Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Step by step mekansike ventiltrykkere volvo b234 16V topp.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Sted
    Rakkestad, Norway
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard Step by step mekansike ventiltrykkere volvo b234 16V topp.

    hei søkte litt rundt og kunne ikke si jeg fant no step by step med og bygge om ventiltrykkerne når du ska kjøre mekansike kammer i 16V toppen,
    har holdt på en del med dette og har flere b230fk blokker med 16V topper med denne ombyggningen og masse effekt og det fungerer, fins flere løsninger men her er hvertfall en og den billigste vill jeg si, men husk man må ha mekansike kammer, så omsliping av kammer må gjøres, Km cams er en av flere firmaer som er flinke på dette med ok pris.

    jeg bruker trykkluft og et liten hammer for og få ut selve "trykkeren" du tar blåsepistol og kjører trykk igjennom olje hulle på siden av ventiltrykkeren, da går selve tappen litt ut så tar du og slår/tapper den tappen med kjappe lette slag så popper den ut,



    da ser den slik ut ->

    på "tappen" så er det en liten metall kravering som må vekk for og komme inni selve det hydrauliske trykker systemet. du ser på bilde over at det er en "krave" som er i annen farge denne må vekk.

    du tar bare en tang og klemmer den flere steder så kan du dra av denne og ta ut innmaten i tappen da ser det slik ut


    du tar vekk fjørern og på tuppen av den delen du tok ut tar du en tang og klemmer den vekk, det er en kappe for kula inni, du tar vekk alt, da ser det slik ut -->

    da setter du bare inn igjenn innmaten av delene i verandre og trykker den pent inn i trykkern igjenn, kaster fjørern og kula


    du kan la den være slik men jeg liker og legge på et par punkt for og sikkre at den ikke kan komme ut igjenn da den blir litt slapp etter denne opprasjonen da ser de slike ut ->

    da har du mekansike trykkere, du bruker lashcaps med lang krave for og slipe inn ventilklaring, bruk 0,30 som klaring så fungerer det veldig bra,
    vet at folk har kjørt mek trykkere på hydkamaksler og det går men er ikke opptimalt,
    da er det hvertfall en liten guide til hvordan dette gjøres og er litt rimeligere enn og kjøpe ferdige. har laget en del sett av disse og har ikke fått noe klaging på det så det fungerer.
    Sveiser m90 girkasser 650kr. tig sveiser alu+++.
    returpluger/dyseholdere/fuelrailer lages og selges

  2. Takk ArneR, gaupe takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.141
    Antall takk

    Standard

    veldig nyttig info kan man f.eks bruke stumme trykkere fra 8v?

    hvis ikke, hva tar du for et sett trykkere?

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Sted
    Rakkestad, Norway
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    8v passer ikke. 16v løftere er 35mm i dia.
    Sveiser m90 girkasser 650kr. tig sveiser alu+++.
    returpluger/dyseholdere/fuelrailer lages og selges

  5. #4
    GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Hegra, Norway
    VCCN medlemsnummer
    952
    Innlegg
    3.315
    Antall takk

    Standard

    Tror det er noe Ford greier på 35mm som passer også. Men disse også krever bruk av lashcaps på ventilskaftene for rett klaring.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Sted
    Rakkestad, Norway
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    er mange som passer, 440/460 motorn som er franskmøk:P passer også, er overliggenes chims men vanskelig og skaffe frem shims sett, så da er du tilbake på laschcaps igjenn, går man grundig tilverks så kan man finne trykkere som passer og er enkelt og skaffe chims te, men det er jo et annet tema, denne posten var i grunn en liten guide på og bruke det man har,,
    Sveiser m90 girkasser 650kr. tig sveiser alu+++.
    returpluger/dyseholdere/fuelrailer lages og selges

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.252
    Antall takk

    Standard

    Funker fint med sånne, men gidder en ikke slipe ventiler eller lashcaps eller bytte shims finnes det justerbare mekaniske trykkere også..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  8. #7
    GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Hegra, Norway
    VCCN medlemsnummer
    952
    Innlegg
    3.315
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Funker fint med sånne, men gidder en ikke slipe ventiler eller lashcaps eller bytte shims finnes det justerbare mekaniske trykkere også..
    Har sett disse med settskrue og kontramutter under. hvilken pris og hvor kan disse evt kjøpes? Er litt usikker på om mine RC trykkere er for tynne i toppen og kommer til og slites unødig fort.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.252
    Antall takk

    Standard

    De koster litt.. 280 kr stykket, mener jeg.. har et par sett på hylla her hvis du skulle trenge.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  10. #9
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    708
    Antall takk

    Standard

    her er bilde av ford løftere montert, passer bolt on på org kammer UTEN lachcaps under, bare å justere som en gammel 8v

    Ikke helt optimale ramper på kammene, men funker nå, KM cams sliper kam tilpassa disse løfterne også.

    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  11. #10
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.141
    Antall takk

    Standard

    hva er prisen på de? endel lettere enn å styre med lash caps

  12. #11
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    708
    Antall takk

    Standard

    ja d var d da, må nesten sjekke, mange år siden jeg rota med disse
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  13. #12
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.141
    Antall takk

    Standard

    hehe, okei
    hva vil du anbefale av trykker type da, hvis denne ikke funker skikkelig?

  14. #13
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    708
    Antall takk

    Standard

    De funker perfekt om man sliper kam etter disse. litt mindre grunnsirkel må man ha.

    hva er galt med orginale hydr. løftere da?

    Faste trykkere med tapp inni er topp, men kjør lang tapp lr lange ventiler så man slipper lashcaps
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  15. #14
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.141
    Antall takk

    Standard

    tåler de f.eks 7000rpm da? jeg mangler løftere i toppen min, så vurderte å gå over til mekanisk..?

  16. #15
    GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Hegra, Norway
    VCCN medlemsnummer
    952
    Innlegg
    3.315
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoR-Sport Vis post
    tåler de f.eks 7000rpm da? jeg mangler løftere i toppen min, så vurderte å gå over til mekanisk..?
    Tåler fint 7000 hydrauliske. Bør ha litt hardere fjærer til det turtallet, spes ved overlading.
    Mekaniske krever også en annen kamprofil.

  17. #16
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.141
    Antall takk

    Standard

    okei, takk for info'n blir vell hydr løftere + hardere fjærer da når den tid kommer..

  18. #17
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    708
    Antall takk

    Standard

    Ja riktige fjærer er et must
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

Lignende tråder

  1. Svar: 5
    Siste post: 08/03/12, 13:21
  2. oppskrift på sammensetting av B234 topp og fk blokk
    By volvosjuer in forum Motor og gir
    Svar: 18
    Siste post: 15/05/11, 01:19

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •