal konverteres til DAB-signal (digitalt)? Såvidt jeg vet så går ikke dette an og dessuten: når FM slukkes i 2017 så finnes det jo ikke et FM-signal å konvertere. Fint om dere kan gi oss MEGET HARDCORE VOLVO FANS et skikkelig svar som vi kan slå oss til ro med mens vi venter på DAB i bilen. Husk at dette gjelder biler produsert med DAB-radio men med manglende kabelopplegg for fiber til DAB-boks og DAB-antenne.
    Sist endret av SagaPer; 18/10/13 kl 09:13
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  16. #16
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    kunne ogaå tenkt meg dab. hvor ligger evnt denne prep kabelen?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  17. #17
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    kunne også tenkt meg dab. hvor ligger evnt denne prep kabelen?
    Dersom bilen din er forberedt for DAB så finnes denne informasjonen i produksjonsspesifikasjonen for bilen. Be din forhandler om en utskrift av prod.spek. Det skal da ligge en fiberkabel fra radio-enheten i midtkonsollen bak til brakett under baksetet samt en antenneforberedelse opp i tak (til haifinne). Uten denne forbedelsen tilbyr ikke Volvo pr dato oppgradering til DAB. Håpet er at de finner en måte å løse dette på for biler som ikke er produsert med denne forberedelsen.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  18. #18

    Medlem siden
    26. april 2013
    Sted
    Arneberg, Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1071
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Et spørsmål litt på sidelinjen av tråden, men det virker som dere har greie på hvor ting er i bilen.
    Hvor er FM antenna innkoblet i bilen? er den innkoblet bak i radioen som i eldre biler eller er den koblet inn i en boks som er plassert andre steder i bilen.
    Hilsen Henning
    Volvo XC60 R-design D4 2,4 15mod BSR Chip
    Volvo V70 D3 2,0 11mod BSR Chip solgt
    Volvo V70 2,4d 08mod BSR Chip solgt
    Volvo v70 2,5tdi 00mod Vraket 616 000km

    Henning

  19. #19
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    mulig den går på canbus systemet, men selve antenne og antenneforsterker, er plasset under siderute bak i bilen
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  20. #20

    Medlem siden
    26. april 2013
    Sted
    Arneberg, Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1071
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Skal muligens prøve denne Tiny C1 http://www.ttmicro.no/Forside/Radio/...000000682.aspx

    Og da må jeg koble meg inn på kabelen som FM antenna er på.

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    mulig den går på canbus systemet, men selve antenne og antenneforsterker, er plasset under siderute bak i bilen
    Volvo XC60 R-design D4 2,4 15mod BSR Chip
    Volvo V70 D3 2,0 11mod BSR Chip solgt
    Volvo V70 2,4d 08mod BSR Chip solgt
    Volvo v70 2,5tdi 00mod Vraket 616 000km

    Henning

  21. #21
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    antageligvis mener dem en boks som konverterer DAB til FM, slik at dette kan kobles inn på eksisterende antenneopplegg for eksisterende FM anlegg i bilene.
    Med en software oppdatering kan nok dette la seg gjøre.
    Men burde være unødvendig.
    CAN
    bus ligger over alt i bilen.
    En liten boks i bagasjerommet med antenne til eksisterende FM antenne eller opp til
    GPS
    antenne burde holde, sammen med en software for radioen til dette.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  22. #22
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    antageligvis mener dem en boks som konverterer DAB til FM, slik at dette kan kobles inn på eksisterende antenneopplegg for eksisterende FM anlegg i bilene.
    Med en software oppdatering kan nok dette la seg gjøre.
    Men burde være unødvendig.
    CAN
    bus ligger over alt i bilen.
    En liten boks i bagasjerommet med antenne til eksisterende FM antenne eller opp til
    GPS
    antenne burde holde, sammen med en software for radioen til dette.
    Det høres mer logisk ut. Vi får håpe de kommer opp med en pakkeløsning til en fornuftig pris.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  23. #23
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Her kan være en løsning for dere med USB
    http://www.dinside.no/923883/dab-i-b...e-er-losningen
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  24. #24
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Her kan være en løsning for dere med USB
    http://www.dinside.no/923883/dab-i-b...e-er-losningen
    Dette virker jo også lovende. Har USB-kabel til anlegget i midtkonsollen og denne dingsen sklir rett inn på listen over mulige løsninger :-) Takk for tipset.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  25. #25
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Du kan også følge diskusjonen om ettermontering av DAB-radio i forumet Jagrullar.se: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=56&t=58444
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

Side 1 av 13 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Forskjell på 2008 og 2009 xc70 d5
    By jatsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 31/12/11, 15:58
  2. Serviceintervaller på 2009 xc70 D5
    By jatsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 06/12/11, 23:47
  3. Oppgradering av radio/høytalere i S40N
    By Mats in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 22/07/10, 21:46
  4. Oppgradering av XC70 understell, bremser?
    By RoJo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 23/06/10, 15:39

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •