Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Amazon historie

  1. #1
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard Amazon historie

    En bil som har betydd utrolig mye for Volvo som konsern, er Amazonen. Mange vil mene at Amazonen, den sørget for at Volvo ble, som vi ser det idag.
    PV var viktig i etterkrigs årene, men Amazonen skapte et navn og image for Volvo, og skaffet mange sårt trengte kroner til Volvo som konsern på 50 og 60 tallet.
    Amazonen gjorde at Volvo kunne investere i ny teknikk og kompetanse, pluss at Volvo for første gang ble forbundet med sikkerhet og kvalitet.
    Bare i Sverige ble det solgt nærmere 300 000 Amazoner, og mellom 15 til 20 000 finnes fortsatt i trafikk i Sverige, og nesten 35 000 Amazoner finnes registrerte der.
    Den tredje Juli 1970 var det slutt, da rullet en mørkeblå to dørs ut av fabrikken, og ble plassert på museet til Volvo, på Arendal i Göteborg. Totalt ble det produsert 667 791 tusen biler mellom 1957 og 1970.
    I denne artikkelen skal jeg ta for meg Amazonen år for år, uten å bli for detaljert, og alt har jeg hentet fra nettet, eller fra eget hode, har nok hatt en 30-40 Amazoner siden -70 tallet.

    Det ble stor oppstuss på høsten 1956, da Volvo presenterte sin nye Amazon, oppkalt etter de sterke kvinnene fra antikken. De første bilene hadde nok mye feil og mangler, de lekket inn vann, passformen var nok ikke den beste, og rustbeskyttelsen var omtrent null.
    Bilen fikk bedre kvalitet dag for dag, men bilen viste seg å ha et feilkonstruert bakparti, så den brettet seg ned der bak, ved en påkjørsel, dette hang ved bilene til høsten -62.
    57 modellen hadde en oppboret B4B motor fra PV, kalt B16, kanskje ikke den sprekeste motor på markedet, men den var kultivert.
    1958, så fikk bilen ny girkasse M4, firetrinns, og Sport modellen ble lansert for eksport, men fikk ikke hete Amazon i utlandet, da Kreidler, som laget motorsykler i Tyskland, hadde retten til Amazon navnet.
    Den ble introdusert som 121 og 122S, på eksport.
    I 1959, ble det også mulig å kjøpe en Sport i Sverige. Dette året sjokkerte Volvo verden, med å innføre sikkerhetsbelter, trepunkts, som standard utstyr. Noen andre få biler hadde dette som ekstrautstyr. Dette i samarbeid med Klippan i Sverige.
    I 1960 skjedde det svært lite på nyhetsfronten, da Volvo var travelt opptatt med nyhetene som skulle komme på høsten -61, til 1962 modellen.

    Overdrivekassen ble introdusert i 1961, til 122S,og kardantunellen ble bredere, for å huse de større kassene. To farger, forsvant også i -61.
    I 1962 skjedde det mer, B18 motoren ble presentert, dette var en helt ny konstruksjon, med femlagret veivaksel, og effektene økte til 68 din.hk for A motoren, 80 din.hk for 122S, og 108 din.hk for P 1800.
    Bilene fikk 12 volt, og hadde assymetriske nærlys fra dette året.
    Herregårdsvognen ble introdusert på høsten, og det ble mulig å kjøpe 2 dørs Amazon, noe folk hadde savnet. HGV hadde 221 emblem på forskjermene dette året, og kun da !! Senere ble det 121.
    Nå viste Speedometeret 180 kmt, mot tidligere 160. Amazonen hadde 4 tommers felger, mens HGV hadde 4 1/2 tommers.

    I 1963 fikk 2 og 4 dørs de tredelte baklysene, HGV hadde fått de i -62, og nå var endelig bakpartiet omkonstruert og holdt gode sikkerhets standarder.

    I 1964 ble oljelokket flyttet til fremre del av ventilkåpen, det kom en Automatkasse, som skulle henge med lenge BW35, en sliter tilgagns. Bakluken fikk nytt håndtak, sedanmodellen fikk 6.00 X 15 hjul, og hadde en smal hvit stripe på dekkene. Hovedinstrumentet fikk større varsellamper, og taktrekket ble nå laget i vinyl, eller Skai, som det hette da.

    1965, da fikk Amazonen det berømte Stekepanne luftfilteret, det ble skivebremser standard foran, Herregårdsvognen får servobremser, og kanskje det viktigste, fronten og dørstokkene ble galvanisert. Det ble ny grill, nye hjulkapsler, og B18 merket i grillen forsvant, til fordel for jernmerket, med pilen på skrå opp. Noe av det beste, var innredningen, som var konstruert i samarbeid med fysioterapeuter, og viste seg å bli svært vellykket.
    Dette året fikk også gulvet bak varmluft, via plastkanaler langs kardan tunellen.

    1966 så fikk Sport motoren 86 din.hk, og det ble slutt på de gammeldagse smøreniplene. Til sport modellen ble det nå levert beltedekk, forløper for radial, med dim. 165 X S15, og bilen ble betraktelig bedre å kjøre. Spyledysene ble flyttet til panseret, og Amazon Favoritt ble lansert.
    Dette var en fattigmanns Amazon, uten krom på takreling, uten solskjerm på passasjersiden, og det manglet også kurvehåndtak der. Bilen hadde M30 kasse, tregirs altså.

    1967 fikk Amazonen en ny versjon 123GT, en sportmodell, med uante kapasiteter. Den hadde motoren fra
    P1
    800 B18B på 115 hk (96 din) hadde overdrive som standard, turteller på dashbordet, en ekstra innstøpt hylle på dashen, og Recaro trinnløse setehengsler, i helkrom. Den hadde også et sk. GT ratt, fortsatt i bakelitt, men med stålekre.
    Motorene hadde nå positiv veivhusventilasjon, lukket kjølesystem, med ekspansjonstank, og Stromberg 175CD forgasseren ble innført.
    Det ble dobbelt fremre rør på eksosanlegget, og nye momentarmer til bakaksel. Dette var siste år med firedørs biler, og alle fikk nye griller dette året. 1967 var også året Amazonen byttet til sølvbokstaver fremme på panseret, tidligere var det gull.

    1968 fikk Sport modellen
    P1
    800 motoren, alle biler leveres med servobremser, og delt rattstamme ble innført, nødvendig for sikkerheten. Det ble fire eiker i rattet, speilet og alle hendler innvendig ble nye for sikkerhetens skyld.

    1969 ble det mye nytt, tiden rant ut for Amazonen, da 140 serien solgte så det sprutet, bilen fikk den nye B20 motoren, med betydelig bedre dreiemoment. Vekselstrømsdynamoen fra GT modellen blir standard, og bremsesystemet blir to krets, delt opp i triangler. krommen på panseret forsvinner, ingen lommer på dørene, og siste året for HGV modellen. Den ble produsert i drøye 1800 eksemplar dette året, og gikk hovedsaklig på eksport, bla. mange til Norge.

    1970 ble et skjebneår, det ble nakkeputer som standard, tidligere så kunne en bestille de spesielt, og det fantes bare 2 dørsmodeller.
    I Juli 1970 rullet den siste ut av fabrikken, den var 96 mørkeblå, og den finnes på museet hos Volvo.

    Fargevalget opp igjennom årene, har variert endel, skal ta det år for år.

    1957 sort bil, gråbeige tak....gråbeige bil, sort tak....rød bil gråbeige tak
    midnattsblå bil, med gråbeige tak. Og så helsvart 019 selvfølgelig.

    1959 kom Olivengrønn

    1961 kom Rød og Skifferblå

    1962 kom gråbeige...hjortebrun...tåkegrønn !!..eneste året med denne fargen.

    1963 kom Perlehvit og Grafittgrå

    1964 komm Gyllen(hammar)gul og blågrønn (eneste året)

    1965 kom Lyseblå og mørkeblå

    1966 kom Lysegrønn

    1967 kom Mørk Grønn, og siste år med svart 019, i tillegg fikk en stålgrå metallic på 123GT, kun dette året.

    1968 kom Lysegul.

    1969 kom Californiahvit, selv om dette ble levert tidligere på eksport modeller, og mellomblå var også ny dette året.

    Vil avslutte med å si at det er mange huller i denne artikkelen, men ville ta en oversikt, Amazonen er verd det, og...har du sjansen, redd en Amazon, den blir verd gull etterhvert. Men å renovere de er svindyrt, en skjerm koster ny 7500,- nykrommede støtfangere foran og bak, 12-14 tusen med hornene.

    En kuriositet er vel at Amazonene aldr fikk speil montert på fabrikken, men at forhandlerne monterte dette, såkalte Albert speil.
    5,5 tommers felger, ble heller aldri produsert av Volvo, det var det Kronprinz i Tyskland som gjorde, men Volvo solgte de som tilbehørsfelg.

    Lenge leve Amazonen !!!

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Fantastsk Roarr!
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Er ikke så dyrt og vanskelig og renovere en amazon som man tror. Hjulbuer bak er enkle og sveise opp og enkle og sparkle. Kanaler er rette og framskjermene er enkle og sveise/sparkle de og. Mekanisk er jo bilen skuddsikker og interiøret holder seg bra. Og det går an og bruke bilene fordi det er bra varme og de drar skjelden over 0,9 på mila.

    Var litt morro og se en ung jente i tananger igår kjørte med en svart og endel rusta amazon.

  4. #4
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Du har nok rett i at det ikke er spesielt vanskelig å renovere Amazonen, den er forholdsvis robust i konstruksjonen. Men det er når en skal kjøpe inn deler, at en innser at det kan bli dyrt. Om en lapper sammen rustskader, så kan det bli bra, men alle former på bilen er runde, og det er en utfordring å få alle flater fine. Bilen har sine svake punkter ang. rust, tverrbjelkene under, pluss gulvet tildels, og skjermkanter bak, og forskjermene ruster friskt, om en ikke har hatt de uunnværlige innerskjermene montert. De har kommet de senere år, så det er ikke så vanlig å se de montert. Innfestingen til stagene i bakaksel er også et svakt punkt. Men...en kan se eksemplar som er forholdsvis rustfrie, som oftest hos folk som har garasje, og har vært flinke og vasket jevnlig. Det klabber seg fullt med skitt og støv bak frontlyktene, og der gror det bra med rust. Ett sted som er utsatt er også platebiten som forskjermen skrues fast i, eller øvre innerskjerm om en vil.
    Delepriser, er naturlig nok dyre, da det nyproduseres deler i mindre antall, pluss at brukte deler er etterspurte.
    Men Amazonen er en herlig bil, og om en ser fine eksemplar, så er det en fryd for øyet.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. mars 2010
    Sted
    Naustdal / Bergen
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Begynner å revurdere tankane om å anskaffe meg ei gammal Boble og heller satse på Amazon etter å ha lest dette.

  6. #6
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Kan utfylle artikkelen litt, med å skrive mine egne tanker om Amazonen, etter å ha hatt et utall, de fleste på -70 og -80 tallet. Jeg har -69 og -70 modellene som favoritter, da teknikken er mer moderne, og de er merkbart bedre å kjøre, mye pga. bedre moment i B20 motoren.
    Litt synd er det, at de er litt ribbet de siste modellene, den kjekke lomma på dørene er borte, og noe krom er fjernet.
    Mange av mine kompiser sverger til -65 modellen, den er enkel, har skiver foran, og ingen bremseservo som skaper trøbbel. Er nok tildels enig, -65 modellen har det nye interiøret, som skaper trivsel innvendig.
    Disse interiørene, er som oftest litt herpet på mange bruktbiler, og det går å kjøpe nytt, bla. fra VP Autoparts i Sverige, men det koster skjorta. På den annen side, så har man et interiør ikke mange kan vise til.
    Prismessig har nok Amazonen havnet der den hører hjemme, i de dyrere prisnivåene, MEN...noen tror det er enkelt å selge en halvbra Amazon for fantasipenger, og det er de definitivt ikke verd.
    Et bra renoveringsobjekt, hel og ganske fin 20 til 30 000
    En veldig fin Amazon, lakk og interiør fint og helt 30-50 000
    Så finnes det noen sjeldne perler, som har gått lite km. ser ut som nye, og som oftest ligger på mellom 50 100 tusen, men som sagt, de er sjeldne.

    En Amazon som er strøken, og aldri skrudd og sveiset på, er mer verd, enn en nyrenovert likedan, da det originale alltid er best, bare så synd, det er langt mellom slike eksemplar.

    Amazonen ble engang kåret til Volvos mest Sexy Bil noensinne, foran
    P1
    800, det sier litt, bare se på formene.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    En svart 70 modell med de brede nakkeputene og 5,5 er noe jeg sikler på.

  8. #8
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Heisann, Roar -

    Jeg har funnet fram hit nylig - er det dette som er det beste Volvo-forumet?

    Fin Amazon-oversikt. Jeg har etter hvert begynt å tenke tanken at jeg har lyst på en Amazon jeg også, selv om det nok blir noen firkanttyper til før jeg kommer dithen. Kanskje en 65-modell, som noen av kompisene du nevner? Et poeng er at jeg har mest lyst på et firedørseksemplar, og da nytter det ikke med 69-70.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2012
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    utrolig bra !


    jeg holder på å renovere en 69 amazon med b20 motor. å ja, det er dyrt for deler !!.. så takk gud for at jeg er oppretter :P har spart meg mange tusen på å rette å fikse. men dette er bil nr21 av amazoner som vi har fikset opp.. er min første. men har en onkel som er ekspert på amazoner. han har pusset opp 20 amazoner de siste 25 åra... tenkte jeg skulle dele det. å redd amazonene!! ikke la de forsvinne å havne på ett huggeri!!.. tenker meg til tøckfors bilkirkegård til sommeren. vet det står amazoner, pv, duett og sugga der. som har stått dær i maaaaaaange år...

  10. #10
    Registrerte brukere Bård sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Skien
    Innlegg
    1.067
    Antall takk

    Standard

    Satt å kikka på noen bilder av amazonen (70mod, men rega i 69) vi hadde og la merke til at på den satt tenningsnøkkelen i rattstamma og ikke i dasjbordet. Minnes at dette var en detalj som kom på 70-modellen sammen med nakkeputer?

  11. #11
    Registrerte brukere A.B Boss sin avatar
    Medlem siden
    20. okt. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bård Vis post
    Satt å kikka på noen bilder av amazonen (70mod, men rega i 69) vi hadde og la merke til at på den satt tenningsnøkkelen i rattstamma og ikke i dasjbordet. Minnes at dette var en detalj som kom på 70-modellen sammen med nakkeputer?
    jeg har i rattstammen på min 69 modell
    -96 Volvo 940 B230FK
    -87 Volvo 245 B230K
    -86 Volvo 244 B230K
    -84 Volvo 245 B21A
    -69 Volvo Amazon 121 B20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •