Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  208
Side 38 av 47 FørstFørst ... 28 36 37 38 39 40 ... SisteSiste
Viser resultater 926 til 950 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #926
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Monterer også enkle stive ventilfjører også, det er litt forskjell frå dei originale



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  2. Takk Batland takket for denne posten
  3. #927
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Det er AVGJÖRENDE for resultatet at man forstår at tenningskurven i fordeleren MÅ!! väre tilpasset det topplokket man bruker. Når du nå gjör så store endringer så vil den tenningskurven og fordeleren som fungerte godt med original topp, väre direkte uegnet til denne modifiserte toppen.

    Her en liten "sånn ca." oversikt som viser hvor forsiktig Volvo var med AT-satsene som gikk med "langt" höyerekompresjonsforhold enn de originale turbomotorene og som vi vet, uten intercooler og uten kald termostat:



    Her i det turtallsområdet som i praksis bestemmer forbruket på rolig kjöring:



    Her i det turtallsområdet hvor man vanligvis har lettest for å få tenningsbank:

    Sist endret av Batland; 25/01/20 kl 14:46

  4. #928
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er AVGJÖRENDE for resultatet at man forstår at tenningskurven i fordeleren MÅ!! väre tilpasset det topplokket man bruker. Når du nå gjör så store endringer så vil den tenningskurven og fordeleren som fungerte godt med original topp, väre direkte uegnet til denne modifiserte toppen.

    Her en liten "sånn ca." oversikt som viser hvor forsiktig Volvo var med AT-satsene som gikk med "langt" höyerekompresjonsforhold enn de originale turbomotorene og som vi vet, uten intercooler og uten kald termostat:



    Her i det turtallsområdet som i praksis bestemmer forbruket på rolig kjöring:



    Her i det turtallsområdet hvor man vanligvis har lettest for å få tenningsbank:

    Nyttig info dette, eg har målt ut tenning etter beste evne ikveld, på min motor.

    Under ser de verdiane eg fekk:


    Eg kjem til å skifte toppen også får eg sjå korleis det går


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  5. #929
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Godt jobbet!

    Helt klart ett godt fordelervalg til en mild og snill motor.
    Du kan med fordel sette trykkluft på vakumklokken for å se om den i praksis retarderer tenningen ca. 8 grader med fullt ladetrykk.

  6. #930
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Godt jobbet!

    Helt klart ett godt fordelervalg til en mild og snill motor.
    Du kan med fordel sette trykkluft på vakumklokken for å se om den i praksis retarderer tenningen ca. 8 grader med fullt ladetrykk.
    Med trykk på vakumklokka så retarderer den ca 10 grader frå ca 0,6 bar og oppover

    Så då tenkjer du at den tenningskurven kan passe bra til den toppen eg slipt?




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  7. #931
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Nei, det tror jeg ikke. Tenningskurven du har nå passer godt til motorer som har fungerende squish.
    Jeg vil anbefale at du tar godt vare på den fordeleren du har og skaffer deg en annen. Motorer uten squish trenger mye tenning på tomgang og lave turtall pga lav aktivitet inne i forbrenningskammeret. Denne "nye" fordeleren åpner du og enten kutter av den delen var vaktene som svinges utover eller sveiser dem fast. Så monterer du fordeleren slik at motoren får 27 grader fast tenning og bruker en liten vakumklokke til å gi ekstra advance når du cruiser.
    Sist endret av Batland; 25/01/20 kl 14:57

  8. #932
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, det tror jeg ikke.
    Jeg vil anbefale at du tar godt vare på den fordeleren du har og skaffer deg en annen. Motorer uten squish trenger mye tenning på tomgang og lave turtall pga lav aktivitet inne i forbrenningskammeret. Denne "nye" fordeleren åpner du og enten kutter av den delen var vaktene som svinges utover eller sveiser dem fast. Så monterer du fordeleren slik at motoren får 27 grader fast tenning og bruker en liten vakumklokke til å gi ekstra advance når du cruiser.
    Ok, fekk noko å tenkja på no - Takk for tips
    Kan eg bruke B230A fordeleren min til det?

    Eg forstår det slik at eg no har slipt meir ut av forbrenningskammeret enn du tenkte i utgangspunktet?

    Eg har 2 stk 530 topper til her, så eg får berre slipe opp ein til


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  9. #933
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Ok, fekk noko å tenkja på no - Takk for tips
    Kan eg bruke B230A fordeleren min til det?

    Eg forstår det slik at eg no har slipt meir ut av forbrenningskammeret enn du tenkte i utgangspunktet?

    Eg har 2 stk 530 topper til her, så eg får berre slipe opp ein til
    Värsågod.
    Javisst. Den har lilten vakumklokke som gir advance under rolig kjöring og er ett godt utgangspunkt.

    Ja, det har du. Mange har gjort det samme som deg - og med godt resultat forutsatt at motoren får fast tenning på rundt 27 grader. Hvis den ikke får det, da blir den död på lave turtall og forbruket går til himmels.

    Du har gjort godt arbeid og bör koste på deg å teste denne toppen sammen med B230A fordeleren etter at den er modifisert. Du kan også vite at etter at B230A fordeleren er modifisert til å gi fast tenningstidspunkt, så er den også helt perfekt til å bli brukt som trigger til datasprut / datatenning.

    Jeg mener at du er i en alder og en plass i livet hvor du med fordel bör teste denne squishlöse toppen. Hvis du ikke gjör det nå, så blir det aldri gjort og du går glipp av en erfaring som kan väre nyttig en gang i fremtiden.
    Sist endret av Batland; 25/01/20 kl 14:58

  10. Takk Frank Egil takket for denne posten
  11. #934
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Värsågod.
    Javisst. Den har lilten vakumklokke som gir advance under rolig kjöring og er ett godt utgangspunkt.

    Ja, det har du. Mange har gjort det samme som deg - og med godt resultat forutsatt at motoren får fast tenning på rundt 27 grader. Hvis den ikke får det, da blir den död på lave turtall og forbruket går til himmels.

    Du har gjort godt arbeid og bör koste på deg å teste denne toppen sammen med B230A fordeleren etter at den er modifisert. Du kan også vite at etter at B230A fordeleren er modifisert til å gi fast tenningstidspunkt, så er den også helt perfekt til å bli brukt som trigger til datasprut / datatenning.

    Jeg mener at du er i en alder og en plass i livet hvor du med fordel bör teste denne squishlöse toppen. Hvis du ikke gjör det nå, så blir det aldri gjort og du går glipp av en erfaring som kan väre nyttig en gang i fremtiden.
    Som vanleg, konkrete og praktiske råd - det likar eg Dette skal testast

    Passar jo veldig bra at eg har B230A fordeler liggjande og kan modifiserast til dette bruket


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  12. #935
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Värsågod.
    Javisst. Den har lilten vakumklokke som gir advance under rolig kjöring og er ett godt utgangspunkt.

    Ja, det har du. Mange har gjort det samme som deg - og med godt resultat forutsatt at motoren får fast tenning på rundt 27 grader. Hvis den ikke får det, da blir den död på lave turtall og forbruket går til himmels.

    Du har gjort godt arbeid og bör koste på deg å teste denne toppen sammen med B230A fordeleren etter at den er modifisert. Du kan også vite at etter at B230A fordeleren er modifisert til å gi fast tenningstidspunkt, så er den også helt perfekt til å bli brukt som trigger til datasprut / datatenning.

    Jeg mener at du er i en alder og en plass i livet hvor du med fordel bör teste denne squishlöse toppen. Hvis du ikke gjör det nå, så blir det aldri gjort og du går glipp av en erfaring som kan väre nyttig en gang i fremtiden.
    DÃ¥ har eg kutta vektene, var det slik du meinte?



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  13. #936
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    DÃ¥ har eg kutta vektene, var det slik du meinte?
    Nöyaktig slik ja.

  14. Takk Frank Egil takket for denne posten
  15. #937
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    En liten kuriositet kanskje. flonka nye Dellorto DHLA 40 turboforgassere https://www.dellorto.co.uk/shop/dell...tta-gtv-turbo/

    Reconditioned er også å få :
    https://www.dellorto.co.uk/shop/dell...reconditioned/
    https://www.dellorto.co.uk/shop/dell...reconditioned/

    det står også data på hvilke dyser og forskjellig som sitter i disse. kan jo være et bra utgangspunkt hvis noen vil eksperimentere lit selv

    http://www.dellorto.co.uk/clickable/...024&height=800
    Sist endret av bjornarw; 28/01/20 kl 19:47

  16. #938
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjöpte ett ferdig 2 x 40 mm Dellorto turboforgasserkit til Volvo rödmotor som hadde Dellorto "factory" bestykning. I all sin naivitet tenkte man jo at dette "vil sikkert väre noe i närheten av korrekt/brukbart/kjörbart." Det var det langt ifra.

    Det tok vel en ukes tid med prövekjöring, tenking, forandringer, nye pröverkjöringer osv osv för man kunne si seg fornöyd, Jeg mener å huske at det meste ble endret og sluttresultatet er det du som kjörer med.

    Dette er en givende prosess og sluttresultatet blir veldig godt og gir stor kjöreglede, men veien din er vanligvis utfordrende og til tider bratt og lang.

  17. Takk bjornarw takket for denne posten
  18. #939
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ja de har fungert problemfrit i flere år. Nå ligger de desverre på hylla men har så smått begynt på å sette sammen en motor, så håper å kunne kjøre gasserturbo igjen til sommeren.
    Planen er den gamle b21et blokka, 530 topp med 46/38 ventiler som er portet etter din metode med bruk av 35mm eksosventil som tolk (muligens litt store da 35mm ventilen går lett gjennom men jeg prøver). Også jobber jeg med en hx35 med 50mm inducer som skal monteres i et garret 0.63 eksoshus. Aldon datatenning håper jeg også å få montert, og så har jeg vurdert å høre med deg om å få tak i en bsrt5+ kam som du snakker så varm om.

    Hvordan tror du denne endringen i oppsett vil påvirke forgasserbestykningen? håper på nærmere 400hk en 300

  19. #940
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Kult.

    Det er en god plan. "Vi" skal begynne på ett lignende motorbygg nå snart. Samme topp, ventiler og kam, men B230FD sugemotor bunndel med bl.a dreide og håndportede FD-stempler og en liten turbo som 49 mm inducer og T25 turbinhus. Målet er 350 hp målt på Nav på ren pumpebensin og maksimal respons og bunndrag.
    En större Holset turbo vil gi effektökning.

    Hvis du stryker noe i taket på kanalen, ca. 10 mm för ventilstyringen så hörer du at det blir utrivelig og "spennende" tynt hvis höyden i kanalen overstiger 35 mm. Noen stöpeforskjeller er det jo, så det kan gå, men jeg har valgt å gi meg på 35 mm höyde målt fra ett urört gulv.

  20. Takk bjornarw takket for denne posten
  21. #941
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Høres spennende ut. Kommer det en tråd på bygget her på forumet?
    Aha. Skal prøve det. Tenkt på å dreie meg en større tolk å prøve å se hvor mye større de er. TROR de ikke er så store som 36mm men

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

  22. #942
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Høres spennende ut. Kommer det en tråd på bygget her på forumet?
    Aha. Skal prøve det. Tenkt på å dreie meg en større tolk å prøve å se hvor mye større de er. TROR de ikke er så store som 36mm men
    Alltid morro. Jeg tror ikke eieren er interessert i det. Planene er allerede endret og det er snakk om B23ET stempler for bruk med korte H-råder og slikt.

  23. #943
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Hvordan bensinpumpe anbefales? I tanken utenfor tanken, om utenfor montert bak eller fremme?
    Kom gjerne med tips og begrunnelse.
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  24. #944
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Hvordan bensinpumpe anbefales? I tanken utenfor tanken, om utenfor montert bak eller fremme?
    Kom gjerne med tips og begrunnelse.
    Om det er i 240, kan du ta tank og pumpe fra en bil med innsprut og bruke malpassi btr for forgasserturbo. Husk å legge opp ny bensintur og retur

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  25. #945
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Hvordan bensinpumpe anbefales? I tanken utenfor tanken, om utenfor montert bak eller fremme?
    Kom gjerne med tips og begrunnelse.
    Jeg forslår Volvo original for maksimal kvalitet, holdbarhet og pålitelighet. Jeg har utallige ganger sett at folk "bygger" seg inn i problemer når de ikke gidder å gjöre samme jobben som Volvo selv gjorde og heller forsöker på noen fancy barnefakter med surgetanker og all mulig dritt.

    Om du velger eldre Volvo original utgave med en forpumpe inne i tanken og en hovedpumpe utenfor tanken eller om du velger en nyere utgave med kun en hovedpumpe inne i tanken spiller mindre rolle. Personlig liker jeg de stillegående intank pumpene best.

    Forgasserturbo stiller behagelig lave krav til bensinpumpen så hva som helst Volvo original er mer enn godt nok.
    Sist endret av Batland; 03/02/20 kl 19:01

  26. #946
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    SÃ¥ f.eks bensinpumpe fra v70 vil fungere?
    Og hvilket nummer bør stå på fordeleren? Min står det 302 på.
    Sist endret av johmolan; 04/02/20 kl 20:05
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  27. #947
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    SÃ¥ f.eks bensinpumpe fra v70 vil fungere?
    Og hvilket nummer bør stå på fordeleren? Min står det 302 på.
    Vet ikke hvordan bensinpumpene fra disse Kinavolvoene passer i en 240/740/940 tank, men selve pumpen er god nok den.

    Så vidt jeg husker i farten har 185 / 284 / 287 og 302 fordelerene tenningskurver som fungerer godt med en lavkomp. forgasserturbomotor forutsatt at fordeleren har eller får en stor vakumklokke (eller amerikansk tenningsboks) som retarderer tenningen ved ladetrykk.

  28. #948
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vet ikke hvordan bensinpumpene fra disse Kinavolvoene passer i en 240/740/940 tank, men selve pumpen er god nok den.

    Så vidt jeg husker i farten har 185 / 284 / 287 og 302 fordelerene tenningskurver som fungerer godt med en lavkomp. forgasserturbomotor forutsatt at fordeleren har eller får en stor vakumklokke (eller amerikansk tenningsboks) som retarderer tenningen ved ladetrykk.
    OK, jeg tenkte jo da og bare ha en pumpe i tanken men da må jeg evt bytte armaturet da jeg ikke har noen pumpe installert der idag. Ville muligens være enklere å montere en pumpe utenfor tanken. Har du noen tips til dette? Når det gjelder stor eller lite vakumklokke er jeg litt usikker på hva som sitter der. Jeg synes den ser stor ut men det trenger jo ikke bety det stemmer😊
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  29. #949
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Volvo hadde 3 forskjellige utgaver av bensinsystemet til innsprutsmotorene sine.
    1. Stort hull i bunnen av tanken som leverte bensin til en hovedpumpe som hang lavt på utsiden av bensintanken.
    2. Höyvolum lavtrykk pumpe inne i tanken som leverte bensin til en hovedpumpe som var på utsiden av bensintanken.
    3. Hovedpumpe på armaturet inne i tanken.

    Jeg mener at alternativ 3 er det enkleste og beste.

  30. #950
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Vet du hvilken årsmodell eller evt modeller som kom med alternativ 3?
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

Side 38 av 47 FørstFørst ... 28 36 37 38 39 40 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •