Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: JonasS` worklog\garasjetråd.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard JonasS` worklog\garasjetråd.

    Ja, da var det vist på tide at jeg lager en tråd her inne også. Grunnen til at dt ikke har blitt gjort før har vært i hovedsak at jeg bare har tusket med mye av det samme som andre har gjort her inne, men nå ser jeg nytten i en slik tråd, for å holde litt styr på sakene sine selv, samt stille litt spm..

    Hovedinteressen min er 240`er. Har en gammal veteran stående med skilt, litt kreft i hjulbuer og brønner, men grei teknisk stand.

    Ellers tukles det med både det ene og det andre i garasjen. Bilder kommer så fort jeg finner minnekortet på kameraet!
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  2. #2
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Likes ^^
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Jeg limer inn linken til min evaluering av Kimmits bestselger her, så vet jeg å finne den!

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...r-(Kina-T3-T4)
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Min 244 1977 turbo! Ser ikke akkurat vakker ut. Lyder navnet "Horå"..


    Har denne styggedommen på begge sider inkludert hjulbrønner. Men det er stortsett det som finnes av rust (noen flekker på dører\kaross)


    Her bor en B230A med LH2.4 sprut, 558-dyser, kina T3\T4, alucooler fra RS500, 3"lmm, 531topp, smidde stempler 1.overdim og 9mm.råder..:P


    Verksted\garasje:



    Nok en gang fullt av rot.. Men det tar ca. 2 timer å shine opp hølet!
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    En B230F-blokk fra 1989 som jeg fikk.


    Rev den istykker for å "overhale" den på enkleste måte med nye lager og ringer. Men da stempla kom ut møtte jeg dette synet i syl.1:


    Kommet vann inn.. Teenkte å prøve å lure det til med honing, men jeg er usikker på om det er laseggjørelig! stempla hadde jeg med på havet på jobben. Tok Batland på ordet: 76x4.5mm. Ferdig med 2stk. De siste 2 får bli med ut igjen..


    Da jeg tok ut stempler\staker oppdaget jeg at motoren her var også utstyrt med 9mm.staker. Fack, var liksom derfor jeg henta den, trodde det var 13mm. råder i den..


    Så da ble det handlet 4 FK-staker her inne. Veiva hadde dog thrustlager på enden, så potensialet er her. Men det blir ikke å borre blokka. Da blir den sansynligvis gitt videre eller noe..
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Toppen som ble revet av F-blokka:


    Tok den med på havet, vasket og sandblåste den lett utvendig samt slipte ventiler (på gammelviset)



    Men da jeg kom hjem og fikk pakket ut toppen begynte jeg å stusse på dette: Skal det ikke være lager her???

    Synes ikke dette ser ut som en presantabel lagerflate...


    Innsug og spjeldhus vasket og sandblåst:
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2010
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    likte evalueringa av turbo'n, så følger med her også
    01 v70 2,4 aut
    94 945 turbo

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Kan jo hive inn et par bilder av den seneste og mest interessante investeringen!

    En orginal B21ET-blokk, standard borring. Sylindrene ser også fine ut, nesten ikke slitekant!


    Jeg har plukka litt i delene, og lurer på 1 ting ang. stempla: Det er et hakk i hvert stempel, som vist på bildene her nå. Hva\hvorfor??



    Kasse med div. deler tilhørende B21`en


    Veiva: Denne er meg bekjent smidd. Men liker dåårlig disse rustflekkene på tappene. Hva mener allmenheten?



    Hva sier dere om hakka i stempla?
    Hva gjør jeg med veiva? Er 1000papir og olje samt fin behandling saken, eller må jeg sende den noensteds?
    Og sist, men ikke minst: Org. ET-råder.. Hører de skal være gode, men.. Vil jeg heller montere H-profilråder istede tro?
    Motoren skal ifølge mine planer kjøres med LH 2.4 og "300-kit".
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  9. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    få polert veiva og kjøp nye stempel. Jeg kan ikke si helt sikkert hva det der er, men jeg har sett lignende på en traktor med alvorlig dieselbank som senere brant hull i 2 stempler.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  10. #10
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    De hakka i stemplene mener jeg på er for å indikere hvilken vei de skal stå, tror de skulle peke imot registeret hvis jeg ikke husker helt feil.....
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    Hva sier dere om hakka i stempla?
    Hva gjør jeg med veiva? Er 1000papir og olje samt fin behandling saken, eller må jeg sende den noensteds?
    Og sist, men ikke minst: Org. ET-råder.. Hører de skal være gode, men.. Vil jeg heller montere H-profilråder istede tro?
    Motoren skal ifølge mine planer kjøres med LH 2.4 og "300-kit".
    Hvis du ser på flatene på siden av kryssbolten så ser du at disse er ulike. Kryssbolten er sideforskjøvet slik at ene flaten er større enn den andre. Dette for at motoren skal gå stille. Hakkene i stemplene skal sikre at man monterer dem rette veien og at det skal være lett å kontrollere i ettertid. Hakkene skal være i fremkant.

    Erfaring har vist at de såkalte M-rådene tåler 500 + Nm og 400 + hk. En svenske har passert 550 hk med originale M-råder uten problemer.
    300 kittet er egentlig leketøy så M-rådene holder nok helt greit.

    Veiven må være strøken så det må anbefales at den vaskes godt, tappene polleres og kontrollmåles.

    Hvis du ønsker H-råder så foreslår jeg at du kjøper de som er 142 mm lange fra Sten Parner Motor og så får du veiven slipt til 85 mm slaglengde. Dette øker motorvolummet fra 2127 ccm til 2259 og kompforholdet fra 7,5:1 til 7,9:1
    Dette gir en "Amazingly" solid, sterk og holdbar gatemotor.
    Sist endret av Batland; 17/04/12 kl 22:53

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du ser på flatene på siden av kryssbolten så ser du at disse er ulike. Kryssbolten er sideforskjøvet slik at ene flaten er større enn den andre. Dette for at motoren skal gå stille. Hakkene i stemplene skal sikre at man monterer dem rette veien og at det skal være lett å kontrollere i ettertid. Hakkene skal være i fremkant.

    Erfaring har vist at de såkalte M-rådene tåler 500 + Nm og 400 + hk. En svenske har passert 550 hk med originale M-råder uten problemer.
    300 kittet er egentlig leketøy så M-rådene holder nok helt greit.



    Veiven må være strøken så det må anbefales at den vaskes godt, tappene polleres og kontrollmåles.

    Hvis du ønsker H-råder så foreslår jeg at du kjøper de som er 142 mm lange fra Sten Parner Motor og så får du veiven slipt til 85 mm slaglengde. Dette øker motorvolummet fra 2127 ccm til 2259 og kompforholdet fra 7,5:1 til 7,9:1
    Dette gir en "Amazingly" solid, sterk og holdbar gatemotor.
    Okei, har som sagt planer om å montere samme "300-kit" som idag kjøres på min B230A-blokk. Vet dette er leketøy, men tenkte å forsøke meg med enda større dyser osv. i samarbeid med en bredbåndslambda. Hvordan dette bærer ivei er en annen ting, passerer ikke 300hp på hjula alikevel vil jeg tru. Men da anser jeg det som at jeg trygt kan bruke ET-rådene. Stempla skal vaskes og sjekkes nøyere. Motoren er nesten ikke kjørt (vistnok) siden sist den ble bygget. Så satser på å bruke samme stempler og råder. Kanskje vektjustere dette? Grunnen til at de er så svarte\koksete antar jeg skriver seg fra K-jetsystemet. Motoren gikk vist brukbart med dette, han som hadde den kjørte 0.8 i trykk. Blas vist ifra en E30 med 2.5 ganske greit. Så jeg har trua på denne blokka.

    Veiva: Er det mulig å berge den? Kan den "reconditioneres" med standard mål? Eller er det ting jeg må ta høyde for? den er ikke ihjælrusta, bære overflate, litt mer enn hva jeg tør utrette selv selv uten andres syn på saken.
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    Okei, har som sagt planer om å montere samme "300-kit" som idag kjøres på min B230A-blokk. Vet dette er leketøy, men tenkte å forsøke meg med enda større dyser osv. i samarbeid med en bredbåndslambda. Hvordan dette bærer ivei er en annen ting, passerer ikke 300hp på hjula alikevel vil jeg tru. Men da anser jeg det som at jeg trygt kan bruke ET-rådene. Stempla skal vaskes og sjekkes nøyere. Motoren er nesten ikke kjørt (vistnok) siden sist den ble bygget. Så satser på å bruke samme stempler og råder. Kanskje vektjustere dette? Grunnen til at de er så svarte\koksete antar jeg skriver seg fra K-jetsystemet. Motoren gikk vist brukbart med dette, han som hadde den kjørte 0.8 i trykk. Blas vist ifra en E30 med 2.5 ganske greit. Så jeg har trua på denne blokka.

    Veiva: Er det mulig å berge den? Kan den "reconditioneres" med standard mål? Eller er det ting jeg må ta høyde for? den er ikke ihjælrusta, bære overflate, litt mer enn hva jeg tør utrette selv selv uten andres syn på saken.
    Hvis du gjør dette riktig så skal du få se at det blir massevis av liv i "300 kittet" ditt.
    Det er ikke bensinstyringen som saboterer effektuttaket.
    En B21 med 0,8 BAR ladetrykk får ett praktisk motorvolum på 3829 ccm så en bil med 2,5 L motor er nok ingen utfordring.
    Det er ikke mulig å besvare veivspørsmålet med sikkerhet bare basert på bilder på nett, men det ser ikke bra ut.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Heihei! Hører lite fra meg pga. at jeg er på jobb for tiden, samt mistet litt motivasjon. Men det gjør jo ikke så mye så lenge man ikke har det travelt! Har tatt med meg stempler og råder til B21`en ombord og skal rengjøre de når jeg finner det for godt.

    Videre har jeg tittet litt på forskjellige alternativer, fra gasser til datasprut. Og med litt om og men så har jeg mer eller mindre bestemt meg for å gi datasprut en sjangse. Har tittet litt på Megasquirt, både pga. pris og at det er et utprøvd sprut som det skal gå an å få til. Men det jeg ikke helt skjønner er tenningsdelen. For i mine øyne er det tenningen som er trixet for å få motoren på G! I de megasquirtpakkene jeg har kjikket på så er det kun fuelsystem. Hva/hvor/hvordan gjør folk det med tenningen når dette brukes? De kjører da vel ikke org. tenning? Da kan man jo liksågodt kjøre chippa lh2.4 slik jeg forstår det.

    Sitter i skrivende stund å leser om sprut, så kan jo hende at jeg plutselig skjønner det, men innspill mottas med takk!
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

Lignende tråder

  1. Sikkans 245-garasjetråd, Gröna Lynet ++
    By sikkan in forum 200 -serien
    Svar: 143
    Siste post: 26/06/17, 07:53
  2. Matgra: Gustu`s Garasjetråd.. UPDATE! 13,02,2012
    By matgra in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 17
    Siste post: 04/11/12, 22:18
  3. jonass' 940 turbo, SOLGT
    By jonass in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 458
    Siste post: 22/01/11, 13:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •