Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  208
Side 39 av 47 FørstFørst ... 29 37 38 39 40 41 ... SisteSiste
Viser resultater 951 til 975 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #951
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Nei, men etterhvert som tiden går og det misforståtte miljövrövlet vektlegges stadig sterkere av SV, MDG og andre lavpannevelgere, så kan ikke jeg i praksis anbefale noe annet enn å kjöpe en ny bensinpumpe (som alternativ til brukt Volvo original, som nevnt tideligere) som er designet og produsert med tanke på å overleve i langt tid med etanol i drivstoffet.

    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...ll-450l_h.html

  2. #952
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Så slik jeg forstår det så kjøper jeg et armatur med pumpe og bytter den originale med denne?
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  3. #953
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard



    Her er fordeleren min, jeg vet ikke om den har stor eller liten klokke?
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  4. #954
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post


    Her er fordeleren min, jeg vet ikke om den har stor eller liten klokke?
    Det der er stor klokke Om du tek av fordelerloket så kan du sette på trykk og vakum, så ser du at plata inne i fordeler går fram og tilbake.

    Når det gjeld bensinpumpe, så har eg brukt alternativ 2, med originalt pumpeoppsett frå B230F og er kjempefornøgd. Køyrde nesten 12000 km ifjor med min AT motor, veldig påliteleg


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  5. Takk Batland takket for denne posten
  6. #955
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Så slik jeg forstår det så kjøper jeg et armatur med pumpe og bytter den originale med denne?
    Det er det jeg vil anbefale ja.

  7. #956
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post


    Her er fordeleren min, jeg vet ikke om den har stor eller liten klokke?
    Det der ser ut til å väre en Turboklokke og er nöyaktig det du trenger.

  8. #957
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Kan man foreksempel bruke en MSD multispark tenningsforterkere sammen med programerbar tenning som Aldon Ametyst, 1-2-3 fordeler eller andre datasprut/tenninger for å få en solid gnist på rett turtall? eller er det like bra å bruke en kun en kraftig coil sammen med en av disse?

  9. #958
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Kan man foreksempel bruke en MSD multispark tenningsforterkere sammen med programerbar tenning som Aldon Ametyst, 1-2-3 fordeler eller andre datasprut/tenninger for å få en solid gnist på rett turtall? eller er det like bra å bruke en kun en kraftig coil sammen med en av disse?
    Ja det kan man og det er definitivt en god ide.
    En personlig favoritt som vi har gode resultater med, er den meget kraftige "92" coilen. Denne coilen er for kraftig for MSD6 boksen, så jeg anbefaler FAST sin boks som takler en så kraftig coil. Denne kombinasjonen anbefales vurdert til alle motorer som har fordeler, helt uavhengig av alt annet.


    For ytterligere informasjon se post #2 i denne tråden.
    Sist endret av Batland; 08/02/20 kl 14:02

  10. Takk bjornarw takket for denne posten
  11. #959
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Takk. Da blir det nok en slik etterhvert. Gøy å se att den posten oppdateres fortløpende

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  12. #960
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har en accel ultra coil. Can den brukes med Fast sin boks?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  13. #961
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig.

    Helt imponerende at denne tråden närmer seg 130 000 visninger og 1000 poster.

  14. #962
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Har en accel ultra coil. Can den brukes med Fast sin boks?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Jeg mener at Ultra coilen er den beste coilen som er produsert. Dessverre oppdaget aldri publiken dette og produksjonen ble avsluttet. Grattis til deg som handlet mens det var mulig.

    Det kan den, mange bruker inductive coiler med CD bokser med gode resultater, men ang. tenningsanlegg er det meste langt mer innviklet enn man skulle tro.

    Det er f.eks to helt forskjellige prinsipper som brukes. Det ene er det "vanlige" inductive prinsippet hvor man lader opp coilen med 12 og når man så avslutter oppladingen, da kollapser magnetfeltet, coilen lader ut og leverer en gnist med bra styrke og langt brenntid til fordeleren. Jo större og tyngre coil, jo kraftigere gnist. Dessverre tar det lang tid og lade opp en stor og tung coil og dette blir ett problem på höye turtall. Noen av oss har derfor valgt å öke spenningen inn på coilen fra 12V til LANGT mer og da blir det virkelig fart i sakene.
    Det er mange som leverer bokser som stötter dette prinsippet.


    Det andre prinsippet er CD. Da lader man i stedet opp noen kodensatorer med 400 - 600 V og så dumper disse ladingen sin rett til coilen som da leverer en svärt kraftig gnist som har meget kort brenntid. Dette fölges vanligvis opp med flere gnister for å öke den totale brenntiden pr. gang.

    Disse to prinsippene krever i utgangspunktet to vidt forskjellige coiler og Ultracoilen ble faktisk levert i to forskjellige utgaver. En optimalisert for inducivt tenningsanlegg og en for bruk med CD tenningsboks.

    Jeg anbefaler derfor at man vurderer å bruke to stk. forskjellige coiler og en coil selector som samler coilene og sender alt sammen til fordeleren. Da får man en kraftig gnist som brenner lenge.

    Jeg har fått tilbakemeldinger fra dem som har valgt å gjöre dette - og tilbakemeldingene har värt meget gode og preget av overraskelse.
    Sist endret av Batland; 08/02/20 kl 15:39

  15. #963
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Så bra. Bør ta vare på den da

    Aha. Dette må studeres nærmere, men tror nok det blir en slik cd tenningsboks.

    Når du sier to forskjellige coiler og coil selektor, hvordan fungerer dette?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  16. #964
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Så bra. Bør ta vare på den da

    Aha. Dette må studeres nærmere, men tror nok det blir en slik cd tenningsboks.

    Når du sier to forskjellige coiler og coil selektor, hvordan fungerer dette?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Du bör definitivt ta godt vare på den ja.

    Jeg anbefaler alltid at man oppgraderer tenningsanlegget for å få en kraftig gnist og en höykvalitet CD boks er ett godt valg.

    Det hele begynner med to ledninger inn på den originale coilen, 12V+ og så jordingsledningen som kommer fra stiftene eller fra tenningsmodulen. Signalledningen til turtelleren er vanligvis påkoblet her.

    Vanligvis når man monterer CD boks så fjerner man den orginale coilen og de to ledningene til coilen kobles til röd og hvit ledning på CD boksen. Det som da skjer er at turtelleren ikke virker og man må montere ett tach adapter.


    https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8910

    Mitt forslag er at man beholder den originale (eller en oppgradert inductive coil slik du har) og bare kobler den röde og hvite ledningen fra CD boksen inn på 12V+ og minus på coilen.

    Da slipper man tach adapter i stedet kjöper man coil selector.


    https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8210

    Tennpluggledningen fra coilen til fordeleren ledes i stedet bort til coil selectoren som trenger en ny ledning som kobles mellom denne og fordeleren.
    Den nye CD coilen kobles deretter også til denne coil selectoren. Da har man to forskjellige coiler som leverer gnist til coil selectoren som samler dem og leder dem til fordeleren. Da har man ett muliticoil opplegg som faktisk leverer KRAFTIG gnist.

    Noe info her: https://www.fordclubnorway.no/forum/...sworth-kutter/
    Sist endret av Batland; 09/02/20 kl 11:16

  17. #965
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    takk for utfyllende svar. kanskje dette må testes etter hvert.
    hvis man kjører med to stk så kraftige coiler som accel ulta sammen med en cd coil da kan man vel også med fordel øke pluggåpningen for å få en enda større gnist, selv ved 2bar+ ladetrykk?

  18. #966
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Det er mange muligheter.
    Du som har så god coil kan vurdere dette: http://kennebell.net/products/access...boost-a-spark/

  19. #967
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Will fire spark plugs with up to .100″ gap and 30 psi boost. 2500 microseconds vs. 200 for CD’s.
    Jøye meg
    mye å velge i ja

  20. #968
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Ja det er det og så langt har vi bare så vidt sett en liten del av hva som finnes.
    Man har for eksempel plasma. http://www.ionfireignition.com/

  21. #969
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Hvilken blokk anbefales å bygge på? B19, B21 eller B23?
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  22. #970
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    hvis du kan velge ville jeg satset på b21. evt b19

  23. #971
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja det er det og så langt har vi bare så vidt sett en liten del av hva som finnes.
    Man har for eksempel plasma. http://www.ionfireignition.com/
    fiffi

  24. #972
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Hvilken blokk anbefales å bygge på? B19, B21 eller B23?
    Det er ett spörsmål som ikke har ett enkelt og greit svar. Det handler först og fremst og tilgang, störrelsen på budsjettet og til hva motoren skal brukes til i hvilken bil.

    Hvis man har en 940 stv. med hengefeste, M90 kasse, 3,31:1 diff. og 19" hjul, da er maksimalt slagvolum å anbefale og minst 2,3L er det rette å vurdere.

    Har man en lett 240 med 3,91:1 diff, og ett beskjedent budsjett, da er det B21 som er det rette valget.

    Hvis man har en bil med en velfungerende B19 motor som er god stand, men den er treg, da er B19 motoren den rette å bygge turbo på.

  25. #973
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er ett spörsmål som ikke har ett enkelt og greit svar. Det handler först og fremst og tilgang, störrelsen på budsjettet og til hva motoren skal brukes til i hvilken bil.

    Hvis man har en 940 stv. med hengefeste, M90 kasse, 3,31:1 diff. og 19" hjul, da er maksimalt slagvolum å anbefale og minst 2,3L er det rette å vurdere.

    Har man en lett 240 med 3,91:1 diff, og ett beskjedent budsjett, da er det B21 som er det rette valget.

    Hvis man har en bil med en velfungerende B19 motor som er god stand, men den er treg, da er B19 motoren den rette å bygge turbo på.
    Jeg har en 242 med en B23a motor i Og m46 kasse. Så tanken var å kanskje bygge på den eller evt om jeg burde bytte den til en b21.
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  26. #974
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Jeg har en 242 med en B23a motor i Og m46 kasse. Så tanken var å kanskje bygge på den eller evt om jeg burde bytte den til en b21.
    Hvis du står på bar bakke, dvs at du ikke har noen turbodeler enda og B23A motoren er i god stand, så kan du godt bruke den som utgangspunkt.
    For å få ett akseptabelt resultat så MÅ!! stemplene dreies og toppen bearbeides.

  27. #975
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Har kjøpt et brukt at-kit med forgasser turbo innsug og eksosmanifoil trykkrør osv.
    At stemplene må dreies ned regnet jeg med pga kompresjonen. Men hva må gjøres med toppen?
    Og det gjelder sikkert uansett om det er b21 eller 23?

    Greit å spørre siden jeg har tilgang til både b19 og b21 i tillegg til den B23 jeg har i bilen.
    Sist endret av johmolan; 12/02/20 kl 10:41
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

Side 39 av 47 FørstFørst ... 29 37 38 39 40 41 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •