Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Forslag til endring av sporvidde på org. bærearmer Volvo 240

  1. #1
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard Forslag til endring av sporvidde på org. bærearmer Volvo 240

    Hadde tenkt å prøve å få endret sporvidde på min 242, Min første tanke var å prøve slik som jeg har illustrert her.

    Bilen kommer til å bli forbeholdt drifting så det blir ikke så mye gatebruk.
    Grunnen til at jeg vil ha mere sporvidde er for å få plass til mere rattutslag, jeg ønsker en del camber for å ikke slite så veldig mye på yttersiden av dekkene ved banekjøring. Caster skal jeg og justere for å få enda bedre selvoppretting.
    Jeg har allerede bestillt så og si alt av understell i fra Myranes som jeg går og venter på: Coilovers foran og bak, justerbare topplagringer, justerbare momentstag, justerbar panhardstag.
    Så tanken var å prøve lage en "Budsjett" måte å øke sporvidden foran på Volvoen side jeg ikke har bestemt meg enda for å handle Myranes eller Kaplhenke sine bærearmer enda, får se hva jeg prioriterer fremmover på prosjektet.

    Og en ting som jeg må lage er bærekule adapter med justeringsmulighet for ekstra rattutslag siden kaplhenke sin adapter ikke vil funke på Myranes sine Race Coilovers.



    Tanken var ett stykke metall som blir gjenget opp til M12 med 12:9 bolt og chromemoley uniball som er like bred og tykk som profilen i brua er, for å så bokse inn bruen.

    Noen som har noen forslag? Enklere løsning?
    Sist endret av bakterius; 13/03/12 kl 12:02 Begrunnelse: Update

  2. #2
    Turbo_K sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Strømmen
    VCCN medlemsnummer
    60
    Innlegg
    320
    Antall takk

    Standard

    Vil du ikke få ganske funky hjulvinkler med det oppsettet der? Hvorfor vil du i utgangspunktet ha forhjula lenger ut?? Den enkleste løsningen for å få til det er vel å bruke spacere...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    256
    Innlegg
    245
    Antall takk

    Standard

    Ikke dumt det der. Tenk på og vri det framover da org nyere bærekule har bærekuleledd noe lengre fram.

    Ved spacer øker man sporvidde men ikke noe annet.

    Ved og gjøre som her vil dy forandre både camber og caster.

    Går ut ifra at du er ute etter mere race innstilling på forstillinga di.

    Tenk også på at endeledd bolt som går opp i fjærbein er konisk.

    Filtis

  4. Takk bakterius takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye var liksom planen å endre sporvidda?
    Jeg har lagd slissespor på bruene mine så jeg fikk dratt kulene så mye ut jeg fikk til for å få mere camber.
    Husk at for mye camber gir deg dårligere kontaktflate/grep og stor dekkslitasje.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #5
    Registrerte brukere Euro-96 sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    128
    Antall takk

    Standard

    Men en tanke rundt dette er at ved maksimal oppbremsing med godt feste så vil jo hele bilens masse kun bli bremset gjennom to 12mm bolter da fjærbeinet kun vil trøste på disse uniballene??
    Og selvsagt hjelper jo bakbremsene til men tror ikke folket at dette vil bli i det svakeste laget??
    Spesielt når en ser hvor brei og tykk originale bærekula er utformet mellom de to ytterste skruehullene og fram til kulefestet.
    Eller er jeg på jordet nå?
    Sist endret av Euro-96; 12/03/12 kl 09:59
    Volvo 945 Turbo-98
    Volvo 245 Turbo-93
    Volvo 242 16v Turbo-82

    "better to be first in hell than second to heaven"

  7. Takk bakterius takket for denne posten
  8. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Her er kaphlenke sine bruer:


    http://www.kaplhenke.com/index.php?o...d=27&Itemid=32




    http://www.kaplhenke.com/index.php?o...d=28&Itemid=32

    Den øvre er ganske fin, sidan den beheld den bakre foringa, greitt for komforten sin del, med ein liten tradeoff for endring i spissing ved heftig oppbremsing, på begge desse beheld ein standard bærekule også.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. Takk bakterius takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    For å gjøre det enkelt uten å brette inn masse "krummålli" og andre snertne saker så tror jeg du like greit
    kan kappe bærebrua i to og skjøte på den. Det var gjort på en bilcross bil vi smidde på en gang...

    Men som jeg tidligere spurte om: Hvor mye skal du endre sporvidda? Du kan ikke dra den så fryktelig langt ut før du får en ganske mongolid geometri.
    Det begrenser seg også litt hva du har plass til av felger når du ser avstanden inn til fjørbenet. Så f.eks felger med nye inpresset får du ikke på uansett hvor mye
    du endrer sporvidden.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. Takk bakterius takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar. =)

    Men skulle kanskje utdypet litt om hva jeg er ute etter osv. :P

    Euro96: Joda er en del krefter i sving, men når jeg ser på myranes sine bærearmer er det uniballs ledd ytterst og dem er laget for racing biler, som har bedre grep+bremser en Volvo 240 har originalt, så jeg vil tru det holder med sterke M12 bolter? men er som sagt litt på forsker stadiet, så vi får se hva man ender på =)

    Gaupe: Er ikke dumme dem =) Men tror jeg kommer til å handle Myranes sine om jeg ikke går for noe "Hjemmemekk" siden jeg begynner å bli stor kunde der :P

    turb00le: Var ikke en dum ide å kutte og skjøte inn mere stå =) men må kanskje inn med litt ekstra avstivning og så bokse dem inn etterpå så dem ikke flexer så mye? =) Det meste ellers er justerbart så kan sikkert hente inn en del av camberen som kommer med på "kjøpet" ved endring av sporvidden. osv.
    Hehe. var nok ikke med tanke på felg valg at jeg velger å endre sporvidden Grunnen til at jeg ønsker mere sporvidde er for å få plass til mere rattutslag.


    Bilen kommer til å bli forbeholdt drifting så det blir ikke så mye gatebruk.
    Grunnen til at jeg vil ha mere sporvidde er for å få plass til mere rattutslag, jeg ønsker en del camber for å ikke slite så veldig mye på yttersiden av dekkene ved banekjøring. Caster skal jeg og justere for å få enda bedre selvoppretting.
    Jeg har allerede bestillt så og si alt av understell i fra Myranes som jeg går og venter på: Coilovers foran og bak, justerbare topplagringer, justerbare momentstag, justerbar panhardstag.
    Så tanken var å prøve lage en "Budsjett" måte å øke sporvidden foran på Volvoen side jeg ikke har bestemt meg enda for å handle Myranes eller Kaplhenke sine bærearmer enda, får se hva jeg prioriterer fremmover på prosjektet.

    Og en ting som jeg må lage er bærekule adapter med justeringsmulighet for ekstra rattutslag siden kaplhenke sin adapter ikke vil funke på Myranes sine Race Coilovers.

  13. #9
    Registrerte brukere matgra sin avatar
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Tynset/Nannestad
    VCCN medlemsnummer
    559
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Har bred forstilling på bilcross bilen, er litt enkel løsning, men er mye bedre rattutslag, kan ta bilde av det som er gjort så du ser det, også kan je prøve å forkare.

    Er sveisa på forlenging på tannstaget, samt bærebrua slik att hele navet er lenger ut, og det blir mer plass til hjulet lenger inn i hjulhuset. Dvs høyere rattustlag, Funker fint for min del

    Dårlig forklaring, men ska laste opp noen bilder
    Garasjetråd
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...%C3%A5d-UPDATE!


    Matz

    En Volvo er alles bønders drøm, om traktorn stopper tar Volvon jobben like lett ;D

  14. Takk Marius Skau, bakterius takket for denne posten
  15. #10
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Bare å laste opp bilder =)

    Bilder sier mer en 1000 ord, om ikke så spør vi nok deg

  16. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    256
    Innlegg
    245
    Antall takk

    Standard

    Heisan.
    Kan også anbefalle rør armer fra Sellholm. Disse har jeg og passer på org spindel.
    Dem har leddlager ved bærekule. Uniballs ved forstillings balk.

    Filtis

  17. Takk bakterius takket for denne posten
  18. #12
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Filtvedt Racing Vis post
    Heisan.
    Kan også anbefalle rør armer fra Sellholm. Disse har jeg og passer på org spindel.
    Dem har leddlager ved bærekule. Uniballs ved forstillings balk.

    Filtis
    Hei!

    Nice! Har ikke sett dem før =)

    Men er nok litt over min prisklasse :/ Men disse er vell sikkert brukanes også? http://www.myranes.com/Volvoframvagn.html

Lignende tråder

  1. Bærearmer bak, volvo 240 1987
    By BUERv8 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 18/09/11, 21:15
  2. Svar: 13
    Siste post: 18/04/11, 00:25
  3. Endring av sporvidde
    By Wickie in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 9
    Siste post: 08/11/10, 19:45
  4. Bærearmer ALU vs STÅL volvo 960(NY INFO)
    By TeamBørnOut in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 47
    Siste post: 11/10/10, 15:09
  5. [INNFØRT] - Endring av tråd navn
    By DanSteffen in forum Forslagskassen
    Svar: 23
    Siste post: 10/01/10, 22:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •