Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: smidd innmat til b204ft.

  1. #1
    Registrerte brukere VolEvo sin avatar
    Medlem siden
    26. nov. 2010
    Sted
    Rygge, Ostfold, Norway, Norway
    Innlegg
    96
    Antall takk

    Standard smidd innmat til b204ft.

    Hei, jeg lurer litt på å sette inn en b204ft motor i 940'n min, men planen er jo å bygge motor med en del hest så trenger sterkere bunndel og jeg finner ingen steder der de selger smidd innmat til disse motorene så lurte på om noen hviste om steder der det går ann å få tak i?

    evt. hvor mye orginale innmaten i b204ft motorene tåler?
    242 79mod.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolEvo Vis post
    Hei, jeg lurer litt på å sette inn en b204ft motor i 940'n min, men planen er jo å bygge motor med en del hest så trenger sterkere bunndel og jeg finner ingen steder der de selger smidd innmat til disse motorene så lurte på om noen hviste om steder der det går ann å få tak i?

    evt. hvor mye orginale innmaten i b204ft motorene tåler?
    Kan du være noe mer presis enn: "å bygge motor med en del hest". Husk at belastningen på rådene øker med stempelarealet og dreiemoment så rådene har ca. 16% lettere arbeidsforhold i en 88,9 mm motor enn i en 96 mm motor.
    En bekjent lader 2,0 BAR på sin B230 for 600+ Nm og 400 + Hk med originale 13 mm råder og bilen går stabilt 145 + km/t på 201M.
    En kompis har ladet mye mer enn dette på sin originale B200 veiv uten problemer og han tømte faktisk 1000 ccm dysene = oppimot 600 hk.
    Funket godt til sylindrene sprakk pga mye overborring og "uhørt" høyt ladetrykk.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    2bar, 600+Nm og 400+hk med orginale råder? Lyst til å utdype? Skal ikke være krass, men det hørtes jævlig spennende ut
    Høres ut som om den motoren lever på lånt tid.
    Pro-Touring Amazon
    b230fk 8v turbo
    b230ft 16v(prosjekt)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stisn Vis post
    2bar, 600+Nm og 400+hk med orginale råder? Lyst til å utdype? Skal ikke være krass, men det hørtes jævlig spennende ut
    Høres ut som om den motoren lever på lånt tid.
    Det er en kar som bor ikke langt herfra som eier bilen, men jeg kan avsløre at det SELVFØLGELIG er en lavkomp. motor det er snakk om.
    I stedet for å motta 2. hånds info fra meg så kan du gå direkte til kilden, her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...bilde-av-turbo

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Her har du fullt spec på den motoren:

    B230f 90mod blokk med bmw olje spyledyser
    Pianotråd og elrings toppakning
    Orginal veiv
    Orginal råder 13mm
    Ft stempler ( dreiet ) 7.6:1 i komp
    Portet 530 topp med 38-44 ventiler (mye portet)(modifisertforbrennings kammer)
    E-innsug med på sveiste dyse holdere
    Emen v16t kam
    Turbonetics e50 med stg5 eksoshjul ar63(portet hus)
    Hjemme laget 4-2-1 grenrør med ekstern wastegate (audi s2)
    Halteh e6x LS1 coiler
    1000ccm dyser
    Kina intercooler
    70mm eksos anlegg

    Bonus bilde av bilen !!!!!


    Superbillig motor som går over 150kmt på en 201m i en ulettet 240,
    I tråden min holder jeg på og bygge akkurat samme motor med en litt større turbo og stål staker + noen forbedringer
    Det er bare til og spørre vist du lurer på noe.
    Sist endret av howdini; 19/04/12 kl 21:44
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Hvis det funker så bra som dere gir inntrykk av her så er det helt rått! Takk for mer info.
    Howdini; kommer ikke inn på linken...?
    Pro-Touring Amazon
    b230fk 8v turbo
    b230ft 16v(prosjekt)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stisn Vis post
    Hvis det funker så bra som dere gir inntrykk av her så er det helt rått! Takk for mer info.
    Howdini; kommer ikke inn på linken...?
    Om det er 400hk+ og 600nm+ det får andre av gjøre, men bilen med den motoren har gått 150.94kmt på en 201m på street legal i bergen.
    Men jeg tipper at med bedre dekk, større eksos anlegg, større luftfilter kunne nok resultatet blitt forbedret litt til.
    Det stemmer att det blir ladet godt over 2bar ladetrykk.

    Linken til batland over funker til tråden min, er ikke helt data nerd enda.
    Sist endret av howdini; 20/04/12 kl 11:28
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Det som jeg synes er driitgøy her (unnskyld offtopic) er at det gies eksempel på biler med rundt 400hp MEED 70mm. exhaustanlegg!! Jeg ble kalt tosk engang da jeg nevnte for en kar at han kunne spare pengene han ville legge i et 3"JT på en 240 og heller kjøpe et 2.5" til en billigere penge. (Ecomax chip, powerfilter, bleedventil)

    Denne lesingen gir virkelig inspirasjon!!
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    Det som jeg synes er driitgøy her (unnskyld offtopic) er at det gies eksempel på biler med rundt 400hp MEED 70mm. exhaustanlegg!! Jeg ble kalt tosk engang da jeg nevnte for en kar at han kunne spare pengene han ville legge i et 3"JT på en 240 og heller kjøpe et 2.5" til en billigere penge. (Ecomax chip, powerfilter, bleedventil)

    Denne lesingen gir virkelig inspirasjon!!

    Zorry mac, men 70mm er alt for lite......
    Høres ut som noen skal tømme en kompressor når du akser.....
    Burde ha vert 3.5" down pipe og 3" ut resten....
    Blir mye mer ulv med lite lyd.

    Men til chippet volvo med 200hk er 2.5" mer enn nok til turbo
    Sist endret av howdini; 21/04/12 kl 00:27
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    Det som jeg synes er driitgøy her (unnskyld offtopic) er at det gies eksempel på biler med rundt 400hp MEED 70mm. exhaustanlegg!! Jeg ble kalt tosk engang da jeg nevnte for en kar at han kunne spare pengene han ville legge i et 3"JT på en 240 og heller kjøpe et 2.5" til en billigere penge. (Ecomax chip, powerfilter, bleedventil)

    Denne lesingen gir virkelig inspirasjon!!
    Det som er viktig å respektere å forstå er at nesten ingenting er absolutt, men at alle grenser er flytende i stedet. Ett 2,5 toms anlegg vil kunne være tilstrekkelig til 350 hk på ett oppsett, mens ett annet oppsett responderer positivt på en oppgradering til 3" anlegg allerede ved 200 hk. Det handler om plass i bilen og tilgang til ett egnet produkt. Til Volvo finns det 3" JT anlegg med 2 stk lyddempere og dette gjør det svært enkelt å velge riktig med en gang.

    På generelt grunnlag er det slik at når turtallet for avgitt maks effekt øker, så øker også kravene til eksosanleggets størrelse. Hvis bremsepapirene viser at maks effekt avgis langt nede på 4000 o/min tallet, da trenger motoren egentlig ikke mer enn 2,5" eksosanlegg.

    Høres det for lavt ut? Ja, men likevel fakta. Her ett helt typisk B230FK eksempel med maks effekt på ca. 4200 o/min.
    Sist endret av Batland; 21/04/12 kl 13:55

  11. #11
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    501
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    viss orginale 13mm fk/ft råder holder til over 400 gamp, så skjønner jeg ikke helt hvorfor alle mener det er "skummelt" å kjøre med på et oppsett på kanskje maks 300 hk, burde jo egentlig være ganske safe med 300hk da?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    viss orginale 13mm fk/ft råder holder til over 400 gamp, så skjønner jeg ikke helt hvorfor alle mener det er "skummelt" å kjøre med på et oppsett på kanskje maks 300 hk, burde jo egentlig være ganske safe med 300hk da?
    Ser ingen problemer med og kjøre med 300hk på orginale 13mm råder, det er tenningsbank som tar knekken på deler.
    Kjenner du noen som har tatt liv av 13mm råder med 300hk??
    Sist endret av howdini; 26/04/12 kl 18:06
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    viss orginale 13mm fk/ft råder holder til over 400 gamp, så skjønner jeg ikke helt hvorfor alle mener det er "skummelt" å kjøre med på et oppsett på kanskje maks 300 hk, burde jo egentlig være ganske safe med 300hk da?
    Ikke jeg heller så du får spørre dem som sier dette om de kan forklare hvorfor. Da kommer det enten selvfølgeligheter eller svada.

  14. #14
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    501
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    Ser ingen problemer med og kjøre med 300hk på orginale 13mm råder, det er tenningsbank som tar knekken på deler.
    Kjenner du noen som har tatt liv av 13mm råder med 300hk??


    vet ikke om noen som har gjort det nei, bare lest litt rundt på forumet her og folk mener at det er i grenseland! men siden du har dratt ut såpass så bør det ikke være noe problem!

  15. #15
    Registrerte brukere Euro-96 sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    128
    Antall takk

    Standard

    De originale 13mm rådene er uhorvelig sterke,de tåler mye turtall sammen med høyt ladetrykk,det samme gjelder de støpte originale mahle stemplene.
    Men så fort det oppstår tenningsbank lever de delene farlig,dette gjelder ikke bare disse originale delene,selv de dyreste å beste rådene og stemplene blir ødelagt ved vedvarende banking.
    Det er fæle krefter i sving når det inntreffer.
    Volvo 945 Turbo-98
    Volvo 245 Turbo-93
    Volvo 242 16v Turbo-82

    "better to be first in hell than second to heaven"

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Euro-96 Vis post
    De originale 13mm rådene er uhorvelig sterke,de tåler mye turtall sammen med høyt ladetrykk,det samme gjelder de støpte originale mahle stemplene.
    Men så fort det oppstår tenningsbank lever de delene farlig,dette gjelder ikke bare disse originale delene,selv de dyreste å beste rådene og stemplene blir ødelagt ved vedvarende banking.
    Det er fæle krefter i sving når det inntreffer.
    Helt enig med du og derfor er det så ekstremt viktig å unngå tenningsbank og Volvo gjorde dette ved å begrense ladetrykket til 0,65 BAR til det originale kompresjonsforholdet!

  17. #17
    Registrerte brukere Tc-Racing sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Namsos
    Innlegg
    585
    Antall takk

    Standard

    kjenner folk som har havarert ved 300hk men det er hardere me mindre turboer som 18 eller 19t som gir mye ved lavt turtall så lenge du har turbo som lader litt seinere så er det vel bedre å hvere råder. men hvorfor spare når råder er nesten gratis?? snakk om max 2000,- billi forsikring uansett.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=171

    long roof racing.
    2,7liter 16v, gt35 turbo tko600+++

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Cato T her på forumet fikk tittehull i blokka med org. råder, med litt større turbo, grenrør, stor kjøler og hørvelig med trøkk. 95oktan og banking.

    Jeg har kjøpt H-råde-kitet til LMR, selvom jeg bare har 300-oppsett (som jeg nekter å tru kommer til å gi 300hk).

Lignende tråder

  1. Svar: 8
    Siste post: 10/08/11, 08:01
  2. hvilken rødblokk er best og bygge på? (smidd)
    By cossykiller in forum Avansert trimming
    Svar: 22
    Siste post: 30/05/10, 12:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •