Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 45 av 47 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 SisteSiste
Viser resultater 1.101 til 1.125 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #1101
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Da skal jeg prøve og få modifisert en av fordelerne mine i høst, takk for gode råd som vanlig.

    Vurderte 70 mm eksos, men utvalget av potter ble litt innsnevret. Har forøvrig apple racing potter på 2.5 toms anlegget.

    Jeg impuls kjøpte en ny Turbonetics T3 super 60 i vår på ebay. Men velger og beholde GT3271 Turboen på nå så selger den.

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=230661896
    Så det er du som selger den ja! Har tittet på den et par ganger i dag...

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  2. #1102
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Så det er du som selger den ja! Har tittet på den et par ganger i dag...

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Jepp.

  3. #1103
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Da skal jeg prøve og få modifisert en av fordelerne mine i høst, takk for gode råd som vanlig.

    Vurderte 70 mm eksos, men utvalget av potter ble litt innsnevret. Har forøvrig apple racing potter på 2.5 toms anlegget.

    Jeg impuls kjøpte en ny Turbonetics T3 super 60 i vår på ebay. Men velger og beholde GT3271 Turboen på nå så selger den.

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=230661896
    Det kommer du helt sikkert til å lykkes med. Værsågod, bare hyggelig.

    Både 70 mm rør og ikke minst 2,5" Applepotter er gode saker, det er bare det at de i praksis er for små til det du driver med nå.

    God gjort å få tak i en slik turbo med F1-49 turbinhjulet som er sjelden vare. En glimrende turbo til 300 + hp Volvoer, Cosworther m.v. og med turbihuset oppgradert til A/R0.63, så er dette en ekte BSRT325BB turbo.

    Noen kommer til å bli meget fornøyd etter de har kjøpt, montert og prøvekjørt bilen sin med den helt unike turboen der.
    Hadde vært optimalt om noe her inne som har en bil som i praksis brukes på veien kunne fått kjøpt den av deg.

    Samtidig synes jeg det er stor stas at du, som vil få ut betydelig høyere effekt, er så fornøyd med den sjeldne GT3271 turboen at du velger å beholde den, selv i mental konkurranse med en BSRT325BB turbo.
    Sist endret av Batland; 04/09/21 kl 15:56

  4. #1104
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det kommer du helt sikkert til å lykkes med. Værsågod, bare hyggelig.

    Både 70 mm rør og ikke minst 2,5" Applepotter er gode saker, det er bare det at de i praksis er for små til det du driver med nå.

    God gjort å få tak i en slik turbo med F1-49 turbinhjulet som er sjelden vare. En glimrende turbo til 300 + hp Volvoer, Cosworther m.v. og med turbihuset oppgradert til A/R0.63, så er dette en ekte BSRT325BB turbo.

    Noen kommer til å bli meget fornøyd etter de har kjøpt, montert og prøvekjørt bilen sin med den helt unike turboen der.
    Hadde vært optimalt om noe her inne som har en bil som i praksis brukes på veien kunne fått kjøpt den av deg.

    Samtidig synes jeg det er stor stas at du, som vil få ut betydelig høyere effekt, er så fornøyd med den sjeldne GT3271 turboen at du velger å beholde den, selv i mental konkurranse med en BSRT325BB turbo.
    Ja må legge en plan for eksos anlegget, jeg var plaget med at 3 toms anlegget tok borti tank, fjær osv i telehiv og humper.

    Ja når jeg fant den på ebay måtte jeg bare kjøpe den, regnet med at den uansett ble lettsolgt om jeg ikke kom til og bruke den.

    Det var ikke så lett og bestemme seg, men ville få testet Gt3271 turboen med BT sats før jeg bestemte meg. Og nå er det såpass respons i motoren at jeg beholder den med på papiret størst kapasitet.

    Turbonetics turboen er nå kjøpt og betalt av noen vi kjenner til her inne : )

    Her er ett av de første testene i perf expert med BT sats. Tror jeg hadde rundt 1.1 bar i innsuget her, og sånn passe med tenning.
    Den lader egentlig tidligere, men var litt treg å gi gass, jeg har ikke hatt over 1000 rpm mellom moment topp og hk topp før i 2 gir.
    Har heller ikke hatt maks hk så høyt som 5700 rpm før.

    https://network.perfexpert-app.com/results/mAPDncX4eY

  5. Takk Frank Egil takket for denne posten
  6. #1105
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja må legge en plan for eksos anlegget, jeg var plaget med at 3 toms anlegget tok borti tank, fjær osv i telehiv og humper.

    Ja når jeg fant den på ebay måtte jeg bare kjøpe den, regnet med at den uansett ble lettsolgt om jeg ikke kom til og bruke den.

    Det var ikke så lett og bestemme seg, men ville få testet Gt3271 turboen med BT sats før jeg bestemte meg. Og nå er det såpass respons i motoren at jeg beholder den med på papiret størst kapasitet.

    Turbonetics turboen er nå kjøpt og betalt av noen vi kjenner til her inne : )

    Her er ett av de første testene i perf expert med BT sats. Tror jeg hadde rundt 1.1 bar i innsuget her, og sånn passe med tenning.
    Den lader egentlig tidligere, men var litt treg å gi gass, jeg har ikke hatt over 1000 rpm mellom moment topp og hk topp før i 2 gir.
    Har heller ikke hatt maks hk så høyt som 5700 rpm før.

    https://network.perfexpert-app.com/results/mAPDncX4eY
    Det blir trangt, men man kan med fordel hamre problemområdene flatere uten at arealet inne i røret reduseres av betydning.

    Veldig kjekt å høre så takk for det.
    Da gratulerer vi den nye turboeieren med ett godt kjøp da det er fryktelig vanskelig å få tak i akkurat den turbodeler-kombinasjonen. Vedkommende har noe å glede seg til nå.

    I forhold til at dette pullet er tatt på 2. gear, så ser kurvene veldig fine ut. Ett pull på 4. gear hadde sannsynligvis gitt maks dreiemoment før 4000 o/min og det er det som alltid er målet. Maks effekt oppe på 5700 o/min med en så mild kam som det du har for øyeblikket, det viser at oppsettet leverer, selv med umappet tenningskart.
    Når vi omgjør dreiemomentet til lb/ft så får vi 174 lb/ft og som vi vet har du 176 whp pr. Tonn. Når disse to ligger så likt, så avslører det at oppsettet er velbalansert og ergo velfungerende - akkurat slik vi liker å se det.

    Takk for at du deler dette. Veldig kjekt å se. Gratulerer med resultatet så langt.


  7. #1106
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Kom over dette på ei svensk turbo kjøp/salg side på Facebook. Muligens det kan være av interesse for nokon?

    Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

  8. Takk HansOla, Batland takket for denne posten
  9. #1107
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2011
    Sted
    Stokkøy
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    I relasjon til delene Pipen delte over her. Om det er enklere å kjöpe deler og sende til svensk adresse, så kan jeg kanskje hjelpe da jeg er bosatt i Sundsvall

  10. #1108
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Då vart det turbohandel, kjøpte Turbonetics Super 60 av Hansi her på forumet Pakken kom i posten på torsdag, må sei det var spennande å opne pakka, veldig fornøgd og det blir spennande å få testkøyra bilen med den turboen
    Har no montert den i bilen


    Har att å montere eksos, kjøpte 3 toms JT eksos som skal monterast i same slengen, så har litt tilpasning att før eksosen er klar

    Må sei at eg vart overraska over kor smekker og lite plasskrevjande denne turboneticsen er samanlikna med eBay/Kina turboen.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  11. Takk HansOla, Batland takket for denne posten
  12. #1109
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Dette var veldig kjekt å se.

  13. #1110
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    No har eg fått testkøyrd bilen min ein heil del med den nye turboen, bilen vart utruleg mykje kjekkare å køyre
    På 2. prøveturen fekk eg verkeleg oppleve kor kjapt denne turboen ladar og det gjekk hardt utover stempel nr 1…… på kun 0,7 bar.

    Det såg ikkje så veldig gale ut herfrå, men når eg fekk ut stempelet såg det slik ut.

    Så eg måtte berre brette opp armane og starte med skru og hone jobben, eg var veldig spent på om sylindaren hadde klart seg?

    det såg ut til å ha gått nokolunde bra

    Så var det berre att å få tak i deler, kom over 4stk FT stempel inkl råder til ein overkommeleg pris og kjøpte dei.

    Desse måtte jo sjølvsagt dreiast frå ca 68x4,5mm til Batland spec 76x4,5mm

    Monterte nye stempelfjærer frå BCB og monterte det i bilen att kvelden etterpå.

    Oppstart dagen etter dette att

    Utførte komptest og målte 10,5bar på alle 4 syl.
    Bilen er no fullt operativ igjen og er veldig moro og kjekk å køyra på svingete vestlandsvegar, ladar på 4. og 5.gir frå før 2000rpm.

    Etter meir prøvekøyring så ser eg at ved pådrag at AFR blir feit og fin ca 10,5, men når eg holdt full gass så starta AFR og stige mot 13.
    Når stempelet smelta køyrde eg på svingete veg og hadde meir enn nok med å på vegen
    Så motoren har nok fått mager blanding uten at eg fekk det med meg……

    Nåla er no slipt meir og eg køyrer på 0,6bar, er veldig fornøgd no.
    Trykket skal aukast etterkvart

    Men det eg merka straks etter montering av nytt(brukt) stempel og fjærer er at trykket i veivhuset er blitt mykje mindre, sjølv på tomgang, så det har vært ein lekkasje forbi dei gamle fjærene.
    Så konklusjonen her er at det er mager blanding kombinert med «slappe» stempelfjærer som er årsaka til havariet.

    No er iallefall bilen oppe og går før vinteren , Turbonetics Super 60 kan anbefalast på det sterkaste
    Heile historien over skjedde på 10 dagar, så det var ein aktiv periode på finn.no og i garagen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  14. Takk Schoopp, Batland, HansOla, JK95 takket for denne posten
  15. #1111
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Takk for at du deler dette.
    Med 10,5:1 i AFR under akselerasjon kan du vurdere å teste med tynnere forgasserolje. Dette vil forbedre respons og akselerasjon.
    Også nyttig å notere seg at selv om denne Turbonetics turboen er mindre enn den kinaturboen du har kjørt med, så må du tilføre bensin for å holde AFR på ønsket nivå.

  16. #1112
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for at du deler dette.
    Med 10,5:1 i AFR under akselerasjon kan du vurdere å teste med tynnere forgasserolje. Dette vil forbedre respons og akselerasjon.
    Også nyttig å notere seg at selv om denne Turbonetics turboen er mindre enn den kinaturboen du har kjørt med, så må du tilføre bensin for å holde AFR på ønsket nivå.
    Berre kjekt å dele slike erfaringer, det er det som er fint med denne tråden

    No står bilen trygt vinterlagra i garagen, har fått tak i tynnere olje, skal teste denne i forgasseren når våren kjem


    Ja måtte slipe nåla ein god del høgare opp slik at motoren får meir bensin på ganske mykje tidlegare i turtallsregisteret


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  17. #1113
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Hei, har kjøpt meg 123 ignition Tune fordeler. Takk til Batland som har hjulpet meg med oppkobling og tennings kurve. Holder enda på og fin innstiller, men det ser lovende ut sålangt. Tester om jeg får med noen bilder her.

    Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

  18. Takk Frank Egil, Batland, Schoopp, kimove takket for denne posten
  19. #1114
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=262581538

    Billig hvis noen bor i nærheten av selger.

  20. #1115
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ikke Volvo, men morsomt å se likevel.


  21. Takk JK95, bjornarw takket for denne posten
  22. #1116
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ikke Volvo, men morsomt å se likevel.

    Den der var stilig ja liknar på Ford Capri motorrom - stemmer det


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  23. #1117
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard







    Slenger inn noen bilder av min 71 142 med sugeturbo oppsett. Turbo er rotomaster som en gang i tia har fått et garett kompressorhus. Mates med en weber 40dcoe. Std b20 bunn med k kam. Steg 2 gik turbo topp. 123 elektronisk tenning. Kjører 0,9 i ladetrykk og har litt feit afr, prøvd med mer ladetrykk men da banker den så må evt prøve med vanninnsprøytning på sikt. Effekt er litt usikkert da den ikke er bremset i mitt eie, men godkjent med 180hk så noe rundt der bør det være for den er overaskende frisk


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  24. #1118
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Takk for at du deler dette.

    Det er ett veterankit som er lettmontert og billig og det er godt tilpasset det originale drivverket.
    En litt mer moderne utgave av ett slik DIY turbokit til være dyrere, men det leverer fra den doble til den 3 doble effekten, noe som krever M90 kasse og clutch.
    Tenker da på å benytte seg av denne muligheten:



    Slik kan du effekt teste og se selv hva dette kittet faktisk leverer i praksis:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...expert-app-com

    Her en dynotråd:
    http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?t=11957



    Benytter muligheten til å legge ut bilder av forskjellige forgasser innsugsmanifolder.

    Vi kan begynne med den suverene B20B manifolden.



    B20 Marine


    B30 Marine:


    B21 Marine;


    B23 Marine:


    Så vet vi at forgasserinnsuget til Ford sine 2,0 OHC motorer fungerer meget godt og i USA er over 350 hp tatt ut med ett sugeturboppsett.





    Volvo fikk etterhvert sin egen utgave til Marinemotorene B19, B21 osv. :

    Legg merke til de lange kanalene som øker dreiemomentet på lave turtall og får båten opp på plan raskere enn med kortere manifolder.



    Ettermarkeds utgave som tar dobbel forgasser for høyere effekt.



    Her utgaven som passer B20 motorene.

    Sist endret av Batland; 08/01/23 kl 16:26

  25. Takk EMIL.H takket for denne posten
  26. #1119
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Synes jo at slikt er kjekt å se da.

    Innkjøring av en B230AT med 0,7 BAR ladetrykk fra en IHI RHB6.

    https://www.facebook.com/10000108195...3232601572078/



    Sist endret av Batland; 10/02/23 kl 22:19

  27. Takk EMIL.H takket for denne posten
  28. #1120
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2016
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Her er et interessant program som inneholder mange stromberg og su nåler. Programmet nevner at det også er mulighet til å sammenligne nåler mot hverandre i forhold til sete, slik at man ikke bare sammenligner diameter på profilene.

    B1FJ profilen ligger også i programmet så dette er jo muligens flott for dem som vil prøve å slipe en std nål til turbo nål?

    https://mk1-performance-conversions....nical_carb.htm

  29. Takk Batland takket for denne posten
  30. #1121
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2023
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hello, I'm from France and I'm sorry because I don't speak norwegian ( if you want i can use google translation) ----Hei, jeg er fra Frankrike og beklager fordi jeg ikke snakker norsk (hvis du vil kan jeg bruke google oversettelse)

    I have a 1979 volvo 245 with a B19, I had modified it in a B19AT ( modified the 175cd-2se carb , b21AT needle, plug the holes, mechanicall fuel pump with boost pressure, 103 ignition with big bell and manifold/turbo/oil cooler/intercooler from a B200ET) it's run great with aprow 130/140CH with 0.5/0.6bar boost pressure.

    But I want to built another engine: I have a forged crankshaft from penta 86 stroke with 13mm rod and penta pistons ( -3mm), a b230 block with 530 head. type A camshaft so i built a b250AT ( or BT)

    1-what is the minimum thickness for the head of the piston ? beacause i have to decrease the compression and machine the head ( 76mm *4.2, 4.5???) the penta piston are 68mmx3.2mm and 6.9mm thick in the center
    2-if I stay with the 103 igintion with big bell , What is the best spark plug choice and coil? ( maybe later I buy a B21ET igintion with module)
    3- I will buy a malpassi fuel regulator with a in tank efi fuel pump but I don't know the setting 0.35/0.5bar ( 5 to7psi) ?
    4- In first time i will run with my single 175 cd-2se carburetor because already modified and run great, even to rich for the b19at: I have already in stock a AQ intake pipe and also 2 175cdus (not modified yet) , Ihave seen in the thread dual 175cdus (yellow cap) with turbo but I don't know the modifications : it is the same as the 175cd-2se or not?

    Of course I have a lot of question but we will see later, just now If you can help me with this project, i'm greatfull. I like this forum , already read again and again these 45 pages
    thanks a lot

    Sist endret av briquette; 02/03/23 kl 11:31 Begrunnelse: add photo

  31. Takk Bergstaden takket for denne posten
  32. #1122
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Velkommen skal du være og du har intet å beklage.
    Veldig kjekt å se at en god, gammel AT-motor lever i beste velgående i Frankrike også. Med 0,6 BAR ladetrykk "nedkjølt" av en Volvo original intercooler så har du så vidt bare skrapet i overflaten når det gjelder det potensialet som er i disse oppsettene, så du har mye å glede deg til.

    En B250AT motor vil levere seriøst med dreiemoment på lave turtall så du behøver en sterk clutch.
    Maks effekt vil avgis på lavt turtall så en 3,31:1 diff, vil være ett godt valg.

    Når det gjelder stemplene så er det slik at å unngå tenningsbank er mye viktigere enn selve tykkelsen på stemplene.
    Tynne stempler holder forbausende godt hvis det er korrekte temperaturer og ingen tenningsbank.
    Har du tenningsbank spiller det ingen rolle hvor sterk motoren er, da raser uansett.

    Det værste vi har gjort ser du her:



    På det tynneste er det ca. 1,2 mm.
    Legg merke til venstre side på stempelet til venstre i øvre bildet. Ringlandet mangler.
    Tenningsbank under en heftig forbikjøring med 1,5 BAR ladetrykk i varm sommerdag sørget for det, men stempelets tykkelse på 1,2 mm var ikke det som knakk.

    Poenget er at man MÅ få redusert kompresjonsforholdet så langt ned at man unngår tenningsbank. Det er prioritet nr. 1
    Til de skeptiske; tenk på følgende; hvis man setter en 103 fordeler med stor vakumklokke på en ellers original B230FK motor og lar stiftefordeleren bestemme tenningstidspunktet, hvor mange minutter tror man at den ellers originale B230FK motoren vil overleve??

    2.
    Stiftene i en fordeler er svake greier som er helt avhengig av en svak høyohm coil. Dette gir svak gnist. Det rette å gjøre er å montere ett konverteringskit som tillater bruk av en kraftig lavohm coil til en elektronisk fordeler.
    Det beste er ett amerikansk kit med tenningsforsterker og tilhørende coil.
    Hovedulempen med forgasserturbo er tenningsanlegget som vanligvis er overdrevet lite avanserte saker.

    NGK BP6ES tennplugger er alltid ett godt valg for milde oppsett.

    3.
    Ja det bør du kjøpe. Det er enkelt å justere Malpassiregulatoren til å gi 0,35 BAR bensintrykk.

    4.
    Det er krevende å få gulkork forgasserene til å fungere godt som turboforgassere og nesten alle fjerner den problematiske chocken som automatåpner med ladetrykk. Jeg anbefaler derfor bare at man bruker de gode gamle Strømberg forgasseren som AT-forgasseren er basert på.

    Det viktigste for en turbomotor er at selve turboen er korrekt i forhold til målet eieren har og så ser vi at alt for mange ikke tar betydningen av en stor og god intercooler på alvor.

    Vi skal følge med her.

    EDIT:



    Her ett stempel som har fått smake høy AFR og ergo kjent på, tenningsbank.

    Begge stemplene er gamle, velbrukte, originale Cosworth stempler, men det til venstre ble dreiet ned til å gi lavkomp. og fikk smake 3 BAR (45 psi) ladetrykk i en Volvo B194 motor.
    Sylindrene i den borrede B19 blokken (88,9 mm- 90,8 mm) med custom råder sprakk, men som vi ser er stempelet fremdeles godt som nytt p.g.a. lavt kompresjonsforhold.
    Sist endret av Batland; 03/03/23 kl 08:13

  33. Takk JK95, Bergstaden takket for denne posten
  34. #1123
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2023
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hello, thanks for the answers, Yes I discovered the existence of B19AT 4years ago and i like the idea immediatly , so I build one with the only information: the original installation notice for B19,B21,b23 AT
    Only few French have a 240 with carburetor and even less with turbo !!!! 90% of my volvo "friend" wants B230FK/FT with programmable injection/big turbo 400hp+.......... not me


    But i had discovered your post/forum only one month ago....when I search more infomation for this build so here I am ...

    For the intercooler I have already bought klracing model ( a friend make a big order for his car so I add one of these :https://shop.klracing.se/sv/artiklar...n-ac-60mm.html )
    I have also a wire band
    AEM
    AFR, oil pressure/oil temp/water temp/turbo pressure

    And yes B250AT : I search a low rpm maximum torque and power , I prefer that way , not a high rpm engine, and I will install a 228mm disc +mechanism reinforced for turbo
    I think I stay with my original turbo garrett TB03 because it's restored like new and delivered quite low rpm boost ( even lower with a 2.5L in theory), I don't search big boost /high RPM so 1bar-1.2bar maximum is my goal ( and I like Garrett , I live 20km from the factory )

    I Know the two important point is : 1: the low compression ratio 2: the ignition

    1: Because of the 86mm stroke , the CR is very too high so i think of several solutions:

    -penta piston machine to 76mm*5mm + one head gasket + 530head : CR 8.7
    -penta piston machine to 76x5mm + 2 head gaskets + 530 head: CR 7.8 ( in the original r sport kit turbo Volvo install 2 head gaskets for the b21AT and B23AT to decrease the CR) do you think it's a good idea?
    -B230K piston machine -3mm +1head gasket + 530 head : CR 7.8 ( but i have to buy four b230K pistons and reduce it -3mm) the b230K piston have a realy big dish/combustion chamber( 68mm x 13mm if i have the correct information)
    -B230K piston machine -3mm +2head gaskets + 530 head : CR 7.3

    -any other solution I will listen

    2: the ignition problem, If I understand correctly :

    -I stay with 103+big bell+ points contact BUT i have to buy some booster/amplifier ignition box with correspondance coil , I don't find in europe only a lot of these in usa shop: https://www.jegs.com/i/PerTronix/751/510C/10002/-1 or this : https://www.summitracing.com/parts/sum-850620 but i Realy don't know how to choose
    -I buy a b21ET distributor but with original module and coil or I must have ignition box/booster too?
    -I buy 123 ignition distributor+coil+big spark module ( but very expansive)
    -I have seen electronic replacement for the points but I have no idea if it's good or not? : https://pertronixbrands.com/products...or-bosch-4-cyl or https://simonbbc.com/Powerspark-Elec...gh-Energy-K17h

    Have a good day, and thanks again
    Sist endret av briquette; 03/03/23 kl 15:22

  35. #1124
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det finnes vel en bil med en velfungerende forgasserturbomotor i forholdet 1: 100 000 til alle andre biler eller noe slikt, så det er virkelig helt spesielt sjeldne saker.

    KLR- intercoolere er klar en forbedring over original og til en grei pris og det er kjekt å høre at du også har AFR-måler så du ser hva som foregår. Utfordringen består i å ikke bli fanatisk i forhold til hva den viser.

    Vel, du har ett spesielt mål og B250AT forslaget ditt til motoroppsett vil sørge for at du vil kunne oppnå det. Jeg tipper at det blir makseffekt før 4999 o/min. og minst 400 Nm i nabolaget 2999 o/min.

    Garrett Turboen i R-sport / AT-turbosatsen er ett nr. større enn B21ET/FT turboen som er Trim40 og rekker til ca. 185 hk.

    Her AT-turboen Trim45 sitt kompressorkart:


    Om du setter ett kryss ved 10x1.00, ett nytt kryss ved 20x2.00 og trekker en strek mellom dem, så ser du luftforbruker på forventet maks effekt. Dette ser bra ut.

    Den originale AT-turboen har ikke allverdens luftkapasitet, men så lenge du ikke skal dra høyt turtall så er ikke det noe problem. Det originale WG lokket derimot, det er skikkelig ille og bør oppgraderes til ATPturbo sitt i Ultimate utgave.

    Du bør vurdere å slipe materiale ut av forbrenningkamrene i toppen for å øke volummet og gjøre utformingen mer turbovennlig. Disse forbrenningskamrene ble designet på tidlig 1970 tallet og ergo IKKE for en turboladet motor. Volvo selv har gjort ingen endringer på denne utformingen så det er opp til den enkelte eier å forbedre situasjonen.

    Å bruke 2 stk toppakninger er en nødløsning som jeg i utgangspunktet vil fraråde på det sterkeste. Da er det bedre å kjøpe seg en spesial laget kobber pakning i korrekt tykkelse. En kobberpakning øker kravene til han som monterer den, men fordelen med en slik pakning er betydelige. Fordelen med doble topp pakninger er fraværende.

    Hvis vi deler forslagene dine inn i A, B, C og D så vil jeg anbefale forslag C, men med modifiserte forbrenningskamre i 530 toppen.

    Når det gjelder tenning har jeg ett alternativt forslag, ett gammelt, brukt, billig datasprut som du kobler inn "mellom fordeleren og coilen" slik at du kan mappe tenningstidspunktet i 3D.

    Det man da gjør er at 103 fordeleren, modifisert eller ikke, gir signal til datasprutet. Så bruker man datasprutet til å manipulere tenningstidspunktet til nøyaktig der motoren har behov for at tennpluggen skal gi gnist. Så lar man datasprutet gi signal til en helt vanlig tradisjonell tenningsmodul som er sterk nok til å styre en vanlig lavohm coil for såkalt elektronisk tenning.
    Sluttresultatet er en nærmeste ekstrem "value for money." Den største fordelen er at du kan retardere tenningen på akkurat det turtallet og på det ladetrykket hvor det oppstår tenningsbank. Alle andre steder kan man kjøre med mye fortenning for redusert bensinforbruk.
    Når dette er mulig så er ikke NØDVENDIGHETEN for å redusere kompresjonsforholdet til 7,2:1 - 7,5:1 like stort som når man ikke har datasprut til å omgå problemområdet hvor det tenningsbanker mest. Høyere kompresjonsforhold reduserer bensinforbruket.

    Takk i lige måde og værsågod, bare hyggelig.

    Du gjør noe nytt som er ukjent for meg iallefall, så jeg ser frem til å følge med på fortsettelsen her. De fleste som får oppleve sluttresultatet får seg nok en overraskelse.
    Sist endret av Batland; 04/03/23 kl 13:46

  36. #1125
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2023
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    For the compression ratio part, I have no technical and comprehension problem : first I have already grind/enlarge and smooth the channel , but I haven't touch the chamber so if i grind it like Hensi86 i can make a 59cc chamber
    THe b230K piston is a good solution of course but if i can use my money on a better ignition and use the penta piston it's better for me

    1)So I think: grinding the head "turbo/96mm piston friendly" to 58/60CC, ONE head gasket ( I have a 1.4mm in stock), turn/machine the penta piston (if you think it's not a problem to have 4mm head thickness) :76mmx6mm (27cc): CR 7.4

    and i haven't told you a important information : here in France we still have 98 octane available ( i have choice 98, 95 , 95+10%ethanol , or 15%95+85%ethanol)


    2)For ignition I haven't understand all as you said: datasprut? seem to electronical/computerise to me: I understand the principle and the utility of the 3d map ignition but i haven't the skill do to that :(

    If you think it's more easier to me to buy a 123tune ingnition with corespondant coil , i buy it and will copy the 3d ignition map i have seen in this post........ https://www.123ignition.de/123-ignit...bluetooth.aspx ( i don't know if it's retard the ignition with boost pressure???) 123tune+1ohm primary coil cost 500€ ( it's ok to me if i stay with penta piston and don't buy b230k piston )

    or If you think the pertronix is a good solution /alternative or not to the "fast 6000" ???: https://pertronixbrands.com/products...40074331848875

    to be continued
    thanks

Side 45 av 47 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •